Betydelse av placering elektronik i stapel.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Betydelse av placering elektronik i stapel.

Inläggav Tangband » 2020-12-15 12:33

Harryup skrev:
FBK skrev:
Harryup skrev:
Just lackbordet var ingen dålig idé. Spikes kan jag vara utan.

Kolla länken Harryup, vi ska inte sprida fel budskap :mrgreen: :wink:

Menar vad jag skriver, om man har en skivspelare så är inte ett lackbord ett dåligt underlag.

Jag håller naturligtvis med Harryup. Men detta är en het potatis ( vilket jag inte förstår varför ).

Det är lätt att demonstrera att en korrekt uppställd LP12 med ursågat ikealackbord spelar melodierna mera lättfattligt än om skivspelaren står direkt på ett tungt marmorbord. Problemet med många som tvärsäkert uttalar sig på detta forum är att de inte ens testat detta. I teorin låter det ju förstås vansinnigt, så de må vara förlåtna :) .

En ledtråd är följande :

Flyttar man resonanserna uppåt eller nedåt med ett stabilt och tunt ( lätt ) material som underlag till LP12 ?
Vad låter bättre ? Hur många har verkligen testat ? Räck upp en hand ( jag räcker upp den ).

Den flytande upphängningen i LP12 samverkar förstås med de vibrationer som underlaget har. Vad är då bäst - vibrationer vid en lägre frekvens med ett tungt material eller vibrationer vid en högre frekvens i fallet LP12 ?
Hur många har egentligen undersökt detta ? Jag har provat att med örat avgöra vad som lät bäst, och ett ikea lackbord som är utsågat är ljudmässigt ett bra alternativ till just LP 12.

Sedan kompliceras det en aning därför att vissa färgningar kan upplevas som att tonhöjder blir lättare att följa. Tex spikes. Jämför med ett fotografi där man digitalt förstärkt konturerna. En solklar färgning men det kan upplevas som bättre.

Jag kör själv inte med spikar eftersom jag tycker att blutack är bättre än både spikar och SD kuddar.
Blutack är även ett tekniskt bra material som stereophile redan visat.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-15 12:37

MichaelG skrev:Vägghylla är bra.

Håller inte med.
Tyvärr ett riktigt dåligt alternativ om skivspelare används och väggen är av gips.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-15 12:42

Tangband, dessvärre har du inte testat i egentlig mening och talar dessutom på ett sätt som strider mot mycket gammal kunskap om mekaniska system.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-15 13:50

Morello skrev:Tangband, dessvärre har du inte testat i egentlig mening och talar dessutom på ett sätt som strider mot mycket gammal kunskap om mekaniska system.

Du har förstås rätt i att jag inte har testat med mätinstrument vad som händer. Jag ville bara inflika att mätmässigt sämre ibland kan upplevas som bättre :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-15 14:38

Tangband skrev:
Harryup skrev:
FBK skrev:Kolla länken Harryup, vi ska inte sprida fel budskap :mrgreen: :wink:

Menar vad jag skriver, om man har en skivspelare så är inte ett lackbord ett dåligt underlag.

Jag håller naturligtvis med Harryup. Men detta är en het potatis ( vilket jag inte förstår varför ).

Det är lätt att demonstrera att en korrekt uppställd LP12 med ursågat ikealackbord spelar melodierna mera lättfattligt än om skivspelaren står direkt på ett tungt marmorbord. Problemet med många som tvärsäkert uttalar sig på detta forum är att de inte ens testat detta. I teorin låter det ju förstås vansinnigt, så de må vara förlåtna :) .

En ledtråd är följande :

Flyttar man resonanserna uppåt eller nedåt med ett stabilt och tunt ( lätt ) material som underlag till LP12 ?
Vad låter bättre ? Hur många har verkligen testat ? Räck upp en hand ( jag räcker upp den ).

Den flytande upphängningen i LP12 samverkar förstås med de vibrationer som underlaget har. Vad är då bäst - vibrationer vid en lägre frekvens med ett tungt material eller vibrationer vid en högre frekvens i fallet LP12 ?
Hur många har egentligen undersökt detta ? Jag har provat att med örat avgöra vad som lät bäst, och ett ikea lackbord som är utsågat är ljudmässigt ett bra alternativ till just LP 12.

Sedan kompliceras det en aning därför att vissa färgningar kan upplevas som att tonhöjder blir lättare att följa. Tex spikes. Jämför med ett fotografi där man digitalt förstärkt konturerna. En solklar färgning men det kan upplevas som bättre.

Jag kör själv inte med spikar eftersom jag tycker att blutack är bättre än både spikar och SD kuddar.

Som jag skrev tidigare finns det en överlägset mycket bättre lösning, ett tungt och stabilt bord som står på mycket elastiska fötter. På detta sätt minimerar man vibrationsöverföringen till skivspelaren. Enkelt uttryckt "svävar" en sådan lösning fritt från golvet dynamiskt sett från något tiotal Hz och uppåt.

Liknande lösningar utnyttjas alltid vid seriös vibrationsisolering, t.ex. vid uppställning av vibrationskänslig utrustning som elektronmikroskop eller vid framställning av integrerade kretsar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-15 14:42

Tangband skrev:
MichaelG skrev:Vägghylla är bra.

Håller inte med.
Tyvärr ett riktigt dåligt alternativ om skivspelare används och väggen är av gips.

Nej, inte på en ranglig vägg men i många fall är det en bra lösning men det kräver lite undersökningar av golv och väggar innan man bestämmer sig för att testa. Det finns även andra lösningar än den som fungerade med LInn LP12. En audiofil i Huskvarna bodde rätt nära ett stenhuggeri och gick in och köpte en gravsten. Tog motor, tallrik med lager och tonarm från en gammal spelare och monterade på stenen. Blev betydligt bättre än den Linn LP12 han också hade. Den lösning som I-or beskriver är också en tänkbar lösning men lite svårare att realisera.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-16 01:02

I-or skrev:
Tangband skrev:
Harryup skrev:

En ledtråd är följande :

Som jag skrev tidigare finns det en överlägset mycket bättre lösning, ett tungt och stabilt bord som står på mycket elastiska fötter. På detta sätt minimerar man vibrationsöverföringen till skivspelaren. Enkelt uttryckt "svävar" en sådan lösning fritt från golvet dynamiskt sett från något tiotal Hz och uppåt.

Liknande lösningar utnyttjas alltid vid seriös vibrationsisolering, t.ex. vid uppställning av vibrationskänslig utrustning som elektronmikroskop eller vid framställning av integrerade kretsar.

Det fins massor mad skivspelare som inte gillar tunga underlag. Är ju inte bara vibrationer som inte skall in i spelaren, det är vibrationer i spelaren som vill ut också och som ger en sämre återgivning på hårt underlag även om man lyssnar i lurar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-16 01:21

Om man har problem med interna vibrationer i skivspelaren måste man också åtgärda dem där via lägre inkrafter (jämnare drift) och/eller en korrekt implementerad avisolering. Att försöka komma åt detta via olika yttre uppställningar är extremt ineffektivt.

Lösningen med ett elastiskt uppställt tungt bord gällde som skrivet var vibrationsisolering från golvet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-16 12:29

Precis, och det är just därför som det tyvärr behövs olika alternativ. Men rent generellt så är tungt underlag mindre bra till merparten av normala skivspelare oavsett vad man tycker om det. Man kan ju tänka sig en kombination där man på det tunga bordet har en uppställning med högre resonansfrekvens för att jaga båda problemen. Är inte helt ovanligt.

/Harry

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-16 13:48

Här har vi en som fattat vitsen med vibrationsdämpare . :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi