Harryup skrev:FBK skrev:Harryup skrev:
Just lackbordet var ingen dålig idé. Spikes kan jag vara utan.
Kolla länken Harryup, vi ska inte sprida fel budskap![]()
Menar vad jag skriver, om man har en skivspelare så är inte ett lackbord ett dåligt underlag.
Jag håller naturligtvis med Harryup. Men detta är en het potatis ( vilket jag inte förstår varför ).
Det är lätt att demonstrera att en korrekt uppställd LP12 med ursågat ikealackbord spelar melodierna mera lättfattligt än om skivspelaren står direkt på ett tungt marmorbord. Problemet med många som tvärsäkert uttalar sig på detta forum är att de inte ens testat detta. I teorin låter det ju förstås vansinnigt, så de må vara förlåtna

En ledtråd är följande :
Flyttar man resonanserna uppåt eller nedåt med ett stabilt och tunt ( lätt ) material som underlag till LP12 ?
Vad låter bättre ? Hur många har verkligen testat ? Räck upp en hand ( jag räcker upp den ).
Den flytande upphängningen i LP12 samverkar förstås med de vibrationer som underlaget har. Vad är då bäst - vibrationer vid en lägre frekvens med ett tungt material eller vibrationer vid en högre frekvens i fallet LP12 ?
Hur många har egentligen undersökt detta ? Jag har provat att med örat avgöra vad som lät bäst, och ett ikea lackbord som är utsågat är ljudmässigt ett bra alternativ till just LP 12.
Sedan kompliceras det en aning därför att vissa färgningar kan upplevas som att tonhöjder blir lättare att följa. Tex spikes. Jämför med ett fotografi där man digitalt förstärkt konturerna. En solklar färgning men det kan upplevas som bättre.
Jag kör själv inte med spikar eftersom jag tycker att blutack är bättre än både spikar och SD kuddar.
Blutack är även ett tekniskt bra material som stereophile redan visat.