Är det här bra mätvärden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav I-or » 2020-12-18 01:44

Adhoc skrev:@ Ior, vad anser du ”mest rätt” sätt att resonera med formeln för ekvivalenta absorptionsarean A? Bör man räkna bort volymen av solida objekt innanför reflekterande rumsväggar? Donjansson har nog några kubikmeter skivor, hyllor, brädor och möbler. Eller är det bara strunta i det om det ändå totalt %:uellt sett mot tomrumsvolymen inte är så mycket? T60 för olika frekvenser i ett litet rum varierar dessutom med platsen om tittar på diagrammen i REW.

Hugger man till med riktigt tjocka isolerskikt över stora ytor för att dämpa rumsmoder kan det bli för mycket dämpning högre upp i frekvens. Diskant som är riktad mer rakt framåt från baffeln kan dämpas mindre av absorbenter på sidovägg nära högtalaren, medans frekvensområdet som är ”ganska rundstrålande” dämpas mer. För tunt resitivt skikt gör absorbenten mindre bra för lägre toner ... En vinklad reflekterande yta behöver vara ganska stor och även djup för att påverka, säg 300-500 Hz, ännu bredare om den ska gälla för mer än 1 enda sittplats sidledes o.s.v.

Dalen mellan ca 200-1000 Hz i 1:a posten kan vara en kombination av mycket, drivers och filter, SBIR från omkringliggande ytor, högtalaruppställning och lyssningplats, att dom stora spaltabsorbenterna utefter sidoväggarna är effektiva en bra bit upp i frekvens, plus inredning och möblemang i rummet. Har IÖ nämnt området där spaltabsorbenterna borde vara effektiva? Med dörren som utgångspunkt gissar jag att det är brädor 170x21 som använts med ca 40 mm spalt för spaltpanelen på väggarna, ca 19% öppen area, det är ganska mycket. Med stor öppen area blir absorbenten ökande verksam mot högre frekvenser än i ”bara basen”.

Ekvivalent absorptionsarea är inget exakt mått och man behöver inte räkna med den faktiska effektiva volymen i ett normalt rum.

För att skapa tydligt frekvensberoende absorption kan man använda sig av Helmholtzabsorbenter eller membranabsorbenter, dämpade eller eventuellt olika avstämda för lagom bredbandighet .

Dalen i den första mätningen berodde till övervägande del på användningen av Bryston-filtret, övriga faktorer var i det närmaste försumbara i sammanhanget. En bred dal mitt i mellanregistret blir inte 15 dB djup p.g.a. varierande ekvivalent absorptionsarea eller SBIR (Speaker Boundary Interference Response). Efterklangstidsmätningarna visar för övrigt på en relativt jämn ekvivalent absorptionsarea.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM

Inläggav JM » 2020-12-18 08:08

Extremt imponerad av dina kunskaper!
Synd att du är enögd.
Kunskapen om hur vi hör neuropsykologiskt och neurofysiologiskt har vänt upp och ner på begreppen.
Du har verkligen förutsättningar med dina fysik kunskaper och praktiska kunskaper att göra extremt bra forskning/bra högtalare bara du adderar senaste årens forskningsframsteg. Skicka ditt telefonnummer kan du få mer info..

JM senior neuroforskare/läkare/psykolog/KTH E dropout
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-18 09:45

JM skrev:Extremt imponerad av dina kunskaper!
Synd att du är enögd.
Kunskapen om hur vi hör neuropsykologiskt och neurofysiologiskt har vänt upp och ner på begreppen.
Du har verkligen förutsättningar med dina fysik kunskaper och praktiska kunskaper att göra extremt bra forskning/bra högtalare bara du adderar senaste årens forskningsframsteg. Skicka ditt telefonnummer kan du få mer info..

Tagga ner JM!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-12-18 10:04

Om det nu är IÖ som byggt rummet så hade jag kontaktat honom om jag inte var nöjd - eller om jag var nöjd och bara ville sjunga lovsång :)
Saker är inte alltid som de verkar och jag tror det lätt kan bli fel på forum - även om intentionen är välmenande.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-18 10:06

JM skrev:Extremt imponerad av dina kunskaper!
Synd att du är enögd.

Aha en psykolog , perfekt!

JM kan du kolla här ang ett blindtest . Jag raddade upp några punkter för hur det ska /borde genomföras (det är på amatörbasis, men ändå). Vad tror du, något mer att tänka på? Sen har jag problem med att det är så lite brudar här på ön men det kan vi skita i, viktigare är blidtestet.

viewtopic.php?f=10&t=71344

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-18 10:09

Baffel skrev:Som att följa en bra serie och man börjar nu kunna skönja ett lyckligt slut .
Hatten av för I-or och vår hifihjälte donjansson.

Bra jobbat även till er alla andra som hjälpt/hjälper till. :)

Japp, nu höjs nivån på Faktiskt. Kanske kan det locka in andra digniteter som Svante och IÖ också, då d-r! :twisted:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 10:11

genstruktur skrev:Om det nu är IÖ som byggt rummet så hade jag kontaktat honom om jag inte var nöjd - eller om jag var nöjd och bara ville sjunga lovsång :)

Vilket jag naturligtvis gjort. Först för att fråga om han nödvändigtvis behöver komma ner för att hitta åtgärder. Jakande svar. Väntar nu på svar angående när detta kan ske. Jobbar med SMS, blir så nervös när jag talar med honom i telefon.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-18 10:22

Du vet att det är du som är kund och IÖ som är säljare? Du köper tjänster av IÖ. Du ska tvärt om se till att du får valuta för pengarna nu.

Men varför IÖ? Du var ju nästan i hamn? Har dessutom svårt att se vad han kan tillföra som inte I-or kan/gör. Men visst nu har du lagt ned så mycket tid, kraft och energi på ditt rum ,,(,fem stjärnor by the way,) så jag förstår din frustration över att inte få det optimalt. Men ni var ju nästan framme. :|

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-18 10:25

I:or har ett antal gånger konstaterat att rummet är bra men att utrustningen visar tillkortakommanden, vad ska IÖ göra åt det?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 10:28

Baffel skrev:Du vet att det är du som är kund och IÖ som är säljare? Du köper tjänster av IÖ. Du ska tvärt om se till att du får valuta för pengarna nu.

Men varför IÖ? Du var ju nästan i hamn? Har dessutom svårt att se vad han kan tillföra som inte I-or kan/gör. Men visst nu har du lagt ned så mycket tid, kraft och energi på ditt rum ,,(,fem stjärnor by the way,) så jag förstår din frustration över att inte få det optimalt. Men ni var ju nästan framme. :|

Nej, nej. Jag hörde av mig till IÖ i onsdags. Långt innan vi är ”nästan framme.”

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 10:32

I-or skrev:Vi väntar med en eventuell justering av positionen för basmodulerna. För att ta hand om dalen runt 200 Hz är det effektivast om polariteten vänds för basmodulerna (ej L300). Detta ger även en liten oönskad sänkning runt 60 Hz, men det är det värt.

Man bör även justera ned nivån ca 2 dB för basmodulerna i samband med detta.

Den långa trådens mest korkade fråga hittills. Angående byte av polaritet på basmodulerna. Visst spelar det ingen roll om jag skiftar kablar på elementet eller kablar på terminalerna?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-18 11:03

Nej, det spelar ingen roll var du skiftar polaritet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 11:19

Kan man med säkerhet säga att jag får ett bättre resultat, om än lite krångligare nu när allt nästan är klart med befintlig metod, genom att tri-ampa med Citronic filtret?
Jag tycker fortfarande att det vore fräckt. Om inte annat för att jag aldrig sett ett par bi-ampade L300, än mindre kombinerat med TVÅ B460.
Jag tänker så här: om man låter 15" i L300 jobba lägre i frekvens, behöver man ju inte förlita sig i samma grad på 18" i B460 (som borde vara slöare?)

Edit: dessutom fick jag hem min Luxman M-4000A från Italien för bara några veckor sedan. Modellen är definitionen av fulsnygg, just A-version är ”rare”. (Jag sysslar ju bara med vintage och då är ju det sistnämnda lite viktigt.)
Senast redigerad av donjansson 2020-12-18 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-12-18 11:43

donjansson skrev:
genstruktur skrev:Om det nu är IÖ som byggt rummet så hade jag kontaktat honom om jag inte var nöjd - eller om jag var nöjd och bara ville sjunga lovsång :)

Vilket jag naturligtvis gjort. Först för att fråga om han nödvändigtvis behöver komma ner för att hitta åtgärder. Jakande svar. Väntar nu på svar angående när detta kan ske. Jobbar med SMS, blir så nervös när jag talar med honom i telefon.

Jo men man får ringa ofta, då försvinner nervositeten :lol:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-18 12:05

donjansson skrev:Kan man med säkerhet säga att jag får ett bättre resultat, om än lite krångligare nu när allt nästan är klart med befintlig metod, genom att tri-ampa med Citronic filtret?
Jag tycker fortfarande att det vore fräckt. Om inte annat för att jag aldrig sett ett par bi-ampade L300, än mindre kombinerat med TVÅ B460.
Jag tänker så här: om man låter 15" i L300 jobba lägre i frekvens, behöver man ju inte förlita sig i samma grad på 18" i B460 (som borde vara slöare?)

Rimligtvis, ja. Du får ställbar delningsfrekvens och stabilare frekvenskurva, då det inte förlitar sig på högtalarnas filterkomponenter som bl a ger en hängmatteeffekt när dem blir varma. Det blir även lättare att ställa individuell nivå på elementen. I ditt väldämpade lyssningsrum så har du nog inte mycket "slöhet". Ju längre ner i frekvens ditt system spelar desto längre tid tar det för att ljudet att "dö ut", då bas är mycket svårt att dämpa. Dina 18" tycker jag du absolut skall använda.

Edit: Du bör få till det överjävligt bra nu med hjälpen från I-or och IÖ på hembesök. Hängsle och livrem :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-18 12:16

donjansson skrev:Kan man med säkerhet säga att jag får ett bättre resultat, om än lite krångligare nu när allt nästan är klart med befintlig metod, genom att tri-ampa med Citronic filtret?

Nej, det är inte ens säkert att du vinner någonting alls eftersom du i värsta fall kan införa nya problem. Du har kommit så långt nu att det finns ytterst lite, om ens något, att vinna. Risken är också att du tröttnar under processen.

18"-elementen i B460 fungerar bra upp till kanske 400-500 Hz och det finns ingen anledning att inte använda dem upp till ca 200 Hz som nu.

Slutligen är större element aldrig "slöare" än mindre eftersom en "långsam" bas är liktydig med en topp i frekvensgången. Har man samma frekvensgång (vilket beror på kombinationen element/låda/rum), så låter basen också lika "snabb". Dessutom får du antagligen märkbart lägre distorsion med B460, vilket medför att basen kommer att låta mer väldefinierad och kraftfull.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 12:19

I-or skrev:

Nej, det är inte ens säkert att du vinner någonting alls eftersom du i värsta fall kan införa nya problem. Du har kommit så långt nu att det finns ytterst lite, om ens något, att vinna. Risken är också att du tröttnar under processen.

18"-elementen i B460 fungerar bra upp till kanske 400-500 Hz och det finns ingen anledning att inte använda dem upp till ca 200 Hz som nu.

Slutligen är större element aldrig "slöare" än mindre eftersom en "långsam" bas är liktydig med en topp i frekvensgången. Har man samma frekvensgång (vilket beror på kombinationen element/låda/rum), så låter basen också lika "snabb". Dessutom får du antagligen märkbart lägre distorsion med B460, vilket medför att basen kommer att låta mer väldefinierad och kraftfull.

Tack för det beskedet. Nu slipper jag/vi göra om allt. Dessutom får jag tillbaka rätt mycket pengar på att sälja både Bryston och Luxman. En bra slant till ett par 4350 ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-18 12:21

Håller med ovanstående talare. Jag tror att man kanske bör finslipa filtret i L300 en aning om man vill nå bättre återgivning, men det är givetvis ingenting för en lekman.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 12:22

donjansson skrev:
I-or skrev:

Tack för det beskedet. Nu slipper jag/vi göra om allt. Dessutom får jag tillbaka rätt mycket pengar på att sälja både Bryston och Luxman. En bra slant till ett par 4350 ;)

Edit: ska bara ladda upp med fyra koppar kaffe, sen ändrar jag polariteten på B460, täpper igen basport i L300 och postar nya resultat.
Edit 2: jag råkar vara sjukpensionär, så jag har all tid i världen att lägga på det här.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2020-12-18 12:43

Även jag vill tacka för en mycket givande tråd. :) Tack I:or för att du delar av dig av din kunskap och lägger ner så mycket tid på att hjälpa till, jag har inte haft så här stor behållning av att läsa på faktiskt sedan Ingvar var aktiv.

donjansson: Vilket otroligt fint rum, tumme upp! :) Jag kan förstå hur du tänker, då jag troligen är i en liknande situation: Alla mätningar ser bra ut och det låter bra, men presterar anläggningen så bra som den kan? Då känns det rimligt att anlita Ingvar för att lyssna/mäta/finjustera, i syfte att minimera risken för att något inte är som det borde vara.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-18 13:00

I-or skrev:Slutligen är större element aldrig "slöare" än mindre eftersom en "långsam" bas är liktydig med en topp i frekvensgången.

Jag har inte upplevt detta med en mindre höjning t ex runt 80Hz. Samma höjning vid 20Hz tycker jag ger en mer "långsam bas"-effekt. Sen är det iofs så att i mitt obehandlade rum så har nivån inte sjunkit med mer än 15-20dB vid 20Hz efter 500ms, enligt mätningar.

Sen undrar jag om det finns fördelar med fysiska komponenter mha dist, termisk kompression etc? Jag har för mig att IÖ förespråkar det.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 13:08

Täppte igen portarna i L300 medelst såna här, som jag hade över efter ett liknande projekt. Isolering i "påse" av filtmatta:
IMG_7620.jpeg
IMG_7620.jpeg (472.35 KiB) Visad 2326 gånger

Nej, jag har inte sänkt nivån på B460 (än)
Skärmavbild 2020-12-18 kl. 12.05.36.png
Skärmavbild 2020-12-18 kl. 12.05.36.png (151.35 KiB) Visad 2326 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-18 13:14

Bara av ren nyfikenhet . Om du känner för det och har lust till det kan du inte mäta med några andra högtalare? Din fru hade väl några? Skulle vara kul att se de resultaten.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 13:20

Baffel skrev:Bara av ren nyfikenhet . Om du känner för det och har lust till det kan du inte mäta med några andra högtalare? Din fru hade väl några? Skulle vara kul att se de resultaten.

I bröllopsgåva den 25:e juli fick hon mina 250Ti. Av alla modeller jag ägt är dessa otvivelaktigt hennes favoriter. Flyttar jag dem en mikrometer från hennes rigg i vardagsrummet blir det skilsmässa. Jag har sålt nästan hela min samling till förmån för husköpet. Kvar har jag bara:
250Ti
L300 + 2xB460
L100A, kraftigt modifierade
Dali 40, som förhoppningsvis blir sålda imorgon.
Jo, och så ett par JBL S109 Aquarius som agerar blompiedestaler i hallen.

PS Ja, hon har under tidens gång också lärt sig att uppskatta "bra ljud" och är nog mer hifi-intresserad än merparten av medlemmarnas fruar. Hon lider dessutom av en mindre hörselnedsättning från födseln. Om vi säger så här: mina öron blöder innan hon ber mig sänka. Ljudvolym är därför inget problem.
PPS Nej, man bråkar inte med en i grunden rivig kvinna med rötter i Sydamerika (Uruguay).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-18 13:25

donjansson skrev:Täppte igen portarna i L300 medelst såna här, som jag hade över efter ett liknande projekt. Isolering i "påse" av filtmatta:
IMG_7620.jpeg

Nej, jag har inte sänkt nivån på B460 (än)
Skärmavbild 2020-12-18 kl. 12.05.36.png

Det ser bra ut, dalen vid 200 Hz är borta (till priset av några dB lägre nivå runt 60 Hz). Det är alltid trevligt när det fungerar exakt som predikterat.

(Det er svært at spå - især om fremtiden, Robert Storm Petersen)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-18 13:26

En fru som gillar hifi ! Låter för bra för att vara sant :D Grattis.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-12-18 13:28

I-or skrev:(Det er svært at spå - især om fremtiden, Robert Storm Petersen)

Hvornaar smager I-or bedst?
Hvergang!
Senast redigerad av rajapruk 2020-12-18 13:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 13:29

I-or skrev:Det är alltid trevligt när det fungerar exakt som predikterat.

Det är nog ingen här som är förvånad...

Hur mycket skulle jag sänka gain på BX63A?

Edit: Eller nej, den ska väl ligga kvar på den nivån? Brun kurva är ju efter omvänd polaritet på B460 och igentäppt basport i L300.
Senast redigerad av donjansson 2020-12-18 13:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-18 13:34

donjansson skrev:
Baffel skrev:PS Ja, hon har under tidens gång också lärt sig att uppskatta "bra ljud" och är nog mer hifi-intresserad än merparten av medlemmarnas fruar. Hon lider dessutom av en mindre hörselnedsättning från födseln. Om vi säger så här: mina öron blöder innan hon ber mig sänka. Ljudvolym är därför inget problem.
PPS Nej, man bråkar inte med en i grunden rivig kvinna med rötter i Sydamerika (Uruguay).

När min bättre hälft frågade mig vad jag gjorde igår kväll berättade jag att jag hjälpte en entusiast att få till sin stereouppställning i ett för ändamålet specialbyggt lyssningsrum. Hon kontrade då med: "Vad är ett lyssningsrum?". :mrgreen:

Jag berättade och hon stirrade på mig med misstroende ögon, tills jag visade bilderna i tråden. Slutligen lämnade hon rummet skakande på huvudet. :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-18 13:36

donjansson skrev:
I-or skrev:Det är alltid trevligt när det fungerar exakt som predikterat.

Det är nog ingen här som är förvånad...

Hur mycket skulle jag sänka gain på BX63A?

Börja med ca 3 dB. Du kommer att få justera detta en del efter tycke och smak sedan.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi