Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:För Kef Cadenza skulle jag välja ett rätt lågt stativ, kanske 40 cm? Utgår ifrån att lyssningsaxeln (fast det kan man inte veta på så här gamla högtalare) ligger ca 15 cm under ovansidan.
RogerGustavsson skrev:Högtalare har en utstrålningsriktning, en loob. På äldre högtalare kan den vara lite se och så. Det är en fördel om man som lyssnare hamnar i den looben. För t.ex. Ino piP ska högtalarna stå rätt lågt eftersom de strålar lite uppåt. En del högtalare har felkonstruerade delningsfilter och har en loob pekandes mot golvet. När jag sitter i min soffa befinner sig öronen 90 cm över golvet.
Baffel skrev:Fast det kanske är original delningsfilter men sedan bara något L- pad (tror jag det heter) eftermonterat som dämpar diskanterna med typ 3 -4 dB.
Kanske, även om du inte meckar själv FBK, om du kan googla på nätet och hitta någon bild på delningsfiltret? Originalfiltret dvs och ta en titt på ditt och se om det ser lika ut. Vet inte riktigt vad det skulle tillföra eftersom du inte meckar med det. Kanske för att du är nyfiken ?
FBK skrev:Baffel skrev:Fast det kanske är original delningsfilter men sedan bara något L- pad (tror jag det heter) eftermonterat som dämpar diskanterna med typ 3 -4 dB.
Kanske, även om du inte meckar själv FBK, om du kan googla på nätet och hitta någon bild på delningsfiltret? Originalfiltret dvs och ta en titt på ditt och se om det ser lika ut. Vet inte riktigt vad det skulle tillföra eftersom du inte meckar med det. Kanske för att du är nyfiken ?
Jag har originalfiltret, fick med det när jag köpte burkarna så jag ska be min Hifi kompis att titta på båda. Jag vet inget om sådant men jag vill veta att det är vettigt byggt och att inget är fel så att högtalarna kan gå sönder eller så eftersom det lär vara omöjligt att få tag i nya diskanter eller basar. Vill han ta hem burkarna för att göra en närmare titt så skulle jag bli glad då dessa burkar vill jag ha länge då de är riktigt roliga att lyssna på. Men jag vet att han håller på att bygga nya egna högtalare för tillfället så vi får se vad som händer.
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Baffel skrev:Fast det kanske är original delningsfilter men sedan bara något L- pad (tror jag det heter) eftermonterat som dämpar diskanterna med typ 3 -4 dB.
Jag har originalfiltret, fick med det när jag köpte burkarna så jag ska be min Hifi kompis att titta på båda. Jag vet inget om sådant men jag vill veta att det är vettigt byggt och att inget är fel så att högtalarna kan gå sönder eller så eftersom det lär vara omöjligt att få tag i nya diskanter eller basar. Vill han ta hem burkarna för att göra en närmare titt så skulle jag bli glad då dessa burkar vill jag ha länge då de är riktigt roliga att lyssna på. Men jag vet att han håller på att bygga nya egna högtalare för tillfället så vi får se vad som händer.
Vad är det för högtalare?
avr7000 skrev:Man kan ju bygga något som dessa i spånskiva för att testa ut optimal höjd och vinkel.
När man sedan är nöjd bygger man nya i "rätt höjd och vinkel" eller dessa igen i snyggare träslag och utförande.
Jag har gjort en liten ritning som jag hoppas förklarar principen. Bult i hålen som då låser fast höjd och vinkel.
[ Bild ]
[ Bild ]
Stefan
paa skrev:Om jag skulle bygga ett lite högre stativ skulle jag nog gå på stålrör men ett ganska lågt bygger man ju enkelt själv av två MDF-bitar!
[ Bild ]
Det är sedan bara bara att ställa dom diagonalt under högtalarlådan!
RogerGustavsson skrev:Högtalare har en utstrålningsriktning, en loob. På äldre högtalare kan den vara lite se och så. Det är en fördel om man som lyssnare hamnar i den looben. För t.ex. Ino piP ska högtalarna stå rätt lågt eftersom de strålar lite uppåt. En del högtalare har felkonstruerade delningsfilter och har en loob pekandes mot golvet. När jag sitter i min soffa befinner sig öronen 90 cm över golvet.
jansch skrev:Om looben är nedåtriktad går de inte att kompensera genom att ändra höjden utan högtalaren bör då riktas lite uppåt för att kompensera detta.
I-or skrev:Det är svårt att få stativen att stråla av någon märkbar ljudeffekt vid högtalarexcitering även om man försöker eftersom stativen vanligen är styva, någorlunda tunga och har små ytor. Om man ändå är orolig är den smartaste lösningen att sätta hyggligt mjuka mellanlägg av gummi mellan högtalaren och stativet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 256 gäster