Plåtslageri - Högtalarstativ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Plåtslageri - Högtalarstativ

Inläggav Baffel » 2020-12-28 10:59

Jag och FBK funderar på att anlita ett litet plåtslageri i Linköping för att fixa högtalarstativ. Han som har plåtslageriet har tidigare kapat små järnrör till mig så han är bra. Han har div rör, runda och fyrkant . Även plåtar . Men har ni tips på funktionella och snygga stativ ? Han kan nog klippa och svetsa lite hur som helst. Jag ska bara kolla var gränsen går för hans maskiner vad det gäller tjocklek på klippning. Sen vet jag inte än hur pass mycket finlirare han är . För min del kan det lika gärna se lite grovt ut . Svetsfogar som lite synliga . Vet ej hur kräsen FBK är gällande det . Jag ska ha dem till mina Kef Cadenza och FBK till....det får han berätta själv . Bilder hans maskiner:
Bilagor
IMG_20201007_120609_copy_1560x2080.jpg
IMG_20201007_120609_copy_1560x2080.jpg (560.75 KiB) Visad 2923 gånger
IMG_20201007_120733_copy_1560x2080.jpg
IMG_20201007_120733_copy_1560x2080.jpg (550.78 KiB) Visad 2923 gånger
Senast redigerad av Baffel 2021-01-14 21:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Plåtslageri - Högtalarstativ

Inläggav Baffel » 2020-12-28 11:23

Kef Cadenza :
Bilagor
shot_2020-12-28_10-22-33 (1).png
shot_2020-12-28_10-22-33 (1).png (1.47 MiB) Visad 2914 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-28 12:19

För Kef Cadenza skulle jag välja ett rätt lågt stativ, kanske 40 cm? Utgår ifrån att lyssningsaxeln (fast det kan man inte veta på så här gamla högtalare) ligger ca 15 cm under ovansidan.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-28 12:45

Fördel nu är ju att det går att få det skräddarsytt utifrån det lyssningsrum som finns . Så här är mina högtalare placerade, ungefär, och sedan skissade jag på hur jag tänkt det. Frågan är hur pass höga och ska högtalarna stå lite uppvinklade ?

IMG_20201228_113949 (1)_copy_2340x2340 (1).jpg
IMG_20201228_113949 (1)_copy_2340x2340 (1).jpg (855.81 KiB) Visad 2902 gånger

Typ så här kanske :

shot_2020-12-28_11-47-37 (1).png
shot_2020-12-28_11-47-37 (1).png (1.01 MiB) Visad 2899 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-28 13:14

Eller så här
Bilagor
shot_2020-12-28_12-09-27 (1).png
shot_2020-12-28_12-09-27 (1).png (759.4 KiB) Visad 2885 gånger
shot_2020-12-28_12-10-24 (1)_copy_1440x900 (1).png
shot_2020-12-28_12-10-24 (1)_copy_1440x900 (1).png (694.43 KiB) Visad 2885 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-28 13:28

Jag hade förstås provat först... Uppvinklat hade jag nog skippat men det krävs förstås rätt höjd. Är tyvärr vanligt med alltför höga stativ.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-28 13:38

Prova hur?

Om du ser det jag kluddrade vad tror du utifrån det med höjd? Du sa 40 cm , tror du det är lämplig höjd?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-28 13:41

Provat i det rum där de ska användas. Beror lite på vilken höjd man själv befinner sig på. Alltför högt brukar låta sämre och mera rum när jag provat.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-28 13:49

Ja du. Nu är jag ju inte där utan hos föräldrarna. Men typ en vanlig fåtölj . Vet ej sitthöjd. Vanlig sådan. . Brukar dessutom röra mig en hel del när jag har musik på men jag utgår väl från sitthöjd . Testade en fåtölj hos morsan och farsan nu . Öronhöjd 110 cm. Så typ samma på kusten . Lite lägre kanske 100 cm .
Jag kanske ska utgå ifrån att öronen hamnar i höjd precis mellan bas och diskantelementen?

Jag mäter på kusten sen . Kan omöjligt blir så dyrt. Några avkapade rör och några stålplattor (de kan ju bli lite dyra i och för sig, beror på tjocklek) . Kan ju ha en kombo av stålrör och träplattor/ skivor. Men bara klippt plåt/ stål och sedan lite punktsvetsat som man sen sprayar svart . Kan inte bli så dyrt.

Ljudet, reflexer , vibration osv borde väl påverkas av själva ställningen . Om jag tänker ur perspektivet bästa möjliga, optimerade för ljudet . Undras hur jag då ska placera benen , rören på ställningen som håller uppe plattan de står på?

Högtalaren 60 cm baffel . Element placerade så här :
Bilagor
shot_2020-12-28_12-51-17 (1).png
shot_2020-12-28_12-51-17 (1).png (454.89 KiB) Visad 2872 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-28 14:47

Jag hade nog gjort en låda därunder och fyllt med sand. Är inte så förtjust i öppna stativ. Metallen bör du kanske dämpa för att bli av med ringningar?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-28 15:21

Det är svårt att få stativen att stråla av någon märkbar ljudeffekt vid högtalarexcitering även om man försöker eftersom stativen vanligen är styva, någorlunda tunga och har små ytor. Om man ändå är orolig är den smartaste lösningen att sätta hyggligt mjuka mellanlägg av gummi mellan högtalaren och stativet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-12-28 16:26

Om jag skulle bygga ett lite högre stativ skulle jag nog gå på stålrör men ett ganska lågt bygger man ju enkelt själv av två MDF-bitar!

Bild

Det är sedan bara bara att ställa dom diagonalt under högtalarlådan!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-28 17:07

Just sådana gjorde jag åt min bror 1983, två träskivor!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-12-28 17:13

Tycker den här typen av stativ är nice

Bild

Bild

Bild

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-28 17:44

Bra med tips alla. Jag lurar vidare . Tycker det ändå vore coolt med stålstativ, om det inte blir för dyrt.
Så tips till er alla som läser och funderar på högtalarstativ i stål. Stöd er lokala lilla verkstad. Tänk globalt och handla lokalt. Och allt det där. :)
Passa även på att fräscha upp högtalarna , så lämna in dem till er lokala lackerare för att få dem skinande nyhögblanka . :) Be lokala snickeriverkstaden att...osv osv. :)

P.s att måla på faner få det högblankt innebär nog en hel del jobb . Kom ihåg att jag för länge sedan frågade om det och fick svar från en lackerare :

Hej
Att lackera högblankt är inte lämpligt på faner-ytor, det blir mycket extrajobb för
att få dem snygga.
Men att lackera dem vita i glans 30, sidenmatt kostar ca 1.250:-/st inkl.moms.
Då vill vi göra förarbetet också.
Hälsn XXX
Senast redigerad av Baffel 2020-12-28 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-28 18:59

RogerGustavsson skrev:För Kef Cadenza skulle jag välja ett rätt lågt stativ, kanske 40 cm? Utgår ifrån att lyssningsaxeln (fast det kan man inte veta på så här gamla högtalare) ligger ca 15 cm under ovansidan.

lyssningsaxeln :?: Är det mellan diskant och bas eller?
Mina och Baffels högtalare har nästan identiska mått men helt olika bestyckning då jag har en diskant och en 12-tummare, vanlig två vägare så att säga. När jag provspelade dem hemma så hade jag dem stående på mina ordinarie högtalare som är 40cm höga och högtalarna är 58cm höga och då funderade jag på att stativen bör vara något mellan 30-40cm höga. Ska kolla den exakta höjden upp till diskanten på mina ordinarie högtalare Adam Audio, där diskanten är i öronhöjd.
Och jag har fastnat mest för dessa stativs design då man kanske klarar att spraya dem. Sitter rören för tätt så bli det knepigt. Sedan är utseendet lite rejält och det gillar jag. Så en grövre/tjockare botten platta och fyra rör och en lite mindre och tunnare topplatta.
Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-28 19:23

Högtalare har en utstrålningsriktning, en loob. På äldre högtalare kan den vara lite se och så. Det är en fördel om man som lyssnare hamnar i den looben. För t.ex. Ino piP ska högtalarna stå rätt lågt eftersom de strålar lite uppåt. En del högtalare har felkonstruerade delningsfilter och har en loob pekandes mot golvet. När jag sitter i min soffa befinner sig öronen 90 cm över golvet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-28 19:43

RogerGustavsson skrev:Högtalare har en utstrålningsriktning, en loob. På äldre högtalare kan den vara lite se och så. Det är en fördel om man som lyssnare hamnar i den looben. För t.ex. Ino piP ska högtalarna stå rätt lågt eftersom de strålar lite uppåt. En del högtalare har felkonstruerade delningsfilter och har en loob pekandes mot golvet. När jag sitter i min soffa befinner sig öronen 90 cm över golvet.

Jadå blir det extra knepigt på mina högtalare eftersom de inte ens har original delningsfilter i sig utan ett DIY eftersom den tidigare ägaren upplevde högtalarna som lite för ljusa i klangen. Jag tycker de spelar bra nu, men jag ska ändå be en kompis titta på filtret att det ser bra ut och inte har uppenbara brister då jag kan inget om delningsfilter. Jag lyssnar bara, skruvandet överlåter jag till folk som kan sådant.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-28 20:24

Kanske inte säger så mycket att titta på delningsfiltret? Ska vara rätt dimensionerat också. Det är mätning som ger besked. Det är alltför vanligt att man utgått från ett "köpefilter" beräknat efter motstånd och så fipplar man tills det låter hyfsat. Då gäller det att ha kalibrerade öron...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-28 20:53

Fast det kanske är original delningsfilter men sedan bara något L- pad (tror jag det heter) eftermonterat som dämpar diskanterna med typ 3 -4 dB.

Kanske, även om du inte meckar själv FBK, om du kan googla på nätet och hitta någon bild på delningsfiltret? Originalfiltret dvs och ta en titt på ditt och se om det ser lika ut. Vet inte riktigt vad det skulle tillföra eftersom du inte meckar med det. Kanske för att du är nyfiken ?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-28 23:01

Baffel skrev:Fast det kanske är original delningsfilter men sedan bara något L- pad (tror jag det heter) eftermonterat som dämpar diskanterna med typ 3 -4 dB.

Kanske, även om du inte meckar själv FBK, om du kan googla på nätet och hitta någon bild på delningsfiltret? Originalfiltret dvs och ta en titt på ditt och se om det ser lika ut. Vet inte riktigt vad det skulle tillföra eftersom du inte meckar med det. Kanske för att du är nyfiken ?

Jag har originalfiltret, fick med det när jag köpte burkarna så jag ska be min Hifi kompis att titta på båda. Jag vet inget om sådant men jag vill veta att det är vettigt byggt och att inget är fel så att högtalarna kan gå sönder eller så eftersom det lär vara omöjligt att få tag i nya diskanter eller basar. Vill han ta hem burkarna för att göra en närmare titt så skulle jag bli glad då dessa burkar vill jag ha länge då de är riktigt roliga att lyssna på. Men jag vet att han håller på att bygga nya egna högtalare för tillfället så vi får se vad som händer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Plåtslageri - Högtalarstativ vs gjutrör i papp

Inläggav Baffel » 2020-12-29 10:35

Jag kom på . Man borde ju kunna använda gjutrör i papp för att få ihop något . Detta rör på Bauhaus kostar bara 30 kr och det verkar vara slätt så det kan man måla på sen. Några rör och ett par träskivor . Limma fast rören . Vill man ha det riktigt stabilt fyll dem med sand.

https://www.bauhaus.se/gjutror-for-beto ... x4x1200-mm

Fast det är klart . Jag tycker det är coolare med ett stativ av stål och plåt . :mrgreen:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-29 11:32

FBK skrev:
Baffel skrev:Fast det kanske är original delningsfilter men sedan bara något L- pad (tror jag det heter) eftermonterat som dämpar diskanterna med typ 3 -4 dB.

Jag har originalfiltret, fick med det när jag köpte burkarna så jag ska be min Hifi kompis att titta på båda. Jag vet inget om sådant men jag vill veta att det är vettigt byggt och att inget är fel så att högtalarna kan gå sönder eller så eftersom det lär vara omöjligt att få tag i nya diskanter eller basar. Vill han ta hem burkarna för att göra en närmare titt så skulle jag bli glad då dessa burkar vill jag ha länge då de är riktigt roliga att lyssna på. Men jag vet att han håller på att bygga nya egna högtalare för tillfället så vi får se vad som händer.

Vad är det för högtalare?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-12-29 14:36

Man kan ju bygga något som dessa i spånskiva för att testa ut optimal höjd och vinkel.
När man sedan är nöjd bygger man nya i "rätt höjd och vinkel" eller dessa igen i snyggare träslag och utförande.

Jag har gjort en liten ritning som jag hoppas förklarar principen. Bult i hålen som då låser fast höjd och vinkel.

Bild

Bild

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-29 18:07

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:

Vad är det för högtalare?

Ett par Vintage :wink: Tänkte presentera dem med bild när jag fixat stativ 8)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-29 19:22

avr7000 skrev:Man kan ju bygga något som dessa i spånskiva för att testa ut optimal höjd och vinkel.
När man sedan är nöjd bygger man nya i "rätt höjd och vinkel" eller dessa igen i snyggare träslag och utförande.

Jag har gjort en liten ritning som jag hoppas förklarar principen. Bult i hålen som då låser fast höjd och vinkel.

[ Bild ]

[ Bild ]

Stefan

Kanonbra tips!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-29 19:22

paa skrev:Om jag skulle bygga ett lite högre stativ skulle jag nog gå på stålrör men ett ganska lågt bygger man ju enkelt själv av två MDF-bitar!

[ Bild ]

Det är sedan bara bara att ställa dom diagonalt under högtalarlådan!

Smart :D

jansch

Inläggav jansch » 2020-12-29 19:29

RogerGustavsson skrev:Högtalare har en utstrålningsriktning, en loob. På äldre högtalare kan den vara lite se och så. Det är en fördel om man som lyssnare hamnar i den looben. För t.ex. Ino piP ska högtalarna stå rätt lågt eftersom de strålar lite uppåt. En del högtalare har felkonstruerade delningsfilter och har en loob pekandes mot golvet. När jag sitter i min soffa befinner sig öronen 90 cm över golvet.

Personligen vill jag inte ha en ljudbild om kommer uppifrån, helst lite under "vågrätt".
Man bör betänka att hörseln är mest riktningskänslig i presensområdet, ungefär mellan 1kHz - 4kHz. Detta medför att det INTE är givet att den "akustiska" höjden är lika med diskantens 0-axel på t.ex en 3vägare, på en 2vägare hamnar man nog någonstans mittemellan.

Om looben är nedåtriktad går de inte att kompensera genom att ändra höjden utan högtalaren bör då riktas lite uppåt för att kompensera detta.

På mina OA5:or sitter elementet för övre mellanregistret/undre diskantområdet på ca 80cm höjd och sitthöjden i fåtöljen (öronhöjd) ca 95cm och ett lyssningsavstånd på ca 4,8 meter - det är ju vinkeln som är intressant.

Lite kuriosa som man kanske inte tänker på.... hur man uppfattar höjden refererar hörseln till vågplanet. Det spelar ingen roll om man har huvudet bakåt- eller framåtlutat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-29 19:58

jansch skrev:Om looben är nedåtriktad går de inte att kompensera genom att ändra höjden utan högtalaren bör då riktas lite uppåt för att kompensera detta.

Går väl att göra i delningsfiltret också?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-30 00:28

I-or skrev:Det är svårt att få stativen att stråla av någon märkbar ljudeffekt vid högtalarexcitering även om man försöker eftersom stativen vanligen är styva, någorlunda tunga och har små ytor. Om man ändå är orolig är den smartaste lösningen att sätta hyggligt mjuka mellanlägg av gummi mellan högtalaren och stativet.

Tackar för svar . :)

Nästa

Återgå till DIY-forum