PA vs finhifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

PA vs finhifi

Inläggav Baffel » 2020-12-25 16:22

Har lirat lite rock de senaste dagarna , mycket liveinspelningar . Då slog mig en tanke . Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live? Musiken på en livekonsert pumpas ju ut via feta PA system. Borde inte då ett fett PA system i lyssningsrummet i så fall vara bästa lösningen ., eller? Det är måhända inte helt hifikorrekt med låg dist osv men det kan ju ha en sjuhelvetes SPL . Vilket man väl i och för dig inte kan nyttja pga att man blir döv. Eller skulle ett finlirar hifisystem vara bästa lösningen för att återge livemusik hemmavid?

Tex hur än välinställd, intrimmad, faskorrekt, distfri, snörrät frekvenskurva osv en två vägare med en liten typ 4 eller 5 tum bas än är så kan den väl inte , i detta fallet, mäta sig mot några feta PA högtalare, eller ?

Användarvisningsbild
E

Re: PA vs finhifi

Inläggav E » 2020-12-25 16:32

Jag läste PAA vs finhifi och trodde att det rörde sig om ett nytt avsnitt av Dekonstruktiv kritik. 8)

Tänker du dig att man skall sitta med gula öronproppar i fåtöljen? Eller att man har byggt in motsvarande filterfunktion i sitt NOOLOM?

För övrigt tycker jag att finhifi mycket väl kan innebära ett toppsystem tillsammans med ett dussin basmoduler.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-12-25 16:49

Baffel skrev:Har lirat lite rock de senaste dagarna , mycket liveinspelningar . Då slog mig en tanke . Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live? Musiken på en livekonsert pumpas ju ut via feta PA system. Borde inte då ett fett PA system i lyssningsrummet i så fall vara bästa lösningen ., eller? Det är måhända inte helt hifikorrekt med låg dist osv men det kan ju ha en sjuhelvetes SPL . Vilket man väl i och för dig inte kan nyttja pga att man blir döv. Eller skulle ett finlirar hifisystem vara bästa lösningen för att återge livemusik hemmavid?

Tex hur än välinställd, intrimmad, faskorrekt, distfri, snörrät frekvenskurva osv en två vägare med en liten typ 4 eller 5 tum bas än är så kan den väl inte , i detta fallet, mäta sig mot några feta PA högtalare, eller ?

Rockmusik låter aldrig bra när det trycks ut genom "feta PA", det blir mest oväsen.
Bra kan det däremot låta om instrumenten har separata förstärkare och trumset-et får låta "naturell. Ett PA kan
användas om någon sjunger eller plockar fram trynorgeln.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-25 16:56

Tja så är det väl . Nu är ju inte detta något jag tänkte göra i praktiken. Var mest nyfiken .

Men en biosalong med THX ljud . Kan väl ses som ett stort vardags/lyssningsrum . Där kan det ju dras på rejält . Inte är det en massa oväsen och det är väl PA man använder sig av i de sammanhangen?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2020-12-25 16:58

Utvecklingstakten på proffssidan verkar hota Hemmasidan,
Vissa viktiga skillnader tror jag finns eller behöva beaktas:
Lyssningsavstånd, påverkar många andra parametrar
Spridning, påverkar hur det lirar i rum och placering
Brusnivå, närmar sig musiksignal vid finlyssningsnivå
Verkningsgrad har motsatsförhållande till finkvalitet

Biografen har många kanaler och kontrollerat förlopp,
kanske prioriteras där taluppfattbarhet och att filmen
är det som kontrollerar ljudet istället för att man ska
uppleva att ljudet släpper eller att skeendet är i bion

Verkar vara svårt att få tre udda saker att kunna lira
i ett normalt rum hemma: Tal/Film, musik och Live?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-25 17:42

Fast om nu en finhifilösning baserar sig på delar där distorsionsnivå är låg även vid högre volymer och om tex högtalarna har hög effekttålighet så bör ju det i sig innebära att en högtalare /lösning med hög verkningsgrad är utspelad. Det är ju bara att dra på volymen med det distlåga systemet som har låg verkningsgrad.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2020-12-25 18:06

En sak som jag tycker saknas i många system är just den fysiska känslan av musiken utan att man
måste dra på så högt att man blir stendöv på kuppen.

Ett exempel jag brukar ta är om man är ute på stan & tittar på en musikkår som passerar förbi så
känner man stora bastrumman mycket väl i bröstet utan att det är så att man får ont i öronen.

Jag kör några anläggningar med stora element i 15" & 18" där är det hyfsat lätt att uppnå detta
utan att spela speciellt högt så stor membran area hjälper helt klart till.(med så stora
membran blir det även mycket små membranutslag trots fysiks känsla av musiken).

Sen kanske man inte vill ha denna inställning för all typ av musik, jag kör aktiv delning med ett DBX Driverack PA2
i ett av mina system där man man lägga in olika delning, eq, subsynt, peq, delay efter tycke, smak, & musiktyp
mycket enkelt att ändra med några klick på läsplattan. "Korrekt" återgivning kan låta mycket tråkig ibland
det ska ju vara roligt att lyssna. Då är det väldigt trevligt att ha flexibiliteten i DBX Driverack för att ändra
så man för stunden efter humör & musiktyp blir nöjd vilket för mej är huvudsyftet med musiklyssning.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-25 18:39

Skulle exempelvis detta låta uselt

Aktiv högtalare CITRONIC
1200W aktiv 12" stereo-blåtand, extra hög ljudkvalitet, 1.35" titandiskant, 2 förstärkare bi-amp, 134dB ljudtryck. 12" sub bas 2" talspole, gjutet aluminiumchassi, extrem kraft.

https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=15419

Släng med en DSP och ratta in med IIR eller FIR filter
Senast redigerad av Baffel 2020-12-25 18:52, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-25 18:52

Baffel skrev:Har lirat lite rock de senaste dagarna , mycket liveinspelningar . Då slog mig en tanke . Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live? Musiken på en livekonsert pumpas ju ut via feta PA system. Borde inte då ett fett PA system i lyssningsrummet i så fall vara bästa lösningen ., eller? Det är måhända inte helt hifikorrekt med låg dist osv men det kan ju ha en sjuhelvetes SPL . Vilket man väl i och för dig inte kan nyttja pga att man blir döv. Eller skulle ett finlirar hifisystem vara bästa lösningen för att återge livemusik hemmavid?

Jo, de kan de, om du menar ljudkvalitet och inte kvantitet. Billigare PA toppar är däremot ofta horribelt dåliga med resonanser, hög dist och begränsad bandbredd. Men känsligheten brukar vara hög och man kan ofta spela starkt.

Det optimala vore väl att kombinera den där höga känsligheten och förmågan att spela starkt med rak frekvensgång, bra spridning samt låg distorsion. Enda haken är att det då blir dyrt .
Genelec s360A är ett bra exempel .
En sån monitor låter mil bättre än nån PA-topp för 4000:- . Men då kostar den också 10 ggr mer.

Sedan finns det ju aktiva PA-toppar med arrayer som de bästa rockgrupperna brukar frakta med sig ( tex TOTO ) men de kostar ju mycket. 100 000 kr räcker inte..... per styck.
Senast redigerad av Tangband 2020-12-25 19:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-25 19:12

Som hittat 2 st
2 EAW LINE ARRAY 11 000 WATT
För 300 000 kr.
https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=15057

Lite svårt att pressa in i vardagsrummet i och för sig.

Edit de verkar gå att stacka . Bara hala upp plånbok och köpa så många det går att pressa in i vardagsrummet. :)
Dessutom, tittade på en video om dem. De har ju olika system för att ställa in så de låter optimalt. Automatiserade lösningar.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-25 19:35

Baffel skrev:Som hittat 2 st
2 EAW LINE ARRAY 11 000 WATT
För 300 000 kr.
https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=15057

Lite svårt att pressa in i vardagsrummet i och för sig.

Edit de verkar gå att stacka . Bara hala upp plånbok och köpa så många det går att pressa in i vardagsrummet. :)
Dessutom, tittade på en video om dem. De har ju olika system för att ställa in så de låter optimalt. Automatiserade lösningar.

Har du en halv miljon över kan du väl lika gärna köpa nåt snyggt som kan spela högt ? :D Dessa kan spela omkring 120 dB tack vare 4 servostyrda 10:or i basregistret. Linn Komri.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-12-25 20:26

Bra PA-grejjor sopar banan med i princip all komersiellt tillgänglig "finhifi". Det enda som jag har hört som kan konkurera är stora INO-burkar. Men kan tänka mig att stora ATC (för studio), JBL K2 och liknande, Audiotronic Megatrend kan fungera bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-12-25 21:39

Jag älskar ju mina JBL HDI-3800 just för tycker "live-känslan" är riktigt bra!
Otroligt bra midbas dessutom även om djupbasen fått offra lite.

Nu gick jag mot 18" subbar med PA liknande element pga rummet men gillar verkligen denna setup.

Jobbat med PA i 6år med så lite erfarenhet ändå av den "andra sidan"
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-27 02:28

Baffel skrev:Skulle exempelvis detta låta uselt

Aktiv högtalare CITRONIC
1200W aktiv 12" stereo-blåtand, extra hög ljudkvalitet, 1.35" titandiskant, 2 förstärkare bi-amp, 134dB ljudtryck. 12" sub bas 2" talspole, gjutet aluminiumchassi, extrem kraft.

Det skulle garanterat låta mer än uselt. Är fisken rutten så går det inte att få till en god fisksoppa hur mycket DSP eller filter du har. Jag var nyfiken på PA innan jag valde Studiomonitorer till slut. Så jag var och lyssnade på en hel del PA högtalare i Stockholms butiker som har det. Och jag märkte ganska fort att man fick vad man betalade för och jag insåg att det skulle bli lite för dyrt för att jag verkligen skulle vara säker på att sitta nöjd. Och sedan började jag också tänka på nackdelarna med att sitta med PA i en lägenhet. :oops: Men idag skulle jag vilja ha ett PA system för att visa satk..... ovanpå vad hög volym verkligen är :twisted: Men det var himla roligt att lyssna runt PA system men det kostar om det ska låta bra också och inte bara spela tokhögt. Så billig PA låter inte bra :!: Men visst kan du spela super högt. :mrgreen: Kolla upp Antonic högtalare tex. Han har ju jobbat med PA så han har erfarenhet och han gillar sina Hifi högtalare pga. live-känslan" är riktigt bra. Och de kostar en slant.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2020-12-27 03:27

FBK skrev:
Baffel skrev:Skulle exempelvis detta låta uselt

Aktiv högtalare CITRONIC

Det skulle garanterat låta mer än uselt. Är fisken rutten så går det inte att få till en god fisksoppa hur mycket DSP eller filter du har. Jag var nyfiken på PA innan jag valde Studiomonitorer till slut. Så jag var och lyssnade på en hel del PA högtalare i Stockholms butiker som har det. Och jag märkte ganska fort att man fick vad man betalade för och jag insåg att det skulle bli lite för dyrt för att jag verkligen skulle vara säker på att sitta nöjd. Och sedan började jag också tänka på nackdelarna med att sitta med PA i en lägenhet. :oops: Men idag skulle jag vilja ha ett PA system för att visa satk..... ovanpå vad hög volym verkligen är :twisted: Men det var himla roligt att lyssna runt PA system men det kostar om det ska låta bra också och inte bara spela tokhögt. Så billig PA låter inte bra :!: Men visst kan du spela super högt. :mrgreen: Kolla upp Antonic högtalare tex. Han har ju jobbat med PA så han har erfarenhet och han gillar sina Hifi högtalare pga. live-känslan" är riktigt bra. Och de kostar en slant.

Vill man ha PA högtalare som hemsystem bör man gå på prylar med lite högre kvalité om man ska bli nöjd.
Jag köpte för många år sedan ett par snickeri byggda lådor som från början var bestyckade med JBL element. För att bara komplettera
upp lådorna med element gick på några kronor. Det som sitter i dessa är JBL 2226 bas, 2105h mellan 2405 det är element
för ca 8-10k beg. Vill man köra passivt är det ca 2k-4k i delningsfilter men vettig kvalité på komponenterna.
Vill man ha djup bas tillkommer system för detta då dessa rullar av vi 40-50Hz.
Så komplett med blandat ny & beg prylar gick det på 15k-20k sen tillkommer slutsteg
samt eventuell sub & drivning till denna.

Tar jag med suben samt båda slutstegen för drivningen så hamnar vi runt 30k-35k för
ett komplett system beroende på vad man väljer för komponenter.
I mitt fall är det en Fostex L569 18" i en rejält tilltagen låda samt 2st Fostex Laboratories P600 slutsteg

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-27 11:11

peterh skrev:Bra kan det däremot låta om instrumenten har separata förstärkare och trumset-et får låta "naturell. Ett PA kan

Som jag försökt upplysa polarnas olika band om i samband med spelningar där jag roddat. Men, nähä, man ska göra som alla andra. Typ 100 watts Marshall in i en fyrtolva som sen mickas ut!?! Allt magtryck försvinner.

Det finns gott om stora HiFi-system som skulle kunna göra god tjänst som PA, JBL K2 redan nämnt.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-12-27 11:14

RJohan skrev:
peterh skrev:Bra kan det däremot låta om instrumenten har separata förstärkare och trumset-et får låta "naturell. Ett PA kan

Som jag försökt upplysa polarnas olika band om i samband med spelningar där jag roddat. Men, nähä, man ska göra som alla andra. Typ 100 watts Marshall in i en fyrtolva som sen mickas ut!?! Allt magtryck försvinner.

Det finns gott om stora HiFi-system som skulle kunna göra god tjänst som PA, JBL K2 redan nämnt.

Du har så rätt !!! Fortsätt att försöka upplysa polarna ! Demonstrera skillnaden så att de blir övertygade.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-27 11:19

VintageHiFi skrev:Vill man ha PA högtalare som hemsystem bör man gå på prylar med lite högre kvalité om man ska bli nöjd.
Jag köpte för många år sedan ett par snickeri byggda lådor som från början var bestyckade med JBL element. För att bara komplettera
upp lådorna med element gick på några kronor. Det som sitter i dessa är JBL 2226 bas, 2105h mellan 2405 det är element
för ca 8-10k beg. Vill man köra passivt är det ca 2k-4k i delningsfilter men vettig kvalité på komponenterna.
Vill man ha djup bas tillkommer system för detta då dessa rullar av vi 40-50Hz.
Så komplett med blandat ny & beg prylar gick det på 15k-20k sen tillkommer slutsteg
samt eventuell sub & drivning till denna.

Tar jag med suben samt båda slutstegen för drivningen så hamnar vi runt 30k-35k för
ett komplett system beroende på vad man väljer för komponenter.
I mitt fall är det en Fostex L569 18" i en rejält tilltagen låda samt 2st Fostex Laboratories P600 slutsteg

Som ju är ofta använt som hemma HiFi grejer i den gränsöverskridande JBL-världen. Själv har jag ett par 4331B, en gång uppenbarligen sålda för 'proffs'-bruk (jag vet inte till vem eller hur) använda hemma av mej med gott resultat.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2020-12-28 02:10

Vill ni inte riskera att anläggningen hemmavid låter tråkigt, saknar dynamik och känns allmänt trött.

Vill ni däremot se vad ni saknat hela livet fram tills nu, så kom över till oss som gillar att spela starkt OCH ändå ha resurser kvar till ett dynamisk urladdning., lite 'ja jävlar vad det bet ifrån där! " det gårl aldrig med trionella högtalare.
Lite större waveguide, hysta sedan in sakerna i en lämplig låda
Ut och njut av att PA rockade röven av ett mer traditionella burkar.3

Har suttit och rattat eq i mina Crown Cdi 1000 nu under kvällen, testat mig på att lägga en "Harman Curve" låter allt väldigt ledigt myclet trevligaste redan efter första provvöndan.

Sen att dom är nästintill fyllosäkra skänker själen lite ro.
Satte även in limiter så är det bara att gasa dom gångerna det går. Hårt åt öl och wirre.
Nu ska man "bara" hitta basdel som hänger med frontarna

Efter jag vant mig vid jbl och skulle skulle jag byta ut dom mot något. Lika mycket attack och biter ifrån.
Jag kommer inte gå till baka till "vanliga" och känna att det. Låter instängt och händer det att ni förwöker dra på även om ni vet att sakerna korrekt
3
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2020-12-28 23:32

Baffel skrev:Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live?

Dålig spridning av diskanten, hög distorsion, högt ljudtryck, ej dämpade stående vågor och doften av gammal öl.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-29 00:09

Suveränt :mrgreen:

Fast bara någon gång ibland.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-29 10:29

pLudio skrev:
Baffel skrev:Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live?

Dålig spridning av diskanten, hög distorsion, högt ljudtryck, ej dämpade stående vågor och doften av gammal öl.

Du gjorde min dag!!!

Plus isladeakustik, kan man kanske lägga till.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-29 13:07

Sen bör man ju inte blanda ihop PA med monitorlyssning. Finns ju högtalare med utseendemässigt i princip identiska element där en är gjord för att spela till folk 20-25 m bort och en som är gjord för att spela på 3 meters avstånd. Typiskt många äldre dåliga horn som blivit hemmahögtalare för att det gått att hitta elementen billigt och byggt på och verifierat folks förutfattade meningar om hur illa horn låter.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2020-12-29 14:18

Och t ex Roskildefestivalen har bra ljud trots doften.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2020-12-29 16:00

Harryup skrev:Sen bör man ju inte blanda ihop PA med monitorlyssning. Finns ju högtalare med utseendemässigt i princip identiska element där en är gjord för att spela till folk 20-25 m bort och en som är gjord för att spela på 3 meters avstånd. Typiskt många äldre dåliga horn som blivit hemmahögtalare för att det gått att hitta elementen billigt och byggt på och verifierat folks förutfattade meningar om hur illa horn låter.

Väljer man rätt prylar så kan det bli riktigt bra men då bör man undvika dom billiga & dåliga PA prylarna.
Gå på kända märken. Kika på vad andra har valt & vad dom tycker samt har för preferenser.

Får man till det som man vill ha så ger "PA" prylar stor belåtenhet vid lyssnandet.
Sen får man tänka på att bra "PA" prylar kostar fast inte i närheten av dom
fantasisummor som vissa firmor vill ha för sina HiFi prylar...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-29 17:55

Väljer man rätt prylar så kan det bli riktigt bra men då bör man undvika dom billiga & dåliga PA prylarna.
Gå på kända märken. Kika på vad andra har valt & vad dom tycker samt har för preferenser.

Får man till det som man vill ha så ger "PA" prylar stor belåtenhet vid lyssnandet.
Sen får man tänka på att bra "PA" prylar kostar fast inte i närheten av dom
fantasisummor som vissa firmor vill ha för sina HiFi prylar...

Exakt mina erfarenheter när jag lyssna de runt på PA
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-29 18:03

"PA" är väl egentligen ungefär lika (o)exakt begrepp som "hifi".

Låter "hifi" bra? Njaeeejaajooo.....? Låter "PA" bra? Eeeeeh? Hur långt är ett snöre? Både inom konsumentutrustning och proffsutrustning har väl de flesta av oss blivit både besvikna och imponerade.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2020-12-29 18:39

jonasp skrev:" Både inom konsumentutrustning och proffsutrustning har väl de flesta av oss blivit både besvikna och imponerade.

Känns som en bra sammanfattning :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2020-12-29 20:48

Jag gick från Inos största burkar till PA.
Har inte ångrat det en sekund.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-12-29 22:32

Jag har svårt att hitta HiFi element som fixar de ljudnivåerna jag vill lyssna vid.
Lättare att hitta PA-prylar med hög verkningsgrad.
Undantaget hittills var med mina linjekällor. Fast då involverade det ju en faslig massa element, istället.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Nästa

Återgå till Generellt om hifi