Moderator: Redaktörer
Knuttebaloa skrev:
Kan du tänka dig simulera en i var hörn på golvet vid framväggen, en i var hörn halvvägs upp mot taket (1.30 upp) fram samt två i mitten längs framväggen, på golvet.
Tack på förhand!
Jag återkommer med mätningar när jag väl testat de olika placeringarna.
sprudel skrev:Är det inte av vikt att känna till mått på basar och var elementet är placerat?
I-or skrev:Självklart! En lite bredare dal i mellanregistret märks ganska tydligt, även om den inte är speciellt djup. 3 dB är inget större problem ur distorsions- och effektsynpunkt.
Dessutom har många producenter och ljudtekniker ofta en ovana att sänka nivån med några dB just här för att vissa instrument eller sång ska låta "tydligare". Detta gör dock vanligtvis bara att det låter tunnare och mer öronovänligt.
I-or skrev:Knuttebaloa skrev:
Kan du tänka dig simulera en i var hörn på golvet vid framväggen, en i var hörn halvvägs upp mot taket (1.30 upp) fram samt två i mitten längs framväggen, på golvet.
Tack på förhand!
Det spelar liten roll var du placerar källorna i höjdled, dels eftersom den första höjdmoden uppträder först runt 70 Hz och dels eftersom höjden på lyssningspositionen är nära nodpunkten här. För jämnast möjliga frekvensgång måste man framförallt sprida ut källorna längs rummets största dimension. Du bör alltså ställa upp basmoduler även bakom lyssningspositionen.
I-or skrev:Knuttebaloa skrev:
Tack på förhand!
Det spelar liten roll var du placerar källorna i höjdled, dels eftersom den första höjdmoden uppträder först runt 70 Hz och dels eftersom höjden på lyssningspositionen är nära nodpunkten här. För jämnast möjliga frekvensgång måste man framförallt sprida ut källorna längs rummets största dimension. Du bör alltså ställa upp basmoduler även bakom lyssningspositionen.
sprudel skrev:I-or skrev:Knuttebaloa skrev:
Tack på förhand!
Angående höjdplaceringen så har du ju en point i att man nästan hamnar i noden för tak/golv men om man har möjligt att att placera på 1/4 av höjden också så känns ju det bra.
Angående att likadant akustiskt eliminera 2a mooden i längd, för mig runt 40Hz pga rumslängd 8,7m, räcker det med en källa längs ena väggen eller skulle du föredra två, i stereo som basarna vid högtalarväggen?
I-or skrev:Min mening är att man normalt kan glömma den typen av placeringar eftersom basmodulerna hamnar nästan larvigt långt ut i rummet. Vi har redan simulerat fram en mycket bra och ganska möbleringsvänlig uppställning med 6 moduler längs väggarna som jag tycker att du bör hålla dig till och bara justera en aning m.h.a. mätresultaten.
Belker skrev:Jag tycker inte lågbasen är något större problem. Det är ju bara att mata på med membran, effekt och PEQ - klart! Värre är bas-midbas. Den är svårare att påverka med placering (man vill ju forfarande ha stereo) och känsligare att EQa. Typiskt hamnar SBIR i den här regionen. Det syns också på mätningen ovan. Vad göra?
Belker skrev:Ok, här kommer asterisken![]()
*Optimerat för en definierad lyssningsposition. Endast digitala källor, eftersom DSP sitter före DAC. Mätprog och mic.
I-or skrev:Om du ställer upp huvudhögtalarna längs en av kortväggarna och placerar lyssningspositionen 3,5 m från denna vägg får du en mycket jämn frekvensgång nästan upp till 80 Hz om du ställer 2 basmoduler mot väggen framför och 2 basmoduler mot väggen bakom lyssningspositionen. Det är samma nivå och fas för samtliga moduler i simuleringarna. Jag har placerat dem asymmetriskt även i breddled, ca 45 cm från sidoväggen på den ena sidan och ca 90 cm från sidoväggen på den andra sidan (asymmetrin är inte hörbar vid låga frekvenser, men däremot är den utjämnade frekvensgången tydligt hörbar). Som jämförelse syns frekvensgången för sprudels uppställning med 4 basmoduler längs den främre väggen.
Simuleringarna tar inte hänsyn till varierande väggegenskaper och öppningar, men ger ändå en bra indikation om hur det kommer att fungera i praktiken.
Knuttebaloa skrev:Modulerna är utplacerade. Väntar bara på mitt andra slutsteg som för tillfället är utlånat. Antar att jag får ägna mig åt något annat en dag som denna, frågan är bara vad..?
Knuttebaloa skrev:Här förordas symmetriska placeringar runtom lyssningspositionen. Inget större problem att testa båda, förstås.
https://www.audioholics.com/subwoofer-s ... ibration-1
I-or skrev:Knuttebaloa skrev:Här förordas symmetriska placeringar runtom lyssningspositionen. Inget större problem att testa båda, förstås.
https://www.audioholics.com/subwoofer-s ... ibration-1
Nej, uppställningarna i länken är asymmetriska i längdled, precis som i ditt fall. Du måste jämföra basmodulernas position med lyssningspositionen. Din tilltänkta uppställning är dock ännu mer asymmetrisk och därmed att föredra.
I-or skrev:Om du ställer upp huvudhögtalarna längs en av kortväggarna och placerar lyssningspositionen 3,5 m från denna vägg får du en mycket jämn frekvensgång nästan upp till 80 Hz om du ställer 2 basmoduler mot väggen framför och 2 basmoduler mot väggen bakom lyssningspositionen. Det är samma nivå och fas för samtliga moduler i simuleringarna. Jag har placerat dem asymmetriskt även i breddled, ca 45 cm från sidoväggen på den ena sidan och ca 90 cm från sidoväggen på den andra sidan (asymmetrin är inte hörbar vid låga frekvenser, men däremot är den utjämnade frekvensgången tydligt hörbar). Som jämförelse syns frekvensgången för sprudels uppställning med 4 basmoduler längs den främre väggen.
Simuleringarna tar inte hänsyn till varierande väggegenskaper och öppningar, men ger ändå en bra indikation om hur det kommer att fungera i praktiken.
jonasp skrev:Nu är jag inte I-or men min vänstra basmodul är längre från väggen än min högre. Även soffan och topparna. Jag har dock alla två basmoduler fram.
sprudel skrev:I-or skrev:sprudel skrev:
En fundering. Har du simulerat med rumslängd om 8,7 m?
Nej, men om du vill att jag ska göra en simulering för ditt rum behöver jag veta var lyssningspositionen är (samt om rummet har betongväggar eller inte även om detta bara avgör nivån på toppar och dalar här, medan eftergivliga väggar i realiteten även flyttar resonansfrekvenserna en aning nedåt).
Det ser jag ju gärna att du gör. Återkommer med uppdaterat material.
Knuttebaloa skrev:Har nu gjort några mätningar med modulerna i olika positioner. Det jag kan konstatera så långt är att området ca 60-120 Hz är svagt och svårt att "fylla ut" med hjälp av justering av placering. Just nu står modulerna bakom soffan nästa ihop, de i "mitten" nästan vid lyssningspositionen längs med väggarna och de främre är kvar i hörnen. Det har minskat gropen 60-120 Hz men då har jag också nivån i cr80s på ca kl 15 och q på max. Infra står ganska lågt. Det blir med de inställningarna väldigt mycket nivå under ca 50 Hz. Hur det låter vet jag inte än...
Mottager gärna tips på placering som kan höja området 60-120 Hz och främst kring 60 Hz då den gropen verkar envisast.
Maccis skrev:Vad händer om du vrider ner Q?
Vrid ner en "kvart" o mät igen.
Har för mig att med Q så kan man styra "puckeln" upp och ner längs frekvensbandet.
Johan_Lindroos skrev:Knuttebaloa skrev:Har nu gjort några mätningar med modulerna i olika positioner. Det jag kan konstatera så långt är att området ca 60-120 Hz är svagt och svårt att "fylla ut" med hjälp av justering av placering. Just nu står modulerna bakom soffan nästa ihop, de i "mitten" nästan vid lyssningspositionen längs med väggarna och de främre är kvar i hörnen. Det har minskat gropen 60-120 Hz men då har jag också nivån i cr80s på ca kl 15 och q på max. Infra står ganska lågt. Det blir med de inställningarna väldigt mycket nivå under ca 50 Hz. Hur det låter vet jag inte än...
Mottager gärna tips på placering som kan höja området 60-120 Hz och främst kring 60 Hz då den gropen verkar envisast.
Jag föreslår tvärtom; att du riktar in dig på att ta bort det som stör. I detta fall kan du minska nivån vid 40 Hz och nedåt. Och så försöker du mota bort puckeln vid 100 Hz genom placering av basmoduler och toppar i rummet, du kan prova att fippla med faslägesvippan. Men i och med att man inte ser högre frekvenser är det svårt att veta hur det ser ut där och då kanske inte mitt förslag är relevant.
Användare som besöker denna kategori: Trassel och 43 gäster