Placering infraX6 - med PEQ

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Placering infraX6 - 1/4 rumsmått?

Inläggav sprudel » 2020-12-30 13:39

Är det inte av vikt att känna till mått på basar och var elementet är placerat?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 13:56

Knuttebaloa skrev:
Kan du tänka dig simulera en i var hörn på golvet vid framväggen, en i var hörn halvvägs upp mot taket (1.30 upp) fram samt två i mitten längs framväggen, på golvet.

Tack på förhand!

Jag återkommer med mätningar när jag väl testat de olika placeringarna.

Det spelar liten roll var du placerar källorna i höjdled, dels eftersom den första höjdmoden uppträder först runt 70 Hz och dels eftersom höjden på lyssningspositionen är nära nodpunkten här. För jämnast möjliga frekvensgång måste man framförallt sprida ut källorna längs rummets största dimension. Du bör alltså ställa upp basmoduler även bakom lyssningspositionen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 13:59

sprudel skrev:Är det inte av vikt att känna till mått på basar och var elementet är placerat?

Om man ska vara noga är det så, men eftersom vi ändå inte räknar exakt (mer som en hygglig uppskattning eftersom vi inte tar hänsyn till begränsningsytornas egenskaper och öppningar), så spelar någon dm hit eller dit mindre roll.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-12-30 14:07

I-or skrev:Självklart! En lite bredare dal i mellanregistret märks ganska tydligt, även om den inte är speciellt djup. 3 dB är inget större problem ur distorsions- och effektsynpunkt.

Dessutom har många producenter och ljudtekniker ofta en ovana att sänka nivån med några dB just här för att vissa instrument eller sång ska låta "tydligare". Detta gör dock vanligtvis bara att det låter tunnare och mer öronovänligt.

Lite off-topic igen men förhoppningsvis någorlunda intressant, det handlar trots allt om placering av högtalare. :) Dalen mellan 170-300 Hz har nu minskat ytterligare genom akustiska ingrepp samt förflyttning av högtalare (i sidled några cm till vänster + bredare isär) och lyssningsposition (bakåt cirka 5 cm), se orange kurva jämfört med grön (från 28 dec) och lila (från 22 dec) kurva. Ingen EQ har använts, annorlunda låter det men jag är osäker på om jag gillar förändringen. :?
Bilagor
201230 lyssningsposition 1-12 smoothing.jpg
201230 lyssningsposition 1-12 smoothing.jpg (267.84 KiB) Visad 2241 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2020-12-30 17:00

I-or skrev:
Knuttebaloa skrev:
Kan du tänka dig simulera en i var hörn på golvet vid framväggen, en i var hörn halvvägs upp mot taket (1.30 upp) fram samt två i mitten längs framväggen, på golvet.

Tack på förhand!

Det spelar liten roll var du placerar källorna i höjdled, dels eftersom den första höjdmoden uppträder först runt 70 Hz och dels eftersom höjden på lyssningspositionen är nära nodpunkten här. För jämnast möjliga frekvensgång måste man framförallt sprida ut källorna längs rummets största dimension. Du bör alltså ställa upp basmoduler även bakom lyssningspositionen.

Ok, då har jag lärt mig det, tack!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-30 19:35

I-or skrev:
Knuttebaloa skrev:

Tack på förhand!

Angående höjdplaceringen så har du ju en point i att man nästan hamnar i noden för tak/golv men om man har möjligt att att placera på 1/4 av höjden också så känns ju det bra.
Angående att likadant akustiskt eliminera 2a mooden i längd, för mig runt 40Hz pga rumslängd 8,7m, räcker det med en källa längs ena väggen eller skulle du föredra två, i stereo som basarna vid högtalarväggen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2020-12-30 23:03

sprudel skrev:
I-or skrev:
Knuttebaloa skrev:

Tack på förhand!

Angående höjdplaceringen så har du ju en point i att man nästan hamnar i noden för tak/golv men om man har möjligt att att placera på 1/4 av höjden också så känns ju det bra.
Angående att likadant akustiskt eliminera 2a mooden i längd, för mig runt 40Hz pga rumslängd 8,7m, räcker det med en källa längs ena väggen eller skulle du föredra två, i stereo som basarna vid högtalarväggen?

Alltså, jag måste fråga igen angående detta med 1/4. Är det tänkt att man ska placera en st modul på 1/4 eller är det flera modulers centrum som ska sammanfalla med 1/4? Eller beror det på?

Frångår man principen om man i ditt fall, Sprudel, placerar en modul längst in i vardera hörn och sedan en på vardera yttersta 1/4?

Är det alltså eftersträvansvärt att placera både på bredden, längden och höjden enligt denna princip?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 23:12

Min mening är att man normalt kan glömma den typen av placeringar eftersom basmodulerna hamnar nästan larvigt långt ut i rummet. Vi har redan simulerat fram en mycket bra och ganska möbleringsvänlig uppställning med 6 moduler längs väggarna som jag tycker att du bör hålla dig till och bara justera en aning m.h.a. mätresultaten.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2020-12-30 23:16

I-or skrev:Min mening är att man normalt kan glömma den typen av placeringar eftersom basmodulerna hamnar nästan larvigt långt ut i rummet. Vi har redan simulerat fram en mycket bra och ganska möbleringsvänlig uppställning med 6 moduler längs väggarna som jag tycker att du bör hålla dig till och bara justera en aning m.h.a. mätresultaten.

Tack, jag värdesätter dina synpunkter och kommer absolut prova med den placeringen!

Vill dock samtidigt försöka förstå mer av det jag läser och sådant som andra förordar i olika sammanhang :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-12-30 23:55

Jag tycker inte lågbasen är något större problem. Det är ju bara att mata på med membran, effekt och PEQ - klart! Värre är bas-midbas. Den är svårare att påverka med placering (man vill ju forfarande ha stereo) och känsligare att EQa. Typiskt hamnar SBIR i den här regionen. Det syns också på mätningen ovan. Vad göra?

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2020-12-31 10:58

Belker skrev:Jag tycker inte lågbasen är något större problem. Det är ju bara att mata på med membran, effekt och PEQ - klart! Värre är bas-midbas. Den är svårare att påverka med placering (man vill ju forfarande ha stereo) och känsligare att EQa. Typiskt hamnar SBIR i den här regionen. Det syns också på mätningen ovan. Vad göra?

Du får gärna komma och fixa min. Ta med PEQ. :wink:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-12-31 11:28

Ok, här kommer asterisken :wink:

*Optimerat för en definierad lyssningsposition. Endast digitala källor, eftersom DSP sitter före DAC. Mätprog och mic.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-31 12:28

Belker skrev:Ok, här kommer asterisken :wink:

*Optimerat för en definierad lyssningsposition. Endast digitala källor, eftersom DSP sitter före DAC. Mätprog och mic.

:mrgreen:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2020-12-31 13:36

I-or skrev:Om du ställer upp huvudhögtalarna längs en av kortväggarna och placerar lyssningspositionen 3,5 m från denna vägg får du en mycket jämn frekvensgång nästan upp till 80 Hz om du ställer 2 basmoduler mot väggen framför och 2 basmoduler mot väggen bakom lyssningspositionen. Det är samma nivå och fas för samtliga moduler i simuleringarna. Jag har placerat dem asymmetriskt även i breddled, ca 45 cm från sidoväggen på den ena sidan och ca 90 cm från sidoväggen på den andra sidan (asymmetrin är inte hörbar vid låga frekvenser, men däremot är den utjämnade frekvensgången tydligt hörbar). Som jämförelse syns frekvensgången för sprudels uppställning med 4 basmoduler längs den främre väggen.

Simuleringarna tar inte hänsyn till varierande väggegenskaper och öppningar, men ger ändå en bra indikation om hur det kommer att fungera i praktiken.

Knuttebaloa.jpg

Här förordas symmetriska placeringar runtom lyssningspositionen. Inget större problem att testa båda, förstås.

https://www.audioholics.com/subwoofer-s ... ibration-1

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2020-12-31 13:40

Modulerna är utplacerade. Väntar bara på mitt andra slutsteg som för tillfället är utlånat. Antar att jag får ägna mig åt något annat en dag som denna, frågan är bara vad..? :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-12-31 15:19

Knuttebaloa skrev:Modulerna är utplacerade. Väntar bara på mitt andra slutsteg som för tillfället är utlånat. Antar att jag får ägna mig åt något annat en dag som denna, frågan är bara vad..? :)

Jag har tyvärr inte tid att hjälpa dig med idéer just nu eftersom jag ska gå och göra ingenting en stund.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-31 15:49

Knuttebaloa skrev:Här förordas symmetriska placeringar runtom lyssningspositionen. Inget större problem att testa båda, förstås.

Nej, uppställningarna i länken är asymmetriska i längdled, precis som i ditt fall. Du måste jämföra basmodulernas position med lyssningspositionen. Din tilltänkta uppställning är dock ännu mer asymmetrisk och därmed att föredra.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2020-12-31 17:35

I-or skrev:
Knuttebaloa skrev:Här förordas symmetriska placeringar runtom lyssningspositionen. Inget större problem att testa båda, förstås.

Nej, uppställningarna i länken är asymmetriska i längdled, precis som i ditt fall. Du måste jämföra basmodulernas position med lyssningspositionen. Din tilltänkta uppställning är dock ännu mer asymmetrisk och därmed att föredra.

Det är ju helt riktigt! Men bortsett lyssningspositionen är det oerhört symmetriskt :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-31 19:19

Vad är symmetri? Om något är spegelvänt, är det då symmetriskt?

Ritar man upp ett plan mellan höger och vänster från lyssnaren sett och ser till lyssnaren så blir högtalarna spegelsymmetriska runt det planet. Men det behöver inte inkludera höger och vänster vägg eller möbler på höger och vänster sida.

Ritar man istället upp ett plan som delar mellan främre och bakre vägg i 2 lika delar så kan högtalarna hamna i ena delen och lyssnaren i andra delen. Om lyssnaren har samma avstånd till planet som högtalarna så råder symmetri runt detta plan. Men om både lyssnare och högtalare förskjuts i förhållande till symmetriplanet där avståndet mellan lyssnare och högtalare är konstant så ändras symmetrin runt detta plan och då kan man välja avståndet till främre och bakre vägg så att frekvensgången i lyssnarposition blir så jämn och rak som möjligt och detta utan att ändra spegelsymmetrin mellan höger och vänster.

Sedan kan man flytta hela paketet av högtalare och lyssnare sidledes för att skapa osymmetri mellan paketet och sidoväggarna.

Båda dessa symmetriplan kan förläggas mitt i rummet, men de kan även parallellförskjutas som också kan kallas lateralförskjutas. Vill man spela på diagonalen så ges planen i stället en azimutvinkel.

Man kan välja att gå metodiskt till väga vid placering av högtalare och lyssnare i rummet. Tyvärr är det inte alltid så att total valfrihet råder beroende på rummets beskaffenhet, möblering och den andra parten i hushållet om sådan finns.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-06 00:33

I-or skrev:Om du ställer upp huvudhögtalarna längs en av kortväggarna och placerar lyssningspositionen 3,5 m från denna vägg får du en mycket jämn frekvensgång nästan upp till 80 Hz om du ställer 2 basmoduler mot väggen framför och 2 basmoduler mot väggen bakom lyssningspositionen. Det är samma nivå och fas för samtliga moduler i simuleringarna. Jag har placerat dem asymmetriskt även i breddled, ca 45 cm från sidoväggen på den ena sidan och ca 90 cm från sidoväggen på den andra sidan (asymmetrin är inte hörbar vid låga frekvenser, men däremot är den utjämnade frekvensgången tydligt hörbar). Som jämförelse syns frekvensgången för sprudels uppställning med 4 basmoduler längs den främre väggen.

Simuleringarna tar inte hänsyn till varierande väggegenskaper och öppningar, men ger ändå en bra indikation om hur det kommer att fungera i praktiken.

Knuttebaloa.jpg

Ytterligare en genomläsning genererade ny fråga. Menar du olika avstånd från höger- respektive vänstervägg? Alltså 45 cm till sidovägg från den ena FRÄMRE modulen och 90 cm till sidovägg från den andra FRÄMRE modulen? Och motsvarande bak? Eller ska de främre stå lika långt från respektive sidovägg och de bakre likaså?

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-06 16:13

I:or eller någon annan som kan svara på ovanstånde? Att man skulle placera asymmetriskt, på det sätt som det skulle kunna läsas, har jag inte varit med om/sett...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-06 16:26

Nu är jag inte I-or men min vänstra basmodul är längre från väggen än min högre. Även soffan och topparna. Jag har dock alla två basmoduler fram.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-06 16:55

I min simulering var basmodulerna placerade på samma sätt bakom och framför lyssningspositionen, alltså på olika avstånd från sidoväggarna. Man kan förstås variera detta, det viktiga är att man bryter upp symmetrin även i sidled. Detta får dock ingen avgörande betydelse i ett smalt rum eftersom man typiskt sitter på nodlinjen för förstamoden (mitt i rummet i sidled) och det är först när man närmar sig andramoden som man får någon verkan av asymmetrin.
Senast redigerad av I-or 2021-01-06 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-06 16:56

jonasp skrev:Nu är jag inte I-or men min vänstra basmodul är längre från väggen än min högre. Även soffan och topparna. Jag har dock alla två basmoduler fram.

Intressant, tack! Jag får testa också en sådan variant.

InfraX6 nu är inkopplade. Jag har placerat ungefär enligt rumsskissen ovan men flyttade ganska snabbt de moduler som står "mitt i" rummet lite närmare främre väggen, då det gav mer slam. Jag testade också att ställa modulerna bakom soffan närmare ryggen men tappade då en hel del tryck. På det stora hela känns placeringen bra att utgå ifrån.

Det som först slog mig och som slagit mig tidigare är att inframodulerna ger mer botten/fyllighet men mindre slam och textur, vilket inte går i linje med mina preferenser. Med justering av placering och inställningar i cr80s kommer jag dock alltmer nära önskad bas.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-06 18:23

sprudel skrev:
I-or skrev:
sprudel skrev:
En fundering. Har du simulerat med rumslängd om 8,7 m?

Nej, men om du vill att jag ska göra en simulering för ditt rum behöver jag veta var lyssningspositionen är (samt om rummet har betongväggar eller inte även om detta bara avgör nivån på toppar och dalar här, medan eftergivliga väggar i realiteten även flyttar resonansfrekvenserna en aning nedåt).

Det ser jag ju gärna att du gör. Återkommer med uppdaterat material. :)

136C0426-AEF7-4F3E-AD71-EC891E84B0B9.jpeg
136C0426-AEF7-4F3E-AD71-EC891E84B0B9.jpeg (743 KiB) Visad 1760 gånger

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-07 22:58

Har nu gjort några mätningar med modulerna i olika positioner. Det jag kan konstatera så långt är att området ca 60-120 Hz är svagt och svårt att "fylla ut" med hjälp av justering av placering. Just nu står modulerna bakom soffan nästa ihop, de i "mitten" nästan vid lyssningspositionen längs med väggarna och de främre är kvar i hörnen. Det har minskat gropen 60-120 Hz men då har jag också nivån i cr80s på ca kl 15 och q på max. Infra står ganska lågt. Det blir med de inställningarna väldigt mycket nivå under ca 50 Hz. Hur det låter vet jag inte än...

Mottager gärna tips på placering som kan höja området 60-120 Hz och främst kring 60 Hz då den gropen verkar envisast.

IMG_20210107_214658_copy_800x422.jpg
IMG_20210107_214658_copy_800x422.jpg (99.17 KiB) Visad 1704 gånger

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2021-01-07 23:18

Vad händer om du vrider ner Q?
Vrid ner en "kvart" o mät igen.

Har för mig att med Q så kan man styra "puckeln" upp och ner längs frekvensbandet.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-08 01:09

Knuttebaloa skrev:Har nu gjort några mätningar med modulerna i olika positioner. Det jag kan konstatera så långt är att området ca 60-120 Hz är svagt och svårt att "fylla ut" med hjälp av justering av placering. Just nu står modulerna bakom soffan nästa ihop, de i "mitten" nästan vid lyssningspositionen längs med väggarna och de främre är kvar i hörnen. Det har minskat gropen 60-120 Hz men då har jag också nivån i cr80s på ca kl 15 och q på max. Infra står ganska lågt. Det blir med de inställningarna väldigt mycket nivå under ca 50 Hz. Hur det låter vet jag inte än...

Mottager gärna tips på placering som kan höja området 60-120 Hz och främst kring 60 Hz då den gropen verkar envisast.

Jag föreslår tvärtom; att du riktar in dig på att ta bort det som stör. I detta fall kan du minska nivån vid 40 Hz och nedåt. Och så försöker du mota bort puckeln vid 100 Hz genom placering av basmoduler och toppar i rummet, du kan prova att fippla med faslägesvippan. Men i och med att man inte ser högre frekvenser är det svårt att veta hur det ser ut där och då kanske inte mitt förslag är relevant.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-08 09:07

Maccis skrev:Vad händer om du vrider ner Q?
Vrid ner en "kvart" o mät igen.

Har för mig att med Q så kan man styra "puckeln" upp och ner längs frekvensbandet.

Min gissning, utifrån det jag testat, är att området ca 60-120 Hz försvagas. Men jag ska prova igen när jag kommer hem, tack!

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-08 09:12

Johan_Lindroos skrev:
Knuttebaloa skrev:Har nu gjort några mätningar med modulerna i olika positioner. Det jag kan konstatera så långt är att området ca 60-120 Hz är svagt och svårt att "fylla ut" med hjälp av justering av placering. Just nu står modulerna bakom soffan nästa ihop, de i "mitten" nästan vid lyssningspositionen längs med väggarna och de främre är kvar i hörnen. Det har minskat gropen 60-120 Hz men då har jag också nivån i cr80s på ca kl 15 och q på max. Infra står ganska lågt. Det blir med de inställningarna väldigt mycket nivå under ca 50 Hz. Hur det låter vet jag inte än...

Jag föreslår tvärtom; att du riktar in dig på att ta bort det som stör. I detta fall kan du minska nivån vid 40 Hz och nedåt. Och så försöker du mota bort puckeln vid 100 Hz genom placering av basmoduler och toppar i rummet, du kan prova att fippla med faslägesvippan. Men i och med att man inte ser högre frekvenser är det svårt att veta hur det ser ut där och då kanske inte mitt förslag är relevant.

Problemet så långt har varit att om jag minskar nivå vid de frekvenser som nu ligger högt så öppnar sig slukhålet ca 60-120 Hz. Det enda som hjälpt av det jag testat så långt är att justera modulerna ditt där de nu står och sätta reglagen i cr80s nära max (bortsett infra). Men jag ska prova mera radikala placeringar i helgen tänkte jag. Kan givetvis också lägga upp full range.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi