Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstärkare

Inläggav PeterE » 2021-01-05 18:26

Jag köpte under sommaren en lite modernare förstärkare nämligen en Harman Kardon 990.
Oftast så har jag kört Vintage men var nyfiken på att försöka utforska den lite för att se vad den presterar.
Provade även att koppla in slutsteget som driver mina bas stöd till pre out men vet inte om det är något som den ska känna av automatiskt eller om jag behöver aktivera nåt i någon meny.

Jag vet inte hur man ställer in bas och diskant men båda subwoofer utgångarna har jag slagit av.
Apparaten blir extremt varm och signalen är väldigt svag då jag blev tvungen att skruva upp ganska rejält för att musiken skulle höras ordentligt.

Gain level fick jag öka rejält för att få den att spela lite starkare.
Men i övrigt så är den väldigt svår att ställa in så bas och diskant har jag inte lyckats ställa in.
Jag kör den i Analogt läge just nu.

Är det någon här som är mer insatt i Harman kardons modernare 2 kanals förstärkare som kanske kan informera mig lite mer om hur man ska ställa in denna förstärkare för att den ska prestera fullt ut?
Provade att ställa in den med eq läget då det står på nätet att den ska ha en inbyggd mikrofon men den kände inte av nåt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Baffel » 2021-01-05 18:34

Om du inte får tips och råd här så kan jag nämna att HKs kundservice hjälpte i alla fall mig väldigt snabbt och smidigt med en gammal HK förstärkare för ett tag sedan. Deras mail:
customer.support@harman.com

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-01-05 18:47

Troligen måste du justera i meny för att få ut ljudet preout eftersom inget kom ut.
Här finns manual. https://www.bruksanvisni.ng/harman-kard ... sanvisning

Skulle oturen vara framme och något är trasigt (vilket inte är ovanligt på den modellen) så vet jag att AVR7000 (medlem på forumet) söker trasiga eller reservdels HK990. Han vill åt slutstegen. Då kan du iaf få lite pengar åter.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2021-01-05 19:06

Jag har försökt komma åt menyn men vet inte riktigt hur jag ska göra.

Om den är defekt så åker lödkolven fram då jag är duktig på löda och kopplingsschema finns ju att få tag i.

Men rent generellt så kräver tydligen modernare förstärkare en viss kalibrering.
Vintage däremot är mycket enklare.
utsignalen är ganska så svag och jag har nästan vart tvungen att köra den i botten för att få lite drag i musiken vilket gör att den blir varm.
Senast redigerad av PeterE 2021-01-05 19:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-05 19:09

Hur pass mycket regleras i din via datorer, processorer? Min reparatör (som man uppenbarligen visar det sig inte helt går att lita på) sa i samband med att min HK var sönder att just HK , vissa modeller , hade dåliga processorer som kunde paja.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2021-01-05 19:11

Just nu kör jag den helt analogt då jag spelar vinyl men jag skulle kunna prova se om man kan koppla den till en skärm för att se om det går att ställa in den lättare då.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-01-05 19:11

https://sttmedia.se/

Om den är paj köper jag den gärna (jag tar en del av nätdelen och bygger classD förstärkare)

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-01-05 19:16

Det är ingen inbyggd mic.... om du vill andvända EzSet/Eq du skall ansluta en mic (som följde med) och placera denna i lyssningspos och 60 cm framför H & V högtalare och köra Speaker setup automatic mode
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-01-05 19:20

Bas och diskant är bara tillgängliga om du kör Audio mode i DSP Path eller EQ1, EQ2, EQ3....

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2021-01-05 19:27

I analogt läge är det inget fel på den förutom att jag inte får den att blomma ut riktigt när jag drar på men det kan också vara att jag är van vid Vintage hifi!
Men jag måste försöka ställa in den så att jag kan köra mina bas stöd då dom drivs av ett externt slutsteg som jag kopplat till preout via ett sentec filter.
Jag köpte en Avr 630 när det begav sig men den har jag nog inte använt på 15år.

Konstigt det där med micen då det står på google när jag söker att det ska vara inbyggt men det kan vara som du skriver att den följde med och då kan den vara kvar hos den gamla ägaren.
Senast redigerad av PeterE 2021-01-05 19:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-05 19:28

HK rekommenderade mig att återställa processorn . Nu visade det sig inte vara det som var felet utan det var kokosnöten som köpte den av mig som av misstag råkade fått igång VMAX i den 8O se

viewtopic.php?f=10&t=70942
Fast det är väl inte det som är ditt fel . Ville bara visa på hur knasigt det kan bli när man felsöker.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2021-01-05 19:39

Tråden som du länkade till beskrev nåt som kallas VMAX men hur aktiverar jag då det i min HK?
En av anledningarna till att jag kopplar in denna moderna förstärkare är att jag bor i en hyresrätt där jag har problem med dom ojordade uttagen så jag tror att det kan vara säkrare att köra på jordat då strömmen inte är okej i dom jordade uttagen.

Nad hade ju Soft klipping som gjorde att grejerna fick lite extra kraft.
Min gamla Nad 3400 monitor series skulle ha gjort 8or runt den här HK stärkaren!

Men jag kan också misstänka att Harman kardon 990 är väldigt överskattade eller så är mina Sonab OA-116 väldigt tungdrivna.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-01-05 19:42

Kanske någon gain-inställning som står för lågt?
HK990 ska ha gott om kraft så det måste vara något som inte är inställt rätt eller möjligen felar.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2021-01-05 19:43

Gain har jag ställt in på max då den går till 6+db och innan det så lät ljudet mycket lägre.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-01-05 19:45

PeterE skrev:Gain har jag ställt in på max då den går till 6+db och innan det så lät ljudet mycket lägre.

Ok. Enligt manualen kan olika utgångar ha olika gain. Kanske värt att dubbelkolla?
Mvh Johan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-01-05 19:50

PeterE skrev:Tråden som du länkade till beskrev nåt som kallas VMAX men hur aktiverar jag då det i min HK?
En av anledningarna till att jag kopplar in denna moderna förstärkare är att jag bor i en hyresrätt där jag har problem med dom ojordade uttagen så jag tror att det kan vara säkrare att köra på jordat då strömmen inte är okej i dom jordade uttagen.

Min gamla Nad 3400 monitor series skulle ha gjort 8or runt den här HK stärkaren!

Men jag kan också misstänka att Harman kardon 990 är väldigt överskattade eller så är mina Sonab OA-116 väldigt tungdrivna.

Något är fel på apparaten eller felinställt....

HK990 har kraft nog att få konerna att lämna dina OA116 om du drar på max med en frisk 990 :)

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2021-01-05 19:54

avr7000 skrev:
PeterE skrev:Tråden som du länkade till beskrev nåt som kallas VMAX men hur aktiverar jag då det i min HK?

Något är fel på apparaten eller felinställt....

HK990 har kraft nog att få konerna att lämna dina OA116 om du drar på max med en frisk 990 :)

Ja det där är jag inne på också!
Jag upplever ju apparaten som väldigt kraftlös.
Men det är något som jag troligtvis har glömt att ställa in.
Gainen ska jag försöka kolla upp mera.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-05 20:02

Om du har VMAX dvs . Koppla ur den bara . Stäng av den . Men har du en sådan funktion på din?

Harman Kardon’s HK 3480 is the world’s first
stereo receiver to offer VMAx®. VMAx is a propri-
etary signal-processing technique that creates
an open, spacious sound field when only two
loudspeakers are available. VMAx circuitry is able
to decode the ambience of a concert hall or
theater from a stereo recording.

Mitt tips ta kontakt med HK direkt. De var snabba. Är det något fel med processorerna så hjälper det inte hur duktig du är med lödkolven.

Det är säkert som avr7000 säger något felinställt. Kolla om du kan återställa den . Till fabriksinställningarna.
Senast redigerad av Baffel 2021-01-05 20:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2021-01-05 20:10

Baffel skrev:

Om du har VMAX dvs . Koppla ur den bara . Stäng av den . Men har du en sådan funktion på din?

Harman Kardon’s HK 3480 is the world’s first
stereo receiver to offer VMAx®. VMAx is a propri-
etary signal-processing technique that creates
an open, spacious sound field when only two
loudspeakers are available. VMAx circuitry is able
to decode the ambience of a concert hall or
theater from a stereo recording.

Mitt tips ta kontakt med HK direkt. De var snabba. Är det något fel med processorerna så hjälper det inte hur duktig du är med lödkolven.

processorerna är väl digitala?
Jag kör det analoga läget just nu.
Men jag lyckades med att ställa upp gain nivån på den utgång som jag spelar vinyl ifrån då jag kör ett separat riia och det blev lite skillnad faktiskt!
Däremot VMAX vet jag inte så mycket om.

Det skadar däremot inte att jag provar med att försöka testa även dom digitala lägena typ koppla in dvd spelaren via optiskt eller nåt.
Senast redigerad av PeterE 2021-01-05 20:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-05 20:16

Har du kollat tex här
20 Most Recent Harman Kardon Harman HK 990 Amplifier Questions & Answers
https://www.fixya.com/support/p2155180- ... _amplifier

Har du googlat ditt fel? Vad hittade du?

Vet ej om HK 990 har VMAX .

Obs det enda jag kan är detta med VMAX. Är det något annat fel på dina processorer eller något annat sådant som rör det digitala , inställningar etc så kan jag tyvärr inte jag hjälpa dig med det.
Senast redigerad av Baffel 2021-01-05 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2021-01-05 20:17

Tack jag ska prova sidan du länkade till.
Jo jag har försökt googla men det kanske suttit i att jag inte vetat riktigt vad jag ska söka på riktigt.
Bortsett från att jag upplevt att den saknar kraft och är svår att ställa in!

VMAX måste jag försöka kolla upp hur jag ska ställa in och jag behöver aktivera pre out också.
Senast redigerad av PeterE 2021-01-05 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-05 20:20

Skriv exakt det som är fel, eller det du har problem med på engelska och googla , något dyker säkert upp. :D

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2021-01-05 20:25

Jag har försökt att googla på Harman kardon 990 VMAX men inte fått några träffar så det känns inte så.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-01-05 20:30

För 10-15 år sidan kom jag in till en datakilles kontor på jobbet. Bredvid skrivbordet stod en NAD 705 receiver på högkant. Jag frågade varför. Han sa att den var trasig. Helt plötsligt hade den blivit tyst. Lite svagt ljud kunde han höra om han skruvade upp för fullt. Han hade också haft den hos en reparatör som "konstaterat" att det var något med slutsteget.

Jag undrade vad hand skulle göra med den. "Bara att kasta." sa han. Jag fick den och tog hem dem.

Jag kopplade in den och konstaterade att den lät mycket svagt när den var fullt uppskruvad. Vid närmre kontroll såg jag att det stod "Mute" i displayen. Men jag hittade ingen knapp på fronten för mute. Däremot på fjärren. Jag skruvade ner och tryckte mute på fjärren. Sen fungerade receivern utan problem. Och gör det fortfarande i mitt arbetsrum. Visserligen efter att plockat isär "startreläerna" och rengjort dem.

Jag berättade för gamla ägaren och var beredd att lämna tillbaka den. Han sa: "Behåll den men berätta inte för min fru. Jag har köpt en ny förstärkare."

Jag tror inte att det är "så illa" med din förstärkare men jag tror också på någon slags inställning.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2021-01-05 20:43

Mute var det inte då jag har provat.
Men min vinylskiva med Tiger of pang tang låter bättre efter att jag justerat gain nivån för phono!
Däremot så skulle jag vilja veta vart jag ställer in och aktiverar pre out?
Så att jag kan få igång slutsteget som jag kopplat till.

Jo Nad hade knappar som tyvärr kunde fastna.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2021-01-05 23:28

Det ska tilläggas att jag har kommit åt den digitala menyn då det gick att komma åt processor och dsp inställningar med mera.
Den analoga delen är den jag behöver ställa in.
Så jag skulle behöva aktivera pre out!

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-01-05 23:54

Nu vet jag inget om förstärkaren, men, har den någon impedans-switch någon stans? Står den rätt i förhållande till högtalare? Missade byta från 8 till 4 på min NAD vid byte från pi60s till i32s då gick slutsteget varmare än det normalt gjort.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-01-06 08:44

PeterE skrev:...
Jag kör den i Analogt läge just nu.
...

Du skriver om analogt resp digitalt flera gånger i tråden. Vad är analogt resp digitalt läge för denna förstärkare? Finns det inställning som väljer analogt eller digitalt?

Med tanke på att den t ex inte har några justeringsrattar för bas och diskant utan de ligger under menyer så äri princip allt digitalt. Även volymkontrollen är digital. Eller? Även om man kopplar in en analog källa via vanliga RCA-anslutningar går den väl genom digitala steg i förstärkaren.

Dessutom undrar jag om du läst manualen. Den borde ge svar på alla inställningar och om du då inta kan få rätt på den så är det något fel. För nog ska du kunna kräma ur rejält ur den jämfört med vintage-apparater som du brukar använda. Såvida dina vintage-apparater inte varit riktiga monster.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-06 09:46

Ska väl inte tjata om det men jo igen.
1. HKs serviceavdelning svarade mig inom tio minuter efter det att jag mailat dem
2. Reparatören jag anlitar ibland sa , vissa processorer som HK använde är benägna att krångla . De gånger han inte blåser mig uttrycker han sig diplomatiskt. De är värdelösa med andra ord.
3. Om, säger om, det är fel på datorn/processorn har någon som skriver här och ger tips om den egentligen en aning om hur man ska göra med en krånglande sådana i en HK? Reparatören , återigen, som är en van snubbe van att trolla med lödkolven sa . Är det fel på processorn så kan inte jag göra någon utan vänd dig till, se punkt 1.
4. Jag testar att mejla tek tjejen på HK som jag fick tumme med bara för att jag är nyfiken om det jag säger i punkt 1 fortfarande stämmer.
5. Fråga: Är det något manligt prestige fånigt larvigt som gör att man inte kan ta kontakt med en serviceavdelning och därmed hellre ge sig i kast med något som man inte har en susning om hur det fungerar? (kastar sten i glashus, fullt medveten om det)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-06 12:40

OT . Gällande min reparatör och att han skulle blåsa mig . Från en annan tråd om kontaktdon. Det är möjligt att både reparatören och I- or har rätt . Möjligt att reparatören menade att kontaktdon går sönder av olika handhavade fel, inte enbart eller pga strömmatning, om de dessutom är av dålig kvalite. . Han borde ju veta eftersom han reparerar hifi och div elektronik hela dagarna. Detta gällande kontakdon . Se tråd.
viewtopic.php?f=9&t=71424&start=30

Vill inte göra ned min reparatör, han är en kanonbra , jättebra så glöm det jag skrev ovan.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi