Bra dsp-filter, testar miniDSP

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav pLudio » 2021-01-25 11:44

genstruktur skrev:
pLudio skrev:
RogerGustavsson skrev:Den var inte utan anmärkningar där. Tidig avrullning i diskanten och jitter klagades det lite på.

Mäter bättre nu; https://www.audiosciencereview.com/foru ... mer.18681/

Varför gör de inte den där med HDMI ut och in? Alltså att det blir helt digital?
Nu blir det väl ändå "onödiga" och potentiellt försämrande digital-analog omvandlingar?

Som SHD Studio? Även om den inte har HDMI. HDCP sätter väl stopp för högre bitrates?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav Harryup » 2021-01-25 11:55

TS

Hur många källor har trådskaparen tänkt sig? Inkopplade i ett riktigt försteg? Hembioreceiver?
Eftersom det skulle vara aktiv kompensation till både sub och framhögtalare så lär ju inte HDMI gå att koppla till några slutsteg.


................................................................................................->slutsteg framhögtalare
Är det inte källor->försteg(hembiogrunka)->dsp i någon form->
................................................................................................->aktiv sub

som önskas?

Tycker tråden behöver ett viss förtydligande.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav genstruktur » 2021-01-25 12:24

pLudio skrev:
genstruktur skrev:

Varför gör de inte den där med HDMI ut och in? Alltså att det blir helt digital?
Nu blir det väl ändå "onödiga" och potentiellt försämrande digital-analog omvandlingar?

Som SHD Studio? Även om den inte har HDMI. HDCP sätter väl stopp för högre bitrates?


Ja det kanske är någon teknikalitet som sätter stopp. Får för mig att heldigital eller helanalog är att föredra. Kan vara inbillning dock :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-25 13:30

genstruktur skrev:
pLudio skrev:
genstruktur skrev:Varför gör de inte den där med HDMI ut och in? Alltså att det blir helt digital?
Nu blir det väl ändå "onödiga" och potentiellt försämrande digital-analog omvandlingar?

Som SHD Studio? Även om den inte har HDMI. HDCP sätter väl stopp för högre bitrates?


Ja det kanske är någon teknikalitet som sätter stopp. Får för mig att heldigital eller helanalog är att föredra. Kan vara inbillning dock :).


Den har väl digital in och ut via SPDIF? HDMI är ju med bild och det här är väl en audioenhet?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav genstruktur » 2021-01-25 13:39

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:
pLudio skrev:Som SHD Studio? Även om den inte har HDMI. HDCP sätter väl stopp för högre bitrates?


Ja det kanske är någon teknikalitet som sätter stopp. Får för mig att heldigital eller helanalog är att föredra. Kan vara inbillning dock :).


Den har väl digital in och ut via SPDIF? HDMI är ju med bild och det här är väl en audioenhet?


Det kanske är så att det är en audioenhet. Tänkte om man ville ha hd- filmljud genom den, men vill man inte det så fungerar det ju :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-25 13:53

Ja, det är ju en streamer för audio den där SHD.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav genstruktur » 2021-01-25 14:25

RogerGustavsson skrev:Ja, det är ju en streamer för audio den där SHD.


Ah skit bakom spakarna här hos pappi :mrgreen:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Bra dsp-filter

Inläggav Morgan » 2021-01-25 17:19

JonasB skrev:Hojta gärna till om ni vet eller får nys om adc->dsp->dac som mäter skapligt bra :)
Jag borde inte vara ensam om detta önskemål.


Kan du kvantifiera det där "mäter skapligt bra"? Är det 120dB S/N och bättre än +/- 0.1 dB 20-20kHz vid ADC-DAC pass-through som avses, eller vad kvalificerar som skapligt bra? Jag tycker att mina MiniDSP är fullt ok att leva med.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav JonasB » 2021-01-25 19:45

Harryup skrev:TS

Hur många källor har trådskaparen tänkt sig? Inkopplade i ett riktigt försteg? Hembioreceiver?
Eftersom det skulle vara aktiv kompensation till både sub och framhögtalare så lär ju inte HDMI gå att koppla till några slutsteg.


................................................................................................->slutsteg framhögtalare
Är det inte källor->försteg(hembiogrunka)->dsp i någon form->
................................................................................................->aktiv sub

som önskas?

Tycker tråden behöver ett viss förtydligande.


Jag streamar musik via Spotify och Tidal direkt till Denon avr-x3700h och dess inbyggda Heos. Film kommer från android-tvn via hdmi. Detta är samtliga källor. Jag använder NAD-slutsteget till alla högtalare.
Så här tänker jag mig att delningarna kan vara:
20210116_113733_copy_1008x567.jpg
20210116_113733_copy_1008x567.jpg (63.9 KiB) Visad 2038 gånger


Ytterligare en anledning att jag tänker att det skulle vara bra att köra pure direct är att testet av Denon avr-x3700h är utfört med just den inställningen och jag vet inte hur den presterar med inställningen auto. I testet syns även "prestandan" via Heos: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15031/

Morgan skrev:
JonasB skrev:Hojta gärna till om ni vet eller får nys om adc->dsp->dac som mäter skapligt bra :)
Jag borde inte vara ensam om detta önskemål.


Kan du kvantifiera det där "mäter skapligt bra"? Är det 120dB S/N och bättre än +/- 0.1 dB 20-20kHz vid ADC-DAC pass-through som avses, eller vad kvalificerar som skapligt bra? Jag tycker att mina MiniDSP är fullt ok att leva med.


Bra fråga! Vet inte om jag kan ge ett tydligt svar, men tänker att den inte (iaf allt för mycket) ska försämra prestandan kontra övriga elektroniken. Här är test av slutsteget: https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.9036/

Jag behöver iaf mer än 0,9v ut, vilket nuvarande miniDSP lämnar max.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav Harryup » 2021-01-25 20:39

Finns filter där du kan mata in t.ex. 3 kanaler och 6 kanaler ut. Och säkert funkar någon DBX Driverack så.
Så mata in höger och vänster kanal och ut kan du få höger bas höger topp och vänster bas och vänster topp och sedan på kanalen som är över kan du få ut en summa av signalen höger och vänster bas i mono. Du kan inte innan bestämma med hjälp av avståndet hur lång delay du skall ha eftersom processorns arbete skall med i kalkylen och den tar olika tid beroende på vilka filter du kommer att använda.
Men detta är ju fullt möjligt att genomföra men om det verkligen behöver en monobas får du reda på först efter att du lyckats ställa in filtret så bra som möjligt.


/Harry

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-25 20:42

De där slutstegen i Denon AVR-X3700H används inte alls? Verkar som förstegsdelen inte lämnar mer än 1.1 V ut om jag läser testen rätt. NAD M27 verkar vilja ha 1.6 V in för max uteffekt.

As you see, peak performance with the amplifiers off is around 1.1 volts with SINAD of 101 dB which is excellent for an AVR. With the amps on, you are OK up to 1.4 volt output before it nose dives. So when selecting an external amplifier for channels beyond fronts, make sure it can output its maximum power at or below 1.4 volts (usually specified as "sensitivity").

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav JonasB » 2021-01-25 21:13

RogerGustavsson skrev:De där slutstegen i Denon AVR-X3700H används inte alls? Verkar som förstegsdelen inte lämnar mer än 1.1 V ut om jag läser testen rätt. NAD M27 verkar vilja ha 1.6 V in för max uteffekt.

As you see, peak performance with the amplifiers off is around 1.1 volts with SINAD of 101 dB which is excellent for an AVR. With the amps on, you are OK up to 1.4 volt output before it nose dives. So when selecting an external amplifier for channels beyond fronts, make sure it can output its maximum power at or below 1.4 volts (usually specified as "sensitivity").


Den lämnar väl 1,4 med en ok signal innan den klipper. Men jag använder förstärkaren som försteg med interna slutstegen avstängda och då är den röda linjen man ska titta på.
Bilagor
Screenshot_20210125-201053_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210125-201053_Samsung Internet.jpg (559.61 KiB) Visad 2011 gånger

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav JonasB » 2021-01-25 23:23

Harryup skrev:Finns filter där du kan mata in t.ex. 3 kanaler och 6 kanaler ut. Och säkert funkar någon DBX Driverack så.
Så mata in höger och vänster kanal och ut kan du få höger bas höger topp och vänster bas och vänster topp och sedan på kanalen som är över kan du få ut en summa av signalen höger och vänster bas i mono. Du kan inte innan bestämma med hjälp av avståndet hur lång delay du skall ha eftersom processorns arbete skall med i kalkylen och den tar olika tid beroende på vilka filter du kommer att använda.
Men detta är ju fullt möjligt att genomföra men om det verkligen behöver en monobas får du reda på först efter att du lyckats ställa in filtret så bra som möjligt.


/Harry


Jag vet inte om det är nödvändigt med basarna i stereo. I så fall räcker 2 in och 4 ut. Det verkar finnas en del med 2 in och 6 ut också.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav Harryup » 2021-01-26 10:34

Nej, och du kommer aldrig få veta det heller om du inte köper en modell som du kan koppla upp så med. Vi är några stycken här på forumet som testat en hel del och vi tycker att subbarna skall köras i stereo. Sen finns det en del som inte testar själva utan säger att de litar på att det räcker med mono. Och sen finns det en del som testat och tycker att det är bättre eller räcker med mono.
Problemet med att köpa en 2 in och 4 ut är att du inte kan justera alla basmodulerna separat då vilket jag personligen verkligen skulle vilja göra vare sig man kopplar mono eller stereo.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav Morello » 2021-01-26 10:38

Sedan finns det de som litar mer på vetenskapliga studier än diverse anekdoter på hififorum. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav Baffel » 2021-01-26 10:45

Som sagt , billig om man kan löda lite själv:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 9-168-3846

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-26 11:33

Problemet är väl programmeringen för de som inte är datanördar? Det finns ju dessutom redan färdiga DSP som man inte behöver löda själv. Men så var det det där med programmering.... Exempelvis denna: https://www.hifiberry.com/shop/boards/h ... y-dac-dsp/

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav Baffel » 2021-01-26 11:40

Javisst så måste det nog till lite kunskap i programmering, men hur mycket och vad .... Sen finns det ju färdiga kort att köpa , som du påprkar. Hur pass bra de är vet jag inte.

Den här sidan jag snokade rätt på kan man nog hitta kul grejer via, men uppenbarligen är det en hel del DIY meckade, står ju tex på en del : beta testversion osv.
https://freedsp.github.io/

We are happy that the freeDSP-aurora with 8 inputs and 8 outputs, USB Audio Class 2 and wireless control via Wifi and Bluetooth....låter väl inte så pjåkigt. :)

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav JonasB » 2021-01-26 11:45

Morello skrev:Sedan finns det de som litar mer på vetenskapliga studier än diverse anekdoter på hififorum. 8)


Vad är slutsatsen av dessa vetenskapliga studier då?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav Baffel » 2021-01-26 12:02

JonasB skrev:
Morello skrev:Sedan finns det de som litar mer på vetenskapliga studier än diverse anekdoter på hififorum. 8)


Vad är slutsatsen av dessa vetenskapliga studier då?

Det ventileras ju i var och varannan tråd här, en tex :

viewtopic.php?f=9&t=71555&start=0

Beror på hur lågt det delas och branthet delningsfiltret .

Solveit
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav Solveit » 2021-01-26 13:45

RogerGustavsson skrev:Problemet är väl programmeringen för de som inte är datanördar? Det finns ju dessutom redan färdiga DSP som man inte behöver löda själv. Men så var det det där med programmering.... Exempelvis denna: https://www.hifiberry.com/shop/boards/h ... y-dac-dsp/


Det är väldigt ett kompetent chip Adau1451 som man programmerar via Sigmastudio.
Riktigt kul när man får kläm på det och den kan det mesta även FIR filter.
miniDSP använder Adau chippen i många av deras DSP.

Jag köpte en billig ifrån Alixpress som jag tyvärr lyckades förstöra men roligt så länge det varade, typ hela hösten. :)
Två billiga I2s Dacar för delningsfilter funkade bra.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav Harryup » 2021-01-26 13:58

Morello skrev:Sedan finns det de som litar mer på vetenskapliga studier än diverse anekdoter på hififorum. 8)


Absolut, inget fel med att vara teorierna trogen men det som gäller är hur det man håller i handen fungerar och det är inte alltid som det praktisk fysiska uppfyller alla teorier och då får man använda det man har. Om man tror att alla apparater och för den delen alla vetenskapliga studier alltid är korrekta i alla avseenden och/eller är allmängiltiga så är det inte alltid en bra lösning att inte undersöka själv innan man tror på någon.

Men låter man sig alltid ledas utav enbart vetenskapliga studier så har man ju en säker framtid på folkhälsoministeriet.

/Harry Up

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav pLudio » 2021-01-26 14:21

Harryup skrev:
Morello skrev:Sedan finns det de som litar mer på vetenskapliga studier än diverse anekdoter på hififorum. 8)

Absolut, inget fel med att vara teorierna trogen men det som gäller är hur det man håller i handen fungerar och det är inte alltid som det praktisk fysiska uppfyller alla teorier och då får man använda det man har.

Vi som inte har problem med singulariteter i vardagsrummet kan luta oss mot fysikens lagar. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav Harryup » 2021-01-26 14:25

Ni kommer märka att allt fysiskt inte beter sig som man tror. Förstås uppfyller dom naturlagarna men med de begränsningar som varje produkt har jämfört med idealt tillstånd. OM man tror att man inte behöver kontrollera saker praktiskt för att man vet hur saker fungerar idealt teoretiskt så kan man få problem.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav JonasB » 2021-01-26 20:03

RogerGustavsson skrev:Problemet är väl programmeringen för de som inte är datanördar? Det finns ju dessutom redan färdiga DSP som man inte behöver löda själv. Men så var det det där med programmering.... Exempelvis denna: https://www.hifiberry.com/shop/boards/h ... y-dac-dsp/


Den där kan väl inte jag använda som jag tänkt? Finns något schysst test?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-26 20:35

Eftersom du vill ha något i den analoga domänen mellan försteg och slutsteg måste du göra en analog till digital omvandling, mixtra i någon form av DSP och så en tur digitalt till analogt för att mata slutstegen. Utan läsa hela tråden igen, vad var det du ville göra med DSP:n?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav JonasB » 2021-01-26 21:04

RogerGustavsson skrev:Eftersom du vill ha något i den analoga domänen mellan försteg och slutsteg måste du göra en analog till digital omvandling, mixtra i någon form av DSP och så en tur digitalt till analogt för att mata slutstegen. Utan läsa hela tråden igen, vad var det du ville göra med DSP:n?


Dela mellan frontar och basmoduler, subsonic-filter till basmodulerna, justera delay (en av basarna) och sänka frekvenskurva en aning runt 60hz.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav Harryup » 2021-01-27 11:01

Du kommer behöva justera delayen till alla basarna. När du lägger på filter så kommer det att ta tid att processa.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav JonasB » 2021-01-27 16:02

Harryup skrev:Du kommer behöva justera delayen till alla basarna. När du lägger på filter så kommer det att ta tid att processa.


Om delay går att justera till en högtalare så finns säkert funktionen till samtliga. Jag tänker att Audyssey kan hjälpa mig med detta. Alltså göra lite mätningar och sedan stänga av funktionen.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter kandidat hittad

Inläggav JonasB » 2021-01-29 20:03

Tillsvidare får jag nöja mig med det som går att göra med Audyssey. Tror jag föredrar när jag återgivning från basmodulerna blev mer rak. Kanske klarar mig utan subsonic-filter och lägre delning till bakre modulen. Man vet aldrig vad en ny pryl kan ställa till med :) Skulle vara intressant att se ASRs mätning av pure direct kontra det "normala" läget.
Bilagor
20210129_185250.jpg
20210129_185250.jpg (104.92 KiB) Visad 1777 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster