Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Tja vad skulle ge bäst resultat .
Vet inte vad Marantz NR1710 plus ditt Rotel-slutsteg på 2x70 är värda , ej heller dina DIY högtalare ( om du nu skulle vilja sälja dem dvs,)
Sen vad två AUDIOPHONICS MPA-S250NC kostar ?
Vad ger mest mest välljud för pengarna ? De högtalare du nu har plus två AUDIOPHONICS MPA-S250NC eller Marantz NR1710 plus ett Rotel-slutsteg på 2x70 med nya högtalare?
Baffel skrev:Sorry. Kan inte ge dig råd....
Thomas_A skrev:Driver mina toppar >80 Hz med Marantz NR1710 som ger runt 2x50 W och basarna <80 Hz med ett Rotel-slutsteg på 2x70 W. Klassisk AB alltså. Vet inte hur känsligheten är på mina DIY högtalare även om man skulle kunna skatta den med aktuellt filter och spec på elementen.
Skulle två AUDIOPHONICS MPA-S250NC ge någon skillnad tror ni? 4x125 W vid 8 ohm. Då skulle jag kunna använda mitt Ino cr8 också.
Morello skrev:Åter igen bör det påpekas att THD-data för låga och mellanhöga frekvenser saknar relevans. Titta istället på hur stegen presterar vid höga frekvenser: 10 kHz-20 kHz.
Frisk skrev:Observera också att Audiophonics produkter tycks sakna godkännanden med avseende på EMC och elsäkerhet, i alla fall den produkt jag frågat efter dokumentation på, nog storasyskon till den i tråden.
Frågade för ett år sen, skulle göras ASAP, frågade igen för någon månad sedan, då var det fortfarande inte utfört.
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Driver mina toppar >80 Hz med Marantz NR1710 som ger runt 2x50 W och basarna <80 Hz med ett Rotel-slutsteg på 2x70 W. Klassisk AB alltså. Vet inte hur känsligheten är på mina DIY högtalare även om man skulle kunna skatta den med aktuellt filter och spec på elementen.
Skulle två AUDIOPHONICS MPA-S250NC ge någon skillnad tror ni? 4x125 W vid 8 ohm. Då skulle jag kunna använda mitt Ino cr8 också.
Tips: Stirra dig inte blind på effekten. Det finns 30 wattare som spelar bättre än 400 wattare, så länge det spelas under klippning.
Jag tror ditt förslag blir mycket bättre än det du har just nu. Och det beror inte på högre effekt. Mycket beroende på bättre filtrering med cr8 än hemmbiomöget, men även för att jag TROR att de där HYPEX förstärkarna spelar mycket bättre än dina nuvarande steg.
Renare, tydligare, bättre bas, renare diskant.
Det är vad jag tror.
Det bästa är förstås att låna hem lite förstärkare.
Kör du monobas just nu så blir nog den nya uppsättningen solklart bättre. Då behövs ingen gissning
Observera att hemmabioförsteg brukar ha ganska dålig pre out , inte alls i klass med separata enheter enligt audiosciencereview . Du kanske istället bör byta till en streamer utan inbyggda slutsteg som har pre out ? Och behålla rotelsteget ?
Thomas_A skrev:Även om jag vet att högtalarna generellt har en högre distorsion så är det ju så också att förstärkarna ökar brant nära klippningspunkten. Där vill jag inte vara. Frågan är om det är värt att "uppgradera".
Ett alternativ är att låta Rotel-steget driva topparna och knöka in ett litet steg bakom bänken för basarna (då borde ett klass D steg fungera bättre). Rotels specifikation är 2x 70 W, 20-20000 Hz, <0,03% THD.
Marantz ligger på 2x50 W 20-20000 Hz, 0,08% THD. Men det förutsätter att jag det drivs bara på 2 kanaler. Nu drivs 6 högtalare. Mycket oklart hur spec påverkas av att driva fler högtalare - det framgår inte någonstans.
Baffel skrev:Thomas_A skrev:Även om jag vet att högtalarna generellt har en högre distorsion så är det ju så också att förstärkarna ökar brant nära klippningspunkten. Där vill jag inte vara. Frågan är om det är värt att "uppgradera".
Ett alternativ är att låta Rotel-steget driva topparna och knöka in ett litet steg bakom bänken för basarna (då borde ett klass D steg fungera bättre). Rotels specifikation är 2x 70 W, 20-20000 Hz, <0,03% THD.
Marantz ligger på 2x50 W 20-20000 Hz, 0,08% THD. Men det förutsätter att jag det drivs bara på 2 kanaler. Nu drivs 6 högtalare. Mycket oklart hur spec påverkas av att driva fler högtalare - det framgår inte någonstans.
De där THD nuffrorna vad säger de?
Se:
viewtopic.php?f=9&t=71476
Thomas_A skrev:Tangband skrev:Thomas_A skrev:Driver mina toppar >80 Hz med Marantz NR1710 som ger runt 2x50 W och basarna <80 Hz med ett Rotel-slutsteg på 2x70 W. Klassisk AB alltså. Vet inte hur känsligheten är på mina DIY högtalare även om man skulle kunna skatta den med aktuellt filter och spec på elementen.
Tips: Stirra dig inte blind på effekten. Det finns 30 wattare som spelar bättre än 400 wattare, så länge det spelas under klippning.
Jag tror ditt förslag blir mycket bättre än det du har just nu. Och det beror inte på högre effekt. Mycket beroende på bättre filtrering med cr8 än hemmbiomöget, men även för att jag TROR att de där HYPEX förstärkarna spelar mycket bättre än dina nuvarande steg.
Renare, tydligare, bättre bas, renare diskant.
Det är vad jag tror.
Det bästa är förstås att låna hem lite förstärkare.
Kör du monobas just nu så blir nog den nya uppsättningen solklart bättre. Då behövs ingen gissning
Observera att hemmabioförsteg brukar ha ganska dålig pre out , inte alls i klass med separata enheter enligt audiosciencereview . Du kanske istället bör byta till en streamer utan inbyggda slutsteg som har pre out ? Och behålla rotelsteget ?
Tack,
när det gäller pre-out tänkte jag göra lite enklare mätningar.
Morello skrev:Rekommenderar givetvis Thomas att skaffa bra klass AB-steg med låg THD även vid höga frekvenser.
Thomas_A skrev:Lite enkla mätningar. Medveten om att det nog saknas lite referensvärden här men på ett ungefär.
MIn 18 år gamla M-audio Transit DAC-ADC loopback (USB mac mini)
[ Bild ]
Mac mini -> HDMI -> Marantz in -> pre out -> Transit ADC
[ Bild ]
Mac mini DAC - analog ut -> Marantz in - pre out ->Transit ADC
[ Bild ]
Mac mini DAC analog ut - >Marantz in "pure direct" pre out ->Transit ADC
[ Bild ]
Mac mini USB -> Transit DAC -> Marantz in - >pre out -> Transit ADC
[ Bild ]
Som ovan men "pure direct" läge:
[ Bild ]
pLudio skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/buckeye-6-channel-amplifier-review.18579/ har samma Hypex-modul som AUDIOPHONICS MPA-S250NC.
Johan_Lindroos skrev:Thomas_A skrev:Lite enkla mätningar. Medveten om att det nog saknas lite referensvärden här men på ett ungefär.
MIn 18 år gamla M-audio Transit DAC-ADC loopback (USB mac mini)
[ Bild ]
Mac mini -> HDMI -> Marantz in -> pre out -> Transit ADC
[ Bild ]
Mac mini DAC - analog ut -> Marantz in - pre out ->Transit ADC
[ Bild ]
Mac mini DAC analog ut - >Marantz in "pure direct" pre out ->Transit ADC
[ Bild ]
Mac mini USB -> Transit DAC -> Marantz in - >pre out -> Transit ADC
[ Bild ]
Som ovan men "pure direct" läge:
[ Bild ]
Bra mätningar!![]()
"Pure direct" verkar göra nytta. Synd på skrufset där kring excitationstonen om man kör utan "Pure direct". Hade du mätt med HDMI in i Marantz och med "Pure direct" påslaget? Om i så fall; försvann skrufset då? Måste nog prova subjektivt själv här hemma med min Denon AVR-X4400H...![]()
Om du gör fler mätningar är det nästan mer intressant om du exciterar en apparat med två närliggande toner som ligger uppe i diskantregistret. Då ser man intermodulationstonkomponenterna också.
Johan_Lindroos skrev:pLudio skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/buckeye-6-channel-amplifier-review.18579/ har samma Hypex-modul som AUDIOPHONICS MPA-S250NC.
I mitt tycke ser det inget vidare bra ut när det gäller frekvensgång samt distorsion. Vad tycker du?
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 5 gäster