Den bästa subwoofern .....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav petersteindl » 2021-02-08 00:59

DQ-20 skrev:Intressant att just subwoofers röner ett sådant intresse. Basområdet torde ju vara bland det mest gripbara som finns inom audio och då är jag ju inte ens ingenjör av något slag, utan detta är ren hobby. Det är definitivt ett område där ”you can build better than you can buy” faktiskt verkar rimligt. Kommersiella produkter har ju så många andra villkor att uppfylla. Det är bara för systemlösningar (t.ex. Ino) eller om man vill krama ut precis allt som det verkar bli riktigt meckigt. Givet att man har uppmätta parametrar och kan mäta på högtalaren så är ju baslådor extremt förutsägbara och t.ex. Basta! ger en möjlighet att förstå resultatet. Man behöver inte värma upp sitt COMSOL utan de vanliga linjära modellerna duger plenty för tonkurvan under 200 Hz. Hur man dimensionerar kan man ju ganska enkelt luska ut. Kanske det är därför det är så intressant?

DQ-20

Enkelt. 8) :mrgreen:

:D

Mvh
Äggmannen
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-02-08 01:02

petersteindl skrev:
FBK skrev:
Problemet är att snällhet aldrig har bidragit till att någon gjort bot och bättring och tagit på sig sin säckvävnad, snarast tvärtom.

Jag fastnade för den här kommentaren då du har helt fel, det är snarare tvärtom. Jag har alltid försökt att vara snäll och hjälpsam och ge vettiga råd då jag har en enorm lyssningserfarenhet då jag lyssnat på så mycket genom livet då jag tycker det är kul att lyssna på alla möjliga grejer och uppleva det. Så vem fan tror du är :?: Din ilska över att jag frågar om varför han inte har en medlemstråd då det skulle vara intressant att se vad han har då han verkar ha mycket kunskap förstår jag inte. Jag är bra nyfiken och det skulle vara roligt att se vad fler medlemmar med stor kunskapsbank har för grejer. Man kan lär sig något nytt och det är det som varit en del av hobbyn med musik och Hifi att upptäcka nya saker som drivit mig i 30år.
Att bara prata grafer och mätningar har aldrig intresserat mig utan lyssningen är det som intresserar mig, så jag tänker inte gå kurser inom elektronik och akustik och andra ämnen inom fysik så jag återkomma som lärare och knäppa de andra som du hatar på näsan för jag hatar ingen på forumet. Vad fan får du allt ifrån :?: . Så du har dömt mig till något som inte är jag alls, och det får stå för dig. Du verkar vara på ett mycket dåligt humör och det har gått ut över mig och jag förtjänar jag det ? Svar nej :!: Har upplevt dig som en människa som tycker att rätt ska vara rätt, men nu får jag nog omvärdera dig totalt då du verkar vara en mycket otrevlig person som hackar på min okunskap och skriver att jag i princip att jag ska hålla tyst för att jag inte har den kunskap som andra har. Är det här forumet enbart för dem med stor kunskapsbank :?: Eller är det ett forum för alla oavsett kunskapsbank :?: Det vill jag har svar på ifrån dig Peter, vad anser du :?: Och sluta anklaga mig för att vara Domare och som Polis och även som Skarprättare och Bödel för jag är ingenting av det :x Det är mycket svårt att förstå vad all den ilska kommer ifrån som du häver ur dig och låter det gå ut över mig och anklagar mig för allt möjligt som inte är jag. Det var länge sedan som man såg sådan här skit på det här forumet som du hävt ur dig idag, hoppas du är nöjd med dig själv 8O

Japp, rätt skall vara rätt, du har fått se dig själv i spegeln utan att du ens vet om det. Men det är så det fungerar. Ser du inte dina egna inlägg? Du förkastar kunskap och fortsätter kräva en massa från andra och speciellt från dem med kunskap. Det är inte bara från I-or, HCL fick sitt och då sa DQ-20 snällt till. På det sätt du agerar så är du fortfarande helt förblindad. Ditt vittnesbörd om dig själv gäller inte. Du skriver om vad du vill och vad du vill och vad du vill och om andra vill något och tycker annat som inte passar dig då går du till angrepp. Varför gör du det? Det är dina angrepp på andras integritet, speciellt hos dem med högre kunskap, jag vänder mig emot. Kunskap har ett värde och istället för att se det värdet så värderar du enkom ditt eget tyckande och nedvärderar andras kunskap och speciellt genuin kunskap. Då har du passerat rimliga gränser. Det accepterar inte jag. Alla har inte kunskap i frågan. Det är heller ingen som begär. Men de som inte har kunskap kan åtminstone ha någon form av ödmjukhet, dels inför kunskapen i sig dels mot dem som på ett förtjänstfullt sätt delar med sig gratis av sin insikt och kunskap.

/Peter

Det var inte mycket till svar utan mer anklagelser bara som inte stämmer. Jag nervärderar inte andras kunskaper och är sällan i sådan trådar där det handlat om konstruktioner eller mätningar osv för jag har inget att bidra med. Men jag har en stor lyssningserfarenhet då jag lyssnat på mycket grejer genom åren då jag haft en del tokstollar runt mig som testat mycket saker precis som jag gjort och det är det som jag oftast försöker förmedla när jag ser bra grejer till bra pris. Sedan så saknar jag ödmjukhet, undra hur det är med din ödmjukhet? Den ser jag inte alls utan du bara fortsätter och sätter dig själv och andra på höga stolar och vi andra som inte är konstruktörer eller kan allt om Hifi ska visa er ödmjukhet så fort vi öppnar munnen. Hur vore det med lite ömsesidig respekt och ödmjukhet ifrån alla oavsett utbildning. Sådan här diskussioner är det inte på andra forum som jag deltar på utan alla beter sig med vanligt folkvett och det innebär att man respekterar varandra oavsett vad man kan eller inte. Men du kräver något annat som inte handlar om ömsesidig respekt och ödmjukhet, och det kan jag inte acceptera då jag ser alla människor som lika värda oavsett om det är en uteliggare eller högtalarkonstruktör. Så du får fortsätta sitta på din höga stol och tro att du är en bättre människa.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-08 01:42

FBK skrev:
petersteindl skrev:
FBK skrev:Jag fastnade för den här kommentaren då du har helt fel, det är snarare tvärtom. Jag har alltid försökt att vara snäll och hjälpsam och ge vettiga råd då jag har en enorm lyssningserfarenhet då jag lyssnat på så mycket genom livet då jag tycker det är kul att lyssna på alla möjliga grejer och uppleva det. Så vem fan tror du är :?: Din ilska över att jag frågar om varför han inte har en medlemstråd då det skulle vara intressant att se vad han har då han verkar ha mycket kunskap förstår jag inte. Jag är bra nyfiken och det skulle vara roligt att se vad fler medlemmar med stor kunskapsbank har för grejer. Man kan lär sig något nytt och det är det som varit en del av hobbyn med musik och Hifi att upptäcka nya saker som drivit mig i 30år.
Att bara prata grafer och mätningar har aldrig intresserat mig utan lyssningen är det som intresserar mig, så jag tänker inte gå kurser inom elektronik och akustik och andra ämnen inom fysik så jag återkomma som lärare och knäppa de andra som du hatar på näsan för jag hatar ingen på forumet. Vad fan får du allt ifrån :?: . Så du har dömt mig till något som inte är jag alls, och det får stå för dig. Du verkar vara på ett mycket dåligt humör och det har gått ut över mig och jag förtjänar jag det ? Svar nej :!: Har upplevt dig som en människa som tycker att rätt ska vara rätt, men nu får jag nog omvärdera dig totalt då du verkar vara en mycket otrevlig person som hackar på min okunskap och skriver att jag i princip att jag ska hålla tyst för att jag inte har den kunskap som andra har. Är det här forumet enbart för dem med stor kunskapsbank :?: Eller är det ett forum för alla oavsett kunskapsbank :?: Det vill jag har svar på ifrån dig Peter, vad anser du :?: Och sluta anklaga mig för att vara Domare och som Polis och även som Skarprättare och Bödel för jag är ingenting av det :x Det är mycket svårt att förstå vad all den ilska kommer ifrån som du häver ur dig och låter det gå ut över mig och anklagar mig för allt möjligt som inte är jag. Det var länge sedan som man såg sådan här skit på det här forumet som du hävt ur dig idag, hoppas du är nöjd med dig själv 8O

Japp, rätt skall vara rätt, du har fått se dig själv i spegeln utan att du ens vet om det. Men det är så det fungerar. Ser du inte dina egna inlägg? Du förkastar kunskap och fortsätter kräva en massa från andra och speciellt från dem med kunskap. Det är inte bara från I-or, HCL fick sitt och då sa DQ-20 snällt till. På det sätt du agerar så är du fortfarande helt förblindad. Ditt vittnesbörd om dig själv gäller inte. Du skriver om vad du vill och vad du vill och vad du vill och om andra vill något och tycker annat som inte passar dig då går du till angrepp. Varför gör du det? Det är dina angrepp på andras integritet, speciellt hos dem med högre kunskap, jag vänder mig emot. Kunskap har ett värde och istället för att se det värdet så värderar du enkom ditt eget tyckande och nedvärderar andras kunskap och speciellt genuin kunskap. Då har du passerat rimliga gränser. Det accepterar inte jag. Alla har inte kunskap i frågan. Det är heller ingen som begär. Men de som inte har kunskap kan åtminstone ha någon form av ödmjukhet, dels inför kunskapen i sig dels mot dem som på ett förtjänstfullt sätt delar med sig gratis av sin insikt och kunskap.

/Peter

Det var inte mycket till svar utan mer anklagelser bara som inte stämmer. Jag nervärderar inte andras kunskaper och är sällan i sådan trådar där det handlat om konstruktioner eller mätningar osv för jag har inget att bidra med. Men jag har en stor lyssningserfarenhet då jag lyssnat på mycket grejer genom åren då jag haft en del tokstollar runt mig som testat mycket saker precis som jag gjort och det är det som jag oftast försöker förmedla när jag ser bra grejer till bra pris. Sedan så saknar jag ödmjukhet, undra hur det är med din ödmjukhet? Den ser jag inte alls utan du bara fortsätter och sätter dig själv och andra på höga stolar och vi andra som inte är konstruktörer eller kan allt om Hifi ska visa er ödmjukhet så fort vi öppnar munnen. Hur vore det med lite ömsesidig respekt och ödmjukhet ifrån alla oavsett utbildning. Sådan här diskussioner är det inte på andra forum som jag deltar på utan alla beter sig med vanligt folkvett och det innebär att man respekterar varandra oavsett vad man kan eller inte. Men du kräver något annat som inte handlar om ömsesidig respekt och ödmjukhet, och det kan jag inte acceptera då jag ser alla människor som lika värda oavsett om det är en uteliggare eller högtalarkonstruktör. Så du får fortsätta sitta på din höga stol och tro att du är en bättre människa.

Du har fortfarande inte förstått.

Jag har ingen som helst respekt för okunskapen. Det betyder att jag under inga omständigheter vad det än vara må oavsett konsekvens vill ta in okunskap. Det betyder inte att de som inte har kunskap skall ringaktas eller ses ner på. Det är ju så att om läraren ser ner på elever så ligger det i sakens natur att hålla eleverna nere i okunskapens vrår. Men om läraren vill förmedla kunskap och eleverna gärna vill ta in kunskap så finns en ömsesidig strävan mot samma mål. Då skall man komma ihåg att pilen i princip är enkelriktad där kunskap går i en riktning.

Du skriver att du inte har någon som helst respekt för kunskapen. Du är inte intresserad av den. Det är det du förmedlar och du gör det genomgående och fortfarande. Det betyder att du, under inga omständigheter vad det än vara må oavsett konsekvens vill ta in kunskap och du föraktar förmedlare av kunskap och kräver att de skall rätta sig efter din pipa. Det är som om du gillar ljudet från en produkt som teori och fysikalisk kunskap visar på att motsatsen skulle kunna råda så blir du upprörd om den som förmedlar kunskap förmedlar något som du motsätter dig. Vad betyder då det? Jo det betyder att den som förmedlar kunskap och enligt ditt förmenande skall rätta sig efter din pipa och skriva att hen hade fel i kunskapen. Då blir du glad oavsett om hen ljuger eller talar sanning. Det är detta fenomen som jag under inga omständigheter accepterar. Nu råkar det vara så att jag har mycket snarlik syn som I-or på det mesta I-or skriver och det får till följd att om I-or skulle välja att ljuga för att behaga ditt lynne så skulle det i så fall innebära att I-ors lögn står i motsats till min sanning och vice versa om jag faller i sådan fälla. Det betyder i klartext att okunskap och lögn kan ge incitament till att få dem med kunskap att se mellan fingrarna och att det i så fall blir fajt mellan de som ser mellan fingrarna och de som inte ser mellanfingrarna. Många heltokiga beslut på den här planeten har uppstått ur sådana lögner och falsarier från okunskapens tunna. Det åligger var och en att snappa upp kunskap som leder framåt i strävan efter förståelse av helheten. Det gäller alla på alla områden.

Där har vi skillnaden. Men om du vill lära dig kunskap så kan du haka på. I-or förmedlar gladeligen kunskap, åtminstone fram till nu. Huruvida han tycker det är lika roligt efter detta låter jag vara osagt. Det är hans integritet. Det jag vänder mig emot än mer är Tangbands explicita förkastande av den kunskap som I-or eller jag eller Morello eller Jansch eller Adhoc eller andra förmedlar på forumet. Då blir det inte längre intressant för min del att förmedla kunskap på detta forum. Det blir liksom fel. Då har en ännu värre gräns passerats. Men då kommer vi in på ekonomiska intressen vad IP och Know-how är värt och vad dess värde är om det förmedlas gratis officiellt sett och det lämnar jag därhän, åtminstone i övriga delar på forumet annat än möjligtvis i petersteindl?-tråden.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-08 07:34

I-or skrev:
FBK skrev:
I-or skrev:
Hehe, jag föredrar att vara lite hemlig, men namnen är inte bekanta för gemene man ändå. Det är också så att när man arbetar med elektroakustik hela dagarna, dessutom över tre kontinenter, så blir man sådär lagom pigg på att fortsätta med liknande saker när man kommer hem. Men, visst, någonting kul blir det nog vad det lider nu när man har mer tid.

Jag är en kritisk tänkande person och jag föredrar öppenhet, det är något som ger mig mer förtroende för någon än en massa hemlighetsmakeri.

Det synsättet har jag full respekt för. Läs, begrunda och välj vad du vill tro på. Jag undviker så långt som möjligt auktoritetsargument och hänvisar bara till min bakgrund när det är av relevans för diskussionen.

Enligt forumets regler måste du dock ange vilka företag du arbetat för, det måste alla göra som har eller haft anknytning till branschen.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=13&t=120 skrev:6. Bransch-människor måste uppge det!
För de som har eller har haft någon fot i hifi-branschen måste uppge det i sina signturer. Där ska åtminstone stå vilket företag som man står nära och om företaget tillverkar/säljer/marknadsför flera märken så bör dessa märken uppges. Branschmedlemmar är välkomna att ge en presentation under "medlemspresentationer". Endast i den tråden får ni göra reklam för er verksamhet, men det är inte ok att nyttja den som en aktiv säljkanal.
Bjuda in till evenemang öppet för alla medlemmar för att dema en ny produkt är dock ok i "Generelt om hifi"-delen av forumet. Hårfin gräns kan tyckas, men även där finns en gråzon om det blir allt för mycket reklam och allt för litet subjektivt upplevt medlemsintresse. Demo räcker inte, utan man måste ha gått utanför det normala och erbjuda våra medlemmar något extra, ha med konstruktören som föreläser eller något dylikt. Istället för att betala faktiskt pengar för reklam, så måste ni erbjuda våra medlemmar något med mer substans än vad som kan klassas som ren reklam.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-08 07:45

Peter S och FBK. Är det ok att :

Uttrycka subjektiva lyssningsintryck eller inte ?

Uttrycka känslor kring subjektiva lyssningsintryck ?

Andra tycker annorlunda?

Uttrycka lyssningsintryck , även om det bevisligen inte går att höra någon skillnad, tex högtalarkablar (förut i extremfall)?

Om man någon gång kanske uttryckt sig lite väl hårt , fundera lite på saken och säga : okej det blev väl lite hårda ord . Ber om ursäkt för det?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-08 09:35

goat76 skrev:
I-or skrev:
FBK skrev:Jag är en kritisk tänkande person och jag föredrar öppenhet, det är något som ger mig mer förtroende för någon än en massa hemlighetsmakeri.

Det synsättet har jag full respekt för. Läs, begrunda och välj vad du vill tro på. Jag undviker så långt som möjligt auktoritetsargument och hänvisar bara till min bakgrund när det är av relevans för diskussionen.

Enligt forumets regler måste du dock ange vilka företag du arbetat för, det måste alla göra som har eller haft anknytning till branschen.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=13&t=120 skrev:6. Bransch-människor måste uppge det!
För de som har eller har haft någon fot i hifi-branschen måste uppge det i sina signturer. Där ska åtminstone stå vilket företag som man står nära och om företaget tillverkar/säljer/marknadsför flera märken så bör dessa märken uppges. Branschmedlemmar är välkomna att ge en presentation under "medlemspresentationer". Endast i den tråden får ni göra reklam för er verksamhet, men det är inte ok att nyttja den som en aktiv säljkanal.
Bjuda in till evenemang öppet för alla medlemmar för att dema en ny produkt är dock ok i "Generelt om hifi"-delen av forumet. Hårfin gräns kan tyckas, men även där finns en gråzon om det blir allt för mycket reklam och allt för litet subjektivt upplevt medlemsintresse. Demo räcker inte, utan man måste ha gått utanför det normala och erbjuda våra medlemmar något extra, ha med konstruktören som föreläser eller något dylikt. Istället för att betala faktiskt pengar för reklam, så måste ni erbjuda våra medlemmar något med mer substans än vad som kan klassas som ren reklam.

Att ha utfört konsulttjänster åt företag är inte samma sak som att vara anställd i ett företag eller att företaget är ett närstående bolag. Med närstående menas normalt om någon närstående person är delägare eller har en avgörande arbetsuppgift i ett företag exempelvis som vd. Som närstående räknas familjemedlem eller far och mor eller syskon. Så är det rent juridiskt.

Som konsult jobbar man med konsultavtal och de är ofta skrivna med sekretessklausuler som inte går att förbise utan att riskera juridiska åtgärder från uppdragsgivaren.

En konsultfirma som man anlitar är inte närstående såvida det inte finns delägarskap av väsentlighet eller koncernägande. Om du har köpt 10 aktier i Ericsson gör inte Ericsson till ett närstående bolag.

Behöver inte forumet lite angiveristadgar också, för att göra saker lite mer komplett tokiga. Låt oss hitta på stadgar och lagar och föreskrifter så att ingen mer vill vara medlem av forumet eller skriva på forumet. Det måste väl vara bäst och mest jämlikt. På tal om jämlikhet, hur är det med könsfördelningen på forumet eller bland moderatorer? Är det inte dags att utesluta medlemmar tills 50/50 uppnåtts. Så här kan vi ju inte ha det. Någon ordning får det väl vara, eller?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-08 09:47

Baffel skrev:Peter S och FBK. Är det ok att :

Uttrycka subjektiva lyssningsintryck eller inte ?

Uttrycka känslor kring subjektiva lyssningsintryck ?

Andra tycker annorlunda?

Uttrycka lyssningsintryck , även om det bevisligen inte går att höra någon skillnad, tex högtalarkablar (förut i extremfall)?

Om man någon gång kanske uttryckt sig lite väl hårt , fundera lite på saken och säga : okej det blev väl lite hårda ord . Ber om ursäkt för det?

Eftersom du frågar mig.

Som jag ser det är det ok. Det behöver dock inte betyda att forumets admin eller moderatorer anser det vara ok. Det behöver heller inte betyda att den som skriver det själv tycker att det är ok. Du kan ju exempelvis tycka att apparat X låter dåligt men ljuger och skriver att du tycker apparat X låter bra och egentligen tycker att det du själv skrivit inte är ok.

Vad gäller det sistnämnda du skriver så får det avgöras av var och en själv. Det lägger jag mig inte i.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-08 09:56

Ok :)

Angående skriva att något är bra/dåligt men egentligen inte anse det. Tja, har inte tänkt på det. Verkar ju lite knasigt men okej visst kan väl folk göra om de känner för . Och jag får tycka att det är trist och meningslöst om så sker.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-08 09:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-02-08 09:57

goat76 skrev:
I-or skrev:Det synsättet har jag full respekt för. Läs, begrunda och välj vad du vill tro på. Jag undviker så långt som möjligt auktoritetsargument och hänvisar bara till min bakgrund när det är av relevans för diskussionen.

För de som har eller har haft någon fot i hifi-branschen måste uppge det i sina signturer. Där ska åtminstone stå vilket företag som man står nära och om företaget tillverkar/säljer/marknadsför flera märken så bör dessa märken uppges.

Är du läskunnig, goat76? Har du koll på tempus och numerus?

Du måste inte alls ange "alla företag du arbetat för", det är om det i nuläget är ett "företag som man står nära". I-or skulle väl möjligen kunna uppge att han har "konsultat för diverse företag i akustikbranschen", men det vet väl alla ändå.

Det är ju inte så att han är här för att försöka kränga något. Däremot ger han gratis bort sin enorma kunskap - men det kan kanske vara svårt att ta till sig?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-08 10:15

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:

Att ha utfört konsulttjänster åt företag är inte samma sak som att vara anställd i ett företag eller att företaget är ett närstående bolag. Med närstående menas normalt om någon närstående person är delägare eller har en avgörande arbetsuppgift i ett företag exempelvis som vd. Som närstående räknas familjemedlem eller far och mor eller syskon. Så är det rent juridiskt.

Som konsult jobbar man med konsultavtal och de är ofta skrivna med sekretessklausuler som inte går att förbise utan att riskera juridiska åtgärder från uppdragsgivaren.

En konsultfirma som man anlitar är inte närstående såvida det inte finns delägarskap av väsentlighet eller koncernägande. Om du har köpt 10 aktier i Ericsson gör inte Ericsson till ett närstående bolag.

Behöver inte forumet lite angiveristadgar också, för att göra saker lite mer komplett tokiga. Låt oss hitta på stadgar och lagar och föreskrifter så att ingen mer vill vara medlem av forumet eller skriva på forumet. Det måste väl vara bäst och mest jämlikt. På tal om jämlikhet, hur är det med könsfördelningen på forumet eller bland moderatorer? Är det inte dags att utesluta medlemmar tills 50/50 uppnåtts. Så här kan vi ju inte ha det. Någon ordning får det väl vara, eller?

Det är väl upp till forumets ledning att avgöra vad I-or bör eller inte behöver göra med sin signatur, jag förmedlar bara vad som står i bestämmelserna.

”Företag man står nära” betyder inte att man råkar ha någon närstående som jobbar inom branschen. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-02-08 10:22

Men, för i h-e?
Varför är det så förbannat viktigt att diskutera vilka företag någon person har konsultat för eller kunna namedroppa?
I-or är på forumet och när jag läser hans inlägg så behöver jag inte hans CV för att ta honom på allvar, det är ju helt uppenbart att han spenderat flera år med att fundera djupt kring frågorna!
Jag behöver inte hålla med honom om allt han skriver och jag är mer än villig att argumentera mot hans ideer. Men, att käbbla om vad han gjort för att inhämta sin kunskap är ju bara... TRAMS.

Fokusera på ämnet och släpp tramset..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-08 10:23

Håller helt med Stevio - släpp tramset!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-08 10:29

Almen skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:Det synsättet har jag full respekt för. Läs, begrunda och välj vad du vill tro på. Jag undviker så långt som möjligt auktoritetsargument och hänvisar bara till min bakgrund när det är av relevans för diskussionen.

För de som har eller har haft någon fot i hifi-branschen måste uppge det i sina signturer. Där ska åtminstone stå vilket företag som man står nära och om företaget tillverkar/säljer/marknadsför flera märken så bör dessa märken uppges.

Är du läskunnig, goat76? Har du koll på tempus och numerus?

Du måste inte alls ange "alla företag du arbetat för", det är om det i nuläget är ett "företag som man står nära". I-or skulle väl möjligen kunna uppge att han har "konsultat för diverse företag i akustikbranschen", men det vet väl alla ändå.

Det är ju inte så att han är här för att försöka kränga något. Däremot ger han gratis bort sin enorma kunskap - men det kan kanske vara svårt att ta till sig?

Och du som är läskunnig, var skrev jag att han måste ”uppge alla företag han arbetat för”?

I-or har med egna ord beskrivit att han arbetat för två stora företag inom branschen, det är dessa två han nog främst bör nämna i sin signatur. Men forumets ledning är de som bestämmer vad som bör anges.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-02-08 10:33

goat76 skrev:Och du som är läskunnig, var skrev jag att han måste ”uppge alla företag han arbetat för”?

goat76 skrev:Enligt forumets regler måste du dock ange vilka företag du arbetat för
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-08 10:34

@ goat76: Rent juridiskt är betydelsen det jag skriver. Jag har skrivit under och utformat många sådana avtal. Det är andemeningen med den typen av klausuler. Hamnar du i domstol gällande jäv eller klausuler där du via 3e part eller närstående person har inflytande över något så finns ordet närstående specificerat. Man behöver inte rabbla upp vilka det är.

Dessutom kan man ju undra vad du har för agenda då du skriver i ämnet. Dessutom tycker jag nog det är lite konstigt då du frågar om man skall skruva fast högtalarelementen i baslådan. Men, att skruva fast elementen i lådan kanske är svårt att förstå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-02-08 10:42

Alldeles för långt från ämnet, onödigt hätskt i samtalstonen och på begäran av trådskaparen så åker härmed låset på // Redaktör'N
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi