Hej igen, inte varit här på länge.
Men nu kom Hifi intresset tillbaka när jag fick tag på en Ariston RD40 i smårisigt skick som jag renoverar nu.
Så otroligt snygg och häftig design, och låter bra också hoppas jag.
Jag kan skriva mer om den senare.
Men jag har några andra frågor jag gärna skulle vilja ha hjälp med:
När det gäller kabeln som jag tänker löda fast på plinten där tonarmens 4 ledare sitter.
Den som ska gå till Riaa ingången på förstärkaren med 6.0 mV/47 kh känslighet/impedans.
För det första behöver den tyvärr vara 1,5 lång pga skivspelarens placering i rummet. Jag vet att den ska vara så kort som möjligt, men har inget val här.
Nu tänker jag köra MM pickup, så det blir inget riaa steg emellan.
Jag har försökt läsa på nätet om impedanser och kondensatoreffekt på kablar men tyvärr känns det för komplicerat för mig.
Frågan är också om dessa faktorer ens påverkar något i det hörbara frekvensområdet på så korta kablar?
Det vanligaste är ju 50 ohm på audiokablar, men jag har en fin ny 75 ohms kabel med guldpläterade kontakter som jag skulle vilja använda. Egentligen en SPDIF kabel.
Finns det någon negativ aspekt med att använda 75 ohms kabel för detta ändamål? Blir det skillnad med MM eller MC i denna kabel? Jag tänker på motstånd och så?
Armen som satt på RD40´n är en Ariston Opus. På den sitter en AT30E MC pickup med trasig nål.
Ny nål hamnar på ca 2000:- så jag är osäker på om jag ska satsa på det eller sätta på en MM pickup jag redan har hemma.
När man läser om denna tonarm på vinylengine så skriver dom: "sufficient for some modest moving coil cartridges"
Varför just MC? Är det något specifikt med vissa armar för just MC?
Om denna tonarm passar just för MC kanske jag borde satsa på det.
Skulle ni rekommendera MC på en RD40? Isåfall kan jag ju köpa ett RIAA steg också och får kort längd från pickup till steget.