Bärbart ljud - så bra som möjligt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Possible worlds » 2021-02-15 00:26

Hejsan

Jag pendlar med buss och tåg en hel del, och lyssnar mycket i hörlurar undertiden. Alternerar mellan ett par Sony wh-1000xm3 och sennheiser momentum on ear. Tycker det låter rätt bra, men vill byta upp mig till nåt ännu bättre. Tänker mig att 10 000-20 000 är okej att spendera så länge ljudlyftet blir därefter.

Använder en LGv30 mobiltelefon. Tittat en del på portabla spelare. Chords Poly och Mojo-kombo verkar intressant. När det kommer till hörlurar är Sennheiser IE 800 S och Shure SE846 två heta kandidater.

Vad har ni här på forumet för erfarenheter av bra portabelt ljud? Hur bra kan det egentligen bli? Jag tenderar att mest uppskatta en neutral, transparent ljudåtergivning.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-15 01:00

Man bör känna till att det är omöjligt att få hörlurar att låta likadant för alla lyssnare eftersom hörselgångarna och ytteröronen skiljer sig markant mellan olika individer. Frekvensgångsskillnaderna med samma hörlurar uppgår därför ofta till +/- 10 dB för olika lyssnare. Vad som låter diskanthöjt för en lyssnare kan låta diskantsänkt för en annan. Detta skulle aldrig accepteras vid högtalarlyssning, men hela ljudupplevelsen i hörlurar är så pass annorlunda att lyssnarna ofta vänjer sig vid konstigheterna.

De akustiska förutsättningarna är särskilt dåliga för in-ears, som p.g.a. ovanstående utan undantag uppvisar fruktansvärt felaktig frekvensgång. Detta är ingenting som tillverkarna vill erkänna eftersom de helst vill sälja sina överprisade produkter.

Lösningen är ekvalisering, t.ex. mjukvaran Neutron Player för småpengar kan få i stort sett vilka 500-kronors in-ears som helst att fullständigt utklassa exempelvis Sennheiser IE 800 S eller Shure SE846. Detta kräver dock att man subjektivt justerar frekvensgången efter sina egna hörselgångar genom att jämföra med högtalarlyssning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-15 01:05

Om du nu inte är missnöjd med ljudet i dina Sony-lurar med noise cancelling, så blir det nog inte så mycket bättre än det i miljöer med en massa kringljud. Noise cancelling måste nog anses vara det enskilt största ”ljudlyftet” i sådana miljöer då uteslutandet av störande ljud nog i de flesta fall överskrider det ljudlyft som bättre hörlurar utan noise cancelling eventuellt hade kunnat ge. Så vitt jag vet finns det än så länge inte något riktigt ”high end”-sortiment av hörlurar med noise cancelling.

Om du inte är fullt nöjd med ljudet i Sony-lurarna kan jag rekommendera dig att testa Bose NC 700, de har lite mindre Bass boost än lurarna från Sony.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-15 01:50

Tätsittande in-ears ger god bullerreduktion som i vissa fall t.o.m. kan jämföras med goda ANC-lösningar. Även i störda lyssningsmiljöer gör ekvalisering enorm skillnad för ljudupplevelsen, vare sig det handlar om in-ears, on-ears eller over-ears.

Skillnaden mellan hörselgångar (och i viss mån ytteröron) för olika lyssnare gör det i praktiken omöjligt att annat än mycket överskådligt diskutera de ljudande egenskaperna för hörlurar för frekvenser över ca 1 kHz. För lägre frekvenser är skillnaderna vanligtvis mindre även om varierande hörselgångar, huvudstorlek och -form ibland kan påverka läckaget och därmed ge skillnader om 20 (!) dB för de lägsta frekvenserna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-18 19:32

I-or skrev:Lösningen är ekvalisering, t.ex. mjukvaran Neutron Player för småpengar kan få i stort sett vilka 500-kronors in-ears som helst att fullständigt utklassa exempelvis Sennheiser IE 800 S eller Shure SE846. Detta kräver dock att man subjektivt justerar frekvensgången efter sina egna hörselgångar genom att jämföra med högtalarlyssning.

Kan man inte tänka sig andra lösningar för att hitta rätt ekvalisering? Foto och/eller avgjutning och en liten app som tar in alla data och räknar ut en rimlig justering av tonkurvan utan behov av högklassiga högtalare+rum?

Mvh E*


PS. Glöm inte att nämnda Sennheiser för tio lök "erövrar nya aurala territorier för high-end in-ear hörlurar".
PPS. Sedan vore det förstås väldigt bra med en EQ som är mer systemisk än lokal. Antingen mjukvara eller en separat hörlursförstärkare som kan ekvalisera allt ljud inklusive samtal. Neutron Player kan visserligen spela många format inklusive strömmade källor, såvitt jag kan se, men kanske inte källor som Spotify, Netflix, C More och dylikt?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-02-19 00:01

E skrev:
I-or skrev:Lösningen är ekvalisering, t.ex. mjukvaran Neutron Player för småpengar kan få i stort sett vilka 500-kronors in-ears som helst att fullständigt utklassa exempelvis Sennheiser IE 800 S eller Shure SE846. Detta kräver dock att man subjektivt justerar frekvensgången efter sina egna hörselgångar genom att jämföra med högtalarlyssning.

Kan man inte tänka sig andra lösningar för att hitta rätt ekvalisering? Foto och/eller avgjutning och en liten app som tar in alla data och räknar ut en rimlig justering av tonkurvan utan behov av högklassiga högtalare+rum?

Mvh E*


PS. Glöm inte att nämnda Sennheiser för tio lök "erövrar nya aurala territorier för high-end in-ear hörlurar".
PPS. Sedan vore det förstås väldigt bra med en EQ som är mer systemisk än lokal. Antingen mjukvara eller en separat hörlursförstärkare som kan ekvalisera allt ljud inklusive samtal. Neutron Player kan visserligen spela många format inklusive strömmade källor, såvitt jag kan se, men kanske inte källor som Spotify, Netflix, C More och dylikt?


Det är hörselgången som är olika för varje människa och förändras i viss mån även i vuxen ålder. Avgjutning är "omöjligt" då den avgränsas av trumhinnan. Att "fotografera" i 3D d v s röntgen, magnetkamera, etc ger bara "halva" sanningen då hörselgångens yta är styvare ju länge in i gången man kommer. Dessutom är det inte lätt att datorsimulera eländet.
Kolla t.ex Bruel&Kjers utveckling av en ny HATS på Youtube "Evolution of Hearing Simulation (part 2)

Sedan har vi "det praktiska", att alltid hitta exakt position varje gång man använder hörlurarna....

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Tangband » 2021-02-19 09:41

Possible worlds skrev:Hejsan

Jag pendlar med buss och tåg en hel del, och lyssnar mycket i hörlurar undertiden. Alternerar mellan ett par Sony wh-1000xm3 och sennheiser momentum on ear. Tycker det låter rätt bra, men vill byta upp mig till nåt ännu bättre. Tänker mig att 10 000-20 000 är okej att spendera så länge ljudlyftet blir därefter.

Använder en LGv30 mobiltelefon. Tittat en del på portabla spelare. Chords Poly och Mojo-kombo verkar intressant. När det kommer till hörlurar är Sennheiser IE 800 S och Shure SE846 två heta kandidater.

Vad har ni här på forumet för erfarenheter av bra portabelt ljud? Hur bra kan det egentligen bli? Jag tenderar att mest uppskatta en neutral, transparent ljudåtergivning.


Jag tänker att du tänker använda lyssningen i buss eller tåg = noise cancellation är ett måste.

Sony wh1000 xm3 som du redan har är den hörlur som har en av de bästa utförda brusreduceringarna.
Goat76: s förslag är ett annat som du kan kolla upp.

Iövrigt tror jag det blir svårt att förbättra ljudet. Buss och tåg är så dåliga omgivningar att alla andra alternativ inte är aktuella. Om du frågar mig vad jag tycker.

Sony 1000- modellen har ytterligare en fördel, eftersom du med din LG telefon kan använda LDAC som är mycket bättre än bluetooth.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-19 12:35

För in-ears är ANC inte ett måste. Dessutom ger personlig ekvalisering tydligt hörbara effekter även vid externbullernivåer om 90 (!) dBA med in-ears eller on-ears/over-ears med ANC. Att jaga välljud i hörlurar är totalt meningslöst utan personlig ekvalisering.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-19 13:44

I-or skrev:För in-ears är ANC inte ett måste. Dessutom ger personlig ekvalisering tydligt hörbara effekter även vid externbullernivåer om 90 (!) dBA med in-ears eller on-ears/over-ears med ANC. Att jaga välljud i hörlurar är totalt meningslöst utan personlig ekvalisering.


Jag har haft hur många in-ear lurar som helst, ingen av dessa har kommit i närheten av att stänga ute störljud som mina hörlurar med noise cancelling, oavsett hur tättslutande passform in-ear lurarna än haft.
Om lyssningsmiljön har mycket kringljud så är uteslutandet av dessa det enskilt största ljudförbättringen man kan göra, det utesluter ju inte att det kan bli ännu bättre med passande EQ-inställningar.

För hörlurar i hemmamiljö finns det riktigt fina hörlurar, så om trådskaparen även är ute efter riktigt bra hörlurar för det ändamålet så kan det vara värt med en uppgradering. Intresseforumet Head-fi är isåfall en bra plats att börja leta information på. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-19 15:10

Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.

Effektiviteten för ANC för olika modeller varierar stort eftersom man använder allt från enkla framåtkopplade analoga system till avancerade hybridkopplade digitala system. Dämpningskurvorna har dessutom olika frekvensberoende och variationerna mellan olika modeller är mycket stora, varför det inte går att jämföra in-ears med ANC on/over-ears som produktgrupper. Det beror på, helt enkelt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Possible worlds » 2021-02-19 15:44

I-or
Tack för tipset om appen. Ska kolla upp den. Kanske räcker med den som uppgradering av ljudet... :mrgreen:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-19 16:13

I-or skrev:Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.

Effektiviteten för ANC för olika modeller varierar stort eftersom man använder allt från enkla framåtkopplade analoga system till avancerade hybridkopplade digitala system. Dämpningskurvorna har dessutom olika frekvensberoende och variationerna mellan olika modeller är mycket stora, varför det inte går att jämföra in-ears med ANC on/over-ears som produktgrupper. Det beror på, helt enkelt.


Trådskaparen har redan ett par hörlurar med erkänt bra noise cancelling, varför ska vi då tala om andra hörlurar med som eventuellt är dåliga på den fronten? Det finns även in-ear lurar med kass isolering mot kringljud. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-19 16:30

Possible worlds skrev:I-or
Tack för tipset om appen. Ska kolla upp den. Kanske räcker med den som uppgradering av ljudet... :mrgreen:


Ja, Neutron Player fungerar utmärkt och kostar $4,99. Jag har ett par ganska enkla a-Jays Four som är ekvaliserade till perfektion (med toppar/dalar runt +/- 10 dB). De flesta in-ears har via sin konstruktion alldeles för hög nivå runt 5-8 kHz och dessutom behövs justeringar för hörselgångsresonanserna över ca 10 kHz, liksom ett baslyft under ca 50 Hz och en del mindre korrigeringar i mellanregistret.

Tyvärr finns ingen system-wide-lösning för ekvalisering för Android, så man kan inte strömma musik med aktiv eq. Däremot går det att köra Equalizer APO system wide för Windows tablets, så detta är en optimal lösning för strömning. Man får då leta upp en produkt med bra DAC och hörlursförstärkare, vilket tillsammans med hyggliga in-ears kan ge en ljudkvalitet som är överlägsen konventionella dyrlösningar.

Även on/over-ears, med eller utan ANC, fungerar förstås bra med ekvalisering, men det kan vara ganska skönt att slippa krångla med dessa på resande fot (vilket jag antar var skälet till att du nämnde Sennheiser IE 800 S och Shure SE846).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-19 16:40

goat76 skrev:
I-or skrev:Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.

Effektiviteten för ANC för olika modeller varierar stort eftersom man använder allt från enkla framåtkopplade analoga system till avancerade hybridkopplade digitala system. Dämpningskurvorna har dessutom olika frekvensberoende och variationerna mellan olika modeller är mycket stora, varför det inte går att jämföra in-ears med ANC on/over-ears som produktgrupper. Det beror på, helt enkelt.


Trådskaparen har redan ett par hörlurar med erkänt bra noise cancelling, varför ska vi då tala om andra hörlurar med som eventuellt är dåliga på den fronten? Det finns även in-ear lurar med kass isolering mot kringljud. :)


Ja, inte vet jag. Det var du som tydligen hade dåliga/otäta in-ears och felaktigt påstod att ANC var överlägset och dessutom gjorde du ingen skillnad mellan olika typer av buller. Om du läser lite mer noga så ser du att TS är intresserad av in-ears utan ANC.

För övrigt är Head-Fi lika svamligt som all annan hifi-media.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-19 17:29

Visst kan Neutron strömma internetradio?

(Har inte plats för fler appar nu men den där står högt på önskelistan.)

Possible worlds skrev:Sony wh-1000xm3

Har du behövt byta batteri än? Undrar om det är enkelt att byta och vad kostar originalbatteri?

Mvh E*


PS. Tack, jansch!
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-19 18:12

I-or skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.

Effektiviteten för ANC för olika modeller varierar stort eftersom man använder allt från enkla framåtkopplade analoga system till avancerade hybridkopplade digitala system. Dämpningskurvorna har dessutom olika frekvensberoende och variationerna mellan olika modeller är mycket stora, varför det inte går att jämföra in-ears med ANC on/over-ears som produktgrupper. Det beror på, helt enkelt.


Trådskaparen har redan ett par hörlurar med erkänt bra noise cancelling, varför ska vi då tala om andra hörlurar med som eventuellt är dåliga på den fronten? Det finns även in-ear lurar med kass isolering mot kringljud. :)


Ja, inte vet jag. Det var du som tydligen hade dåliga/otäta in-ears och felaktigt påstod att ANC var överlägset och dessutom gjorde du ingen skillnad mellan olika typer av buller. Om du läser lite mer noga så ser du att TS är intresserad av in-ears utan ANC.

För övrigt är Head-Fi lika svamligt som all annan hifi-media.


Vadå dåliga/otäta in-ears?

Jag har haft många riktigt bra in-ears men de kommer ändå aldrig i närheten av de lurarna jag nu har med noise cancelling-funktion, inte när det kommer till att stänga ute störljud. Med störljud menar jag alldagliga ljud i offentliga miljöer som de trådskaparen beskriver.

Jag har läst vad trådskaparen funderar över för lurar, men mitt råd är alltså att han INTE bör köpa dessa då störljud i de offentliga miljöer han tänkt använda dem i ändå kommer maskera de eventuella ljudförbättringarna. Ett par hörlurar med erkänt god noise cancelling-funktion utesluter störljud såpass mycket bättre att det i sig ger en större förbättring vad gäller ljudkvalitet.

Jag ger alltså egna råd till trådskaparen från egna erfarenheter av en drös bra in-ears i jämförelse med ett par bra lurar med noise cancelling, har du något problem med det?

Head-fi är ett bra forum med massor av medlemmar med bred erfarenhet av många hörlurar, det är i princip helt garanterat att det finns personer med erfarenheter av just de lurar trådskaparen har, samt de lurar han funderar över att köpa. Om han vet vad han tycker är bra respektive dåligt med de lurar han redan har så kommer han säkert både hitta de forummedlemmar som tycker snarlikt om samma hörlurar, och hur dessa personer anser ljudmässigt skilja dessa mot de han funderar över.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-19 18:56

E skrev:Visst kan Neutron strömma internetradio?

(Har inte plats för fler appar nu men den där står högt på önskelistan.)

Possible worlds skrev:Sony wh-1000xm3

Har du behövt byta batteri än? Undrar om det är enkelt att byta och vad kostar originalbatteri?

Mvh E*


PS. Tack, jansch!


Troligtvis går nog hörlurarna sönder på ett eller annat vis innan batteriet behöver bytas ut.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-19 19:32

Oj, är det så dålig kvalitet. Jag byter batteri minst en gång om året i mobilen, men det är klart, den används ju många timmar varje dag. (Jag byter när det finns risk att det går abrupt från 40%–0% så fort man tar ett foto eller dylikt. Det betyder förstås inte att det gamla batteriet är helt oanvändbart, men då är det oftast synbart uppsvällt och får på sin höjd duga som reserv.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-19 19:57

E skrev:Oj, är det så dålig kvalitet. Jag byter batteri minst en gång om året i mobilen, men det är klart, den används ju många timmar varje dag. (Jag byter när det finns risk att det går abrupt från 40%–0% så fort man tar ett foto eller dylikt. Det betyder förstås inte att det gamla batteriet är helt oanvändbart, men då är det oftast synbart uppsvällt och får på sin höjd duga som reserv.)

Mvh E*


Jag vet inte hur flitig användare du är av hörlurar "ute i farten", men de brukar i regel inte vara byggda som pansarvagnar om man säger så. Kvaliten är väl bra för vad de är men flera kompromisser görs nog för att de även ska vara portabla och smidiga att ha med sig och lätta att ha på sig. Det säger väl sig självt att hörlurar är rätt ömtåliga saker att ha med sig utanför hemmets lugna vrå, så det uppladdningsbara batteriet överlever nog de flesta lurar. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Tangband » 2021-02-19 19:59

goat76 skrev:
I-or skrev:För in-ears är ANC inte ett måste. Dessutom ger personlig ekvalisering tydligt hörbara effekter även vid externbullernivåer om 90 (!) dBA med in-ears eller on-ears/over-ears med ANC. Att jaga välljud i hörlurar är totalt meningslöst utan personlig ekvalisering.


Jag har haft hur många in-ear lurar som helst, ingen av dessa har kommit i närheten av att stänga ute störljud som mina hörlurar med noise cancelling, oavsett hur tättslutande passform in-ear lurarna än haft.
Om lyssningsmiljön har mycket kringljud så är uteslutandet av dessa det enskilt största ljudförbättringen man kan göra, det utesluter ju inte att det kan bli ännu bättre med passande EQ-inställningar.

För hörlurar i hemmamiljö finns det riktigt fina hörlurar, så om trådskaparen även är ute efter riktigt bra hörlurar för det ändamålet så kan det vara värt med en uppgradering. Intresseforumet Head-fi är isåfall en bra plats att börja leta information på. :)


Jag håller med dig Goat76, de ca 7-8 olika inear-hörlurar som passerat revy genom åren har alla haft betydligt högre bullernivå än de Sony wh1000xm3 med ANC jag har just nu.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-20 01:32

Ja, och det 100-tal hörlurar av in-ear-, on-ear- och over-ear-typ som jag har mätt på (och i ett icke föraktligt antal fall också konstruerat) visar att täta in-ears och medelmåttiga ANC-lurar har jämförbar reduktion av externbuller. Man kan inte utgå ifrån t.ex. Boses och Sonys bästa modeller och påstå att tekniken i stort är överlägsen. Prova t.ex Etymotics in-ears för bästa möjliga passiva ljudisolering som ligger uppåt 30 dB under 200 Hz (minst lika bra som ANC).

Men man behöver inte lita på mig, studera gärna den outtröttlige Tyll Hertsens (Inner Fidelity) mätningar istället (OBS! Filen laddar långsamt, in-ears och ANC-lurar mot slutet): https://web.archive.org/web/20161119091729/http://www.innerfidelity.com/images/AllGraphs.pdf

Har du noterat de återgivningsmässiga skillnaderna med ANC på och av, allt annat lika (vilket sällan är möjligt i kommersiella versioner)? Det är inte direkt märkligt att den gigantiska signalpåverkan som ANC innebär (man ska s.a.s. spåra upp och separera buller från musik precis utanför hörselgången) också leder till diverse förvrängning, både av det linjära slaget och det olinjära. Om man tycker sig höra signalpåverkan från normala OP-förstärkare så borde det vara en enkel match att detektera ANC som ger något tusental gånger högre effekter.
Senast redigerad av I-or 2021-02-20 01:46, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Ted_B » 2021-02-20 01:44

Jag håller inte med.
Ett par in-ears som sitter rätt hålller ner ljud utifrån väldigt bra, Comply foam tips är det som gäller för att få riktigt tätt med bra komfort.
Jag jobbar inom tillverkningsindustrin där vi måste ha hörselskydd hela dagarna, där funkar ett par in-ears bättre än proppar eller kåpor, på gott och ont, jag villl ju höra om något verktyg i maskinen går sönder eller behöver bytas, det hörs inte lika bra med in-ears som med hörselskydd :)
Mina Sony med ANC håller inte ner störljuden lika bra.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-20 01:49

Exakt, täta in-ears med skumproppar eller Etymotics seriegummin tätar oerhört bra och fungerar minst lika bra som, eller bättre än, ANC. Det är alltid bättre att få fysiken att jobba för en än emot en (d.v.s. inte släppa in bullret från början).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-20 09:57

I-or skrev:Ja, och det 100-tal hörlurar av in-ear-, on-ear- och over-ear-typ som jag har mätt på (och i ett icke föraktligt antal fall också konstruerat) visar att täta in-ears och medelmåttiga ANC-lurar har jämförbar reduktion av externbuller. Man kan inte utgå ifrån t.ex. Boses och Sonys bästa modeller och påstå att tekniken i stort är överlägsen.


Jag håller med, bra saker är bättre än medelmåttiga saker. :roll:

Man kan och bör såklart utgå ifrån de hörlurar med bra ANC om tekniken ska jämföras med bra isolerande in-ear hörlurar. Att för trådens räkning utgå ifrån hörlurar med sämre ANC än de trådskaparen redan har i sin ägo vore väl rätt konstigt?

För att förtydliga, jag har ingenstans i tråden påstått att hörlurar med dålig ANC stänger ute störljud på ett bra sätt. Att som du sitta och förvrida diskussionen tills den passar dig och dina argument blir bara för konstigt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-20 12:51

Budskapet går, trots åtskilliga försök, inte fram:

1. Medelmåttiga passiva in-ears motsvarar medelmåttiga ANC-lösningar (bud/on-ear/over-ear) vad gäller reduktion av externbuller.

2. Högpresterande passiva in-ears överträffar likaledes högpresterande ANC-lösningar (bud/on-ear/over-ear) vad gäller reduktion av externbuller.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-20 13:07

E skrev:Visst kan Neutron strömma internetradio?

(Har inte plats för fler appar nu men den där står högt på önskelistan.)

Mvh E*




Ja, Neutron Player ska tydligen klara detta även om jag aldrig har provat det. Med strömning menar jag egentligen musiktjänster som Spotify eller Tidal.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Baffel » 2021-02-20 13:12

Vad är detta och dividera om? Den där spelaren är väl inte dyr? Action! Det är väl bara för de som tvivlar att fixa den där spelaren och testa själva. :D

Dividera dvs resonera kring det rent fysikaliska ,medicinska , örons utformning är ju mycket intressant. Menar att testa på den där spelaren.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-20 13:29

$4.99.

För den som är ovan är det ganska svårt att ekvalisera för sina egna öron i början, men för de flesta in-ears bör man börja med att sänka området kring 5-8 kHz ordentligt (5-10 dB). Sedan får man lägga in en topp/dal/topp över 10 kHz för att motsvara de n/4-resonanser man får med en öppen hörselgång, d.v.s. utan in-ears. En basstigning behöver man också under kanske 50 Hz beroende på läckage. Sedan tillkommer finjusteringar. Man får fortsätta tills klangbalansen motsvarar högtalarlyssning.

För on-/over-ears finns det inga speciella tumregler, man får lyssna sig fram helt enkelt. Hörlurar av dessa typer låter dock oftast betydligt mindre illa än in-ears utan ekvalisering eftersom de begår mindre våld på de akustiska förutsättningarna.

Den som använder earbuds får skylla sig själv. :D (Det är bekvämt, så jag gör det själv ibland.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Baffel » 2021-02-20 13:34

I-or skrev:$4.99.



Ha ha , . Denna vånda ifall spelaren är bra . Kostar 50 kr typ. Det är ju bara testa. :D

Tack I-or. Nu ska det prövas på. Kul!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-20 13:39

Baffel skrev:
I-or skrev:$4.99.



Ha ha , . Denna vånda ifall spelaren är bra . Kostar 50 kr typ. Det är ju bara testa. :D

Tack I-or. Nu ska det prövas på. Kul!


Vem i denna tråd är det som haft någon slags vånda för om denna spelare är bra eller dålig, kan du berätta det?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Chris71 och 15 gäster