Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:10 meter eller så ska inte vara nå större problem. Handlar mycket om att eliminera (eller snarare reducera) tidiga reflexer. Låg distortion i högtalare samt elektronik har också betydelse.
/Peter
Nefilim skrev:??? Vill någon förklara för mig hur man mäter ljudbilden djup??
Vad för sorts instrument använder man?
Finns det på Clas Ohlsson?
woland skrev:Nej så klart man inte kan mäta ljudbildens djup. Att dra till med 10 meter är ju rena nyset.
Mvh
Martin skrev:Borde det inte gå att mäta riktningen som ljudet borde upfattas ifrån psykoakustiskt? I så fall borde man kunna "pejla" in hur långt bort ljudet är genom att undersöka hur ljudets uppfattade riktning ändras vid en sidoförlyttning.
Lite som när man åker bil och månen bara "följer med" eftersom den är så långt borta om ni fattar vad jag menar.
Harryup skrev:Sen brukar det kunna vara så att vissa högtalare lägger på ett "trevligt" djup vare sig det finns på skivan eller inte.
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Sen brukar det kunna vara så att vissa högtalare lägger på ett "trevligt" djup vare sig det finns på skivan eller inte.
Dipoler och bipoler är "bra" på detta.
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Sen brukar det kunna vara så att vissa högtalare lägger på ett "trevligt" djup vare sig det finns på skivan eller inte.
Dipoler och bipoler är "bra" på detta.
Nefilim skrev:Piotr skrev:10 meter eller så ska inte vara nå större problem. Handlar mycket om att eliminera (eller snarare reducera) tidiga reflexer. Låg distortion i högtalare samt elektronik har också betydelse.
/Peter
??? Vill någon förklara för mig hur man mäter ljudbilden djup??
Vad för sorts instrument använder man?
Finns det på Clas Ohlsson?
Matix skrev:Mitt system kan en hyggligt djup ljudbild vid en ordentligt fri och luftig placering av högtalare långt ifrån bakvägg.
/Mattias
Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 32 gäster