Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Soffsub

Inläggav goat76 » 2021-03-02 12:41

rajapruk skrev:I-or, men detta är på marginalen va av I-landsproblem? Långt ner i kaninhålet?
Tror inte jag orkar tömma mina slutna baslådor på fluff och mäta om allt och EQ:a om.


Jo det måste du, är du inte seriös i ditt HiFi-intresse... Eller!? :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-03-02 12:56

rajapruk skrev:I-or, men detta är på marginalen va av I-landsproblem? Långt ner i kaninhålet?
Tror inte jag orkar tömma mina slutna baslådor på fluff och mäta om allt och EQ:a om.


Nej, det bör du absolut inte göra. Bl.a. går avstämningsfrekvensen upp med ca 10 % utan fluffet. Dina basmoduler presterar väl och är dessutom utvecklade för användning av isotermiseringsmaterial. Modifieringar av befintliga konstruktioner bör man generellt sett alltid vara mycket försiktig med.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Soffsub

Inläggav Knuttebaloa » 2021-03-02 14:08

I-or skrev:
rajapruk skrev:I-or, men detta är på marginalen va av I-landsproblem? Långt ner i kaninhålet?
Tror inte jag orkar tömma mina slutna baslådor på fluff och mäta om allt och EQ:a om.


Nej, det bör du absolut inte göra. Bl.a. går avstämningsfrekvensen upp med ca 10 % utan fluffet. Dina basmoduler presterar väl och är dessutom utvecklade för användning av isotermiseringsmaterial. Modifieringar av befintliga konstruktioner bör man generellt sett alltid vara mycket försiktig med.


Puh, då kan jag istället lägga den tiden på att fortsätta läsa om sådant som jag inte förstår vidden av :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3410
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-03-02 15:02

På väg hem.

inpackad i bilen.jpg
inpackad i bilen.jpg (1.37 MiB) Visad 1955 gånger


Var är subben?

var är subben.jpg
var är subben.jpg (1.44 MiB) Visad 1955 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Soffsub

Inläggav Morello » 2021-03-02 15:04

Slutfört - hatten av!


Denna tråd är faktiskt.se när forat är som allra bäst. Jag önskar att salig Naqref hade kunnat läsa och deltaga.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3410
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-03-02 15:07

Morello skrev:Slutfört - hatten av!


Denna tråd är faktiskt.se när forat är som allra bäst. Jag önskar att salig Naqref hade kunnat läsa och deltaga.


Tack! Och jag instämmer. Nu är det bara att vänta in beställda kablar innan nöjet att koppla in allt vidtar. Jag lär besvära er med inställningsfrågor när det blir aktuellt. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39820
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Soffsub

Inläggav petersteindl » 2021-03-02 15:08

I-or skrev:
rajapruk skrev:I-or, men detta är på marginalen va av I-landsproblem? Långt ner i kaninhålet?
Tror inte jag orkar tömma mina slutna baslådor på fluff och mäta om allt och EQ:a om.


Nej, det bör du absolut inte göra. Bl.a. går avstämningsfrekvensen upp med ca 10 % utan fluffet. Dina basmoduler presterar väl och är dessutom utvecklade för användning av isotermiseringsmaterial.

Modifieringar av befintliga konstruktioner bör man generellt sett alltid vara mycket försiktig med.


+1 Instämmer. Vad gäller fluff använder jag själv nålad lammullsfilt. Jag har provat allt möjligt sedan 1975. Någorlunda kompakt och nålad lammullsfilt är det bästa jag provat. Den blir lealös och har inte den spänst/elasticitet som ickenålad filt har. Man vill inte att dämpmaterialet skall vara elastiskt. Vill man ha isotermiskt så undrar jag om inte ejderdun eller gåsdun är bäst. Blåser man på dun så blir det varmt direkt på grund av att flimmerhåren, eller vad man kallar det, rör sig och energin blir till värme direkt. Jag provade en gång att trycka in dämpmaterial i mina jättestora Lowtherhorn som jag en gång hade på mellan 1979 till 1998. Mundiameter på 65 cm och 40 cm djup ungefär. Jag ville höra vad som kom ut ur hornet. med vanlig kofta hördes knappt skillnad. Jag blev jätteförvånad. Provade allt möjligt och inget funkade. Då tryckte jag in en av mina sovkuddar med gåsdun och Umpffffff, där dog ljudet totalt. Det var det mest effektiva jag någonsin provat. Jag har dock aldrig provat som dämpmaterial i högtalarlådor, men det verkar fungera som ett svart hål för akustiska ljudvågor.

Andra meningen gäller även elektronik, typ: slutsteg.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39820
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Soffsub

Inläggav petersteindl » 2021-03-02 15:12

Skall bli spännande att ta del av inkoppling och justering.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-03-02 15:15

Snyggt! Nu väntar bara inställningarna av delningsfrekvens och equalizer.

Om du inte tänker mäta frekvensgången kan du lägga upp en liten skiss med måtten på rummet inklusive lyssningspositionen och högtalarpositionerna så kan man simulera fram bra grundinställningar som du kan utgå ifrån när du justerar subjektivt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3410
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-03-02 15:33

petersteindl skrev:Skall bli spännande att ta del av inkoppling och justering.

Mvh
Peter


Ja, mycket! :D

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3410
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-03-02 15:35

I-or skrev:Snyggt! Nu väntar bara inställningarna av delningsfrekvens och equalizer.

Om du inte tänker mäta frekvensgången kan du lägga upp en liten skiss med måtten på rummet inklusive lyssningspositionen och högtalarpositionerna så kan man simulera fram bra grundinställningar som du kan utgå ifrån när du justerar subjektivt.


Tack, och vad bra! Jag ska mäta upp så noga jag kan och rita in med mått. Lägger upp här, troligen senare ikväll. Lådan är för övrigt helt utan fluff, däremot ett par högtalarelement och anslutningskablar... :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Soffsub

Inläggav Evil_Homer » 2021-03-02 15:37

Dra på trissor vilket snygg bord du har ståendes bakom soffan! 8O

Du kan väl lova mig att du aldrig får för dig att ändra ytan på det.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-03-02 15:43

eljulio skrev:På väg hem.

Var är subben?

var är subben.jpg

Leka kurragömma, fast för vuxna :mrgreen:
Ser ju riktigt bra ut. Grattis . :D

När det väl blir dags, har du några riktigt feta tunga baskraftiga låtar du kan dra på med?
Ska elementens spelas in?
Senast redigerad av Baffel 2021-03-02 15:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3410
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-03-02 15:45

Evil_Homer skrev:Dra på trissor vilket snygg bord du har ståendes bakom soffan! 8O

Du kan väl lova mig att du aldrig får för dig att ändra ytan på det.



Ett över 100 år gammalt slagbord som är från släkten. Klart vi inte gör något med det.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Soffsub

Inläggav Morello » 2021-03-02 15:46

Det var inte direkt Ikea-kvalitet på den tiden. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3410
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-03-02 15:56

Morello skrev:Det var inte direkt Ikea-kvalitet på den tiden. :)


Inte direkt. På jobbet har jag ett gäng byggnadsvårdare som skulle instämma.

I övrigt känns denna soffsubb som en väldigt ren och elegant lösning, både praktiskt och teoretiskt. Jag är mycket nöjd, med det vackra i det hela.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Soffsub

Inläggav Tangband » 2021-03-02 16:07

eljulio skrev:På väg hem.

inpackad i bilen.jpg


Var är subben?

var är subben.jpg


Mycket snyggt bygge :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-03-02 16:23

eljulio skrev:
I-or skrev:Snyggt! Nu väntar bara inställningarna av delningsfrekvens och equalizer.

Om du inte tänker mäta frekvensgången kan du lägga upp en liten skiss med måtten på rummet inklusive lyssningspositionen och högtalarpositionerna så kan man simulera fram bra grundinställningar som du kan utgå ifrån när du justerar subjektivt.


Tack, och vad bra! Jag ska mäta upp så noga jag kan och rita in med mått. Lägger upp här, troligen senare ikväll. Lådan är för övrigt helt utan fluff, däremot ett par högtalarelement och anslutningskablar... :)


Du behöver inte mäta supernoga, det räcker med kanske 5 cm när.

Fluffigt är det bara kvinnors hår som ska vara, för att citera en gammal kollega. :D
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Soffsub

Inläggav Morello » 2021-03-02 16:24

I syfte att minska temperaturgradienterna?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-03-02 16:46

Ja, annars kan de bli alldeles för heta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Soffsub

Inläggav Morello » 2021-03-02 16:50

:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2833
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Soffsub

Inläggav rajapruk » 2021-03-02 17:09

eljulio skrev:På väg hem.

inpackad i bilen.jpg


Var är subben?

var är subben.jpg


Grymt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22725
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Soffsub

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-02 17:12

Är subben verkligen på plats? Visst blir man sugen på att bygga. Under min soffa har utrymmet lite andra mått. Skulle inte kunna ha baselementen bredvid varandra på det sättet då bredden på lådan får vara max 49 cm. Längd och höjd kan göras större.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Soffsub

Inläggav Tangband » 2021-03-02 18:13

RogerGustavsson skrev:Är subben verkligen på plats? Visst blir man sugen på att bygga. Under min soffa har utrymmet lite andra mått. Skulle inte kunna ha baselementen bredvid varandra på det sättet då bredden på lådan får vara max 49 cm. Längd och höjd kan göras större.


Lite OT , men.... Köper du en aning bättre och dyrare element kanske det kan nöja sig med ett enda ? Eller inte... det vore intressant att veta hur mycket dist-utsläckning det blir med två billigare element jämfört med ett som är dubbelt så dyrt.
Tex detta :
https://www.hifikit.se/media/attachment ... 6-3-dv.pdf

Men det tarvar nog en helt ny tråd om du vill starta en sån.
Tillbaka till denna tråds ämne :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Soffsub

Inläggav I-or » 2021-03-02 19:13

Dayton verkar generellt ha stabila produktionslinor som producerar element med relativt konsekventa egenskaper, något som framgår ur mätningar från olika källor. I Audio Express mätningar presterar elementen i stort sett identiskt, vilket gör andratonsutsläckningen mycket effektiv, runt 10-14 dB (ca 3-5 ggr) sett som ett genomsnitt över en halvsfär. (Även om selektering från tillverkaren säkerligen inte kan uteslutas.)

AE:s mätningar visar att THD för två element med samma konfiguration som SB-1 för 1 m halvrymd vid 102 dB, 40 Hz ligger omkring 2 % och vid 104 dB, 80 Hz omkring 0,5 %, vilket gör att de förhållandevis billiga Dayton LS10-44 tillsammans presterar lika bra som ett toppklassigt 14"-element både vad gäller maximal luftpumpningskapacitet och distorsion.

Den eleganta distorsionsutsläckningen är alltså så effektiv att man inte behöver fundera på dyrare element.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Soffsub

Inläggav Tangband » 2021-03-02 19:56

I-or skrev:Dayton verkar generellt ha stabila produktionslinor som producerar element med relativt konsekventa egenskaper, något som framgår ur mätningar från olika källor. I Audio Express mätningar presterar elementen i stort sett identiskt, vilket gör andratonsutsläckningen mycket effektiv, runt 10-14 dB (ca 3-5 ggr) sett som ett genomsnitt över en halvsfär. (Även om selektering från tillverkaren säkerligen inte kan uteslutas.)

AE:s mätningar visar att THD för två element med samma konfiguration som SB-1 för 1 m halvrymd vid 102 dB, 40 Hz ligger omkring 2 % och vid 104 dB, 80 Hz omkring 0,5 %, vilket gör att de förhållandevis billiga Dayton LS10-44 tillsammans presterar lika bra som ett toppklassigt 14"-element både vad gäller maximal luftpumpningskapacitet och distorsion.

Den eleganta distorsionsutsläckningen är alltså så effektiv att man inte behöver fundera på dyrare element.


Mycket smart bygge :) .
Jag har hintat om det tidigare. Denna sub skulle nog även kunna monteras snyggt på en vägg . Vitmålad skulle den kunna smälta in bra mot en vit vägg för de som inte gillar utseendet på vanliga subwoofers.
Men det blir OT .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-03-02 20:10

Och när kan det behövas två , med tanke på om lyssningsrummet blir är större? Även det OT.
Det är din tråd eljulio. Hojta till om du tycker det blir för mycket OT. :)

Edit : Det är väl i och för sig RogerGustavsson som drog igång tråden.....
Senast redigerad av Baffel 2021-03-02 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3410
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-03-02 20:27

Lyssningsrum, ej skalenlig skiss. Men måtten stämmer rätt så exakt +- någon centimeter.

skiss lyssningsrum_ny.jpg
skiss lyssningsrum_ny.jpg (130.62 KiB) Visad 1742 gånger


Självklart kompletterar jag vid behov!
Bilagor
skiss lyssningsrum.jpg
skiss lyssningsrum.jpg (130.62 KiB) Visad 1742 gånger
skiss lyssningsrum.jpg
skiss lyssningsrum.jpg (129.46 KiB) Visad 1784 gånger
Senast redigerad av eljulio 2021-03-02 21:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Soffsub

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-02 21:26

23 dagar från första post till färdig låda - respekt! 23 veckor brukar vara mer normalt Faktiskt-tempo...

Återstår bara att fräsa ner kablaget i parketten. 8)

rajapruk
 
Inlägg: 2833
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Soffsub

Inläggav rajapruk » 2021-03-02 21:35

Att flytta ut soffan en halvmeter eller meter till bort från bakväggen tror jag hade varit fördelaktigt ur reflexhänseende, om det hade varit möjligt.
Men det kanske försämrar basen, minskar den iaf, det kan nog i-or räkna på.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst