Bästa strömmatningen - DC

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Baffel » 2021-03-02 13:20

Bästa strömmatningen till förstärkare , DC. Några frågor:
Vad är bäst , linjera nätdelar eller switchade?
Vad ger bäst stabil strömförsörjning?
Är det skillnad i kvalité mellan olika AC/DC omvandlare även om de har samma V och A? Om så är fallet , hur kan man veta vilken som är bäst?
Hur mycket påverkas ljudkvaliten av en riktigt bra nätdel jmf med en mindre bra om de har samma effekt? Vad nu en riktigt bra nätdel är....

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-02 13:27

Baffel skrev:Bästa strömmatningen till förstärkare , DC. Några frågor:
Vad är bäst , linjera nätdelar eller switchade?
Vad ger bäst stabil strömförsörjning?
Är det skillnad i kvalité mellan olika AC/DC omvandlare även om de har samma V och A? Om så är fallet , hur kan man veta vilken som är bäst?
Hur mycket påverkas ljudkvaliten av en riktigt bra nätdel jmf med en mindre bra om de har samma effekt?


En riktigt stabil linjär nätdel känns mycket bättre. Den är tung, stabil, stor samt förtroendeingivande. :mrgreen:
Dom där små spinkiga switchade sakerna känns sådär, sen inte sagt att dom måste vara sämre men dom har
ju inte den där rätta känslan. :D

Fast batteridrift ska jag nog testa nån gång innan man hamnar i jorden, tanken har funnits sen
jag läste nån artikel av Jean Hiraga "Le Monster" som drevs på batteri måste ha varit minst 25-30 år sedan.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Tangband » 2021-03-02 15:56

Baffel skrev:Bästa strömmatningen till förstärkare , DC. Några frågor:
Vad är bäst , linjera nätdelar eller switchade?
Vad ger bäst stabil strömförsörjning?
Är det skillnad i kvalité mellan olika AC/DC omvandlare även om de har samma V och A? Om så är fallet , hur kan man veta vilken som är bäst?
Hur mycket påverkas ljudkvaliten av en riktigt bra nätdel jmf med en mindre bra om de har samma effekt? Vad nu en riktigt bra nätdel är....


Läs mer här :

https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... -are-noisy

” THIS MYTH GOES SOMETHING LIKE THIS:

"Switching supplies are noisy."

"Linear power supplies are best for audio."

We disagree!

About 5 years ago, Benchmark stopped putting linear power supplies into our new products, and we replaced them with switching power supplies. We did this because linear supplies are too noisy. Yes, you read that correctly, linear supplies are noisy! A well-designed switching power supply can be much quieter than a linear supply.”

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Tangband » 2021-03-02 16:02

VintageHiFi skrev:
Baffel skrev:Bästa strömmatningen till förstärkare , DC. Några frågor:
Vad är bäst , linjera nätdelar eller switchade?
Vad ger bäst stabil strömförsörjning?
Är det skillnad i kvalité mellan olika AC/DC omvandlare även om de har samma V och A? Om så är fallet , hur kan man veta vilken som är bäst?
Hur mycket påverkas ljudkvaliten av en riktigt bra nätdel jmf med en mindre bra om de har samma effekt?


En riktigt stabil linjär nätdel känns mycket bättre. Den är tung, stabil, stor samt förtroendeingivande. :mrgreen:
Dom där små spinkiga switchade sakerna känns sådär, sen inte sagt att dom måste vara sämre men dom har
ju inte den där rätta känslan. :D

Fast batteridrift ska jag nog testa nån gång innan man hamnar i jorden, tanken har funnits sen
jag läste nån artikel av Jean Hiraga "Le Monster" som drevs på batteri måste ha varit minst 25-30 år sedan.


En normal meanwell nätdel för medicinskt bruk från 2020 har troligen lägre störnivå än batterier. Att batterier skulle vara ” bäst” är en sanning som inte alltid gäller 2020. Switchade nätdelar är nästan alltid reglerade och har bara därför ofta bättre prestanda inom sin spec.

Det finns förövrigt bra och dåliga linjära nätdelar och det finns bra/dåliga switchade.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Baffel » 2021-03-02 19:32

Tangband skrev:
Det finns förövrigt bra och dåliga linjära nätdelar och det finns bra/dåliga switchade.


Jovisst, men HUR avgör man vad som är en bra nätdel?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Baffel » 2021-03-02 19:55

Hmm,, exempel denna ( ingen jag ska köpa) . Bortse från detta med CE-märkning . Prestandan denna Kina:
AC100V-240V to DC24V Switching Power Supply Driver Strip Voltage Converter 48W
https://www.ebay.co.uk/itm/AC100V-240V- ... 3434623721

Jämför med omvandlare från MeanWell ( är väl av erkänd bra kvalité) med samma effekt . Vad är det som gör MeanWell bättre? Om det ens blir mer stabil "bättre" ström med ett MeanWell jmf med något billigt från Kina?

Sen som vanligt, köp inget utan CE-märkning. För övrigt hade den där Kina detta:
Security Certification: CE, ROHS, FCC
Ingen aning om det är något vettigt.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Frisk » 2021-03-02 20:55

Det beror ju på vad den ska nyttjas till. Behöver den kunna reglera ner spänningen eller bara reglera upp? Hur mycket rippel kan du acceptera? Hur höga strömspikar behöver lasten? Vad för isolation och enligt vilken klass behöver du mellan primär och sekundär? Hur mycket induktans har du till lasten? Hur mycket kapacitans har lasten? Ska den vara skyddad mot kortslutning? Vilken maximal omgivningstemperatur ska den klara vid vilket effektuttag? Behöver den klara vibrationer? Hur hanterar den korta spänningsbortfall på primärsidan? Hur mycket påstrålad radiostörning ska den klara (EMC-immunitet) hur mycket får den stråla? (EMC-emission) åska och ESD?
För att nämna några parametrar att ta hänsyn till vid val av strömförsörjning.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Baffel » 2021-03-02 21:00

Då slår jag till med , driva en klass D förstärkare . :) Om det finns några generella tumregler i så fall vad det gäller val av nätdel.

Vad ska vi ta för någon ? Någon känd klass D förstärkare där man behöver köpa till nätdel. Kan ta Aiyima TPA 3255 men den har jag tjatat så mycket om...
Någon Hypex? Någon känd modell . Någon som kan komma med förslag ? Jag kan inget om Hypex...

Edit: Okej . Hittade , låt säga Hypex NC400. Det torde väl vara välkänt ? Bästa möjliga strömförsörjning till Hypex NC400. Det som skapar mest välljud. Vad väljer man då för nätdel? Skippa detta med CE och pengar är inga problem , i detta scenario i alla fall. :mrgreen:
https://www.hifikit.se/nc400.html
Senast redigerad av Baffel 2021-03-02 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Tangband » 2021-03-02 21:10

Baffel skrev:Då slår jag till med , driva en klass D förstärkare . :) Om det finns några generella tumregler i så fall vad det gäller val av nätdel.

Vad ska vi ta för någon ? Någon känd klass D förstärkare där man behöver köpa till nätdel. Kan ta Aiyima TPA 3255 men den har jag tjatat så mycket om...
Någon Hypex? Någon känd modell . Någon som kan komma med förslag ? Jag kan inget om Hypex...


Det finns även single rail och dual rail med avseende på nätdelar. Om du reggar dig på Diy forumet finns det massor att läsa om detta.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Baffel » 2021-03-02 21:13

Bra tips Tangband . Jag är väl i och för sig i dagsläget nöjd . Mest intresserad, generellt sätt. Vem vet vad man i framtiden vill vässa till. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Baffel » 2021-03-02 21:18

Frisk skrev:Det beror ju på vad den ska nyttjas till. Behöver den kunna reglera ner spänningen eller bara reglera upp? Hur mycket rippel kan du acceptera? Hur höga strömspikar behöver lasten? Vad för isolation och enligt vilken klass behöver du mellan primär och sekundär? Hur mycket induktans har du till lasten? Hur mycket kapacitans har lasten? Ska den vara skyddad mot kortslutning? Vilken maximal omgivningstemperatur ska den klara vid vilket effektuttag? Behöver den klara vibrationer? Hur hanterar den korta spänningsbortfall på primärsidan? Hur mycket påstrålad radiostörning ska den klara (EMC-immunitet) hur mycket får den stråla? (EMC-emission) åska och ESD?
För att nämna några parametrar att ta hänsyn till vid val av strömförsörjning.


Kanske läge att läsa på lite om detta med strömförsörjning, märker jag. :D Tack för infon Frisk.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav jansch » 2021-03-02 21:49

Baffel skrev:
Frisk skrev:Det beror ju på vad den ska nyttjas till. Behöver den kunna reglera ner spänningen eller bara reglera upp? Hur mycket rippel kan du acceptera? Hur höga strömspikar behöver lasten? Vad för isolation och enligt vilken klass behöver du mellan primär och sekundär? Hur mycket induktans har du till lasten? Hur mycket kapacitans har lasten? Ska den vara skyddad mot kortslutning? Vilken maximal omgivningstemperatur ska den klara vid vilket effektuttag? Behöver den klara vibrationer? Hur hanterar den korta spänningsbortfall på primärsidan? Hur mycket påstrålad radiostörning ska den klara (EMC-immunitet) hur mycket får den stråla? (EMC-emission) åska och ESD?
För att nämna några parametrar att ta hänsyn till vid val av strömförsörjning.


Kanske läge att läsa på lite om detta med strömförsörjning, märker jag. :D Tack för infon Frisk.


Bra inlägg från Frisk.
Som vanligt är "hifi-världen" rejält nördig och verklighetsfrånvänd. Att måla upp en bild av att det svåraste som finns är att fixa ren återgivning till 20kHz - rent ut sagt löjligt.

Det har väl,av alla tester de senaste åren, framgått att hifi-världen inte alltid har de skarpaste hjärnorna för att utveckla bra teknik. Då kan man ju fokusera på apparatfötter i guldpläterad titan istället för grundläggande filterteknik.

En bra reglerad matningsspänning är ganska lätt att fixa med traditionell likriktning av en klassisk ringkärnetransformator, att göra en switchad kräver lite mer BILLIGA komponenter men är definitivt ingen raketforskningsutveckling. ALLT går att mäta.... om man har koll på vad man gör och behöver uppnå.

Visst finns det många switchade nätdelar som har högfrekvent "skräp" men dom fungerar ju för det dom är avsedda för! Hur många har t.ex en laptop som ballar ur p g a taskig nätadapter?
Att min nätadapter till datorn "piper" högfrekvent är visserligen en brist.... den hade behövt några klickar värmelim för att vara "tyst". (raketforsking?)*

*Att många nätadaptrar stör annan utrustning handlar mest om att minimera tillverkningskostnad - inte den grundläggande tekniken.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Baffel » 2021-03-02 21:59

jansch skrev:
Bra inlägg från Frisk.
Som vanligt är "hifi-världen" rejält nördig och verklighetsfrånvänd.


Fan, glömde bort det där igen. 8O

Bra inlägg jansch. :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-02 23:00

Hur bra funkar linjär respektive switchad nätdel till följande applikationer. Vad är fördelarna respektive nackdelarna.


A: Klass A förstärkare 2*100W 8ohm, 2*200W 4 ohm, 2*400W 2ohm 2* 800W 1 ohm vad passar bäst till detta
linjär nätdel eller switchad

B: Klass AB förstärkare 2*100W 8ohm, 2*200W 4 ohm, 2*400W 2ohm 2* 800W 1 ohm vad passar bäst till detta
linjär nätdel eller switchad

D: Klass AB förstärkare 2*100W 8ohm, 2*200W 4 ohm, 2*400W 2ohm 2* 800W 1 ohm vad passar bäst till detta
linjär nätdel eller switchad

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Frisk » 2021-03-02 23:08

Baffel skrev:Då slår jag till med , driva en klass D förstärkare . :) Om det finns några generella tumregler i så fall vad det gäller val av nätdel.

Vad ska vi ta för någon ? Någon känd klass D förstärkare där man behöver köpa till nätdel. Kan ta Aiyima TPA 3255 men den har jag tjatat så mycket om...
Någon Hypex? Någon känd modell . Någon som kan komma med förslag ? Jag kan inget om Hypex...

Edit: Okej . Hittade , låt säga Hypex NC400. Det torde väl vara välkänt ? Bästa möjliga strömförsörjning till Hypex NC400. Det som skapar mest välljud. Vad väljer man då för nätdel? Skippa detta med CE och pengar är inga problem , i detta scenario i alla fall. :mrgreen:
https://www.hifikit.se/nc400.html


Nu vet jag "inget" om ovanstående förslag och har heller inget intresse att fördjupa mig just nu. Men lite generellt

En liknande fråga var uppe i en annan tråd. Där pekades på B&O ICE power, lite samma sak, men nog lite svårare att köpa "över disk".

Där blev jag nyfiken och forskade lite i det. Det står tydligt i databladet att modulerna har passerat EMC-test. Vid lite fördjupning fick jag tag i EMC-testrapport och även design-guide, designguiden fanns för övrigt också tillgänglig på nätet. Installationen enligt designguiden överensstämde väl med installationen som användes vid EMC-testerna.

Där beskrevs bland annat noggrant hur den radio-täta lådan skulle designas, vilka ferriter som skulle användas och hur kablarna var dragna. Förhoppningsvis finns något liknande för Hypexen där sannolikt även vilken strömförsörjning som rekommenderas eller använts vid något test.

När du ansluter ett nätaggregat (CE-märkt eller ej) till en modul likt hypexen får du en ny produkt vilken i sig behöver valideras för att uppfylla aktuella regelverk. I vissa fall går det göra genom en noggrann granskning och erfarenhet. Blandar man in switchande komponenter har jag svårt att tro någon vågar ta ansvar för att produkten klarar emissions-krav utan att faktiskt ha gjort en mätning på den, eller fullständigt kapslat in den, inklusive samtliga kablar (dvs. inga antenner över huvud taget som går in eller ur lådan)

I hypex-fallet finns väl ganska noggranna guider på vilka komponenter och kablar som ska användas. Ändock är jag tveksam om detta är en godkänd produkt, anledningen att sälja "utvecklingskort" som fristående komponenter tycker jag känns som ett sätt att komma från regelverken kring godkännanden. De säljer ingen produkt, bara lösa komponenter och behöver således inte ta ansvar för vad kunden gör med prylarna. I databladet ser jag inte ens att det nämns angående EMC/EMI. Sannolikt är väl något test gjort och definitivt i andra produkter som nyttjar chippen, men just EMC är ju så beroende av placeringar kabellängder etc. att det kan räcka med att flytta en ledare ett par mm för att klara testet, då gäller det ju att kablarna ligger på samma sätt i samtliga producerade produkter.

Nu trillade jag visst in lite väl mycket på EMC-delen i frågan. Skulle jag välja något nätaggregat till ovan nämna modul skulle jag sannolikt välja vad de rekommenderar eller ett motsvarande, i kombination med mätningar. DOCK, detta kräver ju också granskningar och mätningar med avseende på bland annat elsäkerhet och EMC, i alla fall om man ska sälja det som en produkt. Är det bara för eget bruk kan man kanske göra en kvalificerad gissning samt hålla tummarna för att man inte skadar sig själv, någon annan, egendom eller råkar störa ut någon viktig radio-frekvens, vad jag vet är inte radio-sändare tillåtna att använda oavsett om de avsiktliga eller ej så länge de inte används på rätt sätt på rätt band med i vissa fall tillhörande tillstånd/licens.

Edit: och nä, även om din sändare råkar hamna på 435MHz går det inte komma runt problemet genom att ta amatörradio-licens, även om du får sända med 200W då får du inte störsända...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Baffel » 2021-03-03 08:20

Jag har väldigt respekt för el . Påpekar det självklara: pilla och joxa för fan inte med el om du inte vet vad du pysslar med. Kan dessutom vara olagligt.

Bränder i bostäders fasta elinstallationer ökar
Elanläggningar i villa/radhus visar flest brister. Trolig orsak är att anläggningsägaren ofta en person utan egen kunskap om fasta elinstallationer eller regler kring elinstallationsarbeten.
I 30 % av Sveriges hushåll förekommer obehörigt elinstallationsarbete (tidigare undersökning av Elsäkerhetsverket). En enkätundersökning till besiktningsingenjörer 2018 visar att elinstallatörer upptäcker obehöriga elinstallationer i 75 % av bostäderna, där de ska utföra elarbeten.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... oner-okar/

Okej glöm allt med ihopmeckade av olika delar, kort osv . Ta en CE- godkänd förstärkare och i den ska du plugga en CE- godkänd nätdel . Vad tusan vad svårt detta verkar vara . Jag står i affären , är glad för att jag har köpt min förstärkare och ska ur lådan med massa godkända nätdelar välja någon som passar . Förstärkaren drivs med DC , max 50 V står det att den kan klara av . Jansch , fråga: utifrån dina resonemang uttyder jag att ta den billigaste , det spelar ingen roll . Stämmer det?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav peterh » 2021-03-03 10:29

För de som bor i vissa delar av göteborg, där kan man kasta en kabel med krok över spårvagnsledningen. +600Volt, perfekt till anodspänning !! Men jag är lite osäker på filtreringen, man bör nog gör ett LC filter för att slippa höra spårvagnarna i högtalarna.


:D
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav jansch » 2021-03-03 10:52

Baffel skrev:Jag har väldigt respekt för el . Påpekar det självklara: pilla och joxa för fan inte med el om du inte vet vad du pysslar med. Kan dessutom vara olagligt.

Bränder i bostäders fasta elinstallationer ökar
Elanläggningar i villa/radhus visar flest brister. Trolig orsak är att anläggningsägaren ofta en person utan egen kunskap om fasta elinstallationer eller regler kring elinstallationsarbeten.
I 30 % av Sveriges hushåll förekommer obehörigt elinstallationsarbete (tidigare undersökning av Elsäkerhetsverket). En enkätundersökning till besiktningsingenjörer 2018 visar att elinstallatörer upptäcker obehöriga elinstallationer i 75 % av bostäderna, där de ska utföra elarbeten.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... oner-okar/

Okej glöm allt med ihopmeckade av olika delar, kort osv . Ta en CE- godkänd förstärkare och i den ska du plugga en CE- godkänd nätdel . Vad tusan vad svårt detta verkar vara . Jag står i affären , är glad för att jag har köpt min förstärkare och ska ur lådan med massa godkända nätdelar välja någon som passar . Förstärkaren drivs med DC , max 50 V står det att den kan klara av . Jansch , fråga: utifrån dina resonemang uttyder jag att ta den billigaste , det spelar ingen roll . Stämmer det?


Nej, så menar jag inte.
Att byta ut adapter till tex laptop:en kan mycket väl skapa problem. Visserligen ska det mycket till för att datorn ska börja krångla men om du t.ex använder datorn i mätsammanhang kan en dålig adapter sprida "skit" som är synbart på en analog signal.

Väldigt få adaptrar är specade med hur stabil spänningen är och hur mycket "skräp" dom avger. Dessutom ställs inga krav på förbrukarsidan annat än vad du skriver (typ DC, max 50 volt) i normala fall. Viss proffsutrustning spec:ar t.ex max rippel på adaptrar för att utlovad prestanda ska kunna hållas.

Jag köper inte adaptrar som inte ens är specade med max "rippel". Till just analog utrustning, som i ditt fall, bör man nog göra så.

Det vore bra om det togs fram en standard, förutom CE godkännande. Då med sådär 4 - 5 nivåer så man enkelt fick besked om vilken adaptertyp som krävs. Exempelvis: DC max 50 volt typ "D" eller bättre. Då vet du som konsument att med typ "D" adapter funkar grejen som utlovat.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Baffel » 2021-03-03 11:00

Ursäkta jansch det var bara ett retoriskt grepp för att få dig att skriva vad du tyckte om nätdelar. Vet om att du inte menade det. :)

Det du säger om standard låter smart. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-03-03 11:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Baffel » 2021-03-03 11:02

peterh skrev:För de som bor i vissa delar av göteborg, där kan man kasta en kabel med krok över spårvagnsledningen. +600Volt, perfekt till anodspänning !! Men jag är lite osäker på filtreringen, man bör nog gör ett LC filter för att slippa höra spårvagnarna i högtalarna.


:D


Suveränt . He he. :mrgreen: Nu fattar jag varför Göteborg är en så trevlig stad att bo i. Möjligheternas stad. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-03 11:44

AVR7000 har väl gjort en del jämförelser mellan switchad och linjär nätdel till slutsteg av klass D-typ?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Baffel » 2021-03-03 12:16

Tack för tips Roger. Kollar upp det.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Baffel » 2021-03-03 21:03

Mycket med transformatorer . Tjockare lindad spole ger bättre ljud , trots samma effekt som en transformator med tunnare lindad spole . Que?! Va? För att klara av knepiga impedanser bättre då.....typ?

Här testar de alltså med en RIAA som har dubbelt så stor transformator som själva RIAAn och det låter tydligen extremt mycket bättre. Eller det berättas om när de testade , men ändå. En toköverdimensionerad transformator. Om jag fattade det hela rätt. Till en liten RIAA, alltså inget slutsteg.
Hittepå eller sanning? 1:50 in i videon.
https://youtu.be/QySiWSpaXaQo

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav jansch » 2021-03-04 00:37

Baffel skrev:Mycket med transformatorer . Tjockare lindad spole ger bättre ljud , trots samma effekt som en transformator med tunnare lindad spole . Que?! Va? För att klara av knepiga impedanser bättre då.....typ?

Här testar de alltså med en RIAA som har dubbelt så stor transformator som själva RIAAn och det låter tydligen extremt mycket bättre. Eller det berättas om när de testade , men ändå. En toköverdimensionerad transformator. Om jag fattade det hela rätt. Till en liten RIAA, alltså inget slutsteg.
Hittepå eller sanning? 1:50 in i videon.
https://youtu.be/QySiWSpaXaQo


Han uttrycker sig "skojigt".... att det var nåt vi upptäckte på 70-talet... Hm... Teori och beräkningsmodeller för nätaggregat är vad det handlar om! Inget komplicerat, i grunden farbror Ohms lag, välkänt och långt,långt innan 70-talet.

Liten förklaring

Ett klassiskt nätaggregat består av transformator, likriktare och kondensator.
- transformator för att transformera ner spänningen till lämpligt toppvärde
- likriktare, normalt likriktarbrygga för att ta vara på både positiva och negativa halvvågen.
- kondensator för att lagra energi, därför säger man ibland reservoarkondensator.

Om nätdelen är obelastad kommer ström att flyta för att fylla på kondensatorn till topp spänningen på de likriktade halvvågorna och du kommer få en "perfekt" utspänning = toppspänningen. Belastar du inte nätdelen kommer ju kondensatorn inte att laddas ur/avge någon energi och transformatorn jobbar då utan last.

Om du nu hänger på en last, t.ex en RIAA-krets eller slutsteg, kommer kondensatorn att laddas ur tills nästa "toppspänning" (halvvåg) försöker ladda upp den igen. Cykeln uppladdning - urladdning skapar "rippel" d v s utspänningen kommer att variera. Detta kan man motverka genom att använda stooor kondensator.
Nu kommer dock problemet med transformatorn in - den måste kunna leverera tillräckligt med energi under en väldigt kort tid och inte minska toppspänningen.
En transformators lindningar har en resistans och det betyder att du får ett spänningsfall. Om du då ritar en transformator teoretisk måste du lägga till det motståndet i serie på transormatorns utgång. Transformatorn levererar då inte lika hög toppspänning och hinner dessutom inte med att fylla på tillräckligt med energi till kondensatorn.
Konsekvens: utspänningen sjunker och "ripplet" ökar.

Så det räcker inte med att ha stora reservoarkondingar, dom måste också fyllas på kontinuerligt av en transformator som inte tappar i "toppspänning" d v s har lågt inre motstånd.

Nu är det lite mer komplicerat än så, bl.a måste kondensatorn också kunna fyllas på fort.....och den har också ett inre motstånd...osv. osv.

Det handlar som vanligt om att dimenisonera efter de krav lasten har. Det handlar alltså inte om "ju större desto bättre" utan korrekt dimensionering.
Eller ungefär som jag skrivit tidigare:
Ett riktigt bra bjälklag till ett småhus övervåning är kostruerat med 225x45 virke, med 170x45 sviktar det ju, men kanske man borde gjuta det med 250mm armerad betong....eller kanske 400mm försträckt betong för det är stabilare....och som konsekvens får man andra problem....

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav Baffel » 2021-03-04 11:30

Tack jansch ! Herr Ohm igen. Ser man på.

Ser det framför mig med vattenpump av x kraft, med mer eller mindre tjocka vattenledningar, olika kärl ( kondingar , flera kanske) med vatten som fylls på och redo att användas vid behov om pumpen inte hinner pumpa fram vatten . Något sådant system , som dessutom inte är för litet med tanke på hur mycket vatten som ska fram men inte heller för stort eftersom det bara är onödigt.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bästa strömmatningen - DC

Inläggav jansch » 2021-03-04 22:23

Baffel skrev:Tack jansch ! Herr Ohm igen. Ser man på.

Ser det framför mig med vattenpump av x kraft, med mer eller mindre tjocka vattenledningar, olika kärl ( kondingar , flera kanske) med vatten som fylls på och redo att användas vid behov om pumpen inte hinner pumpa fram vatten . Något sådant system , som dessutom inte är för litet med tanke på hur mycket vatten som ska fram men inte heller för stort eftersom det bara är onödigt.


Sedär! Bra tanke
Se det också då som en gammal handpump som pumpar vatten stötvis...


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster