Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Kronkan » 2021-03-01 22:39

Magnuz skrev:
Kronkan skrev:Det är några år sedan jag drog ett svep. Anläggningen kan prestera under 20 hz. Men det är ju i praktiken ingen nytta med det. På någon skiva/cd är det störande. Det är något stamp i golvet som tar över.

Eric Clapton live lider av detta. Hade aldrig hört det innan jag skaffade fullregister. Man slås också av hur dåliga ljudproduktioner för TV det finns - lågfrekvent brum och muller och allmänt oljud i det lägsta registret även i vad som borde vara seriösa produktioner.


Ursäkta dröjsmålet med svaret.

Det var just den jag försökte lyssna på häromdagen med min nya cd-spelare. Den är i princip olyssningsbar hos mig. Anläggningen kan definitivt låta även under 20 hz. Men just detta ljud i denna skiva är nog över 20 hz.

Detta beror inte på stora baselement. Utan på en långt driven justerad akustik. Men det är nog unikt att kunna göra så. Det beror på en öppen planlösning med olika längder.

Det började med en oskön bas i lägenheten som har en del betong i innerväggar. Finns en reglad innervägg i badrummet. Varför de valde att göra så kan kanske bero på att det är mycket fönster.

Men när jag började undersöka saken så var det en lång och stegvis sak.

.....

Jag avvisar inte tanken om en fullregisteranläggning. Men som frågan är ställd i denna tråd uppskattar jag mest att anläggningen spelar relativt bra i basområder från 35 hz. Ca.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Harryup » 2021-03-01 23:59

Pratade med ett par ägare av en av de största studiorna i Sthlm för några år sedan. Dom tyckte att hifi-högtalare var ganska kassa eftersom dom gick för långt ner i basen så att dom startade upp rumsresonanser och gjorde musiken omöjlig att mixa. Och även att lyssna till i hemmiljö. Dom var nöjda med ca 40Hz, ungefär som JBL specar och det är ju inte så många som genom åren tyckt att JBL har svag/dålig bas egentligen.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav E » 2021-03-02 01:16

Vilka jävla pajaser. Ursäkta, de är säkert duktiga på annat. Att göra fina mixar i NS-10 kanske. :mrgreen: Nu var jag elak igen, förlåt.

Man kan ju hoppas att deras mixar hamnar i en mastringsstudio som städar upp under 40 Hz vid behov.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Nattlorden » 2021-03-02 08:06

Väldigt dåligt med svar på frågan.

Jag tycker det oftast upplev som klassskillnad mellan en högtalare som fixar 20 (eller djupare) istället för 25. Det blir bara det där lilla extra i stabilitet i fundamentet. Sen kan man ju hävda att man aldrig lyssnar på musik som innehåller de frekvenserna och inte ser på film.... personligen hör jag alltid "undanflykt" när någon säger sådant. 8)

Sen är det ju inte dag och natts skillnad och jag skulle inte offra kvalitén uppåt för att få de 5 extra om man måste ställa det mot vartannat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Kronkan » 2021-03-02 11:00

Men problemet är ju akustiken.

Alla högtalare spelar ju hela registret men sviker under viss nivå. Delvis lite beroende på akustiken.

Om det låter illa i basområdet är ju det mestadels ett akustiskt problem som antingen släcker ut vissa frekvenser eller betonar för mycket andra. Det blir inte vackert enligt min mening. Man kan exempelvis tala om bumlighet.

De enskilda ljuden har inte längre balans mellan sina olika sammansättningar av frekvenser. Vackert blir det när alla övertoner finns med i balans. Annars blir det andefattigt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Harryup » 2021-03-02 13:13

E skrev:Vilka jävla pajaser. Ursäkta, de är säkert duktiga på annat. Att göra fina mixar i NS-10 kanske. :mrgreen: Nu var jag elak igen, förlåt.

Man kan ju hoppas att deras mixar hamnar i en mastringsstudio som städar upp under 40 Hz vid behov.

Mvh E*


Vad dom mixar med har vi inte diskuterat. Detta var deras syn på hemmastereo. Dom tycker generellt att musiken låter för dåligt hemma hos folk för att vanliga stereosar går för långt ner i frekvens.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Harryup » 2021-03-02 13:17

Kronkan skrev:Men problemet är ju akustiken.

Alla högtalare spelar ju hela registret men sviker under viss nivå. Delvis lite beroende på akustiken.

Om det låter illa i basområdet är ju det mestadels ett akustiskt problem som antingen släcker ut vissa frekvenser eller betonar för mycket andra. Det blir inte vackert enligt min mening. Man kan exempelvis tala om bumlighet.

De enskilda ljuden har inte längre balans mellan sina olika sammansättningar av frekvenser. Vackert blir det när alla övertoner finns med i balans. Annars blir det andefattigt.


Ja, precis. Så kan man svara generellt på att man behöver gå ner till 20Hz när man inte vet hur det låter under 40Hz? Har hört många små högtalare som spelar mera musik än stora om man funderar på vilka melodier musikerna spelar. Att faktisianer vill kunna återge tonarmsresonanser är ju en helt annan sak. Personligen är jag inte intresserad av infraområdet även om det kan vara kul till film.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Nattlorden » 2021-03-02 13:40

Kronkan skrev:Alla högtalare spelar ju hela registret men sviker under viss nivå. Delvis lite beroende på akustiken.


Det var väl att fultolka. :wink: Frågan gäller något mer fix, typ att flytta -3dB-punkten på högtalarens kapacitet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav AlbertHall » 2021-03-02 18:33

bakerman22 skrev:Vad är medelåldern i den här tråden?
82+?

"Det var bättre förr när Kalle med skinnbanjon körde fina bitar ihop med kåta Lena på dragspelet nere på torget.. Då var det rajraj. Inte som dunka dunkat som är på radion idag"...


Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav jansch » 2021-03-02 19:25

AlbertHall skrev:
bakerman22 skrev:Vad är medelåldern i den här tråden?
82+?

"Det var bättre förr när Kalle med skinnbanjon körde fina bitar ihop med kåta Lena på dragspelet nere på torget.. Då var det rajraj. Inte som dunka dunkat som är på radion idag"...


Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.


Alltså...... "dunka, dunka", om jag förstår vad som menas med det är ju frekvensområdet 60 - 100 Hz och ett extra lyft i 40-60 Hz området.

Frekvenser under 40 Hz och i synnerhet ner till 20 Hz ger ju mer känsla i kroppen men måste "stöttas" med övertoner för att inte bli allmänt grötiga oavsett kvalitet på anläggning. Det är liksom ett fysikaliskt faktum....

Som exempel får man ju bra "dunka, dunka" när en elbas stöttas av en ganska hårt kompressorstyrd baskagge. Då handlar det oftast om 60-100 Hz.

Det finns nog ett allmän missuppfattning att rejäl "dunka, dunka" ligger i allra lägsta basområdet.

Jag har ibland kepsen bak å fram när jag spelar golf........
Senast redigerad av jansch 2021-03-02 19:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav bakerman22 » 2021-03-02 19:30

AlbertHall skrev:
bakerman22 skrev:Vad är medelåldern i den här tråden?
82+?

"Det var bättre förr när Kalle med skinnbanjon körde fina bitar ihop med kåta Lena på dragspelet nere på torget.. Då var det rajraj. Inte som dunka dunkat som är på radion idag"...


Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.



Min stereo i fordonet är integrerad. Det är samma som när den rullade ut ur fabrik för fyra år sen.
Kepsen har jag med skärmen framåt.

Jag lyssnar inte heller på elektronisk musik, men vet att det finns oerhört mycket musik som går lägre än "låga E på en kontrabas" kan återge.
Jag vet också att det finns OERHÖRT mycket lågbas i film. För oss som inte tittar på gammal svartvit Bergman.

Många som kommenterar har nog inte ens hört ett riktigt lågbaskapabelt system.
Då blir det som ett barn som tycker att en viss mat är äcklig, fast den aldrig har smakat.

Helt enkelt dumt som fan.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Kronkan » 2021-03-02 19:34

Nattlorden skrev:
Kronkan skrev:Alla högtalare spelar ju hela registret men sviker under viss nivå. Delvis lite beroende på akustiken.


Det var väl att fultolka. :wink: Frågan gäller något mer fix, typ att flytta -3dB-punkten på högtalarens kapacitet.


Jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag flyttar ju gärna + eller - 3dB oavsett teknik i syfte att undvika den bumlighet som uppstår om en viss begränsat frekvensområde avviker kraftigt. När detta uppstår att grundton och övertoner inte är i balans så blir det andefattigt och tråkigt.

Jag har gärna ett mindre lyft i basområdet. Så det handlar inte om detta.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Kronkan » 2021-03-02 19:59

bakerman22 skrev:
AlbertHall skrev:
bakerman22 skrev:Vad är medelåldern i den här tråden?
82+?

"Det var bättre förr när Kalle med skinnbanjon körde fina bitar ihop med kåta Lena på dragspelet nere på torget.. Då var det rajraj. Inte som dunka dunkat som är på radion idag"...


Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.



Min stereo i fordonet är integrerad. Det är samma som när den rullade ut ur fabrik för fyra år sen.
Kepsen har jag med skärmen framåt.

Jag lyssnar inte heller på elektronisk musik, men vet att det finns oerhört mycket musik som går lägre än "låga E på en kontrabas" kan återge.
Jag vet också att det finns OERHÖRT mycket lågbas i film. För oss som inte tittar på gammal svartvit Bergman.

Många som kommenterar har nog inte ens hört ett riktigt lågbaskapabelt system.
Då blir det som ett barn som tycker att en viss mat är äcklig, fast den aldrig har smakat.

Helt enkelt dumt som fan.



Om jag nu läser trådstarten samt detta inlägg så drar jag slutsatsen att det inte blir så noga med hur basen faktiskt låter. Det är sekundärt till att du kan spela ner till 20 Hz.

För mig är det tvärtom. Jag är varken dum eller ett barn.
Senast redigerad av Kronkan 2021-03-02 20:25, redigerad totalt 1 gång.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav jansch » 2021-03-02 20:18

bakerman22 skrev:
AlbertHall skrev:
bakerman22 skrev:Vad är medelåldern i den här tråden?
82+?

"Det var bättre förr när Kalle med skinnbanjon körde fina bitar ihop med kåta Lena på dragspelet nere på torget.. Då var det rajraj. Inte som dunka dunkat som är på radion idag"...


Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.



Min stereo i fordonet är integrerad. Det är samma som när den rullade ut ur fabrik för fyra år sen.
Kepsen har jag med skärmen framåt.

Jag lyssnar inte heller på elektronisk musik, men vet att det finns oerhört mycket musik som går lägre än "låga E på en kontrabas" kan återge.
Jag vet också att det finns OERHÖRT mycket lågbas i film. För oss som inte tittar på gammal svartvit Bergman.

Många som kommenterar har nog inte ens hört ett riktigt lågbaskapabelt system.
Då blir det som ett barn som tycker att en viss mat är äcklig, fast den aldrig har smakat.

Helt enkelt dumt som fan.


Jag tror att du underskattar folk på faktiskt.io.
Hifi (i dess bemärkelse av naturtrohet) och att man gillar lågbas är inte samma sak.
Att man i filmer överdriver basljud, t.ex åskväder, är bra för upplevelsen men har ingenting att göra med verkligheten. Vi får en kick av bas som uppfattas mer av kroppen än hörseln men den kan man framkalla bäst med s.k. buttkickers som har en frekvensåtergivning som en gammal telefon (fast i basområdet). Människan är löjligt tolerant för dåligt lågbasljud så länge t.ex inte impulssvaret i rummet är helt åt helvete.

Så ett tips: Köp buttkickers och montera dom under soffan/fåtöljen så slipper du satsa på 8st. 15 tummare och eländiga stående vågor (om rummet är stort).
Helt enkelt enormt mycket mer upplevelse för 1/100 dels kostnad.... människans sinnen är lättlurade......

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Baffel » 2021-03-02 20:46

Kronkan skrev:Om jag nu läser trådstarten samt detta inlägg så drar jag slutsatsen att det inte blir så noga med hur basen faktiskt låter. Det är sekundärt till att du kan spela ner till 20 Hz.


Tanken var väl att väga det ena mot det andra . Misstänkte att det skulle vindla iväg och det gjorde det ju. Vilket är bra. :)

Skriv och uttryck vad ni vill om detta med basåterivning . Dela med er av era erfarenheter

Dock pajasar, dumt som fan, kepsar osv (ingen nämnd) . Det tillför inget . Visst jag kan förstå att detta med musikåtergivning kan väcka känslor ( det handlar ju till slut om just känslor när man lyssnar på musik) , speciellt om man tex investerat mycket pengar i sitt system . Vi kan väl väcka positiva baskänslor. :D

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav bakerman22 » 2021-03-02 21:50

jansch skrev:
bakerman22 skrev:
AlbertHall skrev:
Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.



Min stereo i fordonet är integrerad. Det är samma som när den rullade ut ur fabrik för fyra år sen.
Kepsen har jag med skärmen framåt.

Jag lyssnar inte heller på elektronisk musik, men vet att det finns oerhört mycket musik som går lägre än "låga E på en kontrabas" kan återge.
Jag vet också att det finns OERHÖRT mycket lågbas i film. För oss som inte tittar på gammal svartvit Bergman.

Många som kommenterar har nog inte ens hört ett riktigt lågbaskapabelt system.
Då blir det som ett barn som tycker att en viss mat är äcklig, fast den aldrig har smakat.

Helt enkelt dumt som fan.



Så ett tips: Köp buttkickers och montera dom under soffan/fåtöljen så slipper du satsa på 8st. 15 tummare och eländiga stående vågor (om rummet är stort).
Helt enkelt enormt mycket mer upplevelse för 1/100 dels kostnad.... människans sinnen är lättlurade......


Vet inte om det där var riktat till mig eller rent allmänt, men i mitt fall behöver jag nog kanske inga buttkickers...

Själv tycker jag bara att buttkickers vibrerar och är irriterande.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav bakerman22 » 2021-03-02 21:51

Kronkan skrev:
bakerman22 skrev:
AlbertHall skrev:
Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.



Min stereo i fordonet är integrerad. Det är samma som när den rullade ut ur fabrik för fyra år sen.
Kepsen har jag med skärmen framåt.

Jag lyssnar inte heller på elektronisk musik, men vet att det finns oerhört mycket musik som går lägre än "låga E på en kontrabas" kan återge.
Jag vet också att det finns OERHÖRT mycket lågbas i film. För oss som inte tittar på gammal svartvit Bergman.

Många som kommenterar har nog inte ens hört ett riktigt lågbaskapabelt system.
Då blir det som ett barn som tycker att en viss mat är äcklig, fast den aldrig har smakat.

Helt enkelt dumt som fan.



Om jag nu läser trådstarten samt detta inlägg så drar jag slutsatsen att det inte blir så noga med hur basen faktiskt låter. Det är sekundärt till att du kan spela ner till 20 Hz.

För mig är det tvärtom. Jag är varken dum eller ett barn.


Var läser du att det inte är viktigt hur basen låter?
Var har jag skrivit det?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Nattlorden » 2021-03-02 22:48

Kronkan skrev:
Nattlorden skrev:
Kronkan skrev:Alla högtalare spelar ju hela registret men sviker under viss nivå. Delvis lite beroende på akustiken.


Det var väl att fultolka. :wink: Frågan gäller något mer fix, typ att flytta -3dB-punkten på högtalarens kapacitet.


Jag förstår inte riktigt hur du menar.


Jag syftade på "alla högtalare spelar ju hela registret".... det gör även den minsta stativare... men inte med bibehållen nivå. därför ville jag förtydliga att det gällde "med bibehållen nivå"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Kronkan » 2021-03-03 08:11

Nattlorden skrev:
Kronkan skrev:
Nattlorden skrev:
Det var väl att fultolka. :wink: Frågan gäller något mer fix, typ att flytta -3dB-punkten på högtalarens kapacitet.


Jag förstår inte riktigt hur du menar.


Jag syftade på "alla högtalare spelar ju hela registret".... det gör även den minsta stativare... men inte med bibehållen nivå. därför ville jag förtydliga att det gällde "med bibehållen nivå"


Det är ju helt rätt. Men den faktiska gränsen hur långt ner en högtalare spelar -3dB beror på rummet/akustiken. Ovanför är det ju rummet /akustiken som avgör om det blir +3 dB eller ännu värre.

Om en besvärlig buk i en stående våg är strax under högtalarens spec så får basen stöd att spela lägre än spec. Är den besvärliga buken högre än högtalarens nedre gräns så kan det bli bumlighet.

Men som sagt var så har ju rummen olika väggmaterial. Därför räcker det inte med att förstå rummets utformning och mått.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav steveo1234 » 2021-03-03 09:19

jansch skrev:
bakerman22 skrev:
AlbertHall skrev:
Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.



Min stereo i fordonet är integrerad. Det är samma som när den rullade ut ur fabrik för fyra år sen.
Kepsen har jag med skärmen framåt.

Jag lyssnar inte heller på elektronisk musik, men vet att det finns oerhört mycket musik som går lägre än "låga E på en kontrabas" kan återge.
Jag vet också att det finns OERHÖRT mycket lågbas i film. För oss som inte tittar på gammal svartvit Bergman.

Många som kommenterar har nog inte ens hört ett riktigt lågbaskapabelt system.
Då blir det som ett barn som tycker att en viss mat är äcklig, fast den aldrig har smakat.

Helt enkelt dumt som fan.


Jag tror att du underskattar folk på faktiskt.io.
Hifi (i dess bemärkelse av naturtrohet) och att man gillar lågbas är inte samma sak.
Att man i filmer överdriver basljud, t.ex åskväder, är bra för upplevelsen men har ingenting att göra med verkligheten. Vi får en kick av bas som uppfattas mer av kroppen än hörseln men den kan man framkalla bäst med s.k. buttkickers som har en frekvensåtergivning som en gammal telefon (fast i basområdet). Människan är löjligt tolerant för dåligt lågbasljud så länge t.ex inte impulssvaret i rummet är helt åt helvete.

Så ett tips: Köp buttkickers och montera dom under soffan/fåtöljen så slipper du satsa på 8st. 15 tummare och eländiga stående vågor (om rummet är stort).
Helt enkelt enormt mycket mer upplevelse för 1/100 dels kostnad.... människans sinnen är lättlurade......


Jag tror det här är det första inlägg på faktiskt som jag inte håller med om alls.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Nattlorden » 2021-03-03 09:43

Kronkan skrev:
Nattlorden skrev:
Kronkan skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar.


Jag syftade på "alla högtalare spelar ju hela registret".... det gör även den minsta stativare... men inte med bibehållen nivå. därför ville jag förtydliga att det gällde "med bibehållen nivå"


Det är ju helt rätt. Men den faktiska gränsen hur långt ner en högtalare spelar -3dB beror på rummet/akustiken. Ovanför är det ju rummet /akustiken som avgör om det blir +3 dB eller ännu värre.

Om en besvärlig buk i en stående våg är strax under högtalarens spec så får basen stöd att spela lägre än spec. Är den besvärliga buken högre än högtalarens nedre gräns så kan det bli bumlighet.

Men som sagt var så har ju rummen olika väggmaterial. Därför räcker det inte med att förstå rummets utformning och mått.


Det går att göra definitionen via vad högtalaren är specad att klara i ett ljuddött rum.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Kronkan » 2021-03-03 10:03

Jag kan bara göra egna iakttagelser. Men om en högtalare är specad att hålla nivån -3dB vid exempelvis 42 hz kan den spela lägre om det finns en buk vid 39 hz. Typ.

Välljud i de lägre registren är alltid en kombination av rum, högtalare, lyssnarposition m m.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Harryup » 2021-03-03 11:18

Sen lägger ju många här inne på en house-curve så hur man kan läsa ur en spec vad som verkligen har hemma är lite oklart för min egen del.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Nattlorden » 2021-03-08 19:00

Kronkan skrev:Jag kan bara göra egna iakttagelser. Men om en högtalare är specad att hålla nivån -3dB vid exempelvis 42 hz kan den spela lägre om det finns en buk vid 39 hz. Typ.

Välljud i de lägre registren är alltid en kombination av rum, högtalare, lyssnarposition m m.


Sure, men varför skall man leta fram worst-case för att skjuta frågan i sank? Fraserar om: Om rummet kan hantera det eller man tillåter sig att justera det - hur mycket är det värt att flytta -3dB från 25 till 20 Hz?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Kronkan » 2021-03-08 23:19

Nattlorden skrev:
Kronkan skrev:Jag kan bara göra egna iakttagelser. Men om en högtalare är specad att hålla nivån -3dB vid exempelvis 42 hz kan den spela lägre om det finns en buk vid 39 hz. Typ.

Välljud i de lägre registren är alltid en kombination av rum, högtalare, lyssnarposition m m.


Sure, men varför skall man leta fram worst-case för att skjuta frågan i sank? Fraserar om: Om rummet kan hantera det eller man tillåter sig att justera det - hur mycket är det värt att flytta -3dB från 25 till 20 Hz?


Men Nattlorden jag vill inte skjuta frågan i sank.

Jag har själv svarat att jag föredrar en bra bas ovan 25-35 Hz än att kunna spela under. Om man skall välja.

Jag ger också skälet att när inte grund- och övertoner är i balans så blir ju basen andefattig så som jag upplever det.

Däremot anser jag inte att det är något dåligt att kunna spela djupbas eller ha en rimlig förhöjning i basområdet.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav bakerman22 » 2021-03-08 23:40

Jag föredrar att ha bra ljud ända nerifrån den djupaste botten upp till den ljusaste toppen.
Men om någon frågar mig om jag vill ha en spark på pungen tar jag hellre en kopp kaffe och en bit hembakt jordgubbstårta.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav RolffRojs » 2021-03-09 01:47

-3dB vid 3Hz kanske kan bjuda på en pungspark?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav jansch » 2021-03-09 14:29

RolffRojs skrev:-3dB vid 3Hz kanske kan bjuda på en pungspark?


En väldigt sävlig pungspark....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Harryup » 2021-03-09 15:05

Bra ljud och verklig bas är väldigt olika saker. Bra ljud och imponerande bas kanske är mera normalt.
Tar men en film så är ju alla vanliga ljud överdrivna eller "underdrivna". Man lyfter sådant som kanske inte har så hög nivå på bas normalt till något imponerande och det som imponerar i verkligheten, typ en vanlig start med en jet ifrån ett hangarfartyg eller uppskjutning av en raket kommer ingen på faktiskt att återge naturligt men en hel del kanske vad man tycker måste vara naturligt. Tar man däremot en akustiskt bas så är det inte många förunnat att kunna återge en sådan så att det låter verkligen naturligt. Tar man vaktparaden så lycka till. Jag tycker att basen är verkligen det register där man inte behöver få till en naturligt återgivning även om det mäter bra.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur mycket är fem Hz värt? Från 25 till 20 Hz.....

Inläggav Kronkan » 2021-03-09 15:57

Tillbaka till lite extremism. Detta eftersom jag misstänker att några tror att enda sättet till fullregisterbas är konarea x effekt.
Så visar det motsatta.

Bild

Vad blir fördelen med horn. Ju det blir ju lätta och små element som rör sig snabbt och kanske totalt blir minst dist.

Nu har jag ju själv inget horn eller stora baselement och spelar ändå låg bas. Detta åstadkommer jag med att jag spelar på olika rumstöd. Bl a soffan som är sluten ända ner till golv används som reglering.

Det är extremt det med. Anledningen till att det blev som det blev som det blev var att jag ville slippa oljudet i form av bumlighet som fanns över 30 Hz i olika områden.

Finns olika former av ytterlägen, så att säga.
Senast redigerad av Kronkan 2021-03-09 17:54, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster