LILLKUB

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-19 17:48

Svante skrev:
Naqref™ skrev:
Svante skrev:Har du tom en formel på lager?

ljudtryck på håll = ljudtryck vid kon + 10 *log10(konarea/area på sfär vid ett givet avstånd)

Hmm, du menar ljudtrycksnivå, väl. Ja, det borde bli nästan samma sak som jag fick. (a²*pi)/(4*pi*r²) är ju (a/2r)², så fyran är en tvåa i ditt fall. Hmm... Ja, förstås, du räknar i halvrymd och jag i helrymd?

nja... jag anger ju inte vilken rymdvinkel det är ö h t. Bara arean på ett givet avstånd. Det blir ju olika för olika rymdvinklar men så länge man räknar på rätt area så blir det rätt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-20 11:41

Hur går det???

Nyfiken!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-20 13:01

lilltroll skrev:PS. Svante, gör det något om jag tar fram HILTI´n och borra lite i golvet i studion 8O DS.
Ha ha ha

Du har PM!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lilltroll

Flera dist mätningar

Inläggav lilltroll » 2006-03-20 21:37

Här kommer fler mätningar på "lillkub"

Här kompenserad med analog 11-bands EQ så gott det går.

3 mätningar, 5 dB mellan varje mätning. Alla mätningar i samma plot!

Inspelningsplats: KTH, TMH, inspelningsstudion plan 0.

På utgången:

Creative SB Live (line out)-> 11 band YAMAHA EQ -> Zachry D 250 monoblock effektförstärkare -> Lillkub

På ingången

2 st B&K 4003 mikrofoner mycket nära vardera membran -> B&K microphone power supply -> Symetrix SX202 dual mic pre amp -> Creative SB Live (line in)

Bild

70 dB motsvarar 93 dB (ref 20 microPa) @ 1 m strålandes i halvrymd.

Mättid 90 s, trollet sitter på lådan.

Röd heldragen - 1:a ton
Rödpunkt - 2:a ton
Blå - 3:e ton
Grön 4:e ton

Jag har även mätt 5 dB ännu starkare, men då var trycket 127 dB vid mätmikrofonen och signalen toppklippte på ingången. Jag flyttade här ut mikrofonerna ca 1 dm för att minska ljudtrycket. Nackdelen är att rumsresonanserna blir tydligare, vilket syns i nedan bild.

Bild

70 dB motsvarar 98 dB (ref 20 microPa) @ 1 m strålandes i halvrymd.

Observera den låga disten från slaven vid 27 Hz !!!
Jag provade att lägga på 30 V RMS = 225 W vid slavens resonansfrekvens. Det aktiva membranet står nästan helt still. Slaven tappar inte Q-värde nämnvärt vid höga nivåer!

Användarvisningsbild
lilltroll

Trollåda

Inläggav lilltroll » 2006-03-20 21:59

Nu kommer samma procedur med trollådan.

5 mätningar, alla mätningar i samma plot!

Inspelningsplats: KTH, TMH, inspelningsstudion plan 0.

På utgången:

Creative SB Live (line out)-> Trollåda -> Zachry D 250 monoblock effektförstärkare -> Lillkub

På ingången

2 st B&K 4003 mikrofoner mycket nära vardera membran -> B&K microphone power supply -> Symetrix SX202 dual mic pre amp -> Creative SB Live (line in)

Bild

70 dB motsvarar 93 dB (ref 20 microPa) @ 1 m strålandes i halvrymd.

Sedan de lite starkare med större mätavstånd.

Bild

70 dB motsvarar 98 dB (ref 20 microPa) @ 1 m strålandes i halvrymd.

Användarvisningsbild
lilltroll

Observation

Inläggav lilltroll » 2006-03-20 22:30

OK, nu börjar mappningen.

Jämför nu EQ lådan med trollådan för graferna där 50dB motsvarar en SPL på 73 dB

Vid "EQ" ; 34 Hz samt 95 dB SPL är andratonen på 68 dB samt tredjetonen på 51 dB

Vid "Trollåda" ; 34 Hz 95 dB SPL är andratonen 68 dB samt tredjetonen på 40 dB

3:e tonen har minskat med 11 dB !

Vid "EQ" ; 100 Hz samt 98 dB SPL är andratonen på 40 dB samt tredjetonen på 36 dB

Vid "Trollåda" ; 100 Hz 98 dB SPL är andratonen 48 dB samt tredjetonen på 36 dB

2:e tonen har ökat med 8 dB !

Jämför nu EQ lådan med trollådan för graferna där 50dB motsvarar en SPL på 78 dB

Vid "EQ" ; 30 Hz samt 98 dB SPL är andratonen på 75 dB samt tredjetonen på 61 dB

Vid "Trollåda" ; 30 Hz 98 dB SPL är andratonen 73 dB samt tredjetonen på 58 dB

2:a tonen har minskat med 2 dB samt 3:e tonen har minskat med 3 dB !

Vid "EQ" ; 40 Hz samt 101 dB SPL är andratonen på 76 dB samt tredjetonen på 55 dB

Vid "Trollåda" ; 40 Hz 98 dB SPL är andratonen 76 dB samt tredjetonen på 55 dB

Ingen skillnad !

Notis: Fortfarande ingen kompensation påslagen för effektkompression, vilken är ganska stor med trollådan vid 30 Hz ! Den behövs !!

Nu börjar jag ana hur jag ska ställa rattarna i trollådan :)

PS. Har jag räknat rätt??? DS.

Användarvisningsbild
lilltroll

Fråga

Inläggav lilltroll » 2006-03-20 22:44

Finns det något free/share ware program som mäter dist och automatiskt reglerar nivån till en given målnivå för varje frekvens?
Eller måste jag bygga ett själv ??? 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-20 22:56

Kul sak du håller på med din lilla trollgubbe ;-)

Användarvisningsbild
lilltroll

PS

Inläggav lilltroll » 2006-03-20 23:05

Reglersystemet brakade samman vid 100 dB @ 28 Hz (... igen), 3:e och 4:e tonen skenar
Jag har byggt om det, och det blev bättre, men det får byggas om igen.

För övrigt så är det andra parameterar i trollådan den här gången, vilket syns på frekvensgången bland annat. Men det är bara BETA v0.2 än så länge 8)

SNR är nu bättre, och RF-störkänsligheten minskad.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-20 23:29

Mm, både minskning och ökning alltså... Det får nog lov att bli en bakvänd XLS till och en slav till också...?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-03-21 00:21

Svante skrev:Mm, både minskning och ökning alltså... Det får nog lov att bli en bakvänd XLS till och en slav till också...?

Vid vilken frekvens är trycket maximalt i lådan ? dvs 2:a ton från luften.

Att den ökar vid 100 Hz var väntat, men snart ett minne blott

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-21 00:42

lilltroll skrev:
Svante skrev:Mm, både minskning och ökning alltså... Det får nog lov att bli en bakvänd XLS till och en slav till också...?

Vid vilken frekvens är trycket maximalt i lådan ? dvs 2:a ton från luften.

Att den ökar vid 100 Hz var väntat, men snart ett minne blott

Alltså, trycket i lådan blir inte större av att du sätter dit fler element för en given utnivå.

Nedan är dels din lillkub med ett element och en slav utan ACE (röd) och samma 14 liters låda med två element(grön)(och en slav, men det spelar mindre roll). Elementen sitter i paralell. Man kan se att känsligheten vid >100 Hz ökar med 6 dB, vilket är väntat, och motsvarar en verkningsgradsfördubbling. Däremot kan man se att känsligheten vid 30 Hz är densamma trots halva impedansen och dubbla effekten, dvs verkningsgraden har halverats. man kan också se att nivåskillnaden mellan systemen är lika stor inuti lådan som utanför. Det stämmer ju med naturlagen att trycket inuti lådan är proportionellt mot trycket utanför. Så disten kommer inte att öka för att du sätter dit fler element (för en given utnivå), men du kommer att behöva dubbelt så mycket effekt vid låga frekvenser. Grattis!

Edit: experimentet skulle ju vara extra kul med tanke på att eventuell kvarvarande 2:a-ton med stor sannolikhet kommer från luftens olinjäritet, men det kanske var det du försökte säga hela tiden?

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-03-21 00:53

Jo, vid 30 Hz är trycket i lådan maximalt. Då är även luftens olinj. (2:a ton) större än elementets 2:a ton. TrollLådan kommer nog åt luftens olinjäritet, men inte elementets 2:a ton. Sedan miskar trycket i lådan, och 2:a tonen domineras av talspoleinduktansen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-21 11:07

Svante skrev:"...du kommer att behöva dubbelt så mycket effekt vid låga frekvenser. Grattis!"
Japp, men då är vi tillbaka vid termisk kompression igen...

Sunfire var en liten sub som agerade precis så här. Mycket liten med ett element i en sluten låda med extremt stark förstärkare. Svårigheten är att få det hela att spela "naturtroget" med liten grupplöptid och naturlig koppling till rummet (vilket nästan alltid betyder att man måste ha en flakt lutande kurva mot lägre frekvenser, såtillvida man inte har ett extremt stort rum eller vill spela basen utomhus ;-))

Det skulle vara intressant med en 28L låda med 2 basar/2 radiatorer. Liiite mer volym i lådan, centrerad tyngdpunkt och mindre krav på konutslag torde ge ett trevligt system. Och lådan är ju oförslämt liten iallafall...

Men jag gissar ju bara ;-)

Edit: Lilltroll - betong är billigt... vad sägs om att placera ett betongskiva under som lådan är bultad mot...6cm armerad betong torde få den att stå still, särskillt som tyngden ligger under istället för att man måste ha med sig ett Lilltroll att sätta ovanför högtalaren när man spelar...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-21 11:10

Lilltroll,

Hur ser kurvorna ut i teorin om du ökar på slavens vikt lite.... ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-23 19:24

Jag kan nu intyga första (?) fallet av bevisad effekt av att lägga metallbitar ovanpå högtalaren minskar distorsionen. Lilltroll ersattes av 4 st 10-kilosvikter och vips så stod Lillkub stilla.

En sorts superdopade shaktistenar, liksom.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-23 19:36

blev det mätbar skillnad på disten då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-23 20:28

Haakan_W skrev:blev det mätbar skillnad på disten då?

Apselut!

Alltså, inte mellan Lilltroll och vikterna, men väl med/utan vikter. Det var nog 10-20 dB skillnad på tredjetonen, har jag för mig. Fråga mig inte varför det var just tredjetonen det blev så mycket skillnad på... Slutsats, en högtalare ska inte hoppa runt på golvet.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-23 20:42

:D har ni provat lyssna på "skillnaden"?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-23 20:56

Lyssna? Bah, sånt tjafs.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-03-24 00:13

Svante skrev:Lyssna? Bah, sånt tjafs.

:twisted: Är det mätbart bättre behöver man inte lyssna. Det bara är så.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-03-24 10:22

Svante skrev:

Apselut!

Alltså, inte mellan Lilltroll och vikterna, men väl med/utan vikter. Det var nog 10-20 dB skillnad på tredjetonen, har jag för mig. Fråga mig inte varför det var just tredjetonen det blev så mycket skillnad på... Slutsats, en högtalare ska inte hoppa runt på golvet.

Kul, men var tar "hopp" enegin vägen om lådan står still? Går den, bättre kopplad till golvet vidare ut i huset? Om distortionen samtidigt minskar kommer enegin väl inte tillgodo som ljudenegi för då hade väl distortionen ökat någonstans!?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-24 10:41

PeterAkemark skrev:
Svante skrev:

Apselut!

Kul, men var tar "hopp" enegin vägen om lådan står still? Går den, bättre kopplad till golvet vidare ut i huset? Om distortionen samtidigt minskar kommer enegin väl inte tillgodo som ljudenegi för då hade väl distortionen ökat någonstans!?

Det är ju två olika system, det ena, med mekanisk glappkontakt mot golvet, är mer olinjärt än det där lådan tvingas fast mot golvet. Det går knappast att föra energiresonemang på enskilda distorsionskomponenter, energin omfördelas ju mellan dem, och det är inte ens säkert att summan av dem är konstant när man ändrar systemet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-24 10:48

Ingen tvivlade väl på att en högtalare som står still har mindre dist om den står still?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-24 18:00

alltså teoretiskt sett så sjunker disten dramatiskt om man tex skulle bygga en superseriös vägg som baslåda (eller kanske en baslåda i väggen :) ) eftersom då skulle den ju stå absolut stilla

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-24 18:20

Haakan_W skrev:alltså teoretiskt sett så sjunker disten dramatiskt om man tex skulle bygga en superseriös vägg som baslåda (eller kanske en baslåda i väggen :) ) eftersom då skulle den ju stå absolut stilla
Slavemembranet väger 400 gram, hur mycket mer skulle den seriösa väggen väga för att stå absolut still? 100 ggr mer, eller tusen? Eller 140 dB mer?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-24 18:24

paa skrev:
Haakan_W skrev:alltså teoretiskt sett så sjunker disten dramatiskt om man tex skulle bygga en superseriös vägg som baslåda (eller kanske en baslåda i väggen :) ) eftersom då skulle den ju stå absolut stilla
Slavemembranet väger 400 gram, hur mycket mer skulle den seriösa väggen väga för att stå absolut still? 100 ggr mer, eller tusen? Eller 140 dB mer?

vikten har ju ingen betydelse eftersom väggen är fastbultad i huset :) sen beror det ju förstås på hur seriös baffel man har...om du frågar mig så tror jag husets vikt är nog mycket iaf :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-24 19:17

Alltså, att högtalaren rör sig är knappast ett problem. Kunde vi hänga upp den i gummisnoddar, så att den kunde röra sig fritt är jag övetygad om att disten skulle vara låg. Problemet är när det blir "skrammel" av att kontakten med golvet varierar under vibrationscykeln.

Hmm, nu har jag bilder i kameran, fast jag måste hem för att tanka ur dem. Det finns tom en liten filmsnutt på "vandraren"... :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-24 20:46

Jasådärja, här kommer bilderna på lillkub, elektroniken som kontrollerar högtalaren och lilltroll som tror han kontrollerar elektroniken. :wink:

Bild
Bild
Bild

...och till sist en filmsnutt som visar vad som händer utan shaktistenar. :lol:

http://user.faktiskt.io/svante/lillkub.AVI

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-03-24 21:16

Vilken arbetsställning jag har :oops: Kan snart prya som gam 8)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum