Den spektrala lutningen för brus (bifogad ljudfil)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-20 20:29

8O :D :lol: detta är nog årets tråd!

Devlin för gudsskull (mats) du får ju för fan stå för vad du gör? jag hade iofs gjort precis samma sak som du...men det finns en anledning till varför jag valde att göra nåt mer lukrativt än att gå i skolan...

skärpning nu...du framstår som en mes...en man står alltid för vad han gör och har gjort...

ps: tänk över om du verkligen ska gå i skolan eller om du helt enkelt ska skita i det och kanske göra nåt som passar dig? bilnasare verkar vara ett lämpligt yrke baserat på hur du skriver.. :wink:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-20 20:38

Kan bara hålla med i Haakans utmärkta inlägg.

En riktig man står alltid för vad han har gjort ! :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Devin84

Inläggav Devin84 » 2006-03-20 20:39

Du menar att någon annan skapade ett konto här och gjorde det för att misskreditera dig och att du lyckades bryta dig in och ta bort avataren men att du inte tog bort någon text?

Ja det jag inte nämnde i mitt föregående inlägg är att denne person befunnit sig i samma hushåll. Du förstår jag litade fullständigt på denne individ p.g.a. detta så tillhandagavs hon (ja hon) fri tillgång till allt jag hade. Med all respekt så är det inte mitt problem om ni tror mig eller inte. Det som är viktigt är att jag själv vet sanningen. Jag brukar vanligtvis inte delge känslig information om mitt privatliv men jag anser att det är nödvändigt vid detta ögonblick.

Om det är så så är det lite underligt att avataren försvann samtidigt som 'någon' tog bort texten i första inlägget. Det skedde från samma ställe. Det innebär att antingen ljuger du eller så satt personen som vill dig illa på exakt samma ip-adress exakt samtidigt... Då tror jag faktiskt att du känner honom/henne rätt väl.

Det stämmer avataren samt det första inlägget raderades av mig personligen. Det sistnämnda p.g.a. dåligt tänkande från min sida det var faktiskt positivt att ni hade sparat inlägget. Varför jag tycker det är positivt beror dels på att min lärare ska få se det som verkligen har postats utav mig och dels för att folk i allmänhet ska få en klar bild av vad denna tråd handlar om.

Vidare så om någon hade skapat ett konto för att misskreditera dig så är det bara att ta kontakt med admin så kan vi hjälpa till att lösa vem denna individ kan vara. Ett mindre bra alternativ är att begå ett brottsligt datorintrång. Att göra det från en ip-adress som är enkel att spåra ger lätt misstankar om att du kanske inte bröt dig in på kontot ändå...

Använd vilka begrepp ni vill men det kontots syfte var att sabotera för mig och inget annat och jag vill tillägga att allt detta skedde från mitt hushåll!! Observera f.ö. det sista inläggets datum. Att bryta sig in i andras konton är helt emot för vad jag står för, kontot var skapat av en person i mitt hushåll för att skada mitt anseende. Hoppas det är klart!

Jag börjar faktiskt bli less på det här och är ledsen för om jag varit oförskämd eller nedvärderande mot vissa men i gengäld kräver jag ursäkter från ett antal individer. Jag står för mitt agerande angående anskaffandet av information inom detta område. Men samtidigt vill jag poängtera att detta ej kommer att upprepas i framtiden, och det, endast p.g.a. missförstånd. Jag vill poängtera att jag samtidigt ser ner på de som ser denna tråd som ren underhållning särskilt de äldre som i regel ska agera som mogna individer.

MP

Är det inte bättre du står för vad du har gjort ?

Är det inte bättre att ni åtminstånde försöker förstår mig istället för att följa i andras fotspår?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-20 20:49

Ja det är det naturligtvis och jag försöker verkligen tro på vad du skriver men jag lyckas inte med det.
Beklagligt men tyvärr.

När man hamnar i ett sånt läge som du gör nu är det bättre i så fall att stå för det som omgivningen är övertygad om.
Alla försök att förneka kommer att misslyckas och bara späda på det hela.

Så mitt råd är stå för det som en man och gör en "pudel"

Annars måste du kunna bevisa att det är sant och det kräver att du går ut med ditt namn, gärningsmannens namn och erkännande, polisanmälan och diverse dokument som styrker vad du påstår och knappast ens i det fallet skulle du bli trodd. En omöjlig sits.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-20 21:08

men devlin...hur ska man INTE se detta som underhållning...först ställer du en massa frågor och nekar till att det är kursmaterial....sen allt eftersom dyker sanningen upp....rätt lustigt om du frågar mig :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-20 22:02

För de som undrar så vet kursansvarig om Devins lilla stunt. Om det blir påföljder vet vi inte men jag tror inte det (förutom att det är mer än lite skämmigt).

Vidare kan vi gratulera Devin för att han fick påverka Policyn. Punkt 13 har numera underrubriken Lex Devlin och att han kom med så osannolika förklaringar att ingen trodde på dem.

Så nu ska jag inte dissa mer. Devn, du är välkommen att delta precis som alla andra men ett tips är att vara lite smidigare i dina nästa inlägg. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-20 22:39

och vilka pracktiska användningar har vi av dessa kunskaper i värkliga livet?(bruset alltså)?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-20 22:45

Om man trampar i klaveret ska man ha vett att stå stilla.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-20 22:48

profbd skrev:och vilka pracktiska användningar har vi av dessa kunskaper i värkliga livet?(bruset alltså)?

Man måste lära känna sin fiende om man ska bekämpa den... :lol:

Nä, det är väl en allmänt bra kunskap att förstå brus och spektrum. Brus används ju för mätningar, precis som svepet, chirpen och impulsen, som ju även de kan vara vita. Just vita signaler är trevliga om man vill veta ett systems tonkurva tex. Om man stoppar in nåt vitt och det kommer ut nåt färgat så vet man att prylen färgar, och man vet dessutom hur, beroende på färgen på det som kom ut.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-21 23:58

To be continued? Inte?
Årets tråd. Men det är bara mars än så länge.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-03-22 15:02

i skrev:Om man trampar i klaveret ska man ha vett att stå stilla.

Just det. Det låter mycket mer när man försöker kliva ur ett trampat klaver, än när man kliver i det.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-23 05:45

phon skrev:
i skrev:Om man trampar i klaveret ska man ha vett att stå stilla.

Just det. Det låter mycket mer när man försöker kliva ur ett trampat klaver, än när man kliver i det.

You got it ! :)
Mundus Vult Decipi

Devin84

Inläggav Devin84 » 2006-03-23 20:45

Naqref™ skrev:För de som undrar så vet kursansvarig om Devins lilla stunt. Om det blir påföljder vet vi inte men jag tror inte det (förutom att det är mer än lite skämmigt).

Än har ni inte förstått, men visst kalla det stunt om ni tycker det låter passande men om ni frågar mig så är det tråkigt att ni tycker så. Hursomhelst, så blev det inga påföljder dels p.g.a. att frågorna inte var tagna från den riktiga inlämningsuppgiften utan var hypotetiska frågeställningar till en utav många frågor så ni kan vid detta lag inse hur liten betydelse frågorna hade, dels p.g.a. att jag inte var ute efter att fuska utan för att insupa informatiom om den spektrala lutnigen som överhuvudtaget inte var en inlämningsfråga!!! Å andra sidan så måste jag med tyungt hjärta bekänna att jag inte hade rätten att dela med mig av en av de många filer som hade konstruerats av min lärare samt att jag borde formulerat frågorna på ett annat sätt för att skapa en diskussion. Karolina var positiv till sökning av information via nätet men dock inte att det forumlerades på detta vis d.v.s. jag borde helt enkelt varit mer ärlig om frågornas ursprung, så detta har jag bett om ursäkt för, samtifigt ber jag er på faktiskt.se om ursäkt. Jag har dragit lärdom av detta på bekostnad av lärarnas eventuellt minskade förtroende för mig men detta får jag helt enkelt ta och leva med!
Kontakta min lärare om ni utav någon konstig anledning inte vill tro mig.

Vidare kan vi gratulera Devin för att han fick påverka Policyn. Punkt 13 har numera underrubriken Lex Devlin och att han kom med så osannolika förklaringar att ingen trodde på dem.

:?... förvånansvärt löjligt

Naqref,

Ni känner inte mig och vad jag gjort i det verkliga livet således har ni inga som helst bevis för vad som är sannolikt eller ej. Jag vill att ni tänker efter lite och agerar på ett mer moget vis i framtiden.

Så nu ska jag inte dissa mer. Devn, du är välkommen att delta precis som alla andra men ett tips är att vara lite smidigare i dina nästa inlägg. ;)

Har ni inte "dissat" mig nog herr Naqref! Det är svårt vara trevlig när man får känna på era nedvärderande inlägg. Och vad menar ni med smidig? Det enda jag har dolt undan tills detta ögonblick var frågornas ursrpung och inget annat.
Jag vill att ni ber om ursäkt för era kommentarer angående mina inlägg.

Härmed så vill jag se denna tråd stängd p.g.a. att den spårat ur totalt för länge sedan och att jag står till skuld för detta.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-23 20:51

Ditt inlägg börjar bra men sen faller det mot slutet.

Det går sällan att vinna sympati genom att avkräva andra på en ursäkt.
Sådant kommer automatiskt om man gör en bra pudel.
Ha ett fint liv.

Devin84

Inläggav Devin84 » 2006-03-23 21:04

MP skrev:Ditt inlägg börjar bra men sen faller det mot slutet.

Det går sällan att vinna sympati genom att avkräva andra på en ursäkt.

Jag respekterar erat "omdömme" men samtidigt så håller jag inte alls med.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-23 21:47

Devin84 skrev:Karolina var positiv till sökning av information via nätet men dock inte att det forumlerades på detta vis d.v.s. jag borde helt enkelt varit mer ärlig om frågornas ursprung, så detta har jag bett om ursäkt för, samtifigt ber jag er på faktiskt.se om ursäkt. Jag har dragit lärdom av detta på bekostnad av lärarnas eventuellt minskade förtroende för mig men detta får jag helt enkelt ta och leva med!

Ja, så länge man lär sig är jag beredd att acceptera ganska mycket, bara det blir bra i slutändan. Starkt av dig att se det som var fel och stå för det. Som en rapport "från andra sidan" (jag talar för mig själv och lärare i allmänhet) kan jag säga att man som lärare inte alltid är tillräckligt tydlig på vad man får och inte får göra på nätet i samband med hemexaminationer. Detta helt enkelt för att man inte vet att det finns så mycket direkthjälp att hämta via fora och chat etc.

Därför tror jag att lärare behöver få veta när deras elever frågar som i den här tråden. Inte nödvändigtvis för att sätta dit eleven*, utan för att läraren ska kunna utforma uppgifterna så att de fungerar i den informationsrika värld vi lever i och fortfarande är pedagogiska. Tiden då hemexamination innebar att stänga in sig på kammaren med kursboken utan kontakt med omvärlden är nog på gott och ont förbi.

Hursomhelst är det pedagogiskt rent dåligt att få direkta svar på en uppgift via forum. Det ger kanske hög poäng på provet eftersom svaret blir riktigt, men inlärningen blir noll eftersom kunskapen inte behöver bearbetas av eleven. Man måste spendera tid med att bearbeta materialet för att lära sig det. Egentligen pekar detta på ett allvarligt problem med hemtal som examination. Examinationen är ju till för att sporra eleven att plugga så att han lär sig.

*Man kan visst tycka att eleven ska sättas dit också, och jag kan hålla med om det om det hjälper honom att bryta ett beteende där han letar svar i stället för att söka kunskap.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-23 22:22

Devin:

Faktiskt.se = kunskap -> sant.
Faktiskt.se = moget beteende -> inte nödvändigtvis lika sant.

Det vet de som har varit här ett tag. Det är inget man ska ta för allvarligt på. Men vi är inte de som är de. Om du efter några månader tycker att vi borde ta bort den formuleringen i policyn så är vi säkert inte avvogt inställda till det. Personligen så tror jag vissa här skulle vara hedrade av ett dylikt omnämnande.

Du får 5 bonuspoäng för din utsäkt även om den innehöll reservationer! Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-24 11:02

Devin84 skrev:samt att jag borde formulerat frågorna på ett annat sätt för att skapa en diskussion.
Det var det här jag försökte få dig att förstå i mitt första inlägg, som bemöttes plumpt och aggressivt av dig. Det kan lätt ske när man vill slå ifrån sig ocxh känner sig kränkt.

Har du känt dig kränkt ber jag dig om ursäkt, men samtidigt har jag inte förståelse för allt du skriver. Jag håller inte med dig om att du är berättigad till ursäkter för de flesta av de rektioner du mött. Du bäddad bra för det själv.

Välkommen till faktiskt.se. Jag kan precis som Nagref säger påpeka att ha en egen policy efter så här kort tid är en bedrift många blir gröna av avund mot ;-)

Välkommen, du kan säkert bidra med mycket som andra inte har kunskap/tid att delge, och förhoppningsvis kan vi bedra med lite vi med!

Devin84

Inläggav Devin84 » 2006-03-25 19:47

Ja, så länge man lär sig är jag beredd att acceptera ganska mycket, bara det blir bra i slutändan. Starkt av dig att se det som var fel och stå för det. Som en rapport "från andra sidan" (jag talar för mig själv och lärare i allmänhet) kan jag säga att man som lärare inte alltid är tillräckligt tydlig på vad man får och inte får göra på nätet i samband med hemexaminationer. Detta helt enkelt för att man inte vet att det finns så mycket direkthjälp att hämta via fora och chat etc.

Håller med till punkt och pricka. Måste dock tillägga att jag förvisso har skuldkänslor för uppladdningen av filen, vilket var det största misstaget. Det andra var formuleringen på frågeställningarna som generede ett suspekt betéende hos vissa av detta forums medlemmar.

Därför tror jag att lärare behöver få veta när deras elever frågar som i den här tråden. Inte nödvändigtvis för att sätta dit eleven*, utan för att läraren ska kunna utforma uppgifterna så att de fungerar i den informationsrika värld vi lever i och fortfarande är pedagogiska. Tiden då hemexamination innebar att stänga in sig på kammaren med kursboken utan kontakt med omvärlden är nog på gott och ont förbi.

Ja, hon borde ha underrättats innan ni framförde eran misstänksamhet.

Hursomhelst är det pedagogiskt rent dåligt att få direkta svar på en uppgift via forum. Det ger kanske hög poäng på provet eftersom svaret blir riktigt, men inlärningen blir noll eftersom kunskapen inte behöver bearbetas av eleven. Man måste spendera tid med att bearbeta materialet för att lära sig det. Egentligen pekar detta på ett allvarligt problem med hemtal som examination. Examinationen är ju till för att sporra eleven att plugga så att han lär sig.

Svante,

Jag var sannerligen aldrig ute efter direkta svar utan endast förklaringar. Om ni hade chansen att granska min rapport så skulle ni säkert förstå innebörden av min kommentar. Förklaringar behövdes ej för allt men jag ville gärna vara tydlig och ge läsaren en klar bild över de laborationer som utförts. Jag har för vana att alltid dyka in i det jag gör och för det krävs en massa tid. Detta ledde till mitt beslut i och med tidspressen för ett antal uppgifter. Hursomhelst, så hade jag fel och lyckades trots den knappa tiden att ta reda på det som skulle med i rapporten. Det som jag förlorade var, förlåt, en jäkla massa tid och då menar jag sena kvällar i antigen biblioteket eller vid datorn. Allt detta ledde till att slutprodukten blev färdig i tid.

*Man kan visst tycka att eleven ska sättas dit också, och jag kan hålla med om det om det hjälper honom att bryta ett beteende där han letar svar i stället för att söka kunskap.

Måste även tilläga att eleven aldrig, märk väl aldrig ska förlita sig på information som kommer från en källa som kan ses som otillförlitilig från lärarens perspektiv. Kursliteraturen kommer alltid i första hand. Allt annat kan man ha som stöd om något är oklart för vad som står i texten.

Hjälp via nätet betyder ej att man kan ta genvägar för syftet med frågeställningar på nätet, och då talar jag för mig personligen, är att skapa diskussioner och få olika perspektiv som kan jämföras med kurslitteraturens beskrivining.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-25 20:33

Devin84 skrev:

Svante,

Jag var sannerligen aldrig ute efter direkta svar utan endast förklaringar. Om ni hade chansen att granska min rapport så skulle ni säkert förstå innebörden av min kommentar. Förklaringar behövdes ej för allt men jag ville gärna vara tydlig och ge läsaren en klar bild över de laborationer som utförts. Jag har för vana att alltid dyka in i det jag gör och för det krävs en massa tid. Detta ledde till mitt beslut i och med tidspressen för ett antal uppgifter. Hursomhelst, så hade jag fel och lyckades trots den knappa tiden att ta reda på det som skulle med i rapporten. Det som jag förlorade var, förlåt, en jäkla massa tid och då menar jag sena kvällar i antigen biblioteket eller vid datorn. Allt detta ledde till att slutprodukten blev färdig i tid.

Ja, jo, det låter ju bra. Eftersom folk inte känner dig så är det ju inte konstigt om en del saker inte handlar om dig som du är, för hur det är vet vi ju inte. Och när du inte ville tala om vem du var så blir det ju bara gissningar man kan hålla sig till.

Devin84 skrev:

Måste även tilläga att eleven aldrig, märk väl aldrig ska förlita sig på information som kommer från en källa som kan ses som otillförlitilig från lärarens perspektiv. Kursliteraturen kommer alltid i första hand. Allt annat kan man ha som stöd om något är oklart för vad som står i texten.

Hjälp via nätet betyder ej att man kan ta genvägar för syftet med frågeställningar på nätet, och då talar jag för mig personligen, är att skapa diskussioner och få olika perspektiv som kan jämföras med kurslitteraturens beskrivining.

Hehe... Du har aldrig rättat inlämningsuppgifter, det hör jag. :lol: Ibland blir man förundrad över hur eleverna tror att det de skriver ska gå igenom. (Återigen, detta gäller inte direkt dig, Devin84, utan det är en association jag får av att tänka på inlämningsuppgifter i allmänhet). En lärare jag känner blev en gång ombedd att ge en specialtenta eftersom det var för långt tills nästa omtenta gick. Det var hemskt viktigt att eleven skulle få skriva den snarast av någon anledning. Nu är det ju ganska mycket jobb att skriva ihop en tenta, det tar mångdubbelt längre tid än det tar för en elev att lösa den, så det gör maninte gärna för en enda elev. Läraren tog en gammal tenta och bytte siffrorna i uppgifterna.
Lösningen som läraren fick in kände hon igen. Den var ordagrant avskriven från den lösning som hon hade delat ut i samband med förra gången tentan gick. Med de gamla siffrorna. 8O

Detta är inte den enda historien jag kan berätta, möjligen är det den mest underhållande. Så, Devin84, du får förstå att jag är lite misstänksam av mig.

Föregående

Återgå till Teknikforum