Ja, så länge man lär sig är jag beredd att acceptera ganska mycket, bara det blir bra i slutändan. Starkt av dig att se det som var fel och stå för det. Som en rapport "från andra sidan" (jag talar för mig själv och lärare i allmänhet) kan jag säga att man som lärare inte alltid är tillräckligt tydlig på vad man får och inte får göra på nätet i samband med hemexaminationer. Detta helt enkelt för att man inte vet att det finns så mycket direkthjälp att hämta via fora och chat etc.
Håller med till punkt och pricka. Måste dock tillägga att jag förvisso har skuldkänslor för uppladdningen av filen, vilket var det största misstaget. Det andra var formuleringen på frågeställningarna som generede ett suspekt betéende hos vissa av detta forums medlemmar.
Därför tror jag att lärare behöver få veta när deras elever frågar som i den här tråden. Inte nödvändigtvis för att sätta dit eleven*, utan för att läraren ska kunna utforma uppgifterna så att de fungerar i den informationsrika värld vi lever i och fortfarande är pedagogiska. Tiden då hemexamination innebar att stänga in sig på kammaren med kursboken utan kontakt med omvärlden är nog på gott och ont förbi.
Ja, hon borde ha underrättats innan ni framförde eran misstänksamhet.
Hursomhelst är det pedagogiskt rent dåligt att få direkta svar på en uppgift via forum. Det ger kanske hög poäng på provet eftersom svaret blir riktigt, men inlärningen blir noll eftersom kunskapen inte behöver bearbetas av eleven. Man måste spendera tid med att bearbeta materialet för att lära sig det. Egentligen pekar detta på ett allvarligt problem med hemtal som examination. Examinationen är ju till för att sporra eleven att plugga så att han lär sig.
Svante,
Jag var sannerligen aldrig ute efter direkta svar utan endast förklaringar. Om ni hade chansen att granska min rapport så skulle ni säkert förstå innebörden av min kommentar. Förklaringar behövdes ej för allt men jag ville gärna vara tydlig och ge läsaren en klar bild över de laborationer som utförts. Jag har för vana att alltid dyka in i det jag gör och för det krävs en massa tid. Detta ledde till mitt beslut i och med tidspressen för ett antal uppgifter. Hursomhelst, så hade jag fel och lyckades trots den knappa tiden att ta reda på det som skulle med i rapporten. Det som jag förlorade var, förlåt, en jäkla massa tid och då menar jag sena kvällar i antigen biblioteket eller vid datorn. Allt detta ledde till att slutprodukten blev färdig i tid.
*Man kan visst tycka att eleven ska sättas dit också, och jag kan hålla med om det om det hjälper honom att bryta ett beteende där han letar svar i stället för att söka kunskap.
Måste även tilläga att eleven aldrig, märk väl aldrig ska förlita sig på information som kommer från en källa som kan ses som otillförlitilig från lärarens perspektiv. Kursliteraturen kommer alltid i första hand. Allt annat kan man ha som stöd om något är oklart för vad som står i texten.
Hjälp via nätet betyder ej att man kan ta genvägar för syftet med frågeställningar på nätet, och då talar jag för mig personligen, är att skapa diskussioner och få olika perspektiv som kan jämföras med kurslitteraturens beskrivining.