Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-03-16 21:11

Johan_Lindroos skrev:Friskt kopplat, hälften brunnet. 8)

Du satte fingret på en av två orosmoln på natthimlen.

1. Jag bränner upp något.
2. Något är galet med Naim XS...

Inget har brunnit. Ännu... Men ljud får jag fan inte... :cry:

Oavsett. Tack alla för engagemanget.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-16 21:20

Ok, jag förstår om du blir stressad över alla inlägg - men om du har kablarna kopplade som på dina bilder så funkar ingenting!
Du får inte misstolka vår iver att hjälpa till - det är genuin välvilja! På bilden jag ritat framgår det vad som skrivits i de senaste inläggen och det är så det skall kopplas för att fungera.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-16 21:26

eljulio skrev:

Vi har ingen snäll medlem i grannskapet som kan vara dig behjälplig?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-16 21:28

Så här ser det ut in i A800. Rätt vad jag kan se... men, men...

substeg.jpg
substeg.jpg (1.8 MiB) Visad 2617 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-16 21:31

Funkar det inte, så fram med manualerna. Om ni inte de som tipsar och hjälper till kan dessa pryttlar.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-16 21:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-16 21:31

Kalejdokom skrev:Ok, jag förstår om du blir stressad över alla inlägg - men om du har kablarna kopplade som på dina bilder så funkar ingenting!
Du får inte misstolka vår iver att hjälpa till - det är genuin välvilja! På bilden jag ritat framgår det vad som skrivits i de senaste inläggen och det är så det skall kopplas för att fungera.

Åh, det misstolkas inte alls. Jag har inte fått något annat än välvilja här. Mycket tacksam för all support! :)

Väldigt mycket att göra på jobbet och trött i huvudet. Kan ju bidra till mina problem. Eller att något är trasigt. Ytterligare ett alternativ är att jag är lite lätt efterbliven.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-16 21:39

Låt mig ställa en dum fråga . Är kablarna i högtalarna ? Signal in till förstärkeriet fungerar det? Vad är det just nu som inte funkar?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-16 21:42

Ok, det ser rätt ut (förutsatt att röd/vit är anslutna till Naim subout L/R.
Nästa steg är att kolla alla tryckknappar på baksidan:
MODE ej intryckt (2-WAY STEREO)
LF SUM intryckt (ON)
LOW/HIGH ej intryckt (2 st knappar som bestämmer området på rattarna för delningsfrekvensen, på framsidan)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-16 21:43

Översiktsbild. Nuläge svagt brum i vänster kanal (ägg). Höger kanal, normalt brus.

Panel på XS fortfarande svart. Vad jag har kunna se är det rätt kopplat nu. Något på frontpanelen som ska göras? Delning och sånt har jag ställt in. Gain på 0 rakt av.

översiktsbild_inkoppling filter A800.jpg
översiktsbild_inkoppling filter A800.jpg (1.83 MiB) Visad 2595 gånger

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-16 21:51

Baffel skrev:Låt mig ställa en dum fråga . Är kablarna i högtalarna ? Signal in till förstärkeriet fungerar det? Vad är det just nu som inte funkar?

Finns inga dumma frågor. Jag tror att allt har signal. Känns diffust.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-16 21:53

Kalejdokom skrev:Ok, det ser rätt ut (förutsatt att röd/vit är anslutna till Naim subout L/R.
Nästa steg är att kolla alla tryckknappar på baksidan:
MODE ej intryckt (2-WAY STEREO)
LF SUM intryckt (ON)
LOW/HIGH ej intryckt (2 st knappar som bestämmer området på rattarna för delningsfrekvensen, på framsidan)

Allt rätt nu vad jag kan se. Har alla knappar rätt. Och ja, röd/vit till Naim subout.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-16 21:57

eljulio skrev:

Hmm... det enda orosmomentet jag funderar över är att du kör delningsfiltret med balanserad utgång till single-end tillbaka in i naimförstärkaren. Det kan gå bra, det kan även gå mindre bra beroende på hur kretsarna är kopplade internt.
Om du drar ut alla kablar, kommer belysningen på kontrollpanelen tillbaka i naimförstärkaren då ?
Har du ljud nu ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-16 21:59

Här är förslag på inställningar att börja med (båda kanaler skall ställas in lika). Dessa kan behöva justeras, men det bör funka att utgå från:
Bilagor
X223 front.jpg
X223 front.jpg (84.37 KiB) Visad 2580 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-16 22:03

Verkar vettigt. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-16 22:04

Tangband skrev:
eljulio skrev:

Hmm... det enda orosmomentet jag funderar över är att du kör delningsfiltret med balanserad utgång till single-end tillbaka in i naimförstärkaren. Det kan gå bra, det kan även gå mindre bra beroende på hur kretsarna är kopplade internt.
Om du drar ut alla kablar, kommer belysningen på kontrollpanelen tillbaka i naimförstärkaren då ?
Har du ljud nu ?

Jag drog ur DIN-kopplingen och pluggade ingången och då fungerar förstärkaren som vanligt igen (Naimen alltså). Panelen lyser som den ska och visar källa. Vad som sen alltså händer när jag tar bort pluggen och kopplar in DIN - kabeln i poweramp in så tänds källa plus muteknappen på XS som blinkar. Det är ok enligt manualen. Det händer när man ansluter extern förstärkare. Det felmeddelandet skall kvitteras genom att trycka och hålla in muteknappen. När jag gör det släcks panelen helt. Inga knappar lyser, utom mittlyset som indikerar att apparaten är på. Det är som att signalen försvinner (som Baffel undrade). Poweramp out är ju då opluggad, när man tar bort pluggen som är dubbel, dvs. pluggar både poweramp in och poweramp out (DIN-ingångarna).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-16 22:10

Kan det vara något med all blandning av obalanserat och balanserat? De där adaptrarna är som de ska? Jag hade inte litat på sådana.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-16 22:10

Ok, nu har jag tittat lite närmare på din Naim och inser att nuvarande koppling fungerar inte. Du måste använda pre-amp out (till höger om power amp in) till delningsfiltret.
Om du använder sub out får du ju bara bas registret och då blir det ingen signal tillbaka till Naim power in.

Du behöver alltså ytterligare en sådan specialadapter från DIN till 2xRCA/XLR.
Senast redigerad av Kalejdokom 2021-03-16 22:11, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-16 22:11

eljulio skrev:
Tangband skrev:
eljulio skrev:

Har du ljud nu ?

Jag drog ur DIN-kopplingen och pluggade ingången och då fungerar förstärkaren som vanligt igen (Naimen alltså). Panelen lyser som den ska och visar källa. Vad som sen alltså händer när jag tar bort pluggen och kopplar in DIN - kabeln i poweramp in så tänds källa plus muteknappen på XS som blinkar. Det är ok enligt manualen. Det händer när man ansluter extern förstärkare. Det felmeddelandet skall kvitteras genom att trycka och hålla in muteknappen. När jag gör det släcks panelen helt. Inga knappar lyser, utom mittlyset som indikerar att apparaten är på. Det är som att signalen försvinner (som Baffel undrade). Poweramp out är ju då opluggad, när man tar bort pluggen som är dubbel, dvs. pluggar både poweramp in och poweramp out (DIN-ingångarna).

Hmm... en försiktig början kan ju vara att du struntar helt i HP filtret till äggen utan filtrerar endast subwoofern med dsp-filtret. Bara för att kolla hur det låter till en början så att du får ljud ut. Det blir förstås suboptimalt men det är inte heller kul om du bränner nån ingång på Naimen av misstag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-16 22:13

RogerGustavsson skrev:Kan det vara något med all blandning av obalanserat och balanserat? De där adaptrarna är som de ska? Jag hade inte litat på sådana.

Precis , du hann före mig med just min fundering.

Eljulio vad är det för modell på adaprarna + kontaktdon de sitter i? Har du någon länk?

Gärna om du listar upp det du har , alla kablar, don osv. Med länk.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-16 22:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-16 22:14

Det är nog bäst att börja metodiskt att testa av komponent för komponent.
1: Koppla tillbaka som det var från början för att se om allt fungerar. (Då vet du att det funkar som det ska utan dom nya sakerna).
2: Koppla från sub out på Naim till Power amp in på Naim(med adapterkabeln din -> rca för att se att det fungerar som det ska(detta ska ju ge ljud i dina Bremen precis som i punkt 1
2: Koppla sedan in följande sub out från Naim direkt till input på A800 slutsteget(räcker att koppla in cha (mono i slutsteget). (sänk volymen & börja lågt för att se om du har ljud ut till suben via slutsteget.

När detta funkar kan vi gå vidare.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-16 22:19

VintageHiFi skrev:Det är nog bäst att börja metodiskt att testa av komponent för komponent.
1: Koppla tillbaka som det var från början för att se om allt fungerar. (Då vet du att det funkar som det ska utan dom nya sakerna).
2: Koppla från sub out på Naim till Power amp in på Naim(med adapterkabeln din -> rca för att se att det fungerar som det ska(detta ska ju ge ljud i dina Bremen precis som i punkt 1
2: Koppla sedan in följande sub out från Naim direkt till input på A800 slutsteget(räcker att koppla in cha (mono i slutsteget). (sänk volymen & börja lågt för att se om du har ljud ut till suben via slutsteget.

1. Spelar just nu, utan allt det nya inkopplat. Så ja, det funkar som det ska.
2. hmmm... från Naim till Naim? känns märkligt.
3. Har testat det när jag fick grejerna och det spelade då hej vilt, så subben funkar. Men då lät det ju sådär när den fick spela fritt uppåt i registret. Men det gick f*** att dra på...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-16 22:21

Kalejdokom skrev:Ok, nu har jag tittat lite närmare på din Naim och inser att nuvarande koppling fungerar inte. Du måste använda pre-amp out (till höger om power amp in) till delningsfiltret.
Om du använder sub out får du ju bara bas registret och då blir det ingen signal tillbaka till Naim power in.

Du menar att jag ska använda den utgången istället för subout? Den specialaren beställde jag från England (e-bay). Var typ två veckors leverans på den... :(

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-16 22:22

Jag får tacka för ikväll till er alla. Slut i rutan (huvudet). Det får bli nya tag imorgon. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-16 22:24

Kalejdokom skrev:Ok, nu har jag tittat lite närmare på din Naim och inser att nuvarande koppling fungerar inte. Du måste använda pre-amp out (till höger om power amp in) till delningsfiltret.

Så sub out är filtrerad eller vad? Det framgår väl inte av databladet/manualen? Om den utgången är filterad hade väl en del kunnat göras enklare?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-16 22:25

Del två imorgon då. Värsta actionfilmen . :) Såklart inte kul för dig eljulio men det kommer lösa sig såklart. :) Sen kan du bli inkopplingskonsult när du väl fixat färdigt med detta.

Bra jobbat idag eljulio! Nya friska tag imorgon. :D

Sa någon ....databladet/manualen...tja är ju en idé.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-16 22:31

eljulio skrev:

Du menar att jag ska använda den utgången istället för subout? Den specialaren beställde jag från England (e-bay). Var typ två veckors leverans på den... :(

Jag kollade upp detta & sub out ger fullregister ut enligt svar på Naims forum det finns inget LP filter applicerat på Sub Out

"The NAIT XS provides an unfiltered analogue stereo subwoofer output via a pair of RCA phono sockets.
Note: The subwoofer output is a duplicate of the preamplifier output. No low-pass filtering is applied."

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-16 22:32

eljulio skrev:

ok, inte helt utloggad. Men en till som denna alltså. Som ersätter subout? https://www.ebay.co.uk/p/6016833526?iid=254872203269

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-16 22:35

Är det ingen som läst Naim manualen innan ni börjat med dessa adaptrar?

https://www.naimaudio.com/sites/default ... issue5.pdf

Det står t.ex. en del om bygeln mellan för- och slutsteg - det är inte en vanlig signalbrygga. Se varningstexten nedan; här kan man t.ex. ansluta en extern nätdel. Det verkar inte funka som t.ex. på en NAD-förstärkare med byglar.
Jag skulle vara väldigt försiktig att leka med dom kontakterna!
Bilagor
Naim Nait XS.jpg
Naim Nait XS.jpg (300.8 KiB) Visad 2546 gånger

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-16 22:37

eljulio skrev:
VintageHiFi skrev:Det är nog bäst att börja metodiskt att testa av komponent för komponent.

1. Spelar just nu, utan allt det nya inkopplat. Så ja, det funkar som det ska.
2. hmmm... från Naim till Naim? känns märkligt.
3. Har testat det när jag fick grejerna och det spelade då hej vilt, så subben funkar. Men då lät det ju sådär när den fick spela fritt uppåt i registret. Men det gick f*** att dra på...

Naim till Naim anledning var att jag ville att du skulle testa följande.
1: Att din adapterkabel Din-RCA fungerar som tänkt.
2: Att din Naim fungerar som tänkt när du tar ut signalen via Sub Out & kör tillbaka den via Power amp in (detta kommer du ju göra senare fast då kommer signalen från delningsfiltrets High Out)
dvs att det fungerar utan att man kopplar in något i Pre-Amp Out

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-16 22:38

Kalejdokom skrev:Är det ingen som läst Naim manualen innan ni börjat med dessa adaptrar?

Jag säger bara.......

Nattlektyren
Senast redigerad av Baffel 2021-03-16 22:45, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum