Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Soffsub

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-25 14:39

Nu har du väl inte världens kraftigaste slutsteg kopplat till Bremen? Det är nog ett subjektivt intryck du förmedlar och jag brukar förvånas över att många högtalare pallar mera än vad man tror.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-25 14:49

RogerGustavsson skrev:Nu har du väl inte världens kraftigaste slutsteg kopplat till Bremen? Det är nog ett subjektivt intryck du förmedlar och jag brukar förvånas över att många högtalare pallar mera än vad man tror.

Så är det ju förstås. Men det var livenivå här hemma tidigare idag. Minst.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-25 16:04

Bremen 3D8 har hyggligt hög känslighet, så det behövs inte så där vansinnigt mycket effekt (egentligen spänning), speciellt när allt under 80 Hz hanteras av SB-1 med 800 W att tillgå (nästan, lite glädjesiffror är det från Behringers sida). Dessutom har man två högkänsliga diskanter att tillgå, vilket ger i princip noll termisk kompression. Den dynamiska kapaciteten i systemet är nog ganska bra utan att för den skull vara något klubb-PA.

Ordentligt rent spelar samtliga ingående delar också (låg THD), vilket gör att man gärna drar på lite extra.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-25 16:52

I-or skrev:Bremen 3D8 har hyggligt hög känslighet, så det behövs inte så där vansinnigt mycket effekt (egentligen spänning), speciellt när allt under 80 Hz hanteras av SB-1 med 800 W att tillgå (nästan, lite glädjesiffror är det från Behringers sida). Dessutom har man två högkänsliga diskanter att tillgå, vilket ger i princip noll termisk kompression. Den dynamiska kapaciteten i systemet är nog ganska bra utan att för den skull vara något klubb-PA.

Ordentligt rent spelar samtliga ingående delar också (låg THD), vilket gör att man gärna drar på lite extra.

Du verkar ha en del insikter om äggen som jag inte har avseende mätdata, etc. Oavsett så har jag inte tidigare upplevt Naiten som strömsvag. Tycker den har drivit både ägg och tidigare modeller bra. Men jag HAR ändå funderat över vad mer effekt skulle tillföra och om det skulle tillföra något.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-03-25 16:53

Baserat på de Electronic styckena som fanns i spellistan som delades så tror jag att detta album skulle kunna falla i smaken :D
https://open.spotify.com/album/51XKwHEyZFB4t9QIUMdn3i?si=U8wAFHhOSpuBZIYt2sqxuw
RoonShareImage-637522834471411146.png
RoonShareImage-637522834471411146.png (78.03 KiB) Visad 3796 gånger

Kanske denna speciellt!
https://open.spotify.com/track/5jAAZqIE8oxOfC76Q2sKBF?si=85ddd5cb56274806
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-25 17:17

eljulio skrev:
I-or skrev:Bremen 3D8 har hyggligt hög känslighet, så det behövs inte så där vansinnigt mycket effekt (egentligen spänning), speciellt när allt under 80 Hz hanteras av SB-1 med 800 W att tillgå (nästan, lite glädjesiffror är det från Behringers sida). Dessutom har man två högkänsliga diskanter att tillgå, vilket ger i princip noll termisk kompression. Den dynamiska kapaciteten i systemet är nog ganska bra utan att för den skull vara något klubb-PA.

Du verkar ha en del insikter om äggen som jag inte har avseende mätdata, etc. Oavsett så har jag inte tidigare upplevt Naiten som strömsvag. Tycker den har drivit både ägg och tidigare modeller bra. Men jag HAR ändå funderat över vad mer effekt skulle tillföra och om det skulle tillföra något.

Jag har diskuterat bl.a. elementen med Peter över telefon.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-25 18:29

dewpo skrev:Baserat på de Electronic styckena som fanns i spellistan som delades så tror jag att detta album skulle kunna falla i smaken :D
https://open.spotify.com/album/51XKwHEyZFB4t9QIUMdn3i?si=U8wAFHhOSpuBZIYt2sqxuw
RoonShareImage-637522834471411146.png

Kanske denna speciellt!
https://open.spotify.com/track/5jAAZqIE8oxOfC76Q2sKBF?si=85ddd5cb56274806

Där finns en del spännande. Av det lilla jag har hunnit lyssna på. Tackar! Jag märker f ö att sista oktaven i botten kan strula till det lite. På vansinnesvolymer då alltså...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-25 18:30

I-or skrev:
eljulio skrev:

Jag har diskuterat bl.a. elementen med Peter över telefon.

Nyfiken i en strut som man är så blir man ju nyfiken på b, när a har sagts... :wink:

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-25 20:59

Off topic...

Snart dags för en rund boll att sparkas runt med en viss comebackande herre. Kittlande tycker jag. :D

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-27 16:07

Soffmodd... 8O

Detta är väl ett av få forum där man inte rekommenderas att söka vård om man moddar en soffa som dämpåtgärd?

thumbnail_Image (2).jpg
thumbnail_Image (2).jpg (201.08 KiB) Visad 3596 gånger

thumbnail_Image (4).jpg
thumbnail_Image (4).jpg (216.9 KiB) Visad 3596 gånger

thumbnail_Image (6).jpg
thumbnail_Image (6).jpg (380.79 KiB) Visad 3596 gånger

Skruvarna har dragits åt på benen. Sen satte jag tre stag så att stabiliteten ökade. Sen fyllde jag den till max med INO-skum som jag hade över. Möjligt att det finns bättre material att fylla med, stenull kanske? Nåväl, det kanske kvittar att fylla den med dämpmaterial? Stagningen kanske räcker.

Resultat? Ja, det kittlar mycket mindre under rumpan. :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-27 16:24

Eljulio - hur låter det nu ?
Har elementen spelats in tillräckligt för att du kan skriva en längre recension ?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-27 16:35

Tangband skrev:Eljulio - hur låter det nu ?
Har elementen spelats in tillräckligt för att du kan skriva en längre recension ?

Bra, väldigt bra låter det. Vilket det också var med äggen allena. Men det är såklart mer botten nu och jag kan spela starkare.

Är klar med de flesta inställningarna och testar nu lite olika inställningar på low gain på X223. Någonstans -3 till -5 db tror jag att det kommer att landa på för att få bra balans mellan sub och ägg.

Jag ska skriva lite längre snart och då länka till musik jag har lyssnat på för att ge lite er lite bättre substans. Men det tar lite tid.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-27 17:58

Förutom de soffåtgärder som du redan har utfört, kan man även massbelasta med några stålklumpar om kanske totalt 20-30 kg om man inte tänker flytta så soffan så ofta. Skruvar man fast dem går de förstås också att ta bort så att man lättare kan bära soffan. På så sätt tar du bort även den allra sista lilla resten av soffvibrationerna.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-27 18:06

I-or skrev:Förutom de soffåtgärder som du redan har utfört, kan man även massbelasta med några stålklumpar om kanske totalt 20-30 kg om man inte tänker flytta så soffan så ofta. Skruvar man fast dem går de förstås också att ta bort så att man lättare kan bära soffan. På så sätt tar du bort även den allra sista lilla resten av soffvibrationerna.

Nu pratar vi... 8)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-27 18:30

Om du har shelving funktion i dsp:n så kan du testa att lägga in en sådan på -1 dB, -2 dB , - 4 dB osv från 80 Hz och nedåt 20 Hz .
Du har en viss roomgain och det är osannolikt att du träffar exakt rätt på första försöket, och med rak tonkurva.
Denna funktion finns förövrigt på samtliga Genelec subbasar i form av dsp eller dip-switchar och det är en bra funktion.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-27 18:34

Ino-skummet har väl ingen effekt vid de frekvenser som baslådan återger?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-27 18:36

RogerGustavsson skrev:Ino-skummet har väl ingen effekt vid de frekvenser som baslådan återger?

Nej, men jag stoppade i det ändå... :roll: :oops:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-27 18:51

I-or skrev:Förutom de soffåtgärder som du redan har utfört, kan man även massbelasta med några stålklumpar om kanske totalt 20-30 kg om man inte tänker flytta så soffan så ofta. Skruvar man fast dem går de förstås också att ta bort så att man lättare kan bära soffan. På så sätt tar du bort även den allra sista lilla resten av soffvibrationerna.

Helt korrekt. Lyssnarplats är ju redan i ett akustiskt nollställe i basen förutom kring 100 Hz som har hög resonanstäthet. Så, dämpa kring hundra Hz, men inte basen under 80 Hz. En Helmholz i soffan kring 100 Hz kanske? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-27 19:32

petersteindl skrev:

Helt korrekt. Lyssnarplats är ju redan i ett akustiskt nollställe i basen förutom kring 100 Hz som har hög resonanstäthet. Så, dämpa kring hundra Hz, men inte basen under 80 Hz. En Helmholz i soffan kring 100 Hz kanske? :)

Mvh
Peter

Hur åstadkommer man det? En Helmolz i 100 Hz? Snacka om specialare... 8)

Nu ska jag googla stålgods. En redan tung soffa ska bli tyngre...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-03-27 19:58

Med hålade eller slitsade MDF / plywoodskivor som täcker och tätar av "regelutrymmet" under soffsitsen, så kan du få en helmholtz. Om 12 mm skiva används så kan du fälla in en ram av trälister i "regelutrymmet" så skivan kommer i plan med stommens underkant.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-28 06:37

Adhoc skrev:Med hålade eller slitsade MDF / plywoodskivor som täcker och tätar av "regelutrymmet" under soffsitsen, så kan du få en helmholtz. Om 12 mm skiva används så kan du fälla in en ram av trälister i "regelutrymmet" så skivan kommer i plan med stommens underkant.

Kan jag då behålla de tvärslår jag skruvade fast igår och sätta dessa skivor i övriga utrymmen som är kvar? Det handlar om 3 sektioner, som jag tror att man kan se. Så det blir med tvärslår 6 fack av lite varierande storlek att göra ramar för som sen skruvas på plats. Här hittade jag en kalkylator: http://www.acousticmodelling.com/helmholtz.php
När jag ställer hålens storlek på 11 mm. verkar jag hamna rätt, dvs. på 100 hz. Vad jag inte riktigt förstår är om det räcker med en skiva, eller om det skulle vara flera lager av skivor, med mellanrum. Eller skiva följt av dämpmaterial ovan? Om vi säger att materialet är samma som soffsbubben, dvs. 12 mm plywood så kommer jag att ha plats för ca 8-10 cm dämpaterial ovan skivan. Är det korrekt uppfattat och i så fall, vilket material bör det vara?

I övrigt verkar det ju vara lätt att smälla ihop en sådan här, så varför inte. Soffan blir ju dessutom ännu tyngre och vridstyvare, vilket bara torde vara positivt.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-03-28 09:40

Det behövs 1 lufttätt avtätande skiva upp mot soffplymåerna + dämpande isolering + den hålade skivan nedåt golvet. Luften inuti med avståndet bakåt mot soffplymåskivan ger då en luftfjäder som en basreflexhögtalare där inre volym, antal portar och längd, håldia och moff inuti kombineras / varieras för en önskad avstämningsfrekvens. Det är väl inte alltid den första avstämningen / försöket hamnar prick på det teoretiska ... För en soff-helmholtz blir det justerbara som kan varieras antal hål som borras eller täcks över, om för många borrats från början.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-28 09:43

Spännande :)
Följer med mycket intresse.

/ Samuel

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-28 09:54

Adhoc skrev:Det behövs 1 lufttätt avtätande skiva upp mot soffplymåerna + dämpande isolering + den hålade skivan nedåt golvet. Luften inuti med avståndet bakåt mot soffplymåskivan ger då en luftfjäder som en basreflexhögtalare där inre volym, antal portar och längd, håldia och moff inuti kombineras / varieras för en önskad avstämningsfrekvens. Det är väl inte alltid den första avstämningen / försöket hamnar prick på det teoretiska ... För en soff-helmholtz blir det justerbara som kan varieras antal hål som borras eller täcks över, om för många borrats från början.

Ok! Så man bygger alltså som en låda då. Vad ska det vara för material i den dämpande isoleringen?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-28 09:55

eljulio, det går även att testa låta äggen spela fullt register och dela subwoofern betydligt lägre, det kan medföra att du inte märker av att basen spelar under dig/soffan då dessa ännu lägre frekvenserna blir ännu mer svåra att avgöra riktning för. Förhoppningsvis kommer du inte heller känna av basen om soffan inte ”spelar med” samt att kvaliteten på basen kanske möjligtvis blir högre, fast med enda hörbara nackdel att du kanske inte längre kan spela så där outhärdligt högt.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-03-28 10:42

eljulio skrev:
Ok! Så man bygger alltså som en låda då. Vad ska det vara för material i den dämpande isoleringen?

Glasfiberull, stenull, rayonskivor eller dom våfflade skumplastskivorna som du har nu ger lite olika simulerade resultat i diagrammen i programmet du använde. Dom har olika luftflödesresistivitet och den rutan kan du variera tillsammans med håldia och avstånd mellan hålen ( = % öppen area). Isover Piano är ca 5000 Pa.s/m², Isover 37 ca 13 000, stenull Flexibatts ca 9000, rayonskivor gissningsvis kring 3000 (?) och dom våfflade också gissningsvis kring 3000.

Jag bockade i rutan för "Absorber 2" i din länk och ändrade paneltjocklek till 12 mm, hålavstånd till 88 mm och luftflödesresistiviteten till 5000. Simuleringen visar då att maxabsorbtionen kryper uppåt i frekvens till prick 100 Hz jämfört med din "Absorber 1" vid ca 83,7 Hz.
Om du använder http://www.acousticmodelling.com/multi.php i stället och ändrar antal i rutan för simulerade absorbenter så kan du jämföra 4 st olika varianter samtidigt. Ändra även visat frekvensområde till tex 50-200 Hz, så blir diagrammen mer lättavlästa.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-28 12:44

Adhoc skrev:
eljulio skrev:

Glasfiberull, stenull, rayonskivor eller dom våfflade skumplastskivorna som du har nu ger lite olika simulerade resultat i diagrammen i programmet du använde. Dom har olika luftflödesresistivitet och den rutan kan du variera tillsammans med håldia och avstånd mellan hålen ( = % öppen area). Isover Piano är ca 5000 Pa.s/m², Isover 37 ca 13 000, stenull Flexibatts ca 9000, rayonskivor gissningsvis kring 3000 (?) och dom våfflade också gissningsvis kring 3000.

Jag bockade i rutan för "Absorber 2" i din länk och ändrade paneltjocklek till 12 mm, hålavstånd till 88 mm och luftflödesresistiviteten till 5000. Simuleringen visar då att maxabsorbtionen kryper uppåt i frekvens till prick 100 Hz jämfört med din "Absorber 1" vid ca 83,7 Hz.
Om du använder http://www.acousticmodelling.com/multi.php i stället och ändrar antal i rutan för simulerade absorbenter så kan du jämföra 4 st olika varianter samtidigt. Ändra även visat frekvensområde till tex 50-200 Hz, så blir diagrammen mer lättavlästa.

Tack så mycket! Då har jag lite att labba med. Jag tror jag kan göra lådan totalt ca. 10 cm på höjden, är ju bra att lite marginal upp till fjädrarna på soffan på ett par cm. Innermåttet blir då ca 76 mm. Finns det en kritiskt mått där? Men som sagt. Jag ska kontrollmäta, så fort sambon är ur huset...

Stenull kan väl vara ett bra material för ändamålet tänker jag, som effektivast för att bas.

Nu kan det här ta ett tag innan jag är klar. Nästa måndag kanske, alltså inte imorgon då. När lådorna är klara kan jag även passa på att väga dem. Om det inte blir runt 25-30 kg extravikt så får jag lägga på lite extravikt på något smart sätt så att även det målet nås i ett slag.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-03-28 12:56

Plättlätt. Du byter plywoodskivorna mot stålplåt med T 8 mm. Med 60x60 cm i sida hamnar varje kring ca 22,5 kg. Blir stabilt, tungt o bra. Lite jobbigt att borra hålen bara. Det får man ta om man är seriös. :D

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-28 14:36

goat76 skrev:eljulio, det går även att testa låta äggen spela fullt register och dela subwoofern betydligt lägre, det kan medföra att du inte märker av att basen spelar under dig/soffan då dessa ännu lägre frekvenserna blir ännu mer svåra att avgöra riktning för. Förhoppningsvis kommer du inte heller känna av basen om soffan inte ”spelar med” samt att kvaliteten på basen kanske möjligtvis blir högre, fast med enda hörbara nackdel att du kanske inte längre kan spela så där outhärdligt högt.

Jag ställde ner X223 till delning vid 45 hz och provade. Det blev ingen skillnad vad jag märkte avseende artefakter från soffan. Även om jag bara testade en kort stund. Soffan spelar nog främst med i betydligt lägre frekvenser. Jag tror nog att delningen vid 80 hz är bra. Jag kan lokaliserar inte subben annat än på livevolymnivå, med hörseln alltså. Däremot känner jag den på medelnivå och uppåt. Mer, ju högre jag spelar förstås och beroende av musiken som spelas. Vilket förstås är självklarheter. Soffan sjunger inte med lika mycket efter uppstagningen, som nämndes igår.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-29 10:50

eljulio skrev:
goat76 skrev:eljulio, det går även att testa låta äggen spela fullt register och dela subwoofern betydligt lägre, det kan medföra att du inte märker av att basen spelar under dig/soffan då dessa ännu lägre frekvenserna blir ännu mer svåra att avgöra riktning för. Förhoppningsvis kommer du inte heller känna av basen om soffan inte ”spelar med” samt att kvaliteten på basen kanske möjligtvis blir högre, fast med enda hörbara nackdel att du kanske inte längre kan spela så där outhärdligt högt.

Jag ställde ner X223 till delning vid 45 hz och provade. Det blev ingen skillnad vad jag märkte avseende artefakter från soffan. Även om jag bara testade en kort stund. Soffan spelar nog främst med i betydligt lägre frekvenser. Jag tror nog att delningen vid 80 hz är bra. Jag kan lokaliserar inte subben annat än på livevolymnivå, med hörseln alltså. Däremot känner jag den på medelnivå och uppåt. Mer, ju högre jag spelar förstås och beroende av musiken som spelas. Vilket förstås är självklarheter. Soffan sjunger inte med lika mycket efter uppstagningen, som nämndes igår.

Vad bra att du testade, då vet du iallafall att problematiken kvarstår även vid lägre delning så då kvarstår det att försöka lösa problematiken med den sjungande soffan.

Då är mitt nästa förslag att du tar reda på om det är några specifika frekvenser som får soffan att sjunga extra mycket. Öppna "Online Tone Generator" https://www.szynalski.com/tone-generator/ och gå stegvis frekvens för frekvens, om du då hittar några extra problematiska frekvenser kan du testa ta ner just dessa i din DSP.

Jag tror du kan öppna sidan med Tone Generator på din telefon eller vad du nu brukar använda när du lyssnar på Spotify, var bara försiktig och börja med låg ljudvolym så att du inte spelar sönder något. :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum