Bygga biorum

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-04-15 18:52

Jag tänkte ta samma svarta färg som i taket och bakom duken.

Nu när jag har öppnat alla a2 så har jag sett två olika kopplingar på diskanterna. Fyra av dom har varit kopplade med (-) från terminalanslutning till (-) på diskant och (+) från terminalen till (-) på den andra diskanten. Stämmer detta?

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bygga biorum

Inläggav RMA » 2021-04-15 21:49

BootCut skrev:Jag tänkte ta samma svarta färg som i taket och bakom duken.

Nu när jag har öppnat alla a2 så har jag sett två olika kopplingar på diskanterna. Fyra av dom har varit kopplade med (-) från terminalanslutning till (-) på diskant och (+) från terminalen till (-) på den andra diskanten. Stämmer detta?

Från + terminal till - på diskant 1 + till konding, från konding till - diskant 2 + till - terminal.
Gick det där att förstå?

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bygga biorum

Inläggav RMA » 2021-04-15 21:52

Båda diskanterna har en spole paralellt över dessutom. På senaste varianten då, vet ej om det är så på dina dock.

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-04-16 09:10

RMA skrev:
BootCut skrev:Jag tänkte ta samma svarta färg som i taket och bakom duken.

Nu när jag har öppnat alla a2 så har jag sett två olika kopplingar på diskanterna. Fyra av dom har varit kopplade med (-) från terminalanslutning till (-) på diskant och (+) från terminalen till (-) på den andra diskanten. Stämmer detta?

Från + terminal till - på diskant 1 + till konding, från konding till - diskant 2 + till - terminal.
Gick det där att förstå?


Tack för svar. Jag kanske inte är helt med på din beskrivning. Men om jag tolkat det rätt så stämmer inte din beskrivning med hur högatalrna var kopplade när jag öppnade dom. Om vi bara tittar på + och - från terminalen så ser det ut såhär:
+ från terminal till - på diskant 1
- från terminal till - på diskant 2

Är det någon som har en bild på monteringsbeskrivningen?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-04-16 10:04

Intressant fråga, skall det vara olika kopplat i olika versioner av a2?

Kanske lika bra att ringa IÖ.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-04-16 10:05

BootCut skrev:Jag tänkte ta samma svarta färg som i taket och bakom duken.

Nu när jag har öppnat alla a2 så har jag sett två olika kopplingar på diskanterna. Fyra av dom har varit kopplade med (-) från terminalanslutning till (-) på diskant och (+) från terminalen till (-) på den andra diskanten. Stämmer detta?


Blir nog bra! Rolla dem?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-04-29 10:42

Då var a1:or och a2:or fixade och målade. Och får här ta del av lite morgonsol.
Bilagor
Målade högtalare.jpg
Målade högtalare.jpg (338.37 KiB) Visad 4424 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-04-29 11:05

Snygga! En färg jag själv hade kunnat tänka mig. Hur målade du dem?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-04-30 09:16

Jag rollade dom, där det gick. Utformningen av a2 gör ju att man måste komplettera med pensel på sina ställe. Det räckte med två lager.

Näst på tur är att spänna upp duken. Har en Dreamscreen tab tension som väntar med spänning på att bli monterad :D

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-04-30 20:10

Ok!

Är det ljudtransparent duk den där?

Det går undan :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-05-02 13:41

Nej, den är inte ljudtransparent. Jag köpte den för ett par år sedan till ett biorum i mitt förra hus. Som hade lite andra förutsättningar för biorum. Hade jag köpt ny duk nu till detta rummet så hade jag kanske köpt en aningen lite större duk som var ljudtransparent. Men risken är att duken då hade hamnat för långt fram och gjort rummet mindre. Jag är nöjd som det är nu, och 120 tum kommer nog räcka gott och väl på ca 3 m avstånd 8)

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-07-26 21:43

Har blivit lite paus från biorummet. Har gjort ett kontor och lite annat. Men nu är det igång igen. Duken sitter uppe, och jag har börjat montera ett par dämpare. Men det ska upp många fler.
Bilagor
IMG_20210726_201116.jpg
IMG_20210726_201116.jpg (1.56 MiB) Visad 4107 gånger

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Bygga biorum

Inläggav Frisk » 2021-07-26 23:11

Kul att det går framåt! För min del finns en hel del att göra men det tycks få mycket låg prio såhär års...
Lycka till med bygge och fortsatt motivation.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bygga biorum

Inläggav DVD-ai » 2021-07-27 09:59

Ja kul att det fortsätter :)


Och samma här, det läggs inte mycket tanke på HiFi just nu och jag är knappt inne på forumet.
Allt annat är intressantare, och så har jag inte något jag vill direkt förändra med ljudet så det gör ju sitt till också. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bygga biorum

Inläggav Bill50x » 2021-07-27 12:05

DVD-ai skrev:... och så har jag inte något jag vill direkt förändra med ljudet så det gör ju sitt till också. :)

Ja, det är ett lite helsicke att sitta nöjd. Då får man byta fokus, köpa handgjorda skor för 50 papp eller nåt...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bygga biorum

Inläggav DVD-ai » 2021-07-27 13:02

Bill50x skrev:
DVD-ai skrev:... och så har jag inte något jag vill direkt förändra med ljudet så det gör ju sitt till också. :)

Ja, det är ett lite helsicke att sitta nöjd. Då får man byta fokus, köpa handgjorda skor för 50 papp eller nåt...

/ B


Nä usch.... Köpa prylar är verkligen motsatsen till vad jag har intresse av. :)
Jag njuter av att bygga och reparera saker så det ska göras lite på semestern strax.
Och vara ute i naturen, umgås med vänner, segla och njuta av musik och film osv....
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-07-28 20:52

Kul att det går framåt! :) Duken ser nästan välvd ut på bild, i alla fall på min mobil. Är den det?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-08-06 15:38

genstruktur skrev:Kul att det går framåt! :) Duken ser nästan välvd ut på bild, i alla fall på min mobil. Är den det?

Det stämmer. Du ser helt rätt. :)

Jag har fått upp två dämpare i taket. Passade på att montera stjärnhimmel i dom. Lite svårt att fånga på bild, men jag blev väldigt nöjd.
Bilagor
IMG_20210801_212928.jpg
IMG_20210801_212928.jpg (348.7 KiB) Visad 3827 gånger
IMG_20210801_212859.jpg
IMG_20210801_212859.jpg (221.23 KiB) Visad 3827 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-08-06 20:36

Coolt! Hur fungerar välvd duk för en projektor-duknovis som mig? :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-08-10 18:14

Jag är absolut ingen expert på det området. Duken har ett antal år på nacken. Jag gjorde med all säkerhet en del research innan jag köpte duken. En del av anledningen till att det blev just denna duken var för att jag fick den till ett riktigt bra pris. Hade jag köpte en duk idag så vet jag inte om jag hade valt en välvd duk.

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-08-11 13:48

Jag har satt upp dämpare för att ta dom första reflektionerna på sidoväggarna. Är det ett problem att högtalarna trycker in mot dessa dämpare? Jag har byggt dom av inplastad glasull och Caruso Bond.

Jag har tryckt in dom ganska mycket nu och rädd att det ska påverka ljudet från högtalarna på något sätt.
Bilagor
IMG_20210811_133418.jpg
IMG_20210811_133418.jpg (596.95 KiB) Visad 3681 gånger
IMG_20210811_133409.jpg
IMG_20210811_133409.jpg (387.41 KiB) Visad 3681 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Bygga biorum

Inläggav genstruktur » 2021-08-11 15:06

När jag talade med iö sa han att det inte gör något om de står emot ino aco, men de får inte trycka hårt emot. Flytta ut 1mm i så fall sa han 8)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bygga biorum

Inläggav Nattlorden » 2021-08-11 15:07

Högtalarna kan ju inte röra sig fritt på mjukfötterna om de är inkörda i något. Och är det plastad isolering, så kommer du ju att få en tidig reflex från det också som inte borde vara önskvärd.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga biorum

Inläggav Adhoc » 2021-08-11 19:20

För avisolering av vibrationer är det belastningen / ytenhet på mjukfötterna som spelar roll. Jag tror inte den påverkas (nämnvärt) av att högtalaren fösts in i absorbenten en del. Om den då även kan svaja mindre fram och tillbaks jämfört med fristående, kan jag inte se det som någon nackdel. En diskant vibrerar väldigt lite fram och tillbaks i mm. Om, hypotetiskt, det var en väldigt lätt låda med bautabas som accelererar fram och tillbaks och diskanten sitter i toppen som vanligt, kunde stort svaj nog börja påverka hur diskantljudet uppfattas. Tunn plastfilm mot isoleringen kan vara bra för att inte dämpa ned diskant onödigt mycket. Komprimering av fluffig tjock isolering, typ >> 2 dm till högre densitet lär försämra absorbtion av basen men på bilden verkar det inte vara så stor del som tryckts ihop. Jag tror ögat störs mer än örat av högtalarinfösningen i absorbenten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bygga biorum

Inläggav Nattlorden » 2021-08-11 19:55

Adhoc skrev:För avisolering av vibrationer är det belastningen / ytenhet på mjukfötterna som spelar roll. Jag tror inte den påverkas (nämnvärt) av att högtalaren fösts in i absorbenten en del. Om den då även kan svaja mindre fram och tillbaks jämfört med fristående, kan jag inte se det som någon nackdel. En diskant vibrerar väldigt lite fram och tillbaks i mm. Om, hypotetiskt, det var en väldigt lätt låda med bautabas som accelererar fram och tillbaks och diskanten sitter i toppen som vanligt, kunde stort svaj nog börja påverka hur diskantljudet uppfattas.


Håller inte med. Det är den låga resonansfrekvensen i systemet som är grundförutsättningen för mjukfötternas funktion (Sonic Design åsyftar jag nu enbar alltså). Kopplar man högtalaren mot något annat genom att de står emot, så kommer resonansfrekvensen att flytta sig uppåt och med lite otur nå in i det området som exciteras av musiksignalen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BootCut
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-01-26

Re: Bygga biorum

Inläggav BootCut » 2021-08-11 22:27

Tack för all input!

Högtalarna trycker in ca 5 cm i dämparen, som är 20 cm tjock. Det är mer än att den bara touchar vid. Men jag vet inte om man kan säga att den är kopplad mot dämparen. Jag skulle nog påstå att trycket på alla fyra SD fötter är samma som när högtalaren inte är intryckt i dämparen.

Men jag ska nog ändå ta ner dom imorgon och göra dämparna något tunnare just där hörnen på högtalarna trycker in. Den lilla modifieringen påverkar nog inte lika mycket som min eventuella oro över att jag inte gör något åt det. :)

Det är en väldigt tunn plastfolie runt glasfibern, och utanpå har jag ett tyg som är betydligt tjockare. Så jag är inte så orolig för den delen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bygga biorum

Inläggav Nattlorden » 2021-08-12 08:34

BootCut skrev:Tack för all input!

Högtalarna trycker in ca 5 cm i dämparen, som är 20 cm tjock. Det är mer än att den bara touchar vid. Men jag vet inte om man kan säga att den är kopplad mot dämparen. Jag skulle nog påstå att trycket på alla fyra SD fötter är samma som när högtalaren inte är intryckt i dämparen.

Men jag ska nog ändå ta ner dom imorgon och göra dämparna något tunnare just där hörnen på högtalarna trycker in. Den lilla modifieringen påverkar nog inte lika mycket som min eventuella oro över att jag inte gör något åt det. :)

Det är en väldigt tunn plastfolie runt glasfibern, och utanpå har jag ett tyg som är betydligt tjockare. Så jag är inte så orolig för den delen.


Ja, men det är inte NEDÅT som sd-fötterna fungerar! Det är för att högtalaren skall svaja fram och tillbaka på dem. Din koppling förhindrar svajandet!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga biorum

Inläggav Adhoc » 2021-08-12 17:28

Nattlorden skrev:
BootCut skrev:Tack för all input!

Högtalarna trycker in ca 5 cm i dämparen, som är 20 cm tjock. Det är mer än att den bara touchar vid. Men jag vet inte om man kan säga att den är kopplad mot dämparen. Jag skulle nog påstå att trycket på alla fyra SD fötter är samma som när högtalaren inte är intryckt i dämparen.

Men jag ska nog ändå ta ner dom imorgon och göra dämparna något tunnare just där hörnen på högtalarna trycker in. Den lilla modifieringen påverkar nog inte lika mycket som min eventuella oro över att jag inte gör något åt det. :)

Det är en väldigt tunn plastfolie runt glasfibern, och utanpå har jag ett tyg som är betydligt tjockare. Så jag är inte så orolig för den delen.


Ja, men det är inte NEDÅT som sd-fötterna fungerar! Det är för att högtalaren skall svaja fram och tillbaka på dem. Din koppling förhindrar svajandet!


Mja. Stor svajjighet för fristående högtalare på mjukfötter visar att man är nära fötternas lägsta möjliga egenresonans. Men är själva svajjigheen bra ... ?

Egenresonansen i mjukfötterna beror på hur deras styvhet och anliggningsarea är anpassad till den kraft dom utsätt för (= högtalarens vikt / massa). Fötternas formfaktor, rund eller fyrkantig etc, spelar viss roll, runda med samma anliggningsarea som fyrkantiga är mjukare, då fyrkantiga har större omkretsarea i tvärsnittet. Fötternas egenresonans bör vara så låg som möjligt för bästa vibrationsavkoppling mot / från omgivningen och fötternas vibrationsavkoppling börjar så smått vid (rot2) x fötternas egenresonans och därefter med stigande avisolering uppåt i frekvens. 1 oktav upp mot egenresonansfrekvensen får drygt 10 dB avisolering, för 90% / - 20dB isolering knappt 2 oktaver upp. Se diagrammet, tex 1500 rpm / 25 Hz => 3000 Hz / 50 Hz => 5000 rpm / 83 Hz.

Vikten på högtalaren är konstant och dess kraft nedåt mot mjukfötterna tror jag knappast förändras särskilt mycket av att ena högtalarhörnet är lite inföst i absorbenten, därmed heller inte fötternas egenresonans.

Det finns dock, tycker jag, inget egenvärde i att högtalarna är instabila och svajjiga för minsta knuff. Kan den låga egenresonansen behållas (alltså belastningen mot fötterna) i kombination med att högtalarna stabiliseras och svajjigheten bromsas vore det att föredra. ”Bromsen” kan vara att högtalarlådan väger väldigt mycket i förhållande till bashögtalarkonen eller någon justerbar manick som i sig själv har bra dämpande egenskaper (= omvandlande rörelseenergi till värme) eller en helt avkopplad komplicerad spännanordning integrerad mot mjukfötterna. Själv gjorde jag i ordning en enkel manick mot mina högtalare för att minska svajjigheten och eventuell påverkan från ”rekylen” mot diskantens egna minimala små rörelser vid musikspelande.

Vibrationsisolering.PNG
Vibrationsisolering.PNG (164.55 KiB) Visad 3576 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bygga biorum

Inläggav Nattlorden » 2021-08-12 19:27

Adhoc skrev:
Nattlorden skrev:
BootCut skrev:Tack för all input!

Högtalarna trycker in ca 5 cm i dämparen, som är 20 cm tjock. Det är mer än att den bara touchar vid. Men jag vet inte om man kan säga att den är kopplad mot dämparen. Jag skulle nog påstå att trycket på alla fyra SD fötter är samma som när högtalaren inte är intryckt i dämparen.

Men jag ska nog ändå ta ner dom imorgon och göra dämparna något tunnare just där hörnen på högtalarna trycker in. Den lilla modifieringen påverkar nog inte lika mycket som min eventuella oro över att jag inte gör något åt det. :)

Det är en väldigt tunn plastfolie runt glasfibern, och utanpå har jag ett tyg som är betydligt tjockare. Så jag är inte så orolig för den delen.


Ja, men det är inte NEDÅT som sd-fötterna fungerar! Det är för att högtalaren skall svaja fram och tillbaka på dem. Din koppling förhindrar svajandet!


Mja. Stor svajjighet för fristående högtalare på mjukfötter visar att man är nära fötternas lägsta möjliga egenresonans. Men är själva svajjigheen bra ... ?

Egenresonansen i mjukfötterna beror på hur deras styvhet och anliggningsarea är anpassad till den kraft dom utsätt för (= högtalarens vikt / massa). Fötternas formfaktor, rund eller fyrkantig etc, spelar viss roll, runda med samma anliggningsarea som fyrkantiga är mjukare, då fyrkantiga har större omkretsarea i tvärsnittet. Fötternas egenresonans bör vara så låg som möjligt för bästa vibrationsavkoppling mot / från omgivningen och fötternas vibrationsavkoppling börjar så smått vid (rot2) x fötternas egenresonans och därefter med stigande avisolering uppåt i frekvens. 1 oktav upp mot egenresonansfrekvensen får drygt 10 dB avisolering, för 90% / - 20dB isolering knappt 2 oktaver upp. Se diagrammet, tex 1500 rpm / 25 Hz => 3000 Hz / 50 Hz => 5000 rpm / 83 Hz.


Och när då egenresonansen med korrekt valda SD-fötter ligger på 3-4Hz, så... :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga biorum

Inläggav Adhoc » 2021-08-12 19:56

Så långt ned i frekvens kommer man nog inte inte med dom säljs i butik, dom är inte tillräckligt tjocka.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster