dewpo skrev:Här på faktiskt så verkar det finnas någon form av konsensus att alla uppfattar musik ungefär lika
Men om man tar synen som exempel så finns det mycket liten korrelation mellan att se perfekt
(2.0) Och förmågan att finna fel i en bild. Förmågan att finna fel i en bild beror mer på förmågan att processa informationen än synens skärpa.
Varför skulle det vara annorlunda med musik? Rimligtvis borde förmågan att finna fel i återgivningen ha mer med processförmåga än hörsel att göra?
Vad tror faktiskt expertisen, Hur olika upplever vi människor ljud och musik?
Jag tycker för det första att folk uppfattar musik väldigt olika på forumet. Ungefär som överallt annars.
Toole påstår ju att tränade lyssnare kan utgöra ett bättre underlag då man ska välja den bästa högtalaren i blindtest.
Själv undrar jag varför man inte, i alla sammanhang istället borde jämföra med levande musik då man utvärderar fel i återgivningen. Alltså inte jämföra mellan anläggningar, utan referensen borde vara levande musik.
Dvs:
1. Låter en gitarr som en gitarr , med alla övertoner i behåll, utan överdrifter ?
2. Finns det en god närvarokänsla ?
3. Kommer musikernas intention fram bra genom anläggningen ? Finns det en bra samspelthet hos musikerna och kan jag tydligt höra vilka toner som spelas i basregistret , utan bummel och otydlighet ?
Av de tre ovanstående parametrarna är nr 3 absolut viktigast - för mig. Oavsett vilken musik det gäller som jag gillar. Både klassisk musik och rock/pop/jazz.
Fallerar denna punkt så blir musiken bara tråkigt att lyssna till.
Musik är en universellt språk och förstår man tonspråket ( som nästan alla kan lära sig ) kan alla njuta av musik.
Det behövs därför inga utvalda guld-öron, utan förmågan att avgöra musikalisk kvalitet och återgivning finns hos nästan alla.