Moderator: Redaktörer
galder skrev:Sådär, då är man Qobuz'are.
RogerGustavsson skrev:Sökfunktionen är virrig hos Qobuz, tycker jag. Söker man på t.ex. Svend Asmussen får man en massa andra Svend. Saknar en del album från Tidal. Qobuz har mera information om en del av albumen, hela texthäften och så. Har ännu inte stött på att man får lossy-format som man får hos Tidal ibland. Uppkoppling till Chromecast är bättre integrerad än hos Tidal. Ljudmässigt? Skitsamma.
RogerGustavsson skrev:Det blir 75 album på Tidal på honom, inga andra Svend. Söker man på Neil Young ger Qobuz fler träffar än Tidal. Det finns en sökfunktion för LABEL hos Qobuz men den ger konstiga svar.
RogerGustavsson skrev:Sökfunktionen är virrig hos Qobuz, tycker jag. Söker man på t.ex. Svend Asmussen får man en massa andra Svend. Saknar en del album från Tidal. Qobuz har mera information om en del av albumen, hela texthäften och så. Har ännu inte stött på att man får lossy-format som man får hos Tidal ibland. Uppkoppling till Chromecast är bättre integrerad än hos Tidal. Ljudmässigt? Skitsamma.
RogerGustavsson skrev:Söker man på Neil Young ger Qobuz fler träffar än Tidal.
RogerGustavsson skrev:Sökfunktionen är virrig hos Qobuz, tycker jag. Söker man på t.ex. Svend Asmussen får man en massa andra Svend. Saknar en del album från Tidal. Qobuz har mera information om en del av albumen, hela texthäften och så. Har ännu inte stött på att man får lossy-format som man får hos Tidal ibland. Uppkoppling till Chromecast är bättre integrerad än hos Tidal. Ljudmässigt? Skitsamma. .
galder skrev:Blev överraskad när jag såg att ena artisten hade släppt ett nytt album. Tills jag började att lyssna; wtf, det var en annan artist med samma namn. Arghh!
Mats skrev:galder skrev:Blev överraskad när jag såg att ena artisten hade släppt ett nytt album. Tills jag började att lyssna; wtf, det var en annan artist med samma namn. Arghh!
Det där är ju inget unikt för Qobuz, har stött på liknande hos Tidal. Själv har jag kört Qobuz sen i december, gillar den klart bättre än Tidal. Hemma kör jag dessutom Roon - blir riktigt aptitligt tillsammans.
dewpo skrev:Har nu sagt upp mitt Tidal abonnemangOch skall snart hoppa på Qobuz tåget
Men jag har ett par dagar kvar innan Tidal skulle förnyats så för att få ut mesta möjliga av min prov tid väntar jag till slutat av veckan
goat76 skrev:Ett tips till er andra som liksom mig byter från Tidal till Qobuz.
Förutom att bara säga upp abonnemanget hos Tidal så föreslår jag att ni som haft automatiska betalningar genom paypal går in även där och spärrar Tidal för framtida betalningar. Det var några användare som för några år sedan råkade ut för att Tidal (förhoppningsvis av misstag) fortsatte dra månadsavgiften efter uppsägning av tjänsten.
https://digiday.com/marketing/tidal-apo ... -accounts/
Vet inte om följande står på svenska om man har svenskt Windows i sin PC, men så här gör man iallafall för att inaktivera betalningar i Paypal:
Paypal - Settings - Money, Banks and cards - Automatic Payments - Set Automatic Payments - Välj Tidal i listan och inaktivera framtida betalningar genom att trycka Cancel.
RogerGustavsson skrev:Tycker Tidal borde sluta med MQA.
pLudio skrev:RogerGustavsson skrev:Tycker Tidal borde sluta med MQA.
Att finansiera MQA via Tidal är som att kissa i byxorna så du vet vad du måste göra...
hcl skrev:goat76 skrev:Ett tips till er andra som liksom mig byter från Tidal till Qobuz.
Förutom att bara säga upp abonnemanget hos Tidal så föreslår jag att ni som haft automatiska betalningar genom paypal går in även där och spärrar Tidal för framtida betalningar. Det var några användare som för några år sedan råkade ut för att Tidal (förhoppningsvis av misstag) fortsatte dra månadsavgiften efter uppsägning av tjänsten.
https://digiday.com/marketing/tidal-apo ... -accounts/
Vet inte om följande står på svenska om man har svenskt Windows i sin PC, men så här gör man iallafall för att inaktivera betalningar i Paypal:
Paypal - Settings - Money, Banks and cards - Automatic Payments - Set Automatic Payments - Välj Tidal i listan och inaktivera framtida betalningar genom att trycka Cancel.
Bytte också Tidal => Qobuz (och angav MQA som anledning).
Qobuz har ju dessutom Studio Master kvalitet, vilket ju alltid är trevligt. Våra senaste utgåvor finns i 24/96 på Qobuz
pLudio skrev:RogerGustavsson skrev:Tycker Tidal borde sluta med MQA.
Att finansiera MQA via Tidal är som att kissa i byxorna så du vet vad du måste göra...
Zzombie skrev:Man behöver inte hoppa på cancel-kulturen och säga upp Tidal, bara att låta abonnemanget vara kvar och inte betala. De har dessutom ny svensk musik som kategori och favoriter på Tidal blandas utan problem på LMS som om de vore album/artister på min hårddisk. Tråkigt med MQA som verkar vara en onödig grej smarta rosa slipsar försöker lura på skivbolagen. MQA slipper man tydligen om CD-kvalitet är tillräckligt, men ändå surt att betala för 24/96 som kräver extra maskinvara.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster