MQA - nåt att ha?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav goat76 » 2021-04-19 18:06

Kralle, om jag inte missförstår det där så visar det att MQA-spåret och HIFI-spåret inte alls är likadana?

Kralle skrev:Roade mig lite med att jämföra ett par filer i Deltawave. Den ena är Tidals "Masterkvalitet" (kommer i 48 kHz/24 bit) och den andra är samma låt i Tidals "HiFI-kvalitet" (44,1 kHz/16 bit).
Låten är Que Sera Sera med Marcus Miller från albumet Laid Back.
https://tidal.com/browse/album/89386269

Files are NOT a bit-perfect match (match=0,17%) at 16 bits
Files match @ 50,0048% when reduced to 5,66 bits

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Kralle » 2021-04-19 18:11

Största skillnaden finns över 20 kHz.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav goat76 » 2021-04-19 18:53

Tell skrev:
goat76 skrev:Merparten av all musik Tidal erhåller finns eller är fortfarande i lossless 16/44.1, det är dock olyckligt att MQA breder ut sig mer och mer i deras utbud, och ännu mer olyckligt är det ifall den version som inte är märkt med ”master” är samma MQA-fil som den märkta.

Om du kollar pLudios klipp så visas det att om ett album finns i både lossless och MQA så kommer även icke-MQA-kompatibel enheter att spela upp MQA-filerna oavsett vad, OCH dom kommer göra det ful dist. Det ska inte heller finnas något sätt att kringgå det. Tidal blev helt plötsligt väldigt osexigt.


Tell, berätta hur objektivt bedömmande du känner dig vara på en skala 1-10 då du baserat på ett enda exempel från en kille i en Youtube-video, och därefter vill göra gällande att det alltid är MQA-filerna som spelas upp när man väljer att spela upp lossless-versionen?

Det är ju jättesynd om Tidal på senare tid har börjat göra så och helt gör sig av med ljudfilerna i lossless 16/44.1, men nog vill jag se en hel drös med tydligas exempel på att så verkligen är fallet innan jag är villig att döma ut Tidal på den punkten.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav rqu » 2021-04-19 21:27

Kralle skrev:Roade mig lite med att jämföra ett par filer i Deltawave. Den ena är Tidals "Masterkvalitet" (kommer i 48 kHz/24 bit) och den andra är samma låt i Tidals "HiFI-kvalitet" (44,1 kHz/16 bit).
Låten är Que Sera Sera med Marcus Miller från albumet Laid Back.
https://tidal.com/browse/album/89386269

Vit kurva är Master och blå är HiFi.
m_miller_deltawave.jpg


Lite lustigt. Googlar jag ser jag att den är inspelad i 44.1/24.
Tracks 1-7, 9 – 44.1 kHz / 24-bit PCM
Track 8 – 44.1 kHz / 24-bit PCM, mastered in 48 kHz / 24-bit
Från https://www.prostudiomasters.com/album/page/20701
Den har ju exakt samma avrullning som den vanliga vilket verkar vettigt då det är samma samplingsfrekvens. Den högupplösta ser ut att enbart ha högre brus? Tycker det mest ser knasigt ut men vad vet jag...

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav hcl » 2021-04-19 21:35

rqu skrev:
Kralle skrev:Roade mig lite med att jämföra ett par filer i Deltawave. Den ena är Tidals "Masterkvalitet" (kommer i 48 kHz/24 bit) och den andra är samma låt i Tidals "HiFI-kvalitet" (44,1 kHz/16 bit).
Låten är Que Sera Sera med Marcus Miller från albumet Laid Back.
https://tidal.com/browse/album/89386269

Vit kurva är Master och blå är HiFi.
m_miller_deltawave.jpg


Lite lustigt. Googlar jag ser jag att den är inspelad i 44.1/24.
Tracks 1-7, 9 – 44.1 kHz / 24-bit PCM
Track 8 – 44.1 kHz / 24-bit PCM, mastered in 48 kHz / 24-bit
Från https://www.prostudiomasters.com/album/page/20701
Den har ju exakt samma avrullning som den vanliga vilket verkar vettigt då det är samma samplingsfrekvens. Den högupplösta ser ut att enbart ha högre brus? Tycker det mest ser knasigt ut men vad vet jag...

Att utgå från musik inspelad med 44 kHz och sampla om till 48 kHz är fullständigt huvudlöst. I bästa fall är det inte dåligt, men oftast för det något negativt med sig. Något liknande gäller dessvärre musik inspelad med 48 kHz som samplas om till 44 kHz och det var tämligen vanligt i studio under en lång tid. Idag är det nog i så fall vanligare att musiken faktiskt spelas in i 44 kHz även om det nog är vanligare med högre samplingsfrekvenser, som givetvis ger mer marginaler för mer rimligt branta antivikningsfilter och ett bättre ljudande slutresultat. Visst att sampla om måste inte vara jättelilla, men ofta ger det lite shine på musiken. Inget man vill ha i de flesta fall.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Tell » 2021-04-19 21:46

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:Merparten av all musik Tidal erhåller finns eller är fortfarande i lossless 16/44.1, det är dock olyckligt att MQA breder ut sig mer och mer i deras utbud, och ännu mer olyckligt är det ifall den version som inte är märkt med ”master” är samma MQA-fil som den märkta.

Om du kollar pLudios klipp så visas det att om ett album finns i både lossless och MQA så kommer även icke-MQA-kompatibel enheter att spela upp MQA-filerna oavsett vad, OCH dom kommer göra det ful dist. Det ska inte heller finnas något sätt att kringgå det. Tidal blev helt plötsligt väldigt osexigt.


Tell, berätta hur objektivt bedömmande du känner dig vara på en skala 1-10 då du baserat på ett enda exempel från en kille i en Youtube-video, och därefter vill göra gällande att det alltid är MQA-filerna som spelas upp när man väljer att spela upp lossless-versionen?

Det är ju jättesynd om Tidal på senare tid har börjat göra så och helt gör sig av med ljudfilerna i lossless 16/44.1, men nog vill jag se en hel drös med tydligas exempel på att så verkligen är fallet innan jag är villig att döma ut Tidal på den punkten.

Pja runt 8-9. Eftersom MQA har låst sitt system så pass hårt så är det här dom absolut bästa mätsiffrorna vi har att tillgå, o jag tycker han har gjort det riktigt bra med inte speciellt många potentiella fel. Du ha kollat klippet antar jag? :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Baffel » 2021-04-19 21:51

Här är en som inte är direkt överförtjust i MQA, om man säger så:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav goat76 » 2021-04-19 22:55

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Om du kollar pLudios klipp så visas det att om ett album finns i både lossless och MQA så kommer även icke-MQA-kompatibel enheter att spela upp MQA-filerna oavsett vad, OCH dom kommer göra det ful dist. Det ska inte heller finnas något sätt att kringgå det. Tidal blev helt plötsligt väldigt osexigt.


Tell, berätta hur objektivt bedömmande du känner dig vara på en skala 1-10 då du baserat på ett enda exempel från en kille i en Youtube-video, och därefter vill göra gällande att det alltid är MQA-filerna som spelas upp när man väljer att spela upp lossless-versionen?

Det är ju jättesynd om Tidal på senare tid har börjat göra så och helt gör sig av med ljudfilerna i lossless 16/44.1, men nog vill jag se en hel drös med tydligas exempel på att så verkligen är fallet innan jag är villig att döma ut Tidal på den punkten.

Pja runt 8-9. Eftersom MQA har låst sitt system så pass hårt så är det här dom absolut bästa mätsiffrorna vi har att tillgå, o jag tycker han har gjort det riktigt bra med inte speciellt många potentiella fel. Du ha kollat klippet antar jag? :)


Så speciellt låst är det inte så att ingen kan jämföra lossless-filen mot MQA-filen, vilket Kralle ganska enkelt visade med den jämförelsen han gjorde. Varför visade det testet att det föreligger en skillnad och varför lägger du ingen vikt alls vid det?

Jag blir faktiskt rätt häpen över att du så uppenbart hoppas att det ska vara på det absolut sämsta möjliga vis, varför, jag kan inte alls förstå varför någon ljudintresserad kan sitta och hoppas att något är ljudmässigt dåligt???

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav goat76 » 2021-04-19 23:00

Baffel skrev:Här är en som inte är direkt överförtjust i MQA, om man säger så:
[ YouTube ]


Och trots det har hans företag implementerat support för MQA i deras produkter. Då är ju företag som Linn och några fler mycket mer rakryggade då de vägrar den funktionen i deras produkter. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Baffel » 2021-04-19 23:03

Stämmer. Han tar upp det. Deras kunder kräver det. I annat fall så hade de inte haft MQA-support i sina produkter. Mammon , du vet. Han tycker, trots att de använder MQA, att MQA är lurendrejeri.

Han tar även upp även Linn och MQA.
Senast redigerad av Baffel 2021-04-19 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav goat76 » 2021-04-19 23:12

Baffel skrev:Stämmer. Han tar upp det. Deras kunder kräver det. I annat fall så hade han inte gjort det. Mammon , du vet. :)


Och du tror inte att det finns Linn-ägare som krävde detsamma?

Iställer för att ge support för något som så uppenbart är en trojansk häst bara för att lura till sig licenspengar, så borde PS Audio gått ut med tillräckligt tydlig information till sina kunder om varför detta med MQA är en dålig grej.
Det är själva essensen med att våga vara rakryggad. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Baffel » 2021-04-19 23:13

Jag håller med dig. :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav hcl » 2021-04-20 07:09

goat76 skrev:
Baffel skrev:Stämmer. Han tar upp det. Deras kunder kräver det. I annat fall så hade han inte gjort det. Mammon , du vet. :)


Och du tror inte att det finns Linn-ägare som krävde detsamma?

Iställer för att ge support för något som så uppenbart är en trojansk häst bara för att lura till sig licenspengar, så borde PS Audio gått ut med tillräckligt tydlig information till sina kunder om varför detta med MQA är en dålig grej.

+1
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-20 11:24

goat76 skrev:
Baffel skrev:Här är en som inte är direkt överförtjust i MQA, om man säger så:
[ YouTube ]


Och trots det har hans företag implementerat support för MQA i deras produkter. Då är ju företag som Linn och några fler mycket mer rakryggade då de vägrar den funktionen i deras produkter. :)



Med tanke på prisnivån på det han säljer, tror jag de har råd att betala licens för MQA och därmed får lättare sälja.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Bill50x » 2021-04-20 11:39

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:
Baffel skrev:Här är en som inte är direkt överförtjust i MQA, om man säger så:
[ YouTube ]

Och trots det har hans företag implementerat support för MQA i deras produkter. Då är ju företag som Linn och några fler mycket mer rakryggade då de vägrar den funktionen i deras produkter. :)

Med tanke på prisnivån på det han säljer, tror jag de har råd att betala licens för MQA och därmed får lättare sälja.

Möjligt. Man stöder en korrupt teknik för att sälja fler lådor elektronik. Ska vi passa på och bojkotta PS Audio också?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav hcl » 2021-04-20 20:10

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Och trots det har hans företag implementerat support för MQA i deras produkter. Då är ju företag som Linn och några fler mycket mer rakryggade då de vägrar den funktionen i deras produkter. :)

Med tanke på prisnivån på det han säljer, tror jag de har råd att betala licens för MQA och därmed får lättare sälja.

Möjligt. Man stöder en korrupt teknik för att sälja fler lådor elektronik. Ska vi passa på och bojkotta PS Audio också?

/ B

Jag har knutit näven i byxfickan och bojkottade dom redan innan jag kände till att dom fanns.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Bill50x » 2021-04-20 21:05

hcl skrev:Jag har knutit näven i byxfickan och bojkottade dom redan innan jag kände till att dom fanns.

Det tråkiga är att musikproducenter/skivbolag hänger på för att det kan öka deras kontroll över musiken och att hårdvarutillverkare/distributörer gör sammanledes för att attrahera tilltänkta kunder som gått på lögnerna om MQA's förträfflighet. Alltså, även om man vet bättre, som i fallet med PS Audio, så marknadsför man lögnerna för att det gagnar försäljningen.

Förhoppningsvis kommer MQA att begravas inom en ganska snar framtid.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Tell » 2021-04-21 06:13

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell, berätta hur objektivt bedömmande du känner dig vara på en skala 1-10 då du baserat på ett enda exempel från en kille i en Youtube-video, och därefter vill göra gällande att det alltid är MQA-filerna som spelas upp när man väljer att spela upp lossless-versionen?

Det är ju jättesynd om Tidal på senare tid har börjat göra så och helt gör sig av med ljudfilerna i lossless 16/44.1, men nog vill jag se en hel drös med tydligas exempel på att så verkligen är fallet innan jag är villig att döma ut Tidal på den punkten.

Pja runt 8-9. Eftersom MQA har låst sitt system så pass hårt så är det här dom absolut bästa mätsiffrorna vi har att tillgå, o jag tycker han har gjort det riktigt bra med inte speciellt många potentiella fel. Du ha kollat klippet antar jag? :)


Så speciellt låst är det inte så att ingen kan jämföra lossless-filen mot MQA-filen, vilket Kralle ganska enkelt visade med den jämförelsen han gjorde. Varför visade det testet att det föreligger en skillnad och varför lägger du ingen vikt alls vid det?

Jag blir faktiskt rätt häpen över att du så uppenbart hoppas att det ska vara på det absolut sämsta möjliga vis, varför, jag kan inte alls förstå varför någon ljudintresserad kan sitta och hoppas att något är ljudmässigt dåligt???


Va? Jag hoppas väl ingenting? Ta o kollat på klippet nu bara, alla argument finns där.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav goat76 » 2021-04-21 09:04

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Pja runt 8-9. Eftersom MQA har låst sitt system så pass hårt så är det här dom absolut bästa mätsiffrorna vi har att tillgå, o jag tycker han har gjort det riktigt bra med inte speciellt många potentiella fel. Du ha kollat klippet antar jag? :)


Så speciellt låst är det inte så att ingen kan jämföra lossless-filen mot MQA-filen, vilket Kralle ganska enkelt visade med den jämförelsen han gjorde. Varför visade det testet att det föreligger en skillnad och varför lägger du ingen vikt alls vid det?

Jag blir faktiskt rätt häpen över att du så uppenbart hoppas att det ska vara på det absolut sämsta möjliga vis, varför, jag kan inte alls förstå varför någon ljudintresserad kan sitta och hoppas att något är ljudmässigt dåligt???


Va? Jag hoppas väl ingenting? Ta o kollat på klippet nu bara, alla argument finns där.


Jag har sett det där klippet för flera dagar sedan och det presenteras inte några nyheter vad gäller uppspelningen av formaten.

1. En MQA-fil spelas upp i MQA om man har licensierad uppspelningsutrustning.

2. Om man inte har MQA-licensierad utrustning och OM man väljer en MQA-fil så spelas MQA-versionen av spåret upp men inte som MQA, utan en slarvigt uttryckt "nedsamplad" version av MQA-varianten.

3. För alla album i Tidals musikbibliotek vars inte är märkta som "Master" så spelas dessa upp i ursprungsformatet, vilket i de flesta fall är vanlig lossless 16/44.1. Detta gäller uppskattningsvis 99% av all musik i Tidals musikbibliotek, men ju mer mainstream ens lyssningsvanor är desto fler album kan finnas som "Master".


För min egen del finns det knappt några band i min favoritlista vars album är märkta med "Master", det mesta jag därmed lyssnar på genom Tidal är lossless 16/44.1.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-21 09:20

goat76 skrev:
Baffel skrev:Här är en som inte är direkt överförtjust i MQA, om man säger så:
[ YouTube ]


Och trots det har hans företag implementerat support för MQA i deras produkter. Då är ju företag som Linn och några fler mycket mer rakryggade då de vägrar den funktionen i deras produkter. :)


Fast han hoppar över att säga något om MQA kontra CD.... det är ju den jämförelsen som är den relevanta då det är kvalité per strömmad datamängd som är det relevanta i strömningssammanhang.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav goat76 » 2021-04-21 11:40

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Baffel skrev:Här är en som inte är direkt överförtjust i MQA, om man säger så:
[ YouTube ]


Och trots det har hans företag implementerat support för MQA i deras produkter. Då är ju företag som Linn och några fler mycket mer rakryggade då de vägrar den funktionen i deras produkter. :)


Fast han hoppar över att säga något om MQA kontra CD.... det är ju den jämförelsen som är den relevanta då det är kvalité per strömmad datamängd som är det relevanta i strömningssammanhang.


Du citerar mig, men jag förstår inte riktigt vad det du skriver har för relation till det jag skrev?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav pLudio » 2021-05-31 21:05

MQA är numera "better than lossless" enligt Bob. Fantastiskt. :-D

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav I-or » 2021-06-01 11:36

MQA är för dumt för att överhuvudtaget ödsla tid eller tangentbordstryckningar på. Designad högfrekvensförvrängning på burk, i bästa fall dock ohörbart. Hifi-gökeri i kubik.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Almen » 2021-06-01 12:01

Det intressanta är att jag tidigare har hänvisat till ett typ referensdokument vad gäller detta (alltså PCM-systemets (icke-existerande) tillkortakommanden):

JAES Vol. 52, No. 3, 2004 March, "Coding for High-Resolution Audio Systems" skrev:Provided that both the correct level of TPDF dither is used in the quantizer, and the signal has no content above
the Nyquist frequency (half the sampling rate), then the system has infinite resolution of both time and amplitude.

Artikelns författare? J. Robert Stuart!
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav idea » 2021-06-01 13:11

Detta är fundamenta i digital signalbehandling och det verkar som åtskilliga av de som konstruerar Hi-end inte fattat detta. Alla analoga signaler har oändlig upplösning och samplingsteoremet säger att alla signaler under fs/2 kan identiskt återskapas. Så att sampla upp efter A/D kommer inte att tillföra någon mer information till signalen men det kan göra det enklare att återskapa i D/A-steget.
Vad samplingsteoremet dock inte säger något om är vad som sker i "amplitudplanet" dvs hur väl in och ut-signal korrelerar i amplitud och där är det antalet bitar i A/D som entydigt styr, ju fler desto bättre. Men där använder ju MQA några bitar till att istället "öka på samplingsfrekvensen" vilket ju är helt bakvänt mot vad de borde göra.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Harryup » 2021-06-03 09:40

Fast man kanske skall ha i bakhuvudet att MQA ger möjlighet till debitering per avspelningstillfälle. Så man "kan" mycket väl ha ekonomiska incitament som lindats in i tekniska morötter för konsumenten som gynnsamt påverkar licensutgivares ekonomi.

/Harry

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Almen » 2021-06-03 10:05

Harryup skrev:Fast man kanske skall ha i bakhuvudet att MQA ger möjlighet till debitering per avspelningstillfälle. Så man "kan" mycket väl ha ekonomiska incitament som lindats in i tekniska morötter för konsumenten som gynnsamt påverkar licensutgivares ekonomi.

/Harry

Vad gäller MQA behöver man inte ens ha det i bakhuvudet - där är det uppenbart att det endast och allenast är monetära incitament som styrt.

Och sorgligt nog kan man nog också förutsätta att de tekniskt ansvariga, främst Bob Stuart, vet fuller väl att deras affärsidé är en "lösning" på ett icke-problem.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Morello » 2021-06-03 10:11

Om gemene hifi-gubbe och hifi-pressen varit mer bildad, hade detta format aldrig behövt se dagens ljus.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav Bill50x » 2021-06-03 12:01

Morello skrev:Om gemene hifi-gubbe och hifi-pressen varit mer bildad, hade detta format aldrig behövt se dagens ljus.

Sant. Eftersom jag är tekniskt outbildad (men vet nog mer än gemene man) så var det inlåsningen i ett proprietärt system med licensiering i varje steg som gjorde att jag tog avstånd direkt till tekniken. Annars lät det väl fint att kunna skicka högupplöst material (dvs högre än CD) med lägre krav på bandbredd. Men man behöver inte läsa speciellt mycket innan man inser att det inte överensstämmer med sanningen. Bara det att transparansen saknas, att man inte vill släppa till jämförelser mellan identiska urval med MQA och icke MQA och att mätningar tydligen visar på sämre tekniska data - det räcker för tummen ner för min del.

I höst ska jag och mina Tidal-delande kamrater testa lite Qubuz några månader, låter Q lika bra eller bättre så dumpar vi Tidal.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: MQA - nåt att ha?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-03 13:01

Qobuz eller Tidal? Jag är som åsnan mellan hötapparna. Utbudet skiljer sig lite åt hos de båda och några titlar försvinner vid övergång till Qobuz, tvärtom på andra hållet. Qobuz ljuger lite när det säger att det är lossless för hela slanten, det är det inte. Tidal har också en del snålkodat. I båda fallen verkar det vara rättigheter som sätter käppar i hjulen. Lite oroande att Qobuz stressar datorer så pass jämfört med konkurrenterna, verka vara något med grafiken som ger hög belastning. Stänger man ner fullskärmsvisning går belastning ner dramatiskt. Har förmedlat det till Qobuz men inget har hänt. Ej heller har de album som jag påpekat är snålkodade ändrats till lossless.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster