sprudel skrev:Resonerade med IÖ sist han var här om DBA och […]
Har han sagt något om att rummet egentligen är alldeles för smalt för att vara optimalt?
Mvh E*
Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Resonerade med IÖ sist han var här om DBA och […]
E skrev:sprudel skrev:Resonerade med IÖ sist han var här om DBA och […]
Har han sagt något om att rummet egentligen är alldeles för smalt för att vara optimalt?
Mvh E*
sprudel skrev:E skrev:sprudel skrev:Resonerade med IÖ sist han var här om DBA och […]
Har han sagt något om att rummet egentligen är alldeles för smalt för att vara optimalt?
Mvh E*
Det är ju inte så mycket att göra åt
Maarten skrev:Eller (om man inte är ute efter högre ljudtrycksförmåga och lägre distorsion eller ny bostad) så ekvaliserar man för en infinitesimal del av de pengarna och kommer längre än vad man (normalt) kan göra med högtalare och rumsanpassning. Och slipper dessutom förfulande och i vissa fall utrymmeskrävande ingrepp. Enda nackdelen är att man optimerar för sweetspot (och inte när man går omkring med dammsugaren :- ).
goat76 skrev:Jag tror nog de flesta håller med om att EQ är det absolut sista åtgärdssteget man gör om man känner att man inte kommer längre (eller vill göra mer) med placeringen av högtalarna och anpassningen av rumsakustiken.
sprudel skrev:goat76 skrev:Jag tror nog de flesta håller med om att EQ är det absolut sista åtgärdssteget man gör om man känner att man inte kommer längre (eller vill göra mer) med placeringen av högtalarna och anpassningen av rumsakustiken.
Jo, så är det nog. Att ersätta denna utsikten bakom mig över Skandiahamnen och inloppet till Göteborg med 10 kbm rockwool faller nog inte i god jord!
sprudel skrev:goat76 skrev:Jag tror nog de flesta håller med om att EQ är det absolut sista åtgärdssteget man gör om man känner att man inte kommer längre (eller vill göra mer) med placeringen av högtalarna och anpassningen av rumsakustiken.
Jo, så är det nog. Att ersätta denna utsikten bakom mig över Skandiahamnen och inloppet till Göteborg med 10 kbm rockwool faller nog inte i god jord!
The control of excessively long decays in a listening room with strong low-frequency modes is problematic, expensive, and sometimes impossible with conventional passive means. A systematic methodology is presented to design active modal equalization able to selectively reduce the mode decay rate of a loudspeaker-room system at low frequencies in the vicinity of a sound engineer's listening location. Modal equalization is able to increase the rate of initial sound decay at mode frequencies, and can be used with conventional magnitude equalization to optimize the reproduced sound quality. Two methods of implementing active modal equalization are proposed. The first modifies the primary sound such that the mode decay rates are controlled. The second uses separate secondary radiators and controls the mode decays with additional sound fed into the secondary radiators. Case studies are presented of implementing active modal control according to the first method.
Methods to control the unwanted effects of low-frequency modes in critical listening rooms range from complex signal processing to the positioning of loudspeakers and listeners. A rigorous scientific experiment has been conducted to evaluate the perceived quality of eight low-frequency reproduction systems used to control the unwanted effects of room modes in a standard listening room. A strong correlation has been demonstrated between perceived improvements in quality and the decay times of low-frequency energy. For critical listening conditions, those systems ensuring a faster decay of low-frequency energy are preferred over those attempting to “flatten” the magnitude frequency response.
Room equalization traditionally has been implemented as a single correction filter applied to all the channels in the audio system. Having more sources reproducing the same monophonic low-frequency signal in a room has the benefit of not exciting certain room modes, but it does not remove other strong room resonances. This paper explores the concept of using some of the loudspeakers as sources, while others are effectively sinks of acoustic energy, so that as acoustic signals cross the listening area, they flow preferentially from sources to sinks. This approach resists the buildup of room resonances, so that modal peaks and antimodal dips are reduced in level, leaving a more uniform low-frequency response. Impulse responses in several real rooms were measured with a number of loudspeaker positions and a small collection of observer positions. These were used to study the effect of source and sink assignment, and the derivation of an appropriate signal delay and response to optimize the room behaviour. Particular studies are made of a common 5.0 speaker setup, and a stereo configuration with two or more standard subwoofers. A measurable room parameter is defined which quantifies the deleterious effects of low-frequency room resonances, supported by a specific room equalization philosophy. Results are encouraging but not striking. Signal modification needs to be considered.
nuffe skrev:Tänk på att digitala lösningar fördröjer signalen något, dvs bas och övrig musik kommer i otakt med en sån lösning.
Henrik
Adhoc skrev:Nr 2 av länkarna som du skrev: "Denna, hmm... intressant.!" om har jag lagt in en direktlänk till tidigare här på Faktisk. Den gick till University of Salford och var fritt nedladdningsbar. Jag vet inte om den är upplagd där fortfarande, jag har den i alla fall sparad som en pdf på kåmputtern.
Morello skrev:nuffe skrev:Tänk på att digitala lösningar fördröjer signalen något, dvs bas och övrig musik kommer i otakt med en sån lösning.
Henrik
Nej, någon fördröjning av sådan dignitet medför ej en hygglig DSP.
Morello skrev:nuffe skrev:Tänk på att digitala lösningar fördröjer signalen något, dvs bas och övrig musik kommer i otakt med en sån lösning.
Henrik
Nej, någon fördröjning av sådan dignitet medför ej en hygglig DSP.
E skrev:Problem med läppsynk lär väl inte Morello ha någon möjlighet att upptäcka.![]()
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], nijo, RogerGustavsson och 47 gäster