Unamco T1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
radelius

Unamco T1

Inläggav radelius » 2021-05-19 22:39

Jag fick tag i en Unamco T1 v1 med delad tallrik i bra skick. Den har stått oanvänd sedan gud vet när men funkar och snurrar som den ska men något låg hastighet. Rembyte kan vara på sin plats och rengöring samt smörjning av lagret.
Jag skulle vilja ha tips om bra tweeks, trådar och/eller sajter om denna klassiker.
Ska montera någon lämlig pupp typ ADC/Shure/Pickering de närmaste dagarna för att höra vad som kommer ut, har aldrig haft en Unamco tidigare. Lite retro julafton :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Unamco T1

Inläggav Baffel » 2021-05-19 22:44

De här är bra. Har lite olika grejer, remmar i mängder bl.a.
shot_2021-05-19_22-44-38.png
shot_2021-05-19_22-44-38.png (588.88 KiB) Visad 2809 gånger

https://www.kullager.se/
Senast redigerad av Baffel 2021-05-19 22:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-05-19 22:45

Jag skulle rekommendera att inte satsa på nåhon veteranpickup, för pickuper har en tendens att tappa stinget när dom blir gamla. Upphängningen av nålen hårdnar och jag undrar om inte t.o.m magneten tappar magnetismen. Så satsa på någon ny fräsch pickup!
När du köper rem så är tjockleken mycket viktig för att få rätt hastighet, kolla att det blir originaltjockleken..
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-05-19 22:47

Baffel skrev:De här är bra. Har lite olika grejer, remmar i mängder bl.a.

Skojar du med oss?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-05-19 23:01

Jo jag känner till ådrandets påverkan på material. Jag har och använder veteranpuppar men med nyare nålar från Jico och Lp-Gear som är riktigt bra. Har även nyare puppar.
Som jag förstår det så är T1:ans arm i get vidare för lågkomplianta puppar varför de gamla godingarna torde vara rätt val. Modernare pu är generellt lite styvare i upphängningen.
Provar och ser hur det låter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-05-19 23:19

Här finns manualen, på sista sidan finns dessutom mätningar på ett antal olika pickuper i Unamco-armen:
http://www.vinylengine.com/ve_downloads ... t-1_sv.pdf

Om du inte reggat ett gratiskonto där än där så rekommenderar jag det, dom har massor med manualer och annat om skivspelare mm.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-19 23:21

paa skrev:
Baffel skrev:De här är bra. Har lite olika grejer, remmar i mängder bl.a.

Skojar du med oss?

Själv har jag fixat rem för drivning av volympot i ett försteg via dem. Sökte upp rätt material och storlek, ned till en mm passform på alla håll. Med lämplig elasticitet. Klappat och klart. :) De har massvis av olika varianter. Det är väl bara att kolla. För övrigt allt möjligt annat som kanske man kan vara i behov av. Rent mekaniska detaljer dvs.

Den där remmen till skivspelaren ser ju inte så märkvärdig ut, men vad vet jag. Det kanske är något superspecial med den.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-05-20 08:23

Tack paa jag är med där och har hittat manual, tester etc. Baffel: tack för länken, kan vara bra att ha.
Jag söker nog mer av typen tips om uppgradering utöver det vanliga typ Lencoheaven som iof har en sida om vår gamla svenska klenod. Dock är Unamcon tämligen okänd utomlands men de få som känner till den är överlag positiva. Den jämförs ofta med gamla ERA från Frankrike som imorterades av just Unamco laboratories. Kanske ingen slump att de har likheter.
Jag vet att jag någonstans sett något om en redig ombyggnation där det mesta rivits bort av ursprunget. Tyvärr är minnet bra men kort så jag hittar inte tillbaks dit.
Unamcon förefaller ha en bra motor och lagret verkar vara bra, armen kan man dock ha lite åsikter om. Leker med tanken att bygga en motorstyrning när vintermörkret infaller. Tills dess är det insamling av idéer som gäller.
/S

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-05-20 08:34

Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-20 09:05

radelius skrev:Jag fick tag i en Unamco T1 v1 med delad tallrik i bra skick. Den har stått oanvänd sedan gud vet när men funkar och snurrar som den ska men något låg hastighet. Rembyte kan vara på sin plats och rengöring samt smörjning av lagret.
Jag skulle vilja ha tips om bra tweeks, trådar och/eller sajter om denna klassiker.
Ska montera någon lämlig pupp typ ADC/Shure/Pickering de närmaste dagarna för att höra vad som kommer ut, har aldrig haft en Unamco tidigare. Lite retro julafton :D

Kul !
Kan rekommendera en AT 95 pickup :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-20 09:56

juanth skrev:https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=14935

Roger har moddat

Stämmer. Modifiering runt 1981.

Innerchassit är rätt vekt och ringer som en kyrkklocka. Originalet till höger, till vänster ett nytt innerchassi spånskiva+aluminiumplåt, anpassat till en lång tonarm (312 mm effektivt) från Stax, UA-70. Jag skulle rekommendera en uppstyvning och dämpning av innerchassit.

unamco innerchassi.jpg
unamco innerchassi.jpg (306.71 KiB) Visad 2652 gånger

Så här såg den ut med anpassad topplåt. Tallriksmattan är från NAD, 5 mm tjock, fanns som tillbehör.

unamco med Stax-arm.jpg
unamco med Stax-arm.jpg (285.65 KiB) Visad 2652 gånger

Efter några år blev det fler ombyggnationer.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-05-20 10:53

Ser man på nu kommer det jag söker :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-20 11:45

Jag rekommenderar att byta plastbrickan i botten av tallrikslagret, den verkar gröpas ur med tiden. Kolla också om lagret glappar. Tonarmen är lite speciell och förmodligen är den rörliga massan i högsta laget för en del pickuper. När jag köpte den ny 1974 satt det en ADC XLM monterad. Provade flera andra senare Ortofon MC-20 och Dynavector Karat (som hängde med till Stax-armen). Tror jag har motorer, ett lock, kanske även själva lådan kvar.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-05-20 12:59

Kul Roger!
Bra att veta att du har lite reservdelar.
Jag har precis börjat titta på spelaren som är i orginalskick. Lagret verkar vara i bra form men i behov av rengöring.
Plastbiten (delrin?) ska jag pillra ut och kolla på, har en bricka i teflon till Lenco L75 liggande som jag tror kan passa. Fyllde du (Roger) upp lagret med olja eller bara fett på vissa delar?
Antar att det är sintrade lager i huset?
Tog isär tonarmslagren igår kväll. Nållagren för vertikal rörlighet är inte vad man skulle önska men de kanske duger. Konstruktionen är klen. Det horisontella lagret verkar vara av bättre kvalité. Gissar att jag med tiden bygger en ny arm till spelaren, kanske en WTL-klon. Men jag vill prova orginalet först.
När du bytte innerchassit på din Roger, var du tvungen att tweeka fjädringen?

/S

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-20 14:02

Kommer inte riktigt ihåg om det var sintrade lager i huset men det var väl en bussning uppe och en där nere av något slag. Lagertappen hade en kula i botten som vilade på plastbrickan av Delrin eller Teflon. Jag fyllde med olja, inte fett.

Det nya innerchassit jag gjorde gick bra tillsammans med original upphängning och den tyngre tallriksmattan. Min Unamco hade också den tvådelade tallriken. Just tallriken med dess lagertapp har jag senare använt för den nuvarande skivspelaren, resten är där annorlunda.

För något år sedan var det någon som hörde av sig, var intresserad av tonarmen men den hade jag inte kvar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-05-20 17:44

Just innerchassit tror jag är den svagaste länken. Tallriken med det stora rotationströghetsmomentet hjälper inte mot dynamiskt svaj när innerchassit har så otroligt mycket lägre rotationströghetsmoment. Dessutom är det för vekt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-20 18:44

Är väl så att innerchassit bör ha en hög massa för att inte röra sig i förhållande till motorn?

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-05-20 18:50

RogerGustavsson skrev:Är väl så att innerchassit bör ha en hög massa för att inte röra sig i förhållande till motorn?

Det "dependar" ju - knacka t.ex på en kyrkklocka, som ju brukar ha en ansenlig massa... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-20 18:54

En hög massa behöver inte betyda bronsgjutning! Blir i regel mindre klang om man blandar material med var för sig olika egenskaper t.ex. akryl och bly.

När det gäller innerchassit är det den gulmarkerade delen som behöver styvas upp, mellan lagerhuset och tonarmsfästet. Det går säkert att samtidigt åstadkomma en resonansdämpning genom att laminera med ett passande material.

innerchassi.jpg
innerchassi.jpg (69.61 KiB) Visad 2496 gånger

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-05-20 19:57

RogerGustavsson skrev:En hög massa behöver inte betyda bronsgjutning! Blir i regel mindre klang om man blandar material med var för sig olika egenskaper t.ex. akryl och bly.

Ja, det var väl närmast det jag avsåg: massa är inte den enda faktorn i sammanhanget.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-05-20 20:37

En lämplig förstyvning med tex en aluminiumprofil borde funka bra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-05-22 16:09

Om man bildgooglar på: sub chassis Linn
så ser man att det har gjorts talrika försök, det ena dyrare än det andra för att få fram en bra lösning.
Så det är nog inte så enkelt som "en aluminiumprofil".
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-05-22 19:07

Nej förmodligen inte. Hur som helst har jag gått igenom alla delar på spelaren nu och fått igång den med en Pickering 3000 med LP Gear vivid libe nål. Den låter oförskänt bra måste jag säga.
Tvivlar på att ett nytt styvare innerchassi gör någon nytta efterson allt annat är klent dimensionerat på spelaren. Tonarmen har jättehög egendämpning bla pga slacka nållager som är fjäderspända i sidled varför resonansen för systemet med PU är extremt väldämpat, knappt hörbar resonans neråt 7-8Hz. Förvånande låg resonansfrekvens, hade förväntat mig uppåt 10Hz med den puppen.
Skivtallrikens lager är också rätt speciellt. Det består av ett tjockväggigt aluminiumrör fastskruat på högkant med en plastbricka i botten som tappens kula vilar på. I sidled är det någon form av bruna syntetringar med små hål i, alltså inte sintrade bronslager.
Det är inte tal om att fylla detta lager med olja, jag fettade in med litiumfett och det verkar fungera.
Som sagt är jag förbluffad över hur pass bra spelaren låter i jämförelse med mina andra fem spelare. Därmed inte sagt att den är bäst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-22 19:31

radelius skrev:Tvivlar på att ett nytt styvare innerchassi gör någon nytta efterson allt annat är klent dimensionerat på spelaren.

Fast det är bara innerchassiets styvhet och resonansfrihet som gör något, höljet är ju avfjädrat. Tonarmen har förmodligen hög effektiv massa och det borde ge låg resonansfrekvens i kombination med mjuka pickuper. Med de där supermjuka pickuperna som fanns på 70-talet spårade inte min Unamco buckliga skivor.

Min senaste ombyggnation såg ut så här (sedan skulle den få ny färg).

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... lare-1.jpg

Bakifrån kan man se utrymmet som ska hysa drivelektronik och ett Sentec PP-9 RIAA. Det gröna är SD-kuddar. Tallrikslageret är special och motorn en stumt monterad DC-motor. Armen är en Rega RB-300 med annan kabel.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... lare-2.jpg

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-05-22 20:10

Det är kanske bra med ett stadigt chassi men inte självklart. Jämför Linns tonarmsplatta som mixtrades med en hel del i början på 80-talet av glada amatörer och en och annan förståsigpåare. Det blev bara sämre, den behövde vara lite rapplig och klent infäst i chassit för att ta hand om resonanser från tonarmen. Lite samma resonemang kan ev stämma på Unamcons stålchassi. Dvs om den blir styvare höjs egenresonansen i chassit som i sin tur kan starta ringningar i någon annan del i spelaren...
Kommer du ihåg vad din upplevelse var Roger?

Snyggt litet rosa bygge förövrigt. Hur gjorde du med lagrets botten, jag ser att det sticker ut rakt neråt. Skruvade du på en separat bottenplatta på lagret eller var det en annan version av lager?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-22 22:35

Ett helt nytt lagerhus och infästning av det i chassit (som är helt stumt och resonansfritt). I princip är lager och tonarm fästa som en bult med mutter på undersidan. Du har väl sett hur Linns innerchassi ser ut nu? Det är väldigt långt från deras plåtchassi med en ditskruvad träfiberskiva för tonarmen.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-05-23 10:49

Jo, fräst ur ett stycke aluminium, snacka om kyrkklocka. Men det funkar väl då allt är smart och avstämt sammanfogat för att dämpa ut resonanser.

Återgå till Generellt om hifi