Etsa kretskort - ett trevande försök

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-04-27 19:38

Samma sak med en laserskrivare (verkar lite jobbigare):
https://www.youtube.com/watch?v=5FWUul62irY
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Michael » 2021-04-27 20:15

Det jag skrev om förut testade jag nu i KiCad, för skojs skull. Jag har aldrig kört KiCad förut. Skippade här gerber steget , utan importerade KiCad filen direkt hos mönsterkort tillverkaren OSH Park.
Bild

Spännande saker du hittar, men etsa när det finns Kineser och Amrikaner som gör riktiga kort billigt, nä tack för mig.

PS. Gjorde ingen komponent, utan använde några testpoint komponenter som fanns (plus två vior). Kortkontur ritas som linjer i ett speciellt lager.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-04-27 21:26

Michael skrev:Det jag skrev om förut testade jag nu i KiCad, för skojs skull. Jag har aldrig kört KiCad förut. Skippade här gerber steget , utan importerade KiCad filen direkt hos mönsterkort tillverkaren OSH Park.
[ Bild ]

Spännande saker du hittar, men etsa när det finns Kineser och Amrikaner som gör riktiga kort billigt, nä tack för mig.

PS. Gjorde ingen komponent, utan använde några testpoint komponenter som fanns (plus två vior). Kortkontur ritas som linjer i ett speciellt lager.

//Michael

Intressant!
Jag skall titta på det sätt du gjorde också.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-04-30 11:15

Man kan tydligen också "skriva ut" kretskortet på en 3D-printer.
https://www.youtube.com/watch?v=ILnc-7I0zQA

Tyvärr tar det lång tid med mycket förarbete. Dessutom för det mycket oväsen och sprider damm. Det går alltså inte sitta hemma på köksbordet med detta.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-04-30 11:27

Här är en metod att skriva ut kretsen på ett kretskort med en 3D-skrivare:
https://www.youtube.com/watch?v=sL0LZFcNaow

Även denna metod kräver mycket förarbete och ombyggnad av maskinen. Sedan tar det lång tid att skriva ut kortet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-04-30 11:42

Sammanfattning till nu:

Den snabbaste och enklaste metoden som man dessutom kan göra vid köksbordet är att:

1. Rita kretsen i Paint eller motsvarande.
2. Skriva ut kretsen på en laserskrivare.
3. Föra över kretsen till ett kretskort.
4. Etsa.
5. Rengöra.

För mig tar det ca 30 minuter (utom att rita upp kretsen) om jag tar det lugnt. Det är ungefär lika snabbt som något av de andra metoderna utom med ombyggd laser-/bläckstråleskrivare.
Med alla metoder utan att rita i Paint kommer det till inlärning av olika programvaror och ombyggnad av maskiner som måste upprepas när maskinerna är utslitna. Det gäller också att hitta ex.vis laserskrivare som går att bygga om. Till det kommer den inte helt oviktiga penningfrågan. Köpa en laserskrivare för en tusing eller mer, bygga om och upptäcka att det inte fungerar kan göra ont. Nej, det måste finnas en annan väg att gå!

Enligt punkterna här ovan bortsett från punkt 1 tror jag det bästa sättet är att snabba upp processerna och göra det enklare. Det som tar tid och är jobbigt är definitivt punkt 3 Föra över kretsen till ett kretskort, allt annat är enkelt. Därför kommer jag att lägga tid på att hitta på en metod att föra över kretsen snabbare och mindre kladdigt än de existerande metoderna. Än så länge verkar dock den kladdiga metoden med glansigt tunt reklampapper och Aceton vara det bästa sättet att föra över kretsen. Mina 30 minuter att göra det med strykjärn kan minskas till 15-20 minuter dessutom med ett bättre resultat.

Efter en del tankearbete (det gjorde ont) har jag tills nu kommit fram till att det går snabba upp och överföra med bra kvalité med hjälp av en värmepress. Alltså man pressar under hög värme över den utskrivna kretsen från en laserskrivare, som de flesta redan har hemma, till kretskortet. Det som återstår är:

1. vilket papper skall användas
2. hur skall en sådan värmepress se ut
3 Behöver man uppfinna hjulet igen eller finns det färdiga sådana pressar

Det kanske går använda en lamineringsmaskin, de är billiga och gör allt det som behövs eller en handpress som pressar kläder.

Jobbet går vidare.....
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-05-02 23:31

Jag har läst och sett videor för att få bild över vad som krävs för att använda lamineringsapparat till kretskortsframställning.

Temperaturen:
skall vara 200-220 grader, original har dessa maskiner ca 150 grader.
Enligt vad jag kan se ligger en temperaturmätare på valsen som ör uppvärmd.
Den kan man isolera en aning (lura den) så att rätt temperatur uppnås.

Mått:
Avståndet från ingången till valsarna skall vara så kort som möjligt så att man når fram med ett mindre kretskort.
De dyra lamineringsmaskinerna har oftast en lång sträcka medan de billiga för några hundralappar har en kort sträcka.
De billigare tycks alltså vara bäst på den punkten.

Papper:
Det finns massor av videor på hur de, efter att man värmt över tonern till kretskortet, med fingrarna gnuggar bort pappret. Det sista tar man också bort pappret som sitter fast i tonern på kretskortet. När jag gjorde det momentet på mitt testkretskort tog det flera minuter av kladdande och ändå var det inte riktigt bra. En del papper satt kvar i tonern.
Genom att testa olika papper kan man nå fram till möjligheten att bara dra av pappret utan att använda vatten och gnugga men ändå få ett perfekt resultat. Här är en video där detta visas (förutom hur många gånger man får köra kretskortet genom en för kall laminatmaskin):
https://www.youtube.com/watch?v=UGI6-AX4T1A
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-05-02 23:43

En ännu enklare metod om man tål att söla med kemikalier är att:

- Blanda 7 delar alkohol och 3 delar aceton.
- Gör rent som vanligt.
- Täck kretskortet med den färdiga alkohol-aceton blandningen.
- Lägg på den utskrivna kretsen med blankt papper på det blöta kretskortet
- Vänta 2 minuter.
- Drag av pappret.
- Etsa.
- Klart.

Kanske trots allt är snabbaste och billigaste metoden:
https://www.youtube.com/watch?v=HBIxvwZ_0og
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-05-20 08:25

Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer :) ...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program.


Kom just att tänka på en suverän gerber-tittare för Mac-användare. Blev påmind pga att de kom med en uppdatering i går. Nedladdning sker via App Store - men här är hemsidan med lite fylligare info:

https://www.wortum.com/cuprum/
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-05-20 16:06

MacBruce skrev:
Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer :) ...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program.


Kom just att tänka på en suverän gerber-tittare för Mac-användare. Blev påmind pga att de kom med en uppdatering i går. Nedladdning sker via App Store - men här är hemsidan med lite fylligare info:

https://www.wortum.com/cuprum/

Intressant!
Jag har dock inte någon Macapär, tyvärr.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-05-20 16:45

xmag skrev:
MacBruce skrev:
Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer :) ...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program.


Kom just att tänka på en suverän gerber-tittare för Mac-användare. Blev påmind pga att de kom med en uppdatering i går. Nedladdning sker via App Store - men här är hemsidan med lite fylligare info:

https://www.wortum.com/cuprum/

Intressant!
Jag har dock inte någon Macapär, tyvärr.


Jag skall inte påpeka det uppenbara... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Bill50x » 2021-05-20 18:42

MacBruce skrev:Jag skall inte påpeka det uppenbara... ;-)

Har en kamrat som förutom att han är ett Apple-fan också ä en hejare på PC. Varje gång jag ringer honom om ett problem säger han: "Du vet vad jag kommer säga, men om du envisas med PC så gör så här..."

Tack å lov behöver jag inte ringa om mina problem så ofta längre... Men vi är i alla fall goda vänner :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-05-20 19:26

Bill50x skrev:
MacBruce skrev:Jag skall inte påpeka det uppenbara... ;-)

Har en kamrat som förutom att han är ett Apple-fan också ä en hejare på PC. Varje gång jag ringer honom om ett problem säger han: "Du vet vad jag kommer säga, men om du envisas med PC så gör så här..."

Tack å lov behöver jag inte ringa om mina problem så ofta längre... Men vi är i alla fall goda vänner :D

/ B


;-)

P.S. Äntligen någon som förstår mina förtäckta budskap! :-)
D.S.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav peterh » 2021-05-20 20:03

Nu har jag fått chalmeristen att cad-a mina kretskort och beställningen är lagt på tillverkning.
Jag har berättar vad jag vill ha, han har självständigt utfört design och mask. Ett enkelt kort javisst
men någonstans skall man börja.
Bilder och rapport kommer när korten kommit.

Jag tycker om arbetsfördelningen, jag får ett jobb gjort och jag vet att ersättningen gör god nytta, samtidigt som chalmeristen kan stärka sin kassa och få lite praktik.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-05-21 18:55

MacBruce skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:
Kom just att tänka på en suverän gerber-tittare för Mac-användare. Blev påmind pga att de kom med en uppdatering i går. Nedladdning sker via App Store - men här är hemsidan med lite fylligare info:

https://www.wortum.com/cuprum/

Intressant!
Jag har dock inte någon Macapär, tyvärr.


Jag skall inte påpeka det uppenbara... ;-)

Nej, och jag skall inte försvara mitt uppenbara ägande...
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-05-21 18:56

xmag skrev:
MacBruce skrev:
xmag skrev:Intressant!
Jag har dock inte någon Macapär, tyvärr.


Jag skall inte påpeka det uppenbara... ;-)

Nej, och jag skall inte försvara mitt uppenbara val av perfekt ägande...
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-05-22 17:09

xmag skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:
Jag skall inte påpeka det uppenbara... ;-)

Nej, och jag skall inte försvara mitt uppenbara val av perfekt ägande...


Det "begär" jag inte heller. Jag ser hellre att var och en är nöjd med - och "kör sk*ten ur" - det de har. Det innebär för min del förvisso en närmast onödig massa Mac:ar sedan 1985, som var och en fortfarande får tjänstgöra då och då... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-05-23 23:51

MacBruce skrev:
xmag skrev:
xmag skrev:

Nej, och jag skall inte försvara mitt uppenbara val av perfekt ägande...


Det "begär" jag inte heller. Jag ser hellre att var och en är nöjd med - och "kör sk*ten ur" - det de har. Det innebär för min del förvisso en närmast onödig massa Mac:ar sedan 1985, som var och en fortfarande får tjänstgöra då och då... ;-)

Samma här, jag har en massa självbyggda PC:ar som puttrar och går.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-09-26 01:48

I häradet av ämnet: fick just ett tips via kicads maillista: https://github.com/freerouting/freerouting/releases

Freerouting 1.4.4 finns för Linux-, MacOS- och Windows-X64. Har inte testat det ännu, och vet inte exakt vad det "kan", men det är hemtaget och jag kommer att "provköra" så snart jag hinner.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Michael » 2021-09-27 18:26

Apropå KiCad (jag kör ju med det nu, på gott och ont). Började fundera på panel och hittade detta: KiKit
Ett separat program som kan skapa en panel. Går att köra direkt med argument, eller en configurations fil. och plopp, så har man en panel. Häftigt!

Till exempel:
kikit panelize --layout 'grid; rows: 5; cols: 2; hspace: 2mm; vspace: 2mm;' --tabs 'fixed; hwidth: 8mm; vwidth: 17mm' --cuts vcuts --framing 'railstb; width: 10mm; space: 2mm;' --tooling '4hole; hoffset: 5mm; voffset: 5mm; size: 3mm; paste: true;' --post 'millradius: 1mm' ettkort.kicad_pcb panel.kicad_pcb

//Michael

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-09-27 21:23

Michael skrev:Apropå KiCad (jag kör ju med det nu, på gott och ont). Började fundera på panel och hittade detta: KiKit
Ett separat program som kan skapa en panel. Går att köra direkt med argument, eller en configurations fil. och plopp, så har man en panel. Häftigt!

Till exempel:
kikit panelize --layout 'grid; rows: 5; cols: 2; hspace: 2mm; vspace: 2mm;' --tabs 'fixed; hwidth: 8mm; vwidth: 17mm' --cuts vcuts --framing 'railstb; width: 10mm; space: 2mm;' --tooling '4hole; hoffset: 5mm; voffset: 5mm; size: 3mm; paste: true;' --post 'millradius: 1mm' ettkort.kicad_pcb panel.kicad_pcb

//Michael


Ja, det är användbart och kan spara en del pengar. Minns från min "aktiva" tid, att det ibland blev diskussioner med mönsterkorttillverkarna angående "paneliseringen". Vi ville ju förstås ha panelerna arrangerade så att de gick igenom lödmaskinerna på bästa sätt, och det kunde kosta lite extra att få dem på det viset, jämfört med om tillverkarna fick göra "på sitt sätt". :-)

KiKit verkar vara Linux-orienterat, av vad jag såg vid en snabb titt.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Michael » 2021-09-29 23:40

Det är Python skript... men det verkar knöligt köra på win & mac (typ går ej, utan virtuellmaskin/docker används).

Jag kör i Xubuntu, så var enkelt installera. Tog liten stund innan jag fattade att de bytt ut argumenten (kommandona/konfiguration) i den senaste versionen (under utveckling), jämfört med senaste releasen.

Men... har nu upptäckt att den verkar inte kunna hantera kurvor. Den gör om kurvor i kortkonturen (t.ex. avrundningar av hörnen) till massa korta raka streck! Även panel görs så. Verkar inte så bra, fräsmaskinen trivs väl inte med sådant. I mitt fall blir mitt kort pajat och jag kan tyvärr inte använda det till detta kort.

//Michael

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-09-30 09:28

Michael skrev:Det är Python skript... men det verkar knöligt köra på win & mac (typ går ej, utan virtuellmaskin/docker används).

Jag kör i Xubuntu, så var enkelt installera. Tog liten stund innan jag fattade att de bytt ut argumenten (kommandona/konfiguration) i den senaste versionen (under utveckling), jämfört med senaste releasen.

Men... har nu upptäckt att den verkar inte kunna hantera kurvor. Den gör om kurvor i kortkonturen (t.ex. avrundningar av hörnen) till massa korta raka streck! Även panel görs så. Verkar inte så bra, fräsmaskinen trivs väl inte med sådant. I mitt fall blir mitt kort pajat och jag kan tyvärr inte använda det till detta kort.

//Michael


Kommandot "pip" fick mig att anta, att det handlade om Linux (eller CP/M, men det är väl "avhängt" numera, sedan utvecklaren hittades "död under oklara omständigheter på ett hotellrum" för en massa år sedan).

Python är inte något av mina "favoritspråk", kan jag väl avslöja.

Att skriptet "deformerar" layouterna är ju inte bra, minst sagt. Hoppas att det korrigeras så småningom.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Michael » 2021-10-02 23:46

Jag har ändrat mitt kort och ritat så som jag nog borde ritat. Nu är det 1mm radie och ett 0,8mm hål som korsas av radie-kurvan. Det är nog så som det måste tillverkas. Nu blev ju första prototypen bra ändå.

Att bågar hackas måste tydligen va så, för det är på sådan data som programmet gör sitt jobb. Det har tydligen varit uppe förr och lite försök finns på lösning, men ingen som utvecklaren är nöjd med. Verkar som mycke jobb att lösa... och det funkar ju trots allt som det är.

PS. Python är väl det där 'roliga' språket där indragning har funktionalitet.

//Michael

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-10-03 07:31

Michael skrev: [...]

PS. Python är väl det där 'roliga' språket där indragning har funktionalitet.

//Michael


Länge sedan jag tittade närmare på Python, så jag minns inte alla detaljer och jag vet inte hur det har utvecklats. Låter det installeras med med sådana appar som behöver det.

Att indragning har funktionalitet minns jag annars bara från Fortran 77. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-11-02 16:20

Jag skulle nu skriva ut en krets på ett glättat papper.
Det gick inte alls.
Min laserskrivare frammatning "slirar" på det glättade pappret med ett error som resultat.

Får köra med vanligt papper.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Helmut » 2021-11-02 19:47

Har testat olika typer av papper från vanligt till glansigt. Dessvärre verkar det vara svårt att få till skarpa kanter. Bästa resultatet fick jag när jag använde fotopapper för bläckstråleskrivare från Clas Ohlsson. Låter man laminatet ligga i vatten över natten brukar det bli lättare att få loss plast skiktet. Dessvärre blir det nästan alltid mindre fel som man får rätta till med färg.
Annars har jag återgått till att rita ut kretskorten i Express pcb som jag trivs med eftersom man kan testa att rita upp ett kretskort och om det misslyckas kan man gå bakåt och läsa instruktionerna hur man gör. https://www.expresspcb.com/
Därefter skriver jag ut mönsterkortet med laserskrivare i två ex som jag klistrar på varandra så det svarta blir svart. Har köpt upp ett lager med kretskortslaminat utan P20 som jag själv sprayar på. Jag använder en uv lampa från Clas i insjön https://www.clasohlson.com/se/UV-lampa/p/36-7599 Visst blir det lite kladd med framkallare och etsmedel men det är lite av tjusningen i hobbyn. Min uppfattning är att P20 i burk som förvaras i kylskåp håller betydligt mycket längre än färdiga kretskort med P20. Nackdelen med P20 i kylskåpet är att tjejer tror att allt som finns i kylskåpet är ätbart.
Ska man bygga efter ritningar man hittat på nätet är mitt råd att man kollar igenom schemat så att konstruktören ritat in rätta komponenterna och inte blandat ihop pnp och npn transistorer. Har själv hittat en hel del fel på ihopblandade komponenter och fel ritade kretskortslaminat som inte stämmer med kopplingsschemat. Har också råkat bygga förstärkare som fungerat perfekt men självsvänger med en ohörbar frekvens och ibland slutet projektet fungera efter något år för att kretsen börjat självsvänga.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-11-02 23:31

Helmut skrev:Har testat olika typer av papper från vanligt till glansigt. Dessvärre verkar det vara svårt att få till skarpa kanter. Bästa resultatet fick jag när jag använde fotopapper för bläckstråleskrivare från Clas Ohlsson. Låter man laminatet ligga i vatten över natten brukar det bli lättare att få loss plast skiktet. Dessvärre blir det nästan alltid mindre fel som man får rätta till med färg.
Annars har jag återgått till att rita ut kretskorten i Express pcb som jag trivs med eftersom man kan testa att rita upp ett kretskort och om det misslyckas kan man gå bakåt och läsa instruktionerna hur man gör. https://www.expresspcb.com/
Därefter skriver jag ut mönsterkortet med laserskrivare i två ex som jag klistrar på varandra så det svarta blir svart. Har köpt upp ett lager med kretskortslaminat utan P20 som jag själv sprayar på. Jag använder en uv lampa från Clas i insjön https://www.clasohlson.com/se/UV-lampa/p/36-7599 Visst blir det lite kladd med framkallare och etsmedel men det är lite av tjusningen i hobbyn. Min uppfattning är att P20 i burk som förvaras i kylskåp håller betydligt mycket längre än färdiga kretskort med P20. Nackdelen med P20 i kylskåpet är att tjejer tror att allt som finns i kylskåpet är ätbart.
Ska man bygga efter ritningar man hittat på nätet är mitt råd att man kollar igenom schemat så att konstruktören ritat in rätta komponenterna och inte blandat ihop pnp och npn transistorer. Har själv hittat en hel del fel på ihopblandade komponenter och fel ritade kretskortslaminat som inte stämmer med kopplingsschemat. Har också råkat bygga förstärkare som fungerat perfekt men självsvänger med en ohörbar frekvens och ibland slutet projektet fungera efter något år för att kretsen börjat självsvänga.


Jag skall se om jag inte ta mig tid att lära hur dessa pcb-program fungerar.
Jag har två idéer hur jag kan få fram kretskort:

1. Köpa en CNC-fräs. https://www.amazon.se/s?k=cnc&ref=nb_sb_noss_2
2. Bygga om en laserskrivare som kan skriva ut mönstret direkt på mönsterkortet. Då får jag naturligtvis etsa också.

Utöver detta kan man ju skicka in sitt verk till ett företag som tillverkar kretskorten om man ändå lärt sig ett sådan där program.


Håller med dig om att man skall undersöka noggrant kopplingsscheman på nätet. Jag har sett hos kända konstruktörer scheman som sedan inte alls stämmer med kretskortet samma person tagit fram. Vilket är rätt? Kretskortet eller schemat? Väldigt irriterande!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Helmut » 2021-11-03 20:59

Enligt Youtub ska det visst finnas skrivare som klarar av att skriva ut på plana ytor.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-11-03 21:19

Helmut skrev:Enligt Youtub ska det visst finnas skrivare som klarar av att skriva ut på plana ytor.

Ja, så är det och jag har sett det själv. Men min lilla billiga laserskrivare är inte mycket att använda mer än att skriva ut lite text...vet jag nu.

Jag har två idéer där en går ut på att skriva ut direkt på en laminatplatta från en ombyggd laserskrivare. Den andra idén är att fräsa ut kretsarna med en cnc-fräs.
Först har jag dock en annan idé på gång, dvs att skriva ut på tunnare glättat papper i form av pappret i en reklamkatalog som tejpas på ett vanligt papper.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster