varför så få oa-50?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: varför så få oa-50?

Inläggav sprudel » 2021-06-02 06:35

FBK skrev:
shifts skrev:juanth: Å, vi löser det där ihop framöver. Bor två stenkast från Älvsjö.

Akta dig shifts, tiden har en konstig förmåga att rinna iväg hos juanth så det brukar bli mindre sömn till dagen efter :mrgreen: . Hoppas du får lyssna på både OA52 och OA51 då de är olika upplevelser, men trevliga :D


OA 51 lyssnade jag på hos AVR. Lät väldigt trevligt! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: varför så få oa-50?

Inläggav distad » 2021-06-02 21:22

sprudel skrev:
FBK skrev:
shifts skrev:juanth: Å, vi löser det där ihop framöver. Bor två stenkast från Älvsjö.

Akta dig shifts, tiden har en konstig förmåga att rinna iväg hos juanth så det brukar bli mindre sömn till dagen efter :mrgreen: . Hoppas du får lyssna på både OA52 och OA51 då de är olika upplevelser, men trevliga :D


OA 51 lyssnade jag på hos AVR. Lät väldigt trevligt! :)

Var det OA51N ? Den enda 51 modell som jag hört. OA52 har jag hört i original formatet .2 och 52N, och i helt olika miljöer så jag vågar mig inte på att rangordna dem. Hoppas få höra de sida vid sida någon gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: varför så få oa-50?

Inläggav juanth » 2021-06-03 00:39

FBK skrev:
sprudel skrev:
FBK skrev:Akta dig shifts, tiden har en konstig förmåga att rinna iväg hos juanth så det brukar bli mindre sömn till dagen efter :mrgreen: . Hoppas du får lyssna på både OA52 och OA51 då de är olika upplevelser, men trevliga :D


OA 51 lyssnade jag på hos AVR. Lät väldigt trevligt! :)

Var det OA51N ? Den enda 51 modell som jag hört. OA52 har jag hört i original formatet .2 och 52N, och i helt olika miljöer så jag vågar mig inte på att rangordna dem. Hoppas få höra de sida vid sida någon gång.


Nej, jag tror Stefan hade plockat fram det tunga artilleriet till Sprudel.
Dvs OA51 med Purify, säkert drivet aktivt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: varför så få oa-50?

Inläggav avr7000 » 2021-06-03 10:28

OA51.Purifi med .N diskanter med passivt filter
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: varför så få oa-50?

Inläggav distad » 2022-03-29 20:20

Tycker mig sett en tendens till att OA-50 håller på att springa iväg prismässigt nu. Helt nya som stått i garderober och aldrig använts kan jag förstå är extra eftertraktade. Ett par oanvända OA50.2 gick för 5000kr och ett oanvända par OA50 gick för 4500kr. Men nu börjar använda OA50 med renoverade basar eller utbytta basar till okända bli utsatta för 4000-4500 och då är de inte i perfekt skick och de låter ju inte ens så pass vettigt att man kan avnjuta dem seriöst. Utan .2 diskanten måste i för det. Jag har en inbyggd sprikrak metallskena i ryggraden till att betala överpriser så jag anser att att ett OA50 med sunkiga element ska inte kosta mer än max. 3000kr om lådorna är i bra skick. Nu finns ett par OA50 i mycket fint skick med fina original element i Skåne för 4300kr, men det kostar ju nästan 2000kr att åka ner så jag ringde och han hade naturligtvis inga planer på sänka pris så dessa är bara att glömma, skulle ju sluta på minst 6000kr med dagens soppa priser för att hämta. Börjar smått fundera vad som i längden finns för andra alternativ till bra högtalare som kostar max. 10.000kr (men det blir en ny tråd framöver) som ett par OA50 med Satori skulle kosta ungefär, för fortsätter denna uppgång på OA50 så hoppar jag Carlsson OA50 tåget också för så kåt är jag inte så jag betalar vad som helst.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: varför så få oa-50?

Inläggav hifikg » 2022-03-29 22:06

Så resonerade jag också när jag avstod från att köpa en fyra i Vasastan för 250.000 en gång i tiden. Det har jag aldrig ångrat!

Spoiler:
Visa
:wink:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: varför så få oa-50?

Inläggav distad » 2022-03-29 22:31

hifikg skrev:Så resonerade jag också när jag avstod från att köpa en fyra i Vasastan för 250.000 en gång i tiden. Det har jag aldrig ångrat!

Spoiler:
Visa
:wink:

Jag drömde en dröm häromdagen om en Carlsson Gud där uppe i himlen som sade till mig :) : Jag har en plan som jag tror du bör invänta.... Så jag har ännu inte gett upp, utan jag är lite grinig att ex som skulle passa mig dyker upp i delar av landet som man inte har råd att åka till pga. dieselpriserna. Det är helt vansinnigt med dessa priser :x Skulle kosta runt uppåt 2000kr att åka ner till Malmö fram och tillbaka och med sådan summor på bränsle så måste jag prioritera bort det. Drivmedel har blivit en klassfråga. :(
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster