Conan skrev:http://hifi-writer.com/wpblog/?p=2504&cpage=1
Oavsett om det handlar om digital klippning eller om det händer nåt i mikrofonförstärkaren, så hade man behövt mer än 16 bitar för att fånga dessa kanoner i sin fulla dynamik. Man kan ju tycka att det är lite taffligt att spela in kanonerna så att det klipper. Hade man inte kunnat spela in på längre avstånd istället? Eller komprimera signalen något. Fast då hade dom inte kunnat ha denna text på konvolutet:
During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.
För att få lite perspektiv på kraven man kan ställa ......
96dB kan i bästa fall kan ge ett omfång på sådär 30 - 126 dB(SPL), d v s 30dB(LIN) som ett rimligt brusgolv i normala, väldigt tysta rum .
126dB(SPL) täcker då in behovet för symfoniorkestern (forte fortissimo)
Hur högt (SPl) kanonskotten skall låta kan man ju manipulera med men låt oss säga ca140dB som en maxnivå för liveåhörare (om man vill kunna återskapa verkligheten) som rimligen inte borde överskridas då vid den nivån börjar man närma sig hörselskador av impulsljud.
Om man väljer att ta en ljudupptagning på 140dB är det få mikrofoner som fixar det, normala fantommatade mikrofoner hänger inte med ej heller normala mikrofoningångaroavsett inbyggda dämpsatser.
Exempel: En mikrofon med normal känslighet och llte "headroom" som säkerhet behöver då en mickförstärkare som klarar uppmot 100volt p/p. Men å andra sidan - en omöjlighet för en mikrofon som matas med 48volt fantommatning.
Men som sagt, man kan ju t.ex välja 120dB i inspelningsmiljön och sedan fixa det vid mixningen.
Oavsett "saknas" då 140 - 126 = 14dB i den 16bitars slutprodukten. Alltså måste brusgolvet höjas för att klippning inte skall ske till en nivå som sannolikt ligger över normala lyssningsrums bakgrundsljud - om man vill återge orkestern med verklig ljudstyrka.
I verkligheten är det ju dock högtalarna som är den största begränsningen - om man inte fyller sitt lyssningsrum med kapabla PA system.
Med riktigt bra (kapabla) hifihögtalare kanske kanonskotten hamnar på 120-125dB(SPL) och då räcker den tillgängliga maximala dynamiken på 96dB utan vidare.
Så egentligen undrar jag hur man tänkt när inspelningarna gjordes om det nu skiljer t.ex ca 20 dB på kanonskotten och fff (forte fortissimo). Vem har en anläggning som kan återge symfoniorkestern med korrekt ljudnivå utan att både förstärkare och högtalare överstyr när kanonskotten kommer?
Bara lite funderingar.....