Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav goat76 » 2021-06-02 10:34

Almen skrev:
goat76 skrev:
Ted_B skrev:Men det är väl inte så många här som motsätter sig den typen av kompression, problemet är ju slutmastringen med kompression och nivåhöjning av hela alltet vilket får det att låta väldigt illa.


I den tråden jag länkade till så var det någon/några som motsatte sig den typen av kompression, om det är många övriga här på forumet som delar den uppfattningen är svårt att veta. Jag har fått uppfattningen att många här anser att all form av kompression är av ondo, kanske har jag fel i den uppfattningen? :)

Ja, med tanke på att den du argumenterade mest med avslutade med följande:
Rille skrev:Goat76 vi står nog väldigt nära varandra i önskat resultat låter det som.
Mvh Rick

Alla verkade vara ganska överens i sakfrågan i tråden du länkar till.


Bara om man som du nu gjorde tar en mening ur sitt sammanhang. Rille har knappast ändrat sin uppfattning och tycker nog fortfarande att ingen komprimering alls bör användas i någon del av musikproduktionen, han konstaterade bara att vi inte nog inte stod alltför långt ifrån varandra trots att jag förespråkar lättare användning av kompression på spårnivå och att den ibland är direkt nödvändig, medans han inte vill ha någon kompression alls.

Från en direkt nödvändighet till att inte behövas alls är enligt mig en stor skillnad. :)
Senast redigerad av goat76 2021-06-02 10:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-02 10:41

Almen skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag betvivlar att den uppgivna siffran om 96 dB/1 W stämmer för de högtalarna.

Om man kollar på Sterephiles mätningar så verkar det faktiskt som att Klipsch ofta ligger rimligt i sina uppgivna känslighetsiffror.



Nja, Stereophile skrev så här:

"The Klipsch's specified sensitivity is an extraordinarily high 96dB/2.83V/m. My estimate was much lower, at 89.6dB(B)/2.83V/m"

Innebär att vi kan kapa 6 dB till från min beräkning ovan.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Almen » 2021-06-02 11:03

RogerGustavsson skrev:
Almen skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag betvivlar att den uppgivna siffran om 96 dB/1 W stämmer för de högtalarna.

Om man kollar på Sterephiles mätningar så verkar det faktiskt som att Klipsch ofta ligger rimligt i sina uppgivna känslighetsiffror.



Nja, Stereophile skrev så här:

"The Klipsch's specified sensitivity is an extraordinarily high 96dB/2.83V/m. My estimate was much lower, at 89.6dB(B)/2.83V/m"

Innebär att vi kan kapa 6 dB till från min beräkning ovan.

Ah, du har rätt. Jag hade nog bara golvarna i minnet, för där verkade de ligga runt 95 dB känslighet uppmätt av JA.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Almen » 2021-06-02 11:15

goat76 skrev:
Almen skrev:
goat76 skrev:
I den tråden jag länkade till så var det någon/några som motsatte sig den typen av kompression, om det är många övriga här på forumet som delar den uppfattningen är svårt att veta. Jag har fått uppfattningen att många här anser att all form av kompression är av ondo, kanske har jag fel i den uppfattningen? :)

Ja, med tanke på att den du argumenterade mest med avslutade med följande:
Rille skrev:Goat76 vi står nog väldigt nära varandra i önskat resultat låter det som.
Mvh Rick

Alla verkade vara ganska överens i sakfrågan i tråden du länkar till.


Bara om man som du nu gjorde tar en mening ur sitt sammanhang.

Men det tycker jag inte alls att jag gjorde. Det var ju Rilles sammanfattning av hela den diskussion ni hade haft.

Rille har knappast ändrat sin uppfattning och tycker nog fortfarande att ingen komprimering alls bör användas i någon del av musikproduktionen, han konstaterade bara att vi inte nog inte stod alltför långt ifrån varandra trots att jag förespråkar lättare användning av kompression på spårnivå och att den ibland är direkt nödvändig, medans han inte vill ha någon kompression alls.

Nja, samtidigt säger han ju att det gäller i första hand de musikproduktioner han har gjort, d.v.s. fåmikrofoninspelningar av akustisk musik. Och då håller du med honom om hans val.

Äh, jag kan bara tycka att det är synd att fokusera på skillnader och motsättningar.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav I-or » 2021-06-02 11:24

goat76 skrev:
Det är det inspelade materialet som klipper, klippningarna är ”fastprintade” i inspelningen så de är naturligtvis där oavsett volymnivå och uppspelningsutrustning.

Klippt är klippt. :)


Vi har haft diskussioner om den där inspelningen förr, jag minns inte om någon luskade fram var i produktionen det klippte, om det var mikrofonen, mikrofonförstärkaren eller någon annanstans i inspelningskedjan, eller om det är medvetet överstyrt i efterhand under produktionen? Det vet Telarc bäst själva.

Om det finns en bättre version än originalutgåvan förutsatt att originalutgåvan inte var överstyrd vid produktion, så måste de isåfall försökt reparera de inspelade klippningarna, alternativt spelat in nya kanonskott.


Telarc spelade in kanonskotten på nytt för den nya inspelningen 2012 (någon sorts jubileum 200 år efter 1812). För den gamla inspelningen är det med största sannolikhet mikrofonförstärkarna som klipper och att det är analog klippning framgår tydligt i bilden ovan med allehanda instabiliteter som är typiska för detta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Morello » 2021-06-02 11:27

I-or skrev: att det är analog klippning framgår tydligt i bilden ovan med allehanda instabiliteter som är typiska för detta.


Vill nog försiktigt protestera här - att det förekommer analog apparatur som uppvisar oscillativa tendenser samt i förekommande fall fasinversion vid överstyrning är såklart sant, men det är knappast typiskt beteende; i synnerhet inte för småsignalapparatur så som en mikrofonförstärkare.
Senast redigerad av Morello 2021-06-02 11:28, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav I-or » 2021-06-02 11:28

RogerGustavsson skrev:De flesta mikronfoner har brusgolv runt 15-20 dBA. Røde NT1 ligger på 4 dBA. Finns säkert speciella mätmikrofoner som kostar skjortan som har lågt brusgolv. Vid lägre frekvenser stiger sedan bruset rätt kraftigt men där är hörseltröskeln också hög.

Umik-1 har detta brusgolv, nedersta kurvan (lite brum vid 50 Hz):

brusgolv Umik.jpg


När man diskuterar brus bör man antingen skala spektrum som PSD eller presentera frekvensupplösningen eftersom brusnivån annars blir beroende av vilken bandbredd man har valt vid mätningen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav I-or » 2021-06-02 11:30

Morello skrev:
I-or skrev: att det är analog klippning framgår tydligt i bilden ovan med allehanda instabiliteter som är typiska för detta.


Vill nog försiktigt protestera här - att det förekommer analog apparatur som uppvisar oscillativa tendenser samt i förekommande fall fasinversion vid överstyrning är såklart sant, men det är knappast typiskt beteende; i synnerhet inte för småsignalapparatur så som en mikrofonförstärkare.


Protesten noterad, men i detta fall handlar det "typiska" om att analog klippning kan (behöver dock inte alltid) se ut på detta sätt och att digital klippning inte ger upphov till sådana instabiliteter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav goat76 » 2021-06-02 13:50

Almen skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Ja, med tanke på att den du argumenterade mest med avslutade med följande:

Alla verkade vara ganska överens i sakfrågan i tråden du länkar till.


Bara om man som du nu gjorde tar en mening ur sitt sammanhang.

Men det tycker jag inte alls att jag gjorde. Det var ju Rilles sammanfattning av hela den diskussion ni hade haft.

Rille har knappast ändrat sin uppfattning och tycker nog fortfarande att ingen komprimering alls bör användas i någon del av musikproduktionen, han konstaterade bara att vi inte nog inte stod alltför långt ifrån varandra trots att jag förespråkar lättare användning av kompression på spårnivå och att den ibland är direkt nödvändig, medans han inte vill ha någon kompression alls.

Nja, samtidigt säger han ju att det gäller i första hand de musikproduktioner han har gjort, d.v.s. fåmikrofoninspelningar av akustisk musik. Och då håller du med honom om hans val.

Äh, jag kan bara tycka att det är synd att fokusera på skillnader och motsättningar.


Det må ha varit Rilles sammanfattning men... :)

Det jag försöker påpeka med "ta meningen ur sitt sammanhang" är att du troligtvis inte läst eller tagit del av hela den diskussionen jag hade med Rille. Han var faktiskt väldigt tydlig med att han anser att kompression inte alls behövs, eller möjligen bara ifall en trummis spelar olika hårt när det ska vara lika starkt men då skulle han hellre bytt ut trummisen i bandet. Det är också ganska tydligt att hans åsikter om komprimering gällde inspelningar överlag, inte bara hans egna fåmikrofoninspelningar.

Rille skrev:Det är fler saker som påverkar ljudkvaliteten på inspelad musik. Skivbolagen ser inte arbetet som en kulturgärning utan som ett peningproducerande bolag. Tekniker är lärda att EQ och komprimering måste användas. Jag har fler gånger skrivit på andra forum för "Proffs" att tex komprimering inte behövs. 9 av 10 bemöter mig då med "LOL" och "är du frisk" eller "du är ju dum i huvudet". Så förvänta er INTE att det kommer bli bättre. Jag förutspå att det kommer bli sämre.

Rille skrev:Vill du förklara varför du vill komprimera och EQa?
Jag kan tänka mig att komprimera endast vid ett tillfälle och det är om en trummis som spelar en jämn takt följd men slår olika hårt när det ska vara lika starkt, men jag byter hellre trummis då.. EQa anser jag endast behövs om man gjort något fel som behöver justeras, som tex använda en mik med Sssig presenshöjning (kräver sänkning i diskantområdet) , bullrig eller dålig lokal/ej upphängda mikar som tar upp stomljud från golvet (kräver lowcut). Men jag byter hellre mikrofon, lokal och upphängning då..


Nåväl och hursomhelst, många audiofiler är totalmotståndare mot komprimering och tror att det alltid är av ondo, men de förstår inte hur avgörande det verktyget kan vara för att individuella ljudinslag ska fungera i en mix med andra ljudinslag av helt annan dynamisk natur. 99% av alla de finaste audiofilinspelningarna har även de inslag av komprimering i en eller annan form. :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav E » 2021-06-02 16:22

jansch skrev:
E skrev:Vad behöver man ha för utrustning för att mäta ned till nollan?

Konsertsalar har tyvärr sällan så tyst ventilation etc som man skulle önska. Publikljuden är ju åtminstone i någon mån intermittenta.

Mvh E*


PS. Audiofiler har väl för bövelen inte värmepump.

Low-noice mätmikrofoner finns. T.ex Bruel&Kjaer 4179 har brusgolv - 2,5dB(A) eller ca 3 dB(LIN), alltså inkl mic förstärkare .
En vanlig 1/2 tums mätmic ligger på ca 15dBA och upptill 25dBA beroende på övre gränsfrekvens

Man kanske borde försöka hyra något som 4179 nån gång. Kan inte skada att ha litet hårda data när man skall försöka hålla ekonötternas vindkraft på största möjliga avstånd.

jansch skrev:Du tyckte 25 dBA inte var tyst..... de flesta hem ligger klart över det, 35dBA inte ovanligt. Kyl/frys, ventilation och värmepumpar är "elaka".
Jag har ett extremt tyst hus och har en grundnivå på ca 25 - 26dBA men mäter ofta på nätterna och när det inte blåser....med avstängd kyl/frys.

Nja, jag sa väl om man skall vara noga ungefär att 25 dB är ganska långt över hörtröskeln för att kallas "mycket tyst". Kylskåp skall naturligtvis vara av absorptionstyp hos en audiofil, eller avstängda. Då blir de mycket tysta eller rättare sagt ljudlösa. 8) Sedan bör man antingen bo på rätt plats eller ha mycket väl ljudisolerat. Man kanske vill kunna sova för öppet fönster också? Vindkraftverk bör nog inte placeras på land över huvud taget – i varje fall inte där det annars är relativt tyst och mörkt.

Stänger jag av kylskåp och cirkulationspump (sommartid räcker det ju att motionera pumpen ibland), då återstår bara litet brum från elcentralen och det borde gå att åtgärda.

Trist att det är så vanligt och normalt med så mycket oljud hemma hos folk. Det gör väl kanske att man rent statistiskt kan kalla snart vilket elände som helst för "tyst".

En låg akustisk störnivå underlättar när man vill höra även svaga delar av fonogram (produceringar/producemang?) utan att behöva återge dem vid realistisk eller absolut uppspelningsnivå.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav I-or » 2021-06-02 20:19

Ja, men fonogrammen är förstås tänkta att upplevas vid en viss ljudtrycksnivå. Akustiska inspelningar i typiska konsertlokaler har oftast en ganska hög bakgrundsnivå och då spelar det mindre roll att det är tyst i lyssningsrummet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav jansch » 2021-06-02 22:51

E, visst är det fantastiskt med tystnad men tyst är inte 0 dB(SPL).

Det finns ett psykologiskt dilemma när det blir FÖR TYST. Redan när du kommer ner på 10-15dB hör du dej själv på ett sätt du inte är van vid. Ljud kommer inte längre utifrån utan från dej själv - det börjar med andningen som då dominerar.
Gissningsvis har de flesta människor aldrig upplevt hur tystnad under 10dB "känns".

Å andra sidan är hörtröskeln onåbar om du lyssnar på musik med en rimlig medelnivå på sådär 75-80dB och med korta pauser emellan. Du blir helt enkelt lomhörd.

Hörseln är också lite "skojig" genom att tystnad ofta behöver en "referens" för att det skall upplevas verkligt tyst. Djupt inne i en skog upplevs tystnaden mer påtagligt om man hör t.ex en fågel på mycket långt avstånd än utan fågelkvittret.

Därutöver är vi mästare på att maskera vardagsljud för oss själva, vi "hör" först ljudet när det försvinner - t.ex kyl/frysens kompressor stannar

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav E » 2021-06-02 23:22

I-or skrev:Ja, men fonogrammen är förstås tänkta att upplevas vid en viss ljudtrycksnivå. Akustiska inspelningar i typiska konsertlokaler har oftast en ganska hög bakgrundsnivå och då spelar det mindre roll att det är tyst i lyssningsrummet.

Tänker även på tystnaden mellan fonogrammen. I lyssningsrummet, i biblioteket, i köket, i sovrummet osv. Tyst och svart, så man kan välja ljud och ljus helt fritt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav E » 2021-06-02 23:35

jansch skrev:E, visst är det fantastiskt med tystnad men tyst är inte 0 dB(SPL).

Det finns ett psykologiskt dilemma när det blir FÖR TYST. Redan när du kommer ner på 10-15dB hör du dej själv på ett sätt du inte är van vid. Ljud kommer inte längre utifrån utan från dej själv - det börjar med andningen som då dominerar.
Gissningsvis har de flesta människor aldrig upplevt hur tystnad under 10dB "känns".

Att komma ut ur bastun en stilla, sen kväll med nysnö är underbart. För tyst? Nej. En sådan tystnad gör valet av ljudkuliss maximalt fritt. Har man jobbig tinnitus så kanske man vill ha något som maskerar den, absolut. Till exempel ett glas prosecco. Sedan tycker inte jag att lövsus och en lagom mängd fåglar etc samt vissa intermittenta ljud stör på ett sätt som kommer ens i närheten av skräp som kompressorkylskåp och ventilationsbuller.

jansch skrev:Å andra sidan är hörtröskeln onåbar om du lyssnar på musik med en rimlig medelnivå på sådär 75-80dB och med korta pauser emellan. Du blir helt enkelt lomhörd.

Hörseln är också lite "skojig" genom att tystnad ofta behöver en "referens" för att det skall upplevas verkligt tyst. Djupt inne i en skog upplevs tystnaden mer påtagligt om man hör t.ex en fågel på mycket långt avstånd än utan fågelkvittret.

Därutöver är vi mästare på att maskera vardagsljud för oss själva, vi "hör" först ljudet när det försvinner - t.ex kyl/frysens kompressor stannar

Det kanske är individuellt, men jag är säkert inte ensam om att vara väldigt medveten om och störd av ett konstant tryckande buller. Knappast hälsosamt heller oavsett om man är bra på att filtrera bort det i hjärnan eller inte.

Nya kylskåpet hade dessutom ett medföljande papper med beskrivningar av en handfull olika "normala ljud" som påminner om andra ljud (fåglar och bilar etc) vilka är fruktansvärt svåra att filtrera bort, jämfört med det gamla som bara antingen brummade eller var tyst. Eller det ännu äldre, som bara var tyst (absorptionsskåp).

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav music4ever » 2021-06-03 00:53

Vore intressant och kunna mäta hur tyst man har i lyssningsrummet. Vet bara att jag har väldigt tyst i rummet, speciellt på kvällen och natten.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Baffel » 2021-06-03 06:16

Du kan ju tanka ned någon....
Bilagor
shot_2021-06-03_06-21-24.png
shot_2021-06-03_06-21-24.png (225.7 KiB) Visad 1892 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-03 09:19

Att mäta med mobilen tror jag inte riktigt platsar för sådana mätningar som efterfrågas, det har vi nog tidigare haft uppe. dB(A) är möjligen lite väl snällt eftersom låga frekvenser filtreras bort kraftigt?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Tangband » 2021-06-03 10:10

I-or skrev:Det är faktiskt betydligt mindre eftersom de bästa ADC:erna inte klarar mer än ca 115 dB S/N (ca 19 bitar). En skicklig inspelningstekniker klarar sig nog, om han måste, med ca 6 dB överstyrningsmarginal efter att ha fått vara med och ställa in nivåerna vid repetitioner. I det läget har man 109 dB S/N med brussignal, eller mer praktiknära 113 dBA dynamikområde med sinussignal. Inga problem ändå, m.a.o, eftersom vi ändå inte kan uppfatta mer än ca 110 dBA (18 bitar) dynamikområde under optimala omständigheter (120 dBA max och kanske 10 dBA min) och betydligt mindre i de flesta sammanhang.

Sedan är det förstås ingen nackdel med ultrahög intern upplösning för att slippa avrundningsfel vid postproduktionen, men det faktiska dynamikområdet avgörs av ADC:ns prestanda. Så 18 bitars effektiv upplösning, d.v.s. 19 bitars faktisk ADC-upplösning, är exakt vad vi behöver inklusive överstyrningsmarginal vid inspelning.

Proffsstandarden med en samplingsfrekvens om 48 kHz (50 kHz förekom också i början) tycks ha avgjorts eftersom man ville ha lite marginal högfrekvensmässigt och med diverse bandspelare inte var så pressade inspelningstidsmässigt som i CD-fallet.


Visst menar du reellt sämre upplösning vid 24 bit ADC beroende på den analoga upplösningen, inte den digitala ?

Det innebär att så länge signalen hålls digital så kommer resultatet, även efter några generationer redigering med 32 bit floating point fortfarande vara kring 114-115 dB S/N ?

En 32bits processor i den digitala världen har ju inte lägre upplösning digitalt sätt än den är specificerad , utan försämringen sker då signalen blir analog ?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav goat76 » 2021-06-03 10:40

Tangband, analog upplösning?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Morello » 2021-06-03 10:52

Tangband, du formulerar två påståenden och avslutar med frågetecken - vad menas?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav I-or » 2021-06-03 12:25

Tangband skrev:
I-or skrev:
Visst menar du reellt sämre upplösning vid 24 bit ADC beroende på den analoga upplösningen, inte den digitala ?

Det innebär att så länge signalen hålls digital så kommer resultatet, även efter några generationer redigering med 32 bit floating point fortfarande vara kring 114-115 dB S/N ?

En 32bits processor i den digitala världen har ju inte lägre upplösning digitalt sätt än den är specificerad , utan försämringen sker då signalen blir analog ?


Ja, redan när signalen kvantiseras har man bara ca 19 bitars reell upplösning eftersom brusgolvet ligger vid 115 dB. När man sedan processar signalen behöver man inte oroa sig för trunkeringsfel eftersom man har 32 bitar att tillgå. Slutprodukten har dock aldrig en bättre upplösning än just 19 bitar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Baffel » 2021-06-03 13:22

RogerGustavsson skrev:Att mäta med mobilen tror jag inte riktigt platsar för sådana mätningar som efterfrågas, det har vi nog tidigare haft uppe. dB(A) är möjligen lite väl snällt eftersom låga frekvenser filtreras bort kraftigt?


Tja kanske . Att mäta via app, generellt sätt, verkar det vara lite beror på. Dels vilka krav man har plus att det finns bra och dåliga appar. De vettiga kostar.

Do smartphone apps provide accurate noise measurement?

Can smartphone apps, costing anywhere from $1 to $20, provide accurate occupational noise measurements? A new study provides the answer.
The answer is, “Yes,” but only four apps that were tested measure up.

For unweighted sound level measurements, NoiSee, SoundMeter and SPLnFFT had mean differences within the +/- 2dB of the reference measurement.

For A-weighted sound level measurements, Noise Hunter, NoiSee and SoundMeter had mean differences within +/- 2 dBA (A-weighted decibels) of the reference measurement. Out of these three, SoundMeter had the best results.


https://www.safetynewsalert.com/do-smar ... asurement/

En forskningsrapport
Testing the accuracy of smartphones and sound level meter applications for measuring environmental noise

The methodology consisted of testing 100 smartphones in a reverberation room. Broadband white noise was utilized to test the ability of smartphones to measure noise at background, 50, 70 and 90 dB(A) and these measurements were compared with true noise levels acquired via a calibrated sound level meter.

The results suggest that apps written for the iOS platform are superior to those running on the Android platform. They show that one of the apps tested – SLA Lite – is within ±1 dB of true noise levels across four different reference conditions.


https://www.sciencedirect.com/science/a ... 2X15003667

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-03 13:28

Kruxet är att mobilernas mikrofoner har för hög störnivå för att mäta det som efterfrågas längre upp i tråden. Ju mindre mikrofonkapsel, desto högre störnivå. Det gäller även professionella mätmikrofoner.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Baffel » 2021-06-03 13:34

Nä,då lär det ju inte fungera något vidare med en mick i mobilen. :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav hcl » 2021-06-03 19:14

I-or skrev:
Tangband skrev:
I-or skrev:
Visst menar du reellt sämre upplösning vid 24 bit ADC beroende på den analoga upplösningen, inte den digitala ?

Det innebär att så länge signalen hålls digital så kommer resultatet, även efter några generationer redigering med 32 bit floating point fortfarande vara kring 114-115 dB S/N ?

En 32bits processor i den digitala världen har ju inte lägre upplösning digitalt sätt än den är specificerad , utan försämringen sker då signalen blir analog ?


Ja, redan när signalen kvantiseras har man bara ca 19 bitars reell upplösning eftersom brusgolvet ligger vid 115 dB. När man sedan processar signalen behöver man inte oroa sig för trunkeringsfel eftersom man har 32 bitar att tillgå. Slutprodukten har dock aldrig en bättre upplösning än just 19 bitar.

http://danmon.dotnet.dir.dk/NTP/Marketing_material/1_Brochures_and_leaflets/AX32_DX32_brochure_2018.pdf
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav I-or » 2021-06-03 22:54

Tja, NTP Technology uppger S/N (dynamic range) till 123 dBA för ADC:n (mätt med sinus) vilket motsvarar ca 119 dB eller ca 19,8 bitar mätt på det sätt jag jag tänker mig ovan (med bredbandig insignal och ovägd störnivå). Bra jobbat, men Inte så mycket att orda om. Ca 19 bitars faktisk upplösning för en bättre professionell ADC är fortfarande en ganska bra uppskattning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Prozac » 2021-06-09 10:10

Produktidé:

En apparat som cancellerar vald hushållsmaskins störande ljud. Den registrerar störande ljud och sänder ut ljud som släcker ut tex värmepannans ljud. En för varje hushållsmaskin och som placeras bredvid denna. Dyra såklart. Alltid är det nån nervös eller nyfiken audiofil som skulle köpa?
Ha en fortsatt trevlig dag.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav jansch » 2021-06-09 15:33

RogerGustavsson skrev:Kruxet är att mobilernas mikrofoner har för hög störnivå för att mäta det som efterfrågas längre upp i tråden. Ju mindre mikrofonkapsel, desto högre störnivå. Det gäller även professionella mätmikrofoner.


Javisst, så är det.

Oavsett hur bra mikrofonen är kommer membranet att utsättas för bombardemang av luftmolekyler och är därför också termiskt beroende. Det blir alltså en avvägning mot membranets känslighet. Stora membran får ett bättre förhållande där också styvheten och massan spelar roll.
Allmänt får små memran och hög övre gränsfrekvens "betalas" med hög bruströskel.

Kondensatormikrofoner har också hög impedans som hanteras av en FET transistor och Johnson- Nykqvist brus uppstår (termiskt brus) som inte går att komma ifrån.

Därutöver brusar ju också FET:en och tillsammans blir det normalt ett brusspektrum som ser ut som en hängmatta.

Av det skälet är det svårt att mäta högtalare i bas/subbas-området med rimlig SPLnivå med små elektretmic:ar. Man "mäter" microfonbrus i basen.

Hörseln/trumhinnan har samma "problem" med luftmolekylernas rörelse som då sätter hörseln bruströskel.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster