Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs ?

Inläggav Tangband » 2021-06-05 07:40

Många på forumet ( inklusive mig själv ) använder något slag av rumskorrigering i framförallt det lägre frekvensområdet. En del korrigerar rummets fundamentalresonanser under 80 Hz, en del går lite längre och korrigerar multiplar högre i frekvens, samt reflexer från väggstudsar.

Nu kan vi tänka oss att Neil Young med akustisk gitarr kommer på besök i ditt vardagsrum. Han ska göra en konsert bara för dig.
Dagen efter kommer Maurizio Pollini på besök med sin flygel för en konsert i ditt vardagsrum.

Då är frågan :

1. Kommer du att känna något behov att att korrigera ljudet från Neil Young/Pollini med rumskorrigering ?
2. Kommer det att spela någon roll för musikupplevelsen var i vardagsrummet Neil Young/ Pollini kommer placera sig ?
3. Är det nån skillnad på det sätt vi lyssnar med artister live i vardagsrummet , jämfört med återgivning från skivor och streaming?
4. Om det är skillnad, varför är det skillnad ?

Diskutera !

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Belker » 2021-06-05 08:35

Klonar Neil sig och ställer sig där dina högtalare brukar stå? Har han en magisk gitarr, som spelar upp rumsakustik från hans inspelningsstudio? Samma med rösten.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav sprudel » 2021-06-05 08:38

Belker skrev:Klonar Neil sig och ställer sig där dina högtalare brukar stå? Har han en magisk gitarr, som spelar upp rumsakustik från hans inspelningsstudio? Samma med rösten.


Han ska upplevas som att han befinner sig i rummet, inte där högtalarna står. Tror jag? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Belker » 2021-06-05 08:42

Kommer Pollinis flygel låta bra i din hifi-skrubb?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav PerStromgren » 2021-06-05 09:03

Belker skrev:Kommer Pollinis flygel låta bra i din hifi-skrubb?


Fru S:s flygel låter bra i min hifiskrubb! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav matssvensson » 2021-06-05 09:32

Neil Young med akustisk gitarr och Pollinis flygel skulle sannolikt låta alldeles magiskt i mitt vardagrum/lyssningsrum utan rumskorrigering. Precis som högtalarna som står där nu gör. Jag är dock inte lika säker på att Rammstein med full PA-rigg eller Anna von Hausswolff med Annedalkyrkans orgel skulle låta lika fint utan lite fix.

Akustiska instrument är konstruerade för att fungera och trollbinda i naturliga akustiska miljöer utan behov av rumskorrigering, även om vissa som exempelvis stora kyrkoorglar är specialdesignade för ganska specifika miljöer. Alla PA-system är är beroende av samma typ av korrigeringar som dina högtalare är, beroende på hur bra samspelet mellan den akustiska miljön och PA-riggen/högtalarna fungerar. En PA-rigg eller ett par högtalare ska ju försöka återskapa illusionen av en verklig akustisk händelse så det är ju bara per definition ett hittepå som kan bli mer eller mindre lyckat. En verklig akustisk händelse har inte den fundamentala utmaningen när vi upplever den.

1. Nej
2. Ja
3. Ja
4. Se ovan

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Baffel » 2021-06-05 09:40

Här har vi en som har lite idéer:

Based on my twenty-five years of experience as an acoustical consultant, as well as a professional musician, in this article I will tell you about the things you can do yourself to improve the acoustical qualities of your piano room.

https://www.pianobuyer.com/article/how- ... und-grand/

shot_2021-06-05_09-39-30.png
shot_2021-06-05_09-39-30.png (304.99 KiB) Visad 1523 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Bill50x » 2021-06-05 09:56

Neil Youngs röst känner jag igen, oavsett om han sjunger i ett kaklat badrum eller ute i trädgården. Våra hjärnor klarar av att hantera detta. Det behövs inget akustikfix för att njuta av hans musik, det skulle låta alldeles utmärkt hemma hos mig.

För min del är det inte aktuellt att behndla lyssningsrummet på något särskilt sätt. En bra ljudmiljö, som är trivsam att umgås i, räcker långt för bra ljudåtergivnig. Jag vet att vissa tycker att hårddämpade rum bäst speglar hur fonogrammet låter men personligen vill jag ha en lite mer levande akustik, trots att det då blir "dubbel" akustik, dels från skivan, dels från rummet.

Med det sagt, bara Neil Young kommer på besök så får han sitta precis var som helst. Det kommer utklassa vilken anläggning som helst!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Tangband » 2021-06-05 11:02

Belker skrev:Kommer Pollinis flygel låta bra i din hifi-skrubb?


Frågan är om jag kommer att bry mig om hur det låter klangligt i mitt rum om han kommer på besök ?
Jag kanske bara njuter av HUR han spelar ?

....så frågan är då , varför gör vi inte på samma sätt då vi lyssnar på inspelad musik, utan då kör vi noggrann uppställning och placering av lysssningsposition samt rumskorrigering med uppsampling ?
Senast redigerad av Tangband 2021-06-05 11:06, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Tangband » 2021-06-05 11:04

sprudel skrev:
Belker skrev:Klonar Neil sig och ställer sig där dina högtalare brukar stå? Har han en magisk gitarr, som spelar upp rumsakustik från hans inspelningsstudio? Samma med rösten.


Han ska upplevas som att han befinner sig i rummet, inte där högtalarna står. Tror jag? :)


Exakt.
Inte nog med det, han får även ställa sig var som helst i rummet och spela för mig :) .
Skulle jag bry mig det minsta om var han stod egentligen ?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav hcl » 2021-06-05 11:27

Jag lyssnar hellre i ett rum med bra akustik än ett med sämre akustik, bättre mixat hellre än sämre mix, men bra artist före sämre artist i stort sett oavsett lokal.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Bill50x » 2021-06-05 11:29

hcl skrev:Jag lyssnar hellre i ett rum med bra akustik än ett med sämre akustik, bättre mixat hellre än sämre mix, men bra artist före sämre artist i stort sett oavsett lokal.

Japp.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav matssvensson » 2021-06-05 11:38

Tangband skrev:Frågan är om jag kommer att bry mig om hur det låter klangligt i mitt rum om han kommer på besök ?
Jag kanske bara njuter av HUR han spelar ?

....så frågan är då , varför gör vi inte på samma sätt då vi lyssnar på inspelad musik, utan då kör vi noggrann uppställning och placering av lysssningsposition samt rumskorrigering med uppsampling ?

En verklig ljudkälla är en verklig ljudkälla och det uppfattar vår hörsel som just en ljudkälla i vår aktuella akustiska omgivning. Det är naturligt och det är så vi upplever det, oavsett hur det låter. Neil Young låter som Neil Young oavsett om han sjunger i vårt badrum eller sovrum.

När vi avlyssnar inspelade ljud genom två eller fler högtalare ska dessa försöka skapa en illusion av fantomprojicerade ljudkällor. Det kan bli bra eller dåligt och det kan skapa olika mängd av irritation eller njutning beroende på hur illusorisk illusionen lyckas bli.

En tanke är att vi kanske till och med skulle ha lättare att njuta av musiken genom bara en högtalare, för då är vi ju tillbaks till EN verklig ljudkälla i vårt lyssningsrum. Två eller fler högtalare kan i bästa fall skapa några illusoriska fördelar, men kanske oftare skapar problem och irritation i avnjutningen av musik?

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav hcl » 2021-06-05 11:39

Bill50x skrev:
hcl skrev:Jag lyssnar hellre i ett rum med bra akustik än ett med sämre akustik, bättre mixat hellre än sämre mix, men bra artist före sämre artist i stort sett oavsett lokal.

Japp.

Ja, rätt självklart egentligen, men som frågan är ställd så bör det ändå vara med bland alla mer broderade inlägg.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Tangband » 2021-06-05 12:08

matssvensson skrev:
Tangband skrev:Frågan är om jag kommer att bry mig om hur det låter klangligt i mitt rum om han kommer på besök ?
Jag kanske bara njuter av HUR han spelar ?

....så frågan är då , varför gör vi inte på samma sätt då vi lyssnar på inspelad musik, utan då kör vi noggrann uppställning och placering av lysssningsposition samt rumskorrigering med uppsampling ?

En verklig ljudkälla är en verklig ljudkälla och det uppfattar vår hörsel som just en ljudkälla i vår aktuella akustiska omgivning. Det är naturligt och det är så vi upplever det, oavsett hur det låter. Neil Young låter som Neil Young oavsett om han sjunger i vårt badrum eller sovrum.

När vi avlyssnar inspelade ljud genom två eller fler högtalare ska dessa försöka skapa en illusion av fantomprojicerade ljudkällor. Det kan bli bra eller dåligt och det kan skapa olika mängd av irritation eller njutning beroende på hur illusorisk illusionen lyckas bli.

En tanke är att vi kanske till och med skulle ha lättare att njuta av musiken genom bara en högtalare, för då är vi ju tillbaks till EN verklig ljudkälla i vårt lyssningsrum. Två eller fler högtalare kan i bästa fall skapa några illusoriska fördelar, men kanske oftare skapar problem och irritation i avnjutningen av musik?

/mats


Det var intressanta tankar du hade. :)
Är vi 2-kanals entusiaster kanske ute på fel spår, då vi mäter med tumstock fram måtten 1:1:18 och placerar oss i sweet-spot ?
Är illusionen av ett inspelnings-event kanske viktigare än själva musiken ?

...och, innebär det att mindre ljudintresserade människor, det stora flertalet, har lättare att koppla av och njuta av musiken framför sin enklare anläggning ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Tangband » 2021-06-05 12:12

hcl skrev:Jag lyssnar hellre i ett rum med bra akustik än ett med sämre akustik, bättre mixat hellre än sämre mix, men bra artist före sämre artist i stort sett oavsett lokal.


Hmm... detdär låter ju självklart. Men gör vi alltid så ? Om goda vänner kommer på besök, - spelar vi en skiva för att demonstrera anläggningens förträfflighet angående illusionen, eller väljer vi skivor enbart efter duktiga musiker ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav petersteindl » 2021-06-05 12:22

Tangband skrev:Många på forumet ( inklusive mig själv ) använder något slag av rumskorrigering i framförallt det lägre frekvensområdet. En del korrigerar rummets fundamentalresonanser under 80 Hz, en del går lite längre och korrigerar multiplar högre i frekvens, samt reflexer från väggstudsar.

Nu kan vi tänka oss att Neil Young med akustisk gitarr kommer på besök i ditt vardagsrum. Han ska göra en konsert bara för dig.
Dagen efter kommer Maurizio Pollini på besök med sin flygel för en konsert i ditt vardagsrum.

Då är frågan :

1. Kommer du att känna något behov att att korrigera ljudet från Neil Young/Pollini med rumskorrigering ?
2. Kommer det att spela någon roll för musikupplevelsen var i vardagsrummet Neil Young/ Pollini kommer placera sig ?
3. Är det nån skillnad på det sätt vi lyssnar med artister live i vardagsrummet , jämfört med återgivning från skivor och streaming?
4. Om det är skillnad, varför är det skillnad ?

Diskutera !

Information: Om man skall framföra musik spelat på akustiska musikinstrument i sitt vardagsrum, eller vilket rum som helst, så är det kombinationen av akustiskt musikinstrument och av den naturliga akustiken i rummet som musikeventet består av. Rummet är alltid en viktig och avgörande akustisk del av musikinstrumenten. Det är kvoten mellan direktljud och första reflexer som ger den del av musikupplevelsen där de olika akustiska musikinstrumentens naturliga riktningskarakteristik framgår.

Riktningskarakteristiken hos musikinstrumenten utgör en väsentlig del av varje respektive musikinstruments ljudkaraktär.

Den tillförda energin till det akustiska musikinstrumentet för att alstra ljudet från musikinstrumentet sätter en annan viktig del av varje respektive akustiska musikinstruments ljudkaraktär. Det ger transientåtergivningen och närmare bestämt den del av tonen som kallas onset.

Själva tonen med sin tonhöjd byggs upp på grund av tillförd impulsiv energi som är bandbegränsad d v s akustiskt filtrerad. Tillförd energi som input bygger upp en ton med hjälp av eller snarast på grund av det akustiska musikinstrumentets egenresonanser och denna ton utgör det man kallar sustained part av ljudet. Den tonen innehåller och förmedlar den tonhöjd som spelas. Därefter, då tillförd energi i varje ton avslutats, så sker det man kallar för release av tonen.

Varje akustiskt musikinstrument har sin egen instrumentkaraktär på onset och release där onset är den viktigaste och dominanta delen som ger musikinstrumentet dess ljudande instrumentkaraktär d v s om det är en trumpet eller saxofon eller violin eller piano osv.

Övertonsspektrat ger tonens timbre och grundtonen dess tonhöjd. Så är det oftast men inte alltid. Den upplevda Tonhöjden ges även av repetitionsintervallet hos övertonerna. En akustisk gitarr kan spelas på så sätt att övertonsspektrat ändras helt och hållet, t.ex. att enbart innehålla jämna deltoner som övertoner, men det kommer ändå låta som en akustisk gitarr. Det är onset som sätter själva musikinstrumentets instrumentkaraktär som varande exempelvis en akustisk gitarr.

Det är skillnad på instrumentets karaktär kontra tonens karaktär. Ett A i den tonala skalan kan spelas med alla olika instrument och trots att det är samma tonhöjd så kan tonen ges olika timbre hos varje instrument. Dessutom har varje olika musikinstrument sin egen tonala instrumentkarakteristik och sin egen riktningskarakteristik.

1. Rummets egenakustik ingår i musikeventet. De tidiga reflexerna ger den information av musikinstrumentets karaktär som sätts av musikinstrumentets riktningskarakteristik. De sena reflexerna ger rummets akustiska karaktär och speciellt de rumsresonanser som uppstår under schröderfrekvensen. I det resonansområdet kan rummet i sig ses som ett akustiskt instrument som klingar beroende på hur och var energi tillförs. En vanlig akustik gitarr har de flesta toner ovanför detta frekvensområde. Pianot går ner i det frekvensområdet och en kontrabas gör det med råge.

2. Musikinstrumentets placering i rummet kommer definitivt att påverka det upplevda ljudet från musikinstrumentet. Det är timbre och kvoten mellan direktljud och tidiga reflexer som ändras. Men musikinstrumentets spelade tonhöjd kommer inte påverkas utom i vissa fall, t.ex. en kontrabas som spelar i ett litet rum. Då kommer rumsresonanserna att sätta sin egen prägel på kontrabasen. Det blir kontrabasen som en resonanslåda i kombination med rummet som resonanslåda. Vill man att kontrabasens resonanslåda skall vara dominant så får dels kontrabasen placeras på optimal plats i rummet i resonanshänseende, dels får man lyssna nära kontrabasen så att kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud ökas.

3. Absolut, det är så stor skillnad att de inte har något med varandra att göra. Ljudåtergivning av akustisk musik handlar om att återge ett akustiskt musikevent och där ingår det med emfas även den inspelade akustiska miljön, dels närmiljön kring de akustiska musikinstrumenten i form av tidiga reflexer som bidrar till musikinstrumentens karaktär, dels efterklangsmiljön hos det inspelade rummet i form av sena reflexer som är det inspelade rummets karaktär.

4. Läs min inledande del som jag kallar för information. Det här med ljudåtergivning är egentligen ingen filosofi. Det är vanlig akustik/fysik och musikakustik d v s musikinstrument och tal och sång samt psykoakustik d v s hur hörseln fungerar.

Först tar man reda på vad ljud är. Vad är ljud? Sedan fixar man ljudåtergivningen.
Under resans gång tar man reda på vad musik är och vad musikåtergivning är.
Sedan kan man bestämma sig för vad man vill åstadkomma med ljudåtergivning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Baffel » 2021-06-05 12:36

Tangband skrev:
...och, innebär det att mindre ljudintresserade människor, det stora flertalet, har lättare att koppla av och njuta av musiken framför sin enklare anläggning ?


Mycket en vanesak och vad man har erfarenhet av. Morsan lyssnade mycket musik på radion via en kassettbandspelare i sovrummet. Det tills den pajade. Hon var nöjd , kopplade av och njöt. Efter den gick sönder ställde jag in en receiver och ett par högtalare i sovrummet. Nu kopplar hon av och njuter av musik via de grejerna. Hennes kommentar " Det här låter ju bättre. Att jag inte skaffade det här tidigare".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Bill50x » 2021-06-05 23:03

Tangband skrev:
hcl skrev:Jag lyssnar hellre i ett rum med bra akustik än ett med sämre akustik, bättre mixat hellre än sämre mix, men bra artist före sämre artist i stort sett oavsett lokal.
Hmm... detdär låter ju självklart. Men gör vi alltid så ? Om goda vänner kommer på besök, - spelar vi en skiva för att demonstrera anläggningens förträfflighet angående illusionen, eller väljer vi skivor enbart efter duktiga musiker ?
Spelar bara bra musik, aldrig för att dema ljudet. Det kommer sas på köpet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav goat76 » 2021-06-05 23:55

Tangband skrev: Är vi 2-kanals entusiaster kanske ute på fel spår, då vi mäter med tumstock fram måtten 1:1:18 och placerar oss i sweet-spot ?


Man är verkligen ute på fel spår om man tagit fasta på det där med en T-kvot på 1:1,18. :)

Något "hål i mitten" uppstår inte med en 30-gradig lyssningsvinkel förutsatt att man inte väljer en större lyssningstriangel än vad ens högtalare klarar av spridningsmässigt. Det man vinner är en bibehållen och korrekt stereobredd vilket ger en betydligt mer involverande lyssning, så som det var tänkt i 99% av alla ljudmixar, samtidigt som fantomprojicerade ljudobjekt behåller en tydlig förankrad position där de är placerade i stereofältet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Strmbrg » 2021-06-06 07:47

Jag hade ett tag en Dspeaker anti-mode 2.0 dual core. Alltså en modell som är avsedd att kunna korrigera i hela ljudområdet.

"Basen" har den automatik för att fixa till, resten får man fippla med manuellt.
Jag använde den med digital signal både in och ut ur den. Dvs ingen D/A- eller A/D-omvandling i dess regi.
Jag var mäkta imponerad av vad den kunde åstadkomma. Men imponansen övergick i pur skepsis och en insikt om att den inte alls var särskilt bra.
Tydligen så förstör den minst lika mycket som den förbättrar.
Enkelt uttryckt så gör den absolut saker med tonkurvan SAMTIDIGT som den färgar ljudet med någon form av distorsion. Jag insåg detta efter att ha jämfört dess by-pass-läge med att fysiskt plocka bort den ur signalkedjan. MYCKET uppenbart.
En intressant sak var att det bas-buller dess by-pass-läge gav inte fanns kvar när jag fysiskt kopplade ur den.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Baffel » 2021-06-06 08:17

Denna?

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/ds ... ing-2.html

Som har ett Dynamiskt omfång: >108 dB,.

Du säger någon form av distorsion. Hmm. Någon form av hörbara inkopplings/ handhavandefel/ problem skulle jag gissa på. Prytteln i sig är det nog inget fel på.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Strmbrg » 2021-06-06 08:24

Ja, det kan du få gissa på såklart. Men jag gissar på att apparaten inte är så bra som den påstås vara.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15624/
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Baffel » 2021-06-06 08:29

Jag gissade fel.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57268
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Nattlorden » 2021-06-06 08:31

Tangband skrev:Många på forumet ( inklusive mig själv ) använder något slag av rumskorrigering i framförallt det lägre frekvensområdet. En del korrigerar rummets fundamentalresonanser under 80 Hz, en del går lite längre och korrigerar multiplar högre i frekvens, samt reflexer från väggstudsar.

Nu kan vi tänka oss att Neil Young med akustisk gitarr kommer på besök i ditt vardagsrum. Han ska göra en konsert bara för dig.
Dagen efter kommer Maurizio Pollini på besök med sin flygel för en konsert i ditt vardagsrum.

Då är frågan :

1. Kommer du att känna något behov att att korrigera ljudet från Neil Young/Pollini med rumskorrigering ?
2. Kommer det att spela någon roll för musikupplevelsen var i vardagsrummet Neil Young/ Pollini kommer placera sig ?
3. Är det nån skillnad på det sätt vi lyssnar med artister live i vardagsrummet , jämfört med återgivning från skivor och streaming?
4. Om det är skillnad, varför är det skillnad ?

Diskutera !


1. Nej.
2. Inte ljudmässigen, nej. Visuellt ja.
3. Ja.
4. Båda artisterna och deras instrument är originalljudkällor. Inspelningarna är sekundära och inspelningen bär med sig ljudet av den akustiska närmiljön vid originalhändelsen. Dessutom påverkar möjligen att det (troligen) är en stereo eller mångkanalsanläggning som ska sköta reproduktionen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Baffel » 2021-06-06 08:57

Tangband skrev:3. Är det nån skillnad på det sätt vi lyssnar med artister live i vardagsrummet , jämfört med återgivning från skivor och streaming?


Att ha Neil Young i egen hög person i vardagsrummet misstänker jag sätter igång liiite andra känslor/ upplevelser än att umgås med sitt t.ex Qobus och sina andra Hifi- pryttlar. Det lär påverka sättet vi/man lyssnar. Se det framför dig. Du skulle ju självklart inte kunna koncentrera dig på hur det låter. Du har ju för tusan Neil Young i ditt vardagsrum. 8O

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav JM » 2021-06-06 09:14

Det viktigaste orsaken till skillnader mellan live event i ett specifikt rum kontra två stereoboxhögtlare är live eventets komplexa variabla ljudspridning med avseende på frekvens och tid beroende på instrumentet jfr med högtalarnas simpla frekvensolika "stereotypa" ljudspridning.
Båda eventen kräver sitt specifika "rum" för optimal lyssning. Stereolyssningen kommer alltid att förlora vid jämförelse i optimerade rum.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Harryup » 2021-06-06 09:54

Redan Hitler insåg att rumskorrigering behövs även utomhus för att taluppfattbarheten skall bli maximal. Med hjälp av ingenjörer från Telefunken och
Siemens&Halske installerades gruvgångar under de stora arenorna för massmöten och för att få lagom fördröjningar av ljudet till olika delar så satte man en högtalare på gruvvagnen och en fast mick på lämplig plats. Sen kunde man styra tidsfördröjningen genom att skjuta vagnen och micken i förhållande till varandra och gruvgångens längd så att miljoner åhörare kunde höra orden i talen. Har ingen uppgift på om kabellyftare användes men förmodar det.

Hade Hitler hållit sina möten på Friends Arena så hade aldrig andra världskriget startat.

/Harry Up

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav JM » 2021-06-06 12:35

Harryup skrev:Redan Hitler insåg att rumskorrigering behövs även utomhus för att taluppfattbarheten skall bli maximal. Med hjälp av ingenjörer från Telefunken och
Siemens&Halske installerades gruvgångar under de stora arenorna för massmöten och för att få lagom fördröjningar av ljudet till olika delar så satte man en högtalare på gruvvagnen och en fast mick på lämplig plats. Sen kunde man styra tidsfördröjningen genom att skjuta vagnen och micken i förhållande till varandra och gruvgångens längd så att miljoner åhörare kunde höra orden i talen. Har ingen uppgift på om kabellyftare användes men förmodar det.

Hade Hitler hållit sina möten på Friends Arena så hade aldrig andra världskriget startat.

/Harry Up

Var det inte akustikern vilken kallades in när arenan var färdigbyggd för att fixa akustiken som sa: "Bästa ljudet har du högst upp invid bakre väggen".

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Filosofi om behovet av rumskorrigering egentligen behövs

Inläggav Tangband » 2021-06-06 13:26

Strmbrg skrev:Jag hade ett tag en Dspeaker anti-mode 2.0 dual core. Alltså en modell som är avsedd att kunna korrigera i hela ljudområdet.

"Basen" har den automatik för att fixa till, resten får man fippla med manuellt.
Jag använde den med digital signal både in och ut ur den. Dvs ingen D/A- eller A/D-omvandling i dess regi.
Jag var mäkta imponerad av vad den kunde åstadkomma. Men imponansen övergick i pur skepsis och en insikt om att den inte alls var särskilt bra.
Tydligen så förstör den minst lika mycket som den förbättrar.
Enkelt uttryckt så gör den absolut saker med tonkurvan SAMTIDIGT som den färgar ljudet med någon form av distorsion. Jag insåg detta efter att ha jämfört dess by-pass-läge med att fysiskt plocka bort den ur signalkedjan. MYCKET uppenbart.
En intressant sak var att det bas-buller dess by-pass-läge gav inte fanns kvar när jag fysiskt kopplade ur den.


Intressant :) .

Bas-buller som du skriver betyder, beskrivet på annat sätt = otydlig upplevd tonhöjd i basområdet, vilket i sig skulle kunna tyda på högt jitter-innehåll, kanske i kombination med andra fel.

Här finns intressant information om rumskorrigering:
https://www.lejonklou.com/forum/viewtop ... 140#p55027

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster