Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Klonar Neil sig och ställer sig där dina högtalare brukar stå? Har han en magisk gitarr, som spelar upp rumsakustik från hans inspelningsstudio? Samma med rösten.
Belker skrev:Kommer Pollinis flygel låta bra i din hifi-skrubb?
Belker skrev:Kommer Pollinis flygel låta bra i din hifi-skrubb?
sprudel skrev:Belker skrev:Klonar Neil sig och ställer sig där dina högtalare brukar stå? Har han en magisk gitarr, som spelar upp rumsakustik från hans inspelningsstudio? Samma med rösten.
Han ska upplevas som att han befinner sig i rummet, inte där högtalarna står. Tror jag?
hcl skrev:Jag lyssnar hellre i ett rum med bra akustik än ett med sämre akustik, bättre mixat hellre än sämre mix, men bra artist före sämre artist i stort sett oavsett lokal.
Tangband skrev:Frågan är om jag kommer att bry mig om hur det låter klangligt i mitt rum om han kommer på besök ?
Jag kanske bara njuter av HUR han spelar ?
....så frågan är då , varför gör vi inte på samma sätt då vi lyssnar på inspelad musik, utan då kör vi noggrann uppställning och placering av lysssningsposition samt rumskorrigering med uppsampling ?
Bill50x skrev:hcl skrev:Jag lyssnar hellre i ett rum med bra akustik än ett med sämre akustik, bättre mixat hellre än sämre mix, men bra artist före sämre artist i stort sett oavsett lokal.
Japp.
matssvensson skrev:Tangband skrev:Frågan är om jag kommer att bry mig om hur det låter klangligt i mitt rum om han kommer på besök ?
Jag kanske bara njuter av HUR han spelar ?
....så frågan är då , varför gör vi inte på samma sätt då vi lyssnar på inspelad musik, utan då kör vi noggrann uppställning och placering av lysssningsposition samt rumskorrigering med uppsampling ?
En verklig ljudkälla är en verklig ljudkälla och det uppfattar vår hörsel som just en ljudkälla i vår aktuella akustiska omgivning. Det är naturligt och det är så vi upplever det, oavsett hur det låter. Neil Young låter som Neil Young oavsett om han sjunger i vårt badrum eller sovrum.
När vi avlyssnar inspelade ljud genom två eller fler högtalare ska dessa försöka skapa en illusion av fantomprojicerade ljudkällor. Det kan bli bra eller dåligt och det kan skapa olika mängd av irritation eller njutning beroende på hur illusorisk illusionen lyckas bli.
En tanke är att vi kanske till och med skulle ha lättare att njuta av musiken genom bara en högtalare, för då är vi ju tillbaks till EN verklig ljudkälla i vårt lyssningsrum. Två eller fler högtalare kan i bästa fall skapa några illusoriska fördelar, men kanske oftare skapar problem och irritation i avnjutningen av musik?
/mats
hcl skrev:Jag lyssnar hellre i ett rum med bra akustik än ett med sämre akustik, bättre mixat hellre än sämre mix, men bra artist före sämre artist i stort sett oavsett lokal.
Tangband skrev:Många på forumet ( inklusive mig själv ) använder något slag av rumskorrigering i framförallt det lägre frekvensområdet. En del korrigerar rummets fundamentalresonanser under 80 Hz, en del går lite längre och korrigerar multiplar högre i frekvens, samt reflexer från väggstudsar.
Nu kan vi tänka oss att Neil Young med akustisk gitarr kommer på besök i ditt vardagsrum. Han ska göra en konsert bara för dig.
Dagen efter kommer Maurizio Pollini på besök med sin flygel för en konsert i ditt vardagsrum.
Då är frågan :
1. Kommer du att känna något behov att att korrigera ljudet från Neil Young/Pollini med rumskorrigering ?
2. Kommer det att spela någon roll för musikupplevelsen var i vardagsrummet Neil Young/ Pollini kommer placera sig ?
3. Är det nån skillnad på det sätt vi lyssnar med artister live i vardagsrummet , jämfört med återgivning från skivor och streaming?
4. Om det är skillnad, varför är det skillnad ?
Diskutera !
Tangband skrev:
...och, innebär det att mindre ljudintresserade människor, det stora flertalet, har lättare att koppla av och njuta av musiken framför sin enklare anläggning ?
Spelar bara bra musik, aldrig för att dema ljudet. Det kommer sas på köpet.Tangband skrev:Hmm... detdär låter ju självklart. Men gör vi alltid så ? Om goda vänner kommer på besök, - spelar vi en skiva för att demonstrera anläggningens förträfflighet angående illusionen, eller väljer vi skivor enbart efter duktiga musiker ?hcl skrev:Jag lyssnar hellre i ett rum med bra akustik än ett med sämre akustik, bättre mixat hellre än sämre mix, men bra artist före sämre artist i stort sett oavsett lokal.
Tangband skrev: Är vi 2-kanals entusiaster kanske ute på fel spår, då vi mäter med tumstock fram måtten 1:1:18 och placerar oss i sweet-spot ?
Tangband skrev:Många på forumet ( inklusive mig själv ) använder något slag av rumskorrigering i framförallt det lägre frekvensområdet. En del korrigerar rummets fundamentalresonanser under 80 Hz, en del går lite längre och korrigerar multiplar högre i frekvens, samt reflexer från väggstudsar.
Nu kan vi tänka oss att Neil Young med akustisk gitarr kommer på besök i ditt vardagsrum. Han ska göra en konsert bara för dig.
Dagen efter kommer Maurizio Pollini på besök med sin flygel för en konsert i ditt vardagsrum.
Då är frågan :
1. Kommer du att känna något behov att att korrigera ljudet från Neil Young/Pollini med rumskorrigering ?
2. Kommer det att spela någon roll för musikupplevelsen var i vardagsrummet Neil Young/ Pollini kommer placera sig ?
3. Är det nån skillnad på det sätt vi lyssnar med artister live i vardagsrummet , jämfört med återgivning från skivor och streaming?
4. Om det är skillnad, varför är det skillnad ?
Diskutera !
Tangband skrev:3. Är det nån skillnad på det sätt vi lyssnar med artister live i vardagsrummet , jämfört med återgivning från skivor och streaming?
Harryup skrev:Redan Hitler insåg att rumskorrigering behövs även utomhus för att taluppfattbarheten skall bli maximal. Med hjälp av ingenjörer från Telefunken och
Siemens&Halske installerades gruvgångar under de stora arenorna för massmöten och för att få lagom fördröjningar av ljudet till olika delar så satte man en högtalare på gruvvagnen och en fast mick på lämplig plats. Sen kunde man styra tidsfördröjningen genom att skjuta vagnen och micken i förhållande till varandra och gruvgångens längd så att miljoner åhörare kunde höra orden i talen. Har ingen uppgift på om kabellyftare användes men förmodar det.
Hade Hitler hållit sina möten på Friends Arena så hade aldrig andra världskriget startat.
/Harry Up
Strmbrg skrev:Jag hade ett tag en Dspeaker anti-mode 2.0 dual core. Alltså en modell som är avsedd att kunna korrigera i hela ljudområdet.
"Basen" har den automatik för att fixa till, resten får man fippla med manuellt.
Jag använde den med digital signal både in och ut ur den. Dvs ingen D/A- eller A/D-omvandling i dess regi.
Jag var mäkta imponerad av vad den kunde åstadkomma. Men imponansen övergick i pur skepsis och en insikt om att den inte alls var särskilt bra.
Tydligen så förstör den minst lika mycket som den förbättrar.
Enkelt uttryckt så gör den absolut saker med tonkurvan SAMTIDIGT som den färgar ljudet med någon form av distorsion. Jag insåg detta efter att ha jämfört dess by-pass-läge med att fysiskt plocka bort den ur signalkedjan. MYCKET uppenbart.
En intressant sak var att det bas-buller dess by-pass-läge gav inte fanns kvar när jag fysiskt kopplade ur den.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster