Moderator: Redaktörer
tordnilsson skrev:Det är Bosse Bengtssons Transmission Audio, bandelement som bla satt i M3Pro, även i Megatrend mk2 tror jag.
I-or skrev:Kul, vad har banden för dimensioner?
I-or skrev:Transformatorkoppling bör undvikas till varje pris eftersom trafen oavsett kvalitet distorderar hörbart. Seriekoppling av elementen i kombination med en strömkapabel förstärkare är att föredra.
tordnilsson skrev:I-or skrev:Transformatorkoppling bör undvikas till varje pris eftersom trafen oavsett kvalitet distorderar hörbart. Seriekoppling av elementen i kombination med en strömkapabel förstärkare är att föredra.
Japp, det blir ingen trafo i dessa byggen, det är ju faktiskt enklare, billigare och bättre med ett effektmotstånd i serie för att nå en acceptabel resistans och så minskar risken för svajig impedanskurva.
Effekt är inga problem att hitta idag.
I-or skrev:Transformatorkoppling bör undvikas till varje pris eftersom trafen oavsett kvalitet distorderar hörbart. Seriekoppling av elementen i kombination med en strömkapabel förstärkare är att föredra.
Morello skrev:Hur låga impedanser talar vi om och hur mycket spänning behöver banden?
rikkitikkitavi skrev:Alla dessa lösningar ger distortionsnivåer på en bråkdel av vad en transformator gör.
I-or skrev:Helt självklart blir det inte eftersom resistansen är extremt låg. Resistansen (d.v.s. i princip impedansen förutom ett litet induktivt tillskott för höga frekvenser) lär ligga runt sådär 0,5 ohm med tre band i serie. Verkningsgraden är dock relativt hög, varför man i ett normalt rum klarar sig ganska bra med ca 100 Wrms, d.v.s. ca 7 Vrms.
Att elda upp effekt i ett motstånd avrådes bestämt, banden behöver ingen hjälp vad gäller effektkompression och uppvisar en i det närmaste konstant impedans.
tordnilsson skrev:I-or skrev:Helt självklart blir det inte eftersom resistansen är extremt låg. Resistansen (d.v.s. i princip impedansen förutom ett litet induktivt tillskott för höga frekvenser) lär ligga runt sådär 0,5 ohm med tre band i serie. Verkningsgraden är dock relativt hög, varför man i ett normalt rum klarar sig ganska bra med ca 100 Wrms, d.v.s. ca 7 Vrms.
Att elda upp effekt i ett motstånd avrådes bestämt, banden behöver ingen hjälp vad gäller effektkompression och uppvisar en i det närmaste konstant impedans.
Tre band i serie blir nog ungefär 0,5 ohm, 12 st kan kanske komma upp i 1,5 - 2 ohm, återkommer med resultat när jag har kopplat in och mätt.
BellsnWhistles skrev:Byggde inte Dan D'Agostino ett specialbeställt exemplar till Apogee Scintilla när det begavs sig?
tordnilsson skrev:Ju mer effekt som skall transformeras, ju svårare är det med få till en "ideal" trafo tror jag, och det blir dyrt.
BellsnWhistles skrev:Så kan det vara.
Lyssnade för övrigt på Alsyvox förra veckan, jag vet inte om jag blev så himla imponerad egentligen, faktum var att det lät distat i flera passager, men jag hade lite bråttom så jag hann inte varken spela egenkänd musik eller fundera över ev. dist jag hörde.
Men otroligt snygga tycker jag, nästan klassisk Art Deco och inte så himskans stora som mina gamla Magnepan 3.7 t.ex.
Men över 700', liksom...
I-or skrev:BellsnWhistles skrev:Så kan det vara.
Lyssnade för övrigt på Alsyvox förra veckan, jag vet inte om jag blev så himla imponerad egentligen, faktum var att det lät distat i flera passager, men jag hade lite bråttom så jag hann inte varken spela egenkänd musik eller fundera över ev. dist jag hörde.
Men otroligt snygga tycker jag, nästan klassisk Art Deco och inte så himskans stora som mina gamla Magnepan 3.7 t.ex.
Men över 700', liksom...
Man kan sno ihop någonting snarlikt med ett par dagars arbete och utan att spendera en förmögenhet om man inte kräver en superfinish. Kanske inte den allra effektivaste konstruktionen rent akustiskt, men den lär fungera bra i kombination med ekvalisering förutsatt att man ser till att komplettera med dynamiska element för basen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster