Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Harryup skrev:Personligen tycker jag i vart fall Quad ESL-63 bara låter vackert. Lika vackert på all musik. Och efter ett tag likadant på all musik. Längtar inte tillbaka till när jag ägde dom.
Hade under tidigt 80-tal ett par Acustat 2+2 hemma. Rätt uppställda försvann de helt ur ljudbilden/synfältet, trots sin storlek på 220x40 cm, och lät bedårande vackert med tex rörelektronik. Jag drev dem med engelska Lumley-steg på 100W, Men när den första överraskningen lagt sig så började man gäspa. Totalt utan tryck/liv/energi. Kombinationen GAS Grandson (2x40 W) och ett par Dahlqvist DQ10 körde 8:or runt Acustaterna.
När ett par högtalare låter likadant på allt, är inte det en dist?
/ B
JM skrev:I en ofta citerad studie jämför Floyd T några lådhögtalare, i stora lyssningsrummet med högtalarväxlare, med en elektrostat dipol - Martin Logan. Tonkurvan är allt annat än rak. Studien är omnämnd i någon av upplagorna av hans bok. I minst två av Floyds föreläsningar avslöjar han tydligt att dipoler och då ffa Martin Logan i studien har extremt dålig tonkurva och är lågt rankad av testpersonerna.
Jag vill invända snarare att testet avslöjar hur mycket/lite reflexerna bidrar till tonkurvan i Harmans lyssningsrum. Alla som sett lyssningsrummet ser att det är stort och kraftigt dämpat men med de övriga högtalarna nära dipolen. Dvs ger ett reflexbidrag i de högre frekvensena lite beroende vilka högtalare som är närmast.
Således är min uppfattning att dipoler inte skall ha kraftigt dämpat rum. Med dipolerna är reflexerna viktiga. I vanliga lyssningsrum kan dipoler var bättre än lådhögtalare, med en placering någon meter från väggen bakom, då reflexutsläckningen lateralt kan utnyttjas för minska dominerande tidiga reflexer. Se Rogers placering tidigare i den här tråden. Med en tonkurva lik direktljudets hos reflexerna och att de dominerande reflexerna är kommer betydligt senare än med en lådhögtalare erhålls en avsevärt bättre spatial upplevelse.
Dipoler skall ha 4 lådsubbasar i hörnen och ej dipolsubbasar. Dipolsubbasar eldar för kråkorna.
Faran med att börja lyssna på stora dipoler som Apogee, Quad, Magnepan mfl är att det blir nästintill omöjligt att återgå till högkvalitativa lådhögtalare på grund av deras relativt höga hörbara distorsion och avsaknaden av dipolens högkvalitativa spatiala upplevelse.
JM
JM skrev:I en ofta citerad studie jämför Floyd T några lådhögtalare, i stora lyssningsrummet med högtalarväxlare, med en elektrostat dipol - Martin Logan. Tonkurvan är allt annat än rak. Studien är omnämnd i någon av upplagorna av hans bok. I minst två av Floyds föreläsningar avslöjar han tydligt att dipoler och då ffa Martin Logan i studien har extremt dålig tonkurva och är lågt rankad av testpersonerna.
Jag vill invända snarare att testet avslöjar hur mycket/lite reflexerna bidrar till tonkurvan i Harmans lyssningsrum. Alla som sett lyssningsrummet ser att det är stort och kraftigt dämpat men med de övriga högtalarna nära dipolen. Dvs ger ett reflexbidrag i de högre frekvensena lite beroende vilka högtalare som är närmast.
Således är min uppfattning att dipoler inte skall ha kraftigt dämpat rum. Med dipolerna är reflexerna viktiga. I vanliga lyssningsrum kan dipoler var bättre än lådhögtalare, med en placering någon meter från väggen bakom, då reflexutsläckningen lateralt kan utnyttjas för minska dominerande tidiga reflexer. Se Rogers placering tidigare i den här tråden. Med en tonkurva lik direktljudets hos reflexerna och att de dominerande reflexerna är kommer betydligt senare än med en lådhögtalare erhålls en avsevärt bättre spatial upplevelse.
Dipoler skall ha 4 lådsubbasar i hörnen och ej dipolsubbasar. Dipolsubbasar eldar för kråkorna.
Faran med att börja lyssna på stora dipoler som Apogee, Quad, Magnepan mfl är att det blir nästintill omöjligt att återgå till högkvalitativa lådhögtalare på grund av deras relativt höga hörbara distorsion och avsaknaden av dipolens högkvalitativa spatiala upplevelse.
JM
JM skrev:Du kan inte ens övertyga dig själv med dessa jämförelser. Sälj dina Genelec.
JM
RogerGustavsson skrev:Luftigheten är ofta en mer eller mindre oönskad effekt pga. av att det strålas en mängd ljud bakåt och som mer eller mindre reflekteras ut i rummet. Det gäller även andra högtalare som Carlsson och Larsen. Med konventionella framåtstrålare en bit ut i rummet skapas också en luftighet.
Snälla laster eller ej beror på annat än om det är dipoler eller mer eller mindre konventionella lådor.
Tangband skrev:Att panelhögtalare skulle ha lägre dist än bra dynamiska högtalare är verkligen inte sant .
rajapruk skrev:Sen ökar distorsionen lavinartat över 85dB/1m?
RogerGustavsson skrev:De stora panelerna, ofta ifrån USA, var lite sena på att anamma detta men deras alster började strama upp sina lite suddiga ljudbilder till förmån för lite skarpare sådana, dock är det svårt att få en stor lyssningsyta även om det går att få en hygglig frekvensgång utanför swwetspot.
I-or skrev:Tangband skrev:Att panelhögtalare skulle ha lägre dist än bra dynamiska högtalare är verkligen inte sant .
Jodå, bättre panelhögtalare kan ha ultralåg distorsion (THD nedåt -70 dB (0,03 %) för 85 dB, 1 m, frifält) om vi talar om frekvenser över ca 200 Hz, bl.a. Quads elektrostater och Apogees band/planar-högtalare är goda exempel här.
Kraniet skrev:De panelhögtalare jag hört som låtit allra bäst är de där ljudet bakåt har diffuserats och dämpats. Kunde den problematiska utstrålningen bakåt tas bort skulle det nog kunna låta riktigt bra. IB-dipoler?
JM skrev:Kraniet skrev:De panelhögtalare jag hört som låtit allra bäst är de där ljudet bakåt har diffuserats och dämpats. Kunde den problematiska utstrålningen bakåt tas bort skulle det nog kunna låta riktigt bra. IB-dipoler?
Jag har precis motsatt uppfattning. Dipolen i ett lite större rum med 2 till 3 m till närmaste vägg ger det lådhögtalarna saknar map spatial upplevelse samt tar bort lådhögtalarnas negativa inverkan på direktljudet ffa map olinjära laterala reflexer.
För mig ger lådhögtalare färgat ljud med avsaknad av spatial upplevelse.
JM
Kraniet skrev:JM skrev:Kraniet skrev:De panelhögtalare jag hört som låtit allra bäst är de där ljudet bakåt har diffuserats och dämpats. Kunde den problematiska utstrålningen bakåt tas bort skulle det nog kunna låta riktigt bra. IB-dipoler?
Jag har precis motsatt uppfattning. Dipolen i ett lite större rum med 2 till 3 m till närmaste vägg ger det lådhögtalarna saknar map spatial upplevelse samt tar bort lådhögtalarnas negativa inverkan på direktljudet ffa map olinjära laterala reflexer.
För mig ger lådhögtalare färgat ljud med avsaknad av spatial upplevelse.
JM
Ja det där är ju lustigt. Jag finner den spatiella upplevelsen som dipoler ger som en störning som inte hör dit.
Det är samma sak med Carlssons tidigare högtalare. De målar med en "bred pensel" som ser till att alla ljud blir utsmetade på samma sätt.
Men det är ju tur man är olika!
JM skrev:Kraniet skrev:JM skrev:Jag har precis motsatt uppfattning. Dipolen i ett lite större rum med 2 till 3 m till närmaste vägg ger det lådhögtalarna saknar map spatial upplevelse samt tar bort lådhögtalarnas negativa inverkan på direktljudet ffa map olinjära laterala reflexer.
För mig ger lådhögtalare färgat ljud med avsaknad av spatial upplevelse.
JM
Ja det där är ju lustigt. Jag finner den spatiella upplevelsen som dipoler ger som en störning som inte hör dit.
Det är samma sak med Carlssons tidigare högtalare. De målar med en "bred pensel" som ser till att alla ljud blir utsmetade på samma sätt.
Men det är ju tur man är olika!
Skillnaden är hur reflexerna blandas med direktljudet.
Jag håller med att Carlssons ljud är inte njutbart. Reflexerna är för starka, kommer för tidigt och är olinjära relativt direktljudet. Reflexerna maskerar och färgar ljudupplevelsen.
Mina dipolreflexer uppfattas som riktiga reflexer i ett större rum och är spatiala utan att färga ljudet. Lite reverb i inspelningen ger en upplevelse av att rummet är större än det egentligen är. Speciellt gäller detta akustiska inspelningar som inte är förstörda för mycket artificiellt reverb.
JM
rajapruk skrev:Sen ökar distorsionen lavinartat över 85dB/1m?
Kraniet skrev:Ja det där är ju lustigt. Jag finner den spatiella upplevelsen som dipoler ger som en störning som inte hör dit.
Det är samma sak med Carlssons tidigare högtalare. De målar med en "bred pensel" som ser till att alla ljud blir utsmetade på samma sätt.
Men det är ju tur man är olika!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster