Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav Kronkan » 2021-05-22 07:21

Jag har ju haft två uppsättningar Martin Logan. De har ju traditionella lådor. På min nuvarande anläggning är delningsfrekvensen ca 400 hz. Men är lite osäker på den exakta siffran.

Elektrostater m m sprider ju mindre. Ljudvågen är ju mera riktad. Just Martin Logan är ju något välvda för att öka spridningen något åt sidorna.

Direkt bakom elektrostaterna har jag diffusorer. Detta även direkt bakom huvudet. Det går inte att mäta någon skillnad men det blir mera snärt i ljudet om man lämnar bakom högtalarna odämpat.

Här är en bild på deras minsta modell.

Bild

Som man ser så är de i orginal lite lutad bakåt. Detta görs så att man skall höra direktljudet från högtalarna om man står upp. Men de låter bättre om man har de rakt stående.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav I-or » 2021-06-16 18:15

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Personligen tycker jag i vart fall Quad ESL-63 bara låter vackert. Lika vackert på all musik. Och efter ett tag likadant på all musik. Längtar inte tillbaka till när jag ägde dom.

Hade under tidigt 80-tal ett par Acustat 2+2 hemma. Rätt uppställda försvann de helt ur ljudbilden/synfältet, trots sin storlek på 220x40 cm, och lät bedårande vackert med tex rörelektronik. Jag drev dem med engelska Lumley-steg på 100W, Men när den första överraskningen lagt sig så började man gäspa. Totalt utan tryck/liv/energi. Kombinationen GAS Grandson (2x40 W) och ett par Dahlqvist DQ10 körde 8:or runt Acustaterna.

När ett par högtalare låter likadant på allt, är inte det en dist?

/ B


Ja, s.k. sameness är irriterande och beror oftast på speciella frekvensgångs-/spridningsegenskaper, vilka gör att klangliga eller spatiella skillnader mellan olika inspelningar drunknar i högtalarens egen karaktär. Just elektrostater har även problem med maximal ljudtryckskapacitet, vilket gör ljudet orkeslöst, d.v.s. sameness i dynamiskt avseende.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav Tangband » 2021-06-17 09:16

JM skrev:I en ofta citerad studie jämför Floyd T några lådhögtalare, i stora lyssningsrummet med högtalarväxlare, med en elektrostat dipol - Martin Logan. Tonkurvan är allt annat än rak. Studien är omnämnd i någon av upplagorna av hans bok. I minst två av Floyds föreläsningar avslöjar han tydligt att dipoler och då ffa Martin Logan i studien har extremt dålig tonkurva och är lågt rankad av testpersonerna.
Jag vill invända snarare att testet avslöjar hur mycket/lite reflexerna bidrar till tonkurvan i Harmans lyssningsrum. Alla som sett lyssningsrummet ser att det är stort och kraftigt dämpat men med de övriga högtalarna nära dipolen. Dvs ger ett reflexbidrag i de högre frekvensena lite beroende vilka högtalare som är närmast.
Således är min uppfattning att dipoler inte skall ha kraftigt dämpat rum. Med dipolerna är reflexerna viktiga. I vanliga lyssningsrum kan dipoler var bättre än lådhögtalare, med en placering någon meter från väggen bakom, då reflexutsläckningen lateralt kan utnyttjas för minska dominerande tidiga reflexer. Se Rogers placering tidigare i den här tråden. Med en tonkurva lik direktljudets hos reflexerna och att de dominerande reflexerna är kommer betydligt senare än med en lådhögtalare erhålls en avsevärt bättre spatial upplevelse.
Dipoler skall ha 4 lådsubbasar i hörnen och ej dipolsubbasar. Dipolsubbasar eldar för kråkorna.

Faran med att börja lyssna på stora dipoler som Apogee, Quad, Magnepan mfl är att det blir nästintill omöjligt att återgå till högkvalitativa lådhögtalare på grund av deras relativt höga hörbara distorsion och avsaknaden av dipolens högkvalitativa spatiala upplevelse.

JM


Jag har hört en hel del panelhögtalare som låtit väldigt fint med akustiska inspelningar, men de har alltid, utan undantag haft en del tillkortakommanden som jag i längden inte står ut med .
Så nu lite relevant kritik av panelhögtalare:

1. Begränsad ljudtrycksförmåga i basregistret . Det gör att rock/pop låter mindre bra.
2. Sameness från rummet, där allting efter ett tag låter mera lika.
3. Hög distorsion i basområdet och sämre direktivitet än det kan göras optimalt. Det blir ”tandläkarstol”.
4. Dålig djupbasförmåga.
5. Svårmöblerat

På audiosciencereview köper många entusiaster med tjocka plånböcker just nu Genelecs 8351/8361 istället för paneler, då de jämfört högtalare i 100000:- kronors klassen.

Kanske mest för de fantastiska testresultaten, men jag tror även möjligheten att spela starkt med pop/rock/jazz också lockar.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... pan.19631/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.16068/

” In the past month, I subjectively listened to 1.7MG and 8361A in different settings. The comparison may seem a difficult task as one is planar and the other is coax, especially in different settings. But no, it's a very easy comparison: go for the 8361A if you can.

Subjectively the 1.7 MG sounds extremly weak and somewhat strange (distorted and possibly with interference) if pushed against a wall, especially in mono. In stereo and in a further away from the wall setup, 1.7 MG can sound nice on some tracks when sitting in the right spot, even more so with some room correction and a "matching" amp (some give really bad results with 1.7 MG, as I have experienced with swapping amps, especially in the highs). Some MG owners seem to manage to produce interesting in room response, probably at the expense of spending an awful amount of time (and sometimes money too) in doing so and are never fully satisfied as they always are looking forward to upgrading to the next bigger MG, whichever model they have. Many add subs, which can sometimes be very complex.

But the 8361A just sounds big, alone, in mono and even with no correction. It's easier to steup and so much more powerful, not to say it can fit on a bookshelf (a big book shelf, admittedly). Magnepans don't stand a chance in blind testing comparison, IMO. Just not the same league. The precision of the reproduction of 8361A doesn't let bad mixes or recordings get away with it, which may require being more picky with version quality. But I find it interesting to hear what has gone wrong in the track exactly, and being able to discern which recording sucks and which doesn't. 8361A sounds a little bright to me, but highs can easily be dampened in GLM (in just a click). The sweet spot can be wider with 8361A too, thanks to the coax design it seems. I moved about in the test room to check.

As far as measures are concerned, Magnepans always have scored (very) badly, whereas 8361A is top level (state of the art?).”

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav Tangband » 2021-06-17 11:41

JM skrev:I en ofta citerad studie jämför Floyd T några lådhögtalare, i stora lyssningsrummet med högtalarväxlare, med en elektrostat dipol - Martin Logan. Tonkurvan är allt annat än rak. Studien är omnämnd i någon av upplagorna av hans bok. I minst två av Floyds föreläsningar avslöjar han tydligt att dipoler och då ffa Martin Logan i studien har extremt dålig tonkurva och är lågt rankad av testpersonerna.
Jag vill invända snarare att testet avslöjar hur mycket/lite reflexerna bidrar till tonkurvan i Harmans lyssningsrum. Alla som sett lyssningsrummet ser att det är stort och kraftigt dämpat men med de övriga högtalarna nära dipolen. Dvs ger ett reflexbidrag i de högre frekvensena lite beroende vilka högtalare som är närmast.
Således är min uppfattning att dipoler inte skall ha kraftigt dämpat rum. Med dipolerna är reflexerna viktiga. I vanliga lyssningsrum kan dipoler var bättre än lådhögtalare, med en placering någon meter från väggen bakom, då reflexutsläckningen lateralt kan utnyttjas för minska dominerande tidiga reflexer. Se Rogers placering tidigare i den här tråden. Med en tonkurva lik direktljudets hos reflexerna och att de dominerande reflexerna är kommer betydligt senare än med en lådhögtalare erhålls en avsevärt bättre spatial upplevelse.
Dipoler skall ha 4 lådsubbasar i hörnen och ej dipolsubbasar. Dipolsubbasar eldar för kråkorna.

Faran med att börja lyssna på stora dipoler som Apogee, Quad, Magnepan mfl är att det blir nästintill omöjligt att återgå till högkvalitativa lådhögtalare på grund av deras relativt höga hörbara distorsion och avsaknaden av dipolens högkvalitativa spatiala upplevelse.

JM


Att panelhögtalare skulle ha lägre dist än bra dynamiska högtalare är verkligen inte sant .

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav JM » 2021-06-17 12:32

Du kan inte ens övertyga dig själv med dessa jämförelser. Sälj dina Genelec.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav Tangband » 2021-06-17 13:08

JM skrev:Du kan inte ens övertyga dig själv med dessa jämförelser. Sälj dina Genelec.

JM


Självklart skulle jag göra det, om jag hittade något i samma prisklass som lät bättre . Det har inte skett än .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav Tangband » 2021-06-17 13:12

RogerGustavsson skrev:Luftigheten är ofta en mer eller mindre oönskad effekt pga. av att det strålas en mängd ljud bakåt och som mer eller mindre reflekteras ut i rummet. Det gäller även andra högtalare som Carlsson och Larsen. Med konventionella framåtstrålare en bit ut i rummet skapas också en luftighet.

Snälla laster eller ej beror på annat än om det är dipoler eller mer eller mindre konventionella lådor.


Den där falska illusionen som det ju blir pga rummet, kan med rätt placering göra illusionen från 2 kanals inspelningar ganska bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-17 19:32

Nu är Magnepan MG 1.7i en relativt billig panelhögtalare, i varje fall i USA. Vad Genelec kostar där vet jag inte men de lär väl bli rejält fördyrade i och med färden över dit? I vår del av världen är ju Genelec mera prisvärda, inte minst i och med att de har effektförstärkeri ombord. Det brukar inte vara populärt i amerikanska high end-kretsar. Helt oförstående är att Magnepan numera gör helt tvärtom med sina dyrare/större modeller. Där fanns tidigare möjlighet till biamping med en hel del tweakmöjligheter. Toppmodellerna borde haft aktiva filter kanske t.o.m. DSP. Det hade underlättat rumstillpassning.

Då jag har levt ett antal år med Magnepan har jag aldrig varit speciellt intresserad av de mindre modellerna som ofta hyllas i amerikanska high end-blaskor. Det är först med de större som det tänder något hos mig. Jag har för tillfället bara ett par i spelbart skick, en mindre modell MG 3.6, en sådan jag inte var riktigt intresserad av... Hur som helst, uppfyller den flera av mina krav men inte alla men hustrun har accepterat att de står i vardagsrummet. Likt Carlsson- och Larsen-högtalare skapar den en annorlunda ljudupplevlese. Antingen gillar man det eller inte. Rummet "aktiveras" på ett sätt som är olikt konventionella framåtstrålare. Dipolprincipen reducerar en del av rummets påverkan i basen, samtidigt som den får det jobbigt att producera bas. Är kanske inte så konstigt att de första Magnepan var de stora Tympani? De gjorde det elektrostater inte förmådde, spela lite mera bas. Det här var ju 50 år sedan och riktigt samma ideal på ljudreproduktion var det nog inte. Jag tänker på ljudbildsuppmålandet som då inte var i samma fokus som senare. Det var t.ex. sällan man hade vänster-/högerhögtalare, många hade mellanregister och diskant bredvid varandra så utstrålningen blev lite knas. I Sverige var mer eller mindre rundstrålande högtalare nästan dominerade. Sonab, Martin Persson och Mirsch var stora. Efter den perioden, den stora i hifi-försäljningen, blev det mera "finlir". Nu hade man börjat intressera sig för hur ljudbilden målades upp och att placera drivelementen på rad över varandra. Även Carlsson blev mera renodlade stereohögtalare. De stora panelerna, ofta ifrån USA, var lite sena på att anamma detta men deras alster började strama upp sina lite suddiga ljudbilder till förmån för lite skarpare sådana, dock är det svårt att få en stor lyssningsyta även om det går att få en hygglig frekvensgång utanför swwetspot. För Magnepans del var det nog introduktionen av den långa banddiskanten som stod för en ny riktning, den reducerade "den breda käften" Tympani haft tidigare då i en modeller samtliga element hade riktningsinformation (t.ex. Tympani ID).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav I-or » 2021-06-17 20:24

Tangband skrev:Att panelhögtalare skulle ha lägre dist än bra dynamiska högtalare är verkligen inte sant .


Jodå, bättre panelhögtalare kan ha ultralåg distorsion (THD nedåt -70 dB (0,03 %) för 85 dB, 1 m, frifält) om vi talar om frekvenser över ca 200 Hz, bl.a. Quads elektrostater och Apogees band/planar-högtalare är goda exempel här.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav rajapruk » 2021-06-17 21:25

Sen ökar distorsionen lavinartat över 85dB/1m?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-17 21:39

rajapruk skrev:Sen ökar distorsionen lavinartat över 85dB/1m?


Nej, inte på de Magnepan jag har mätt. Det är vid lägre frekvenser distorsionen ökar men det gör det på alla högtalare mer eller mindre. Lavinartat vet jag inte. Möjligen på elektrostater som inte tål att membranen rör sig mycket.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav music4ever » 2021-06-18 01:36

RogerGustavsson skrev:De stora panelerna, ofta ifrån USA, var lite sena på att anamma detta men deras alster började strama upp sina lite suddiga ljudbilder till förmån för lite skarpare sådana, dock är det svårt att få en stor lyssningsyta även om det går att få en hygglig frekvensgång utanför swwetspot.


Finns det några dipoler som har samma "skärpa" som de bästa lådhögtalarna?
Alla jag hört har varit rätt "suddig" eller "uppblåst" ljudbild.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-18 15:20

Tja, det finns lite olika "skolor" när det gäller det. Larsgöran Hedström som skrev en hel del i LTS' MoLt och beskrev sin förkärlek för högtalare som inte avbildar sådär superskarpt, i hans fall var Carlsson modellen han tyckte om. Han tyckte nog den lite diffusare ljudbilden var mera lik verkligheten, i hans fall relaterat till akustiskt framförd musik. Den där punktformigheten en del efterlyser hos panelhögtalare är mindre framträdande än hos de flesta framåtstrålande högtalare. En symfoniorkester gör sig rätt bra över ett par större elektrostater/magnetostater.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav Tangband » 2021-06-18 15:23

I-or skrev:
Tangband skrev:Att panelhögtalare skulle ha lägre dist än bra dynamiska högtalare är verkligen inte sant .


Jodå, bättre panelhögtalare kan ha ultralåg distorsion (THD nedåt -70 dB (0,03 %) för 85 dB, 1 m, frifält) om vi talar om frekvenser över ca 200 Hz, bl.a. Quads elektrostater och Apogees band/planar-högtalare är goda exempel här.


Har du några mätningar du kan länka till ?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav I-or » 2021-06-18 21:22

Finns en hel del tidigare trådar (flera med länkar eller diagram) angående detta här på forumet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav Kraniet » 2021-06-22 08:47

De panelhögtalare jag hört som låtit allra bäst är de där ljudet bakåt har diffuserats och dämpats. Kunde den problematiska utstrålningen bakåt tas bort skulle det nog kunna låta riktigt bra. IB-dipoler? :D
Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav JM » 2021-06-22 08:55

Kraniet skrev:De panelhögtalare jag hört som låtit allra bäst är de där ljudet bakåt har diffuserats och dämpats. Kunde den problematiska utstrålningen bakåt tas bort skulle det nog kunna låta riktigt bra. IB-dipoler? :D

Jag har precis motsatt erfarenhet och uppfattning med mina dipoler. Dipolen i ett lite större rum med 2 till 3 m till närmaste vägg ger det lådhögtalarna saknar map spatial upplevelse samt tar bort lådhögtalarnas negativa inverkan på direktljudet ffa map olinjära laterala reflexer.
För mig ger lådhögtalare färgat ljud med avsaknad av spatial upplevelse.

JM
Senast redigerad av JM 2021-06-22 09:03, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav Kraniet » 2021-06-22 09:02

JM skrev:
Kraniet skrev:De panelhögtalare jag hört som låtit allra bäst är de där ljudet bakåt har diffuserats och dämpats. Kunde den problematiska utstrålningen bakåt tas bort skulle det nog kunna låta riktigt bra. IB-dipoler? :D

Jag har precis motsatt uppfattning. Dipolen i ett lite större rum med 2 till 3 m till närmaste vägg ger det lådhögtalarna saknar map spatial upplevelse samt tar bort lådhögtalarnas negativa inverkan på direktljudet ffa map olinjära laterala reflexer.
För mig ger lådhögtalare färgat ljud med avsaknad av spatial upplevelse.

JM


Ja det där är ju lustigt. Jag finner den spatiella upplevelsen som dipoler ger som en störning som inte hör dit.
Det är samma sak med Carlssons tidigare högtalare. De målar med en "bred pensel" som ser till att alla ljud blir utsmetade på samma sätt.

Men det är ju tur man är olika! :D
Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav JM » 2021-06-22 09:14

Kraniet skrev:
JM skrev:
Kraniet skrev:De panelhögtalare jag hört som låtit allra bäst är de där ljudet bakåt har diffuserats och dämpats. Kunde den problematiska utstrålningen bakåt tas bort skulle det nog kunna låta riktigt bra. IB-dipoler? :D

Jag har precis motsatt uppfattning. Dipolen i ett lite större rum med 2 till 3 m till närmaste vägg ger det lådhögtalarna saknar map spatial upplevelse samt tar bort lådhögtalarnas negativa inverkan på direktljudet ffa map olinjära laterala reflexer.
För mig ger lådhögtalare färgat ljud med avsaknad av spatial upplevelse.

JM


Ja det där är ju lustigt. Jag finner den spatiella upplevelsen som dipoler ger som en störning som inte hör dit.
Det är samma sak med Carlssons tidigare högtalare. De målar med en "bred pensel" som ser till att alla ljud blir utsmetade på samma sätt.

Men det är ju tur man är olika! :D

Skillnaden är hur reflexerna blandas med direktljudet.
Jag håller med att Carlssons ljud är inte njutbart. Reflexerna är för starka, kommer för tidigt och är olinjära relativt direktljudet. Reflexerna maskerar och färgar ljudupplevelsen.

Mina dipolreflexer uppfattas som riktiga reflexer i ett större rum och är spatiala utan att färga ljudet. Lite reverb i inspelningen ger en upplevelse av att rummet är större än det egentligen är. Speciellt gäller detta akustiska inspelningar som inte är förstörda för mycket artificiellt reverb.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav Kraniet » 2021-06-22 10:09

JM skrev:
Kraniet skrev:
JM skrev:Jag har precis motsatt uppfattning. Dipolen i ett lite större rum med 2 till 3 m till närmaste vägg ger det lådhögtalarna saknar map spatial upplevelse samt tar bort lådhögtalarnas negativa inverkan på direktljudet ffa map olinjära laterala reflexer.
För mig ger lådhögtalare färgat ljud med avsaknad av spatial upplevelse.

JM


Ja det där är ju lustigt. Jag finner den spatiella upplevelsen som dipoler ger som en störning som inte hör dit.
Det är samma sak med Carlssons tidigare högtalare. De målar med en "bred pensel" som ser till att alla ljud blir utsmetade på samma sätt.

Men det är ju tur man är olika! :D

Skillnaden är hur reflexerna blandas med direktljudet.
Jag håller med att Carlssons ljud är inte njutbart. Reflexerna är för starka, kommer för tidigt och är olinjära relativt direktljudet. Reflexerna maskerar och färgar ljudupplevelsen.

Mina dipolreflexer uppfattas som riktiga reflexer i ett större rum och är spatiala utan att färga ljudet. Lite reverb i inspelningen ger en upplevelse av att rummet är större än det egentligen är. Speciellt gäller detta akustiska inspelningar som inte är förstörda för mycket artificiellt reverb.

JM



Ja nu har jag ju inte hört din anläggning. Men min gissning är att jag inte skulle uppskatta det som "korrekt". Men att det låter "bra" tvivlar jag inte alls på.
Finns många högtalare/anläggningar där jag kan uppskatta ljudet och tycka det låter "bra". Men det där med "korrekt" är ju lurigare. Kanske finns där inget "rätt svar"?

Men något som verkar tydligt är att dipoler ställer stora krav på rummet och uppställningen. Om de har högre krav än andra högtalare vet jag inte. Däremot är det ju andra krav om inte annat.
Från den erfarenhet jag har så är det just utstrålningen bakåt som verkar bekymmersam och nåt som de flesta inte verkar bry sig om eftersom de uppskattar det där "bigger than life" ljudet som dipoler kan ge.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav I-or » 2021-06-22 13:56

rajapruk skrev:Sen ökar distorsionen lavinartat över 85dB/1m?


Nej, men den börjar nog oftast att tillta märkbart. För Apogees panelhögtalare är distorsionen vid 90 dB fortfarande mycket låg, för att sedan börja öka på ett sätt som liknar en dynamisk högtalare om man tittar på frekvenser över ca 100 Hz. Quads nyare elektrostater kan över 100 Hz trycka på uppåt 100 dB, 1 m med mycket låg distorsion innan lavindistorsion sätter in, men detta sker tyvärr fortfarande vid alltför låg ljudtrycksnivå för att de ska fungera väl i alla sammanhang. Skälet är att avståndet mellan membran och statorplattor måste vara litet för att fältstyrkan ska bli tillräckligt hög för en vettig känslighet (med hög inspänning är risken för överslag dessutom inte försumbar). Det är betydligt enklare att skapa en hög kraftfaktor magnetiskt, men mycket svårare att skapa ett homogent fält.

Det är således mycket stor skillnad vad gäller lavindistorsionsegenskaper mellan "magnetostater" och elektrostater. Dessutom är det stor skillnad mellan olika magnetostatkonstruktioner såväl som mellan olika elektrostatkonstruktioner.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav music4ever » 2021-06-23 00:38

Kraniet skrev:Ja det där är ju lustigt. Jag finner den spatiella upplevelsen som dipoler ger som en störning som inte hör dit.
Det är samma sak med Carlssons tidigare högtalare. De målar med en "bred pensel" som ser till att alla ljud blir utsmetade på samma sätt.

Men det är ju tur man är olika! :D


Ja, det är vad jag hört av del dipoler jag har hört gjort. Förstår att många kanske gillar det men för mig är det inte korrekt. Spelar jag upp en helt torr inspelning eller "platt" inspelning så vill jag inte att den återges som icke torr eller platt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Floyd Toole om bra och dåliga dipoler. Äkta eller inte?

Inläggav I-or » 2021-06-23 11:33

Så är det. Bättre bredbandiga dipoler med ett stort avstånd till högtalarväggen fungerar som en sorts akustiska signalprocessorer och lägger till ett artificiellt djup som förvisso kan vara mycket imponerande, men icke desto mindre felaktigt ur ett återgivningsperspektiv.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: -micke-, BellsnWhistles, spiii och 7 gäster