Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav tordnilsson » 2021-06-13 21:18

jaa, har ju tänkt visa upp en bild på mitt projekt med bandelement..

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav Evil_Homer » 2021-06-14 11:12

Tangband skrev:
Baffel skrev:Det ser jag inte att det så ofta talas om här bland DIYarna eller för den delen dominerar de högtalarna inte på den kommersiella marknaden . Hur kommer det sig att så inte är fallet?

Ett bredbandselement borde väl vara bra för då slipper man ju räkna på och mecka med delningsfilter.

Detta skriver jansch om koaxialelement :

- Om du nu gör avståndet till "0" mellan högtalarelementen (idealisk koaxialhögtalare) och du då har fått till en perfekt frekvensgång "on axis" kommer frekvensgången vara lika bra off axis! Givetvis då med hänsyn tagen till att båda högtalarelementen har lika bred utstrålningsvinkel... fast det har ju dom inte...men bara för att inte krångla till det hela.
Varför blir det så? Jo, avstånden mellan ditt öra, eller mätmic:en, till de båda "ljudkällorna" (som koaxialhögtalare består av) är lika oavsett lyssningsvinkel.

Från min medlemstråd , sid 7
viewtopic.php?f=16&t=71034&start=180

Fördelarna borde väl vara detta med on axis , men överväger nackdelarna med koaxial / bredband det? Kan det bero på att det är svårt att få till vettig frekvenskurva över hela registret, spridning för snäv och mer dist i elementen (koax/bredband) jmf med uppdelat mellan olika element?


Fördelen med bredbandselement eller koaxial är bra direktivitet och punktformig ljudkälla.
Nackdelen är att bredbandares lägre frekvenser modulerar de högre frekvenserna. Resultat = högre IM dist.
Med ett koaxialelement där diskanten sitter fast monterad blir det ändå modulering eftersom diskanten då sitter i en variabel waveguide som hela tiden vibrerar.

På frekvensgångsmätningar syns sällan felen men de är enligt min mening mycket hörbara. Man kan komma runt problemen genom att dela bredbandselementet eller koaxialen brant vid typ 500 Hz. Så gör Kef med sina referensmodeller och även Genelec i sina dyrare monitorer.


Har verkligen ingen löst det med en vettig koaxial, en bredbandare kan tom jag som är inkompetent i sammanhanget förstå att det blir problem med högre upp.

Men tänker jag lite högt nu, är en likande konstruktion som dessa verkligen så drabbad av vibration i dess waveguide.

8c3d5319d2.jpg
8c3d5319d2.jpg (41.29 KiB) Visad 1749 gånger


6cd010f0a4.jpg
6cd010f0a4.jpg (53.3 KiB) Visad 1749 gånger
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav tordnilsson » 2021-06-17 15:24

20210617_151743.jpg
20210617_151743.jpg (1.04 MiB) Visad 1637 gånger


Detta är början på mitt projekt med bandelement...
Återstår att montera 5 st till och fixa en sorts fot/fundament.

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav tordnilsson » 2021-06-17 21:22

Ja,för de som är lite intresserade så kommer det att bli 15 st bandelement per kanal, varav 3 kommer att spela från 500 Hz och uppåt, 12 st (3*4) ska spela från 500 Hz och ner till 100 -150 Hz, därunder blir det någon sorts bassystem, troligen öppen baffel typ 4x12" /kanal...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav I-or » 2021-06-23 12:33

Kul! Sveriges mest extrema bandhögtalare?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav Almen » 2021-06-23 12:58

Ja, det där är ju ascoolt.

Bo Bengtssons Megatrend står sig väl ganska bra i jämförelse, men han kanske använde fler "vanliga" element i högbasen, eller?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav I-or » 2021-06-23 13:17

Just Megatrend var bara utrustad med ett relativt litet diskanthorn. Det fanns dock senare konstruktioner från herr Bengtsson med långa band i olika konfigurationer, varav en del säkerligen var "vapourware".
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav Calleberg » 2021-06-23 15:09

I-or skrev:Just Megatrend var bara utrustad med ett relativt litet diskanthorn. Det fanns dock senare konstruktioner från herr Bengtsson med långa band i olika konfigurationer, varav en del säkerligen var "vapourware".


Ett exempel som verkar funnits i minst ett exem-par :D
Med blygsamt jantesvenskt produktnamn... :lol:
https://www.nyteknik.se/innovation/sven ... ud-6408757
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav tordnilsson » 2021-06-23 16:06

I-or skrev:Kul! Sveriges mest extrema bandhögtalare?


Haha, vi får väl se / höra... 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-23 17:01

Calleberg skrev:
I-or skrev:Just Megatrend var bara utrustad med ett relativt litet diskanthorn. Det fanns dock senare konstruktioner från herr Bengtsson med långa band i olika konfigurationer, varav en del säkerligen var "vapourware".


Ett exempel som verkar funnits i minst ett exem-par :D
Med blygsamt jantesvenskt produktnamn... :lol:
https://www.nyteknik.se/innovation/sven ... ud-6408757


Det finns en tråd om de högtalarna, viewtopic.php?p=705001#p705001

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav tordnilsson » 2021-06-23 17:59

RogerGustavsson skrev:
Calleberg skrev:
I-or skrev:Just Megatrend var bara utrustad med ett relativt litet diskanthorn. Det fanns dock senare konstruktioner från herr Bengtsson med långa band i olika konfigurationer, varav en del säkerligen var "vapourware".


Ett exempel som verkar funnits i minst ett exem-par :D
Med blygsamt jantesvenskt produktnamn... :lol:
https://www.nyteknik.se/innovation/sven ... ud-6408757


Det finns en tråd om de högtalarna, viewtopic.php?p=705001#p705001


Den tråden har jag naturligtvis lusläst flera gånger... har också läst det mesta som skrivits om Bosse Bengtsson och hans produkter mm.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav Helmut » 2021-06-26 22:59

Jag kör med fyra Dynavice DM 6 högtalare till salongsljudet och nere vid golvet har jag ytterligare fyra mindre lådor på ca 4 liter med 5,5 tums bas mellanregisterhögtalare. Dessa är ur fas och som den folkkära Stenson sa på radion "ljudet kommer nu från en obestämd punkt från vänster eller höger sida. Köper man bra 5,5 tumare för runt 1500:- styck och drar på lite extra diskant skulle jag vilja påstå att jag föredrar ljudet fast det blir lite basfattigt. https://www.hifikit.se/media/attachment ... 531g00.pdf
Och förresten var det Bose som byggde högtalare men 9 bredbandare och en equalizer som många gillade. Såg att man kunde köpa nytillverkade element för ca 250:- kronor styck till dessa. Kanske någon som har erfarenhet av renoverade Bose 911? https://www.hifikit.se/media/attachment ... 531g00.pdf
Kanske någon som vet om det är värt att köpa ett par Bose 911 och sätta in dessa nytillverkade pirat element. Har sedan jag var ungdom varit sugen på två 911 men dessvärre fick jag inte råd med några. Går man in på you tub verkar det finnas gott om folk som fortfarande tycker att dessa är överlägsna. Fast vet inte om lådor med pirat element är köpvärda för ca 20 000:-eller hos Bukovskis.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav paa » 2021-06-26 23:59

Helmut skrev:Jag kör med fyra Dynavice DM 6 högtalare till salongsljudet och nere vid golvet har jag ytterligare fyra mindre lådor på ca 4 liter med 5,5 tums bas mellanregisterhögtalare. Dessa är ur fas och som den folkkära Stenson sa på radion "ljudet kommer nu från en obestämd punkt från vänster eller höger sida. Köper man bra 5,5 tumare för runt 1500:- styck och drar på lite extra diskant skulle jag vilja påstå att jag föredrar ljudet fast det blir lite basfattigt. https://www.hifikit.se/media/attachment ... 531g00.pdf
Och förresten var det Bose som byggde högtalare men 9 bredbandare och en equalizer som många gillade. Såg att man kunde köpa nytillverkade element för ca 250:- kronor styck till dessa. Kanske någon som har erfarenhet av renoverade Bose 911? https://www.hifikit.se/media/attachment ... 531g00.pdf
Kanske någon som vet om det är värt att köpa ett par Bose 911 och sätta in dessa nytillverkade pirat element. Har sedan jag var ungdom varit sugen på två 911 men dessvärre fick jag inte råd med några. Går man in på you tub verkar det finnas gott om folk som fortfarande tycker att dessa är överlägsna. Fast vet inte om lådor med pirat element är köpvärda för ca 20 000:-eller hos Bukovskis.

Gissar att det är Bose 901 du menar.
Den första generationen hade slutna kaviteter bakom elementen men senare varianter hade en basreflexlösning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav Helmut » 2021-06-28 02:24

Blev visst fel länk! Funderar på om dessa element är samma som i original Bose https://www.soundimports.eu/en/grs-rsb9 ... AkQAvD_BwE eller blir man lurad på en massa pengar om man köper en fungerande Bose. Bose lådorna med nio element har ett ganska högt andrahandsvärde. Fast jag är lite tveksam till om jag skulle våga köpa dessa fungerande högtalare. I min ungdom tyckte jag att ljudet var fantastiskt men dessa var lite för dyra för mej och lite basfattiga för poppmusiken som jag lyssnade på. Numera är dessa dyra och risken finns att det inte låter som det ska om renoverings elementen är billiga kopior.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav Calleberg » 2021-06-28 14:06

Bose 901 gick att köpa nya för 1400 Amerikanska dollares fram till 2016.

Hittar du ett par hyffsat nya så är nog inget ruttet. De borde ochså vara enklare att sälja vidare om du tröttnar, än vad ett par "renoverade" är.

Säkert ohemult dyra nu när de inte går att köpa längre, men detsamma gäller ju om du tröttnar och skall sälja dem.

Ska du "renovera" så går det ju dessutom 5000: bara i elementkostnad, så inte heller det blir ju gratis.



I övrigt finns svaren på dina frågor om ersättningselementen att finna i stor utsträckning om du bara läser lite i den där soundimports länken du själv länkade.

Men i korthet: Nej, inte SAMMA som BOSE orginal, men tydligen helt ok.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav I-or » 2021-06-28 14:43

Jag vill inte vara tråkig, men Bose 901 skulle nog av 99,9 % av alla lyssnare idag anses låta ganska illa. Kraftigt ökade krav, helt enkelt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57174
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav Nattlorden » 2021-06-28 14:45

I-or skrev:Jag vill inte vara tråkig, men Bose 901 skulle nog av 99,9 % av alla lyssnare idag anses låta ganska illa. Kraftigt ökade krav, helt enkelt.


Nja... du känner nog inte nivåkraven hos 99.9% lyssnare.... 95% tycker högtalaren i en iPhone är ok....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Varför inte Koaxial eller Bredbandselement?

Inläggav I-or » 2021-06-28 15:01

OK, låt mig vara mer precis: hifi-lyssnare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster