Squeezebox + extern DAC? streama musik från datorn.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joakim99

Squeezebox + extern DAC? streama musik från datorn.

Inläggav joakim99 » 2006-01-23 19:58

Jag vill kunna streama musik från datorn till stereon och har då sprungit på en i mitt tycke intressant produkt, nämligen Squeezebox 3 från Slim Devices. Det som jag tycker är intressant med denna är att den dels är trådlös och dels stödjer FLAC (då jag har all min musik som FLAC så är det ett klart plus). Jag misstänker dock att det är lite si och så med dacarna i denna apparat så varför inte kombinera med en extern dac. För tillfället lutar det åt antingen en Benchmark DAC1 eller en DA9 från Harmony Design.

Är det någon som har erfarenheter utav att streama FLAC trådlöst med en Squeezebox?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-01-25 15:03

hmmm inte många som har någon erfarenhet här. Synd då även jag funderar på något liknande :(
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-01-25 15:40

Duger en Roku Soundbridge M-500 som "liknande"? Jag köpte en sådan för en tid sedan (1500:- hos JoS) och gillar apparaten. Den kan strömma webbradio direkt från internet och strömma musik från en server i det lokala nätet. Jag har mest använt den för radio hittills. Programvaran är litet skakig, men jag får skylla mig själv som hänger på betatåget. Den kollar då och då om det finns nya utgåvor och hämtar själv, om så önskas.

Ljudkvaliten tycker jag är alldeles utmärkt från SR P2, som är den huvudsakliga användningen. Jag köpte den när jag hörde att det inte blir något DAB här i stan. (Det har funnits, men då fanns inga vettiga apparater att köpa!) 97kb/s är för mig en trevligare upplevelse än multipathdist via min NAD 4300... Utbordar-DAC är inget jag behöver, jag har för små krav.

Jag har haft en del problem med signalstyrkan i WLAN:et, men det är nog inte webbradions fel.

Känslan att kunna zappa på radion är rätt häftig! Danmarks Radio Jazz är något jag inte vill vara utan, t.ex. En dag kanske jag köper en dator och rippar mina plattor till ett arkiv. Då behöver jag inte resa mig alls ur lyssnarfåtöljen... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-01-25 16:03

Toppen :D

Roligt att höra att Roku 500 även streamar radio då den är något billigare. Har du någon koll på hur mycket bandbredd den tar? Anledningen till att jag undrar är att jag spelar en hel del CZ & BF2 :lol:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-01-25 16:11

Kribban skrev:Roligt att höra att Roku 500 även streamar radio då den är något billigare. Har du någon koll på hur mycket bandbredd den tar?

Ingen aning. Kan jag ta reda på det åt dig med några enkla handgrepp? Jag har tillgång till Windows XP-maskiner kopplade på samma WLAN.

OBS! Jag vet inte om Rokun klarar FLAC, som ju var Joakims krav.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-01-25 16:23

Den ska klara FLAC

Citat:

**Apple Lossless, FLAC och OGG-Vorbis stöds genom tredjeparts SlimServer-mjukvara.

Jag är nog ändå mest intresserad av Squeexeboxen pga av att den klara alla format direkt :D

Hur man kollar hur mycket bandbredd vet jag inte hur man gör men det borde ju finnas någon annan här på Faktiskt.se som vet :wink:

MVH Kriban
Senast redigerad av Kribban 2006-02-23 14:19, redigerad totalt 1 gång.
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-25 16:26

bandbredden beror ju på vad du skickar.......eftersom dom är trådlösa så lär dom ju klara av upp till 54mbits
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-01-25 16:28

Jo men det jag var ute efter är om frugan lyssnar på radio och jag spelar samtidigt. Om det nu är så att dessa mediaspelare tar för mycket bandbredd så drabbar det mitt online spelande 8)

Jag har 24/1 Telia bredband

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-01-25 16:29

Kribban skrev:Den ska klara FLAC

Citat:

**Apple Lossless, FLAC och OGG-Vorbis stöds genom tredjeparts SlimServer-mjukvara.

Jag är nog ändå mest intresserad av Squeexeboxen pga av att den klara alla format direkt :D

Hur mycket bandbredd vet jag inte hur man kontrollerar men det borde ju finnas någon annan här på Faktiskt.se som vet :wink:

MVH Kriban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-25 16:32

Kribban skrev:Jo men det jag var ute efter är om frugan lyssnar på radio och jag spelar samtidigt. Om det nu är så att dessa mediaspelare tar för mycket bandbredd så drabbar det mitt online spelande 8)

Jag har 24/1 Telia bredband

MVH Kribban

har fortfarande ingen med spelaren att göra...det beror på matrialet du streamar....men webradio brukar ju inte vara så mycket.....tror inte det är över 100kbits

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-01-25 16:35

ok det var precis det jag var ute efter.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-01-25 18:24

En sak att uppmärksamma på Roku Soundbridge är att dom införde en sample rate converter i sina produkter. Nu är det några månader sedan jag kollade in deras produkter, och då hade detta precis införts. Dom kan kanske ha ändrat sig, så det kanske inte gäller längre. Kolla deras hemsida och även support forumet.

Det tragiska var (enligt ett inlägg av en Roku ingenjör) att dom inte hade tänkt igenom vad det gav för effekter. HDCD och Dolby Digital går ju inte så bra :o

För oss audiofiler så är det ju inte så roligt, det går inte att få ut rätt (orörda) ettor och nollor. Detta är ju ett måste för att kunna njuta av musiken så som det är tänkt att låta.

//Michael

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-01-25 22:43

Det känns nog forsatt så att Squeezeboxen känns intressantast för min del. Dock funderar jag på att fixa en htpc och då kommer jag göra så att jag kan accessa musiken den vägen istället.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-29 15:55

Mich skrev:En sak att uppmärksamma på Roku Soundbridge är att dom införde en sample rate converter i sina produkter. Nu är det några månader sedan jag kollade in deras produkter, och då hade detta precis införts. Dom kan kanske ha ändrat sig, så det kanske inte gäller längre. Kolla deras hemsida och även support forumet.

Det tragiska var (enligt ett inlägg av en Roku ingenjör) att dom inte hade tänkt igenom vad det gav för effekter. HDCD och Dolby Digital går ju inte så bra :o

För oss audiofiler så är det ju inte så roligt, det går inte att få ut rätt (orörda) ettor och nollor. Detta är ju ett måste för att kunna njuta av musiken så som det är tänkt att låta.

//Michael

Det problemet verkar inte finnas hos Squeezebox, här är specifikationen för den digitala utgången:

* Optical and coax digital connections
* Dedicated high-precision crystal oscillators (no PLL, no resampling)
* Standard IEC-958 (S/PDIF) encoding
* Optical connector: TOSLINK 660nm
* Coax connector: RCA, 500mVpp into 75 ohms
* Sample rates: 44.1Khz, 48Khz
* Audio format: linear PCM, 16 or 24 bits per sample
* Intrinsic jitter: less than 50ps (standard deviation)

Ser mycket lovande ut, det borde innebära bitperfekt ända ut till S/PDIF vilken enligt den här specen dessutom har lågt jitter (nån som har jämförande siffror på andra transporter?).

Fortfarande ingen som har eller har provat en sån här?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-29 17:46

nån som har koll på ljudkvalitén på Squeezeboxen? är den lätt att använda?

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-03-30 09:43

Jag kör med en Squeezebox version2 hemma. Måste säga att jag är mkt nöjd med den. Är för tillfället kopplad via coax till 3806 som sköter avkodningen. Ljudupplevelsen är inget att klaga på. Version 3 har 24bit burr brown inbyggd och låter mkt bra med egen avkodning. Fast kan nog inte jämföras med de nämnda da-omvandlarna. Det som är absolut bäst med denna är att den är mkt enkel att installera, både enheten och serverdelen (server:enda man behöver fylla i är sökväg till musikarkivet). Enheten installeras lätt med steg för steg metod, finns wep o wpa-krypt för trådlöst. Den hittar även ip till den installerade serverdelen på nätverket .Mkt logiska och lättanvända menyer, ungefär samma stuk som ipod. Kör min idag trådlöst till min accesspoint därifrån går den via kabel ut i förrådet där jag har min server. Låtarna ligger sedan på usb-disk. Jag har problem med dns (AD) ändå så laggar den inte speciellt (aldrig i låtarna) är dock lite seg i menyerna. Men det beror på mitt nätverk, annars är den grymt snabb. Har även kört serverdelen trådlöst på min bärbara, hade då inga laggningar alls trots trådlöst åt båda håll. Är mkt nöjd med denna produkt. Fördel jämfört med htpc är att slippa ha monitor igång samt surrande ljud.
Kan verkligen rekommendera Squeezebox, en bra produkt som har och kan det mesta för sitt syfte.

Fråga om ni har några andra funderingar?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-30 09:48

hur vet man vilken version det är man får?
den på jos hemsida måste vara version 3 va?
kan man köra kernelstraming via foobar till den eller måste man använda något speciellt prog?

Användarvisningsbild
martinfor

;

Inläggav martinfor » 2006-03-30 10:18

Den som finns att köpa idag är version3, vad som skiljer dessa åt mer än estetiskt vet jag inte. 3:an är bra mkt snyggare och har bättre display.
Angående streaming från annat program till den, så förstår jag inte vad du menar? Det är precist vad den gör, streamar och spelar upp musik, likt vilken winamp, media player som helst. Eller menar du nåt annat?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-30 10:20

man kan alltså använda vilket program som helst för att spela upp musik? man behöver itne använda nån speciell mjukvara?
klarar den asio? så man kan köra kernela streaming så att windows mixern inte sabbar signalen

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-03-30 10:25

om jag inte har helt fel så har väl inte Windows något med den här prylen att göra :roll:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-30 10:28

men den fungerar la som ett ljudkort? å allt ljud man spelar upp i windows mixas om/förstör. vill man undvika detta kan man köra kernel streaming så att windows mixern inte används men går detta på Squeezeboxen?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-30 10:40

Man installerar väl en server i datorn(mjukvaruserver) det är ju en programvara som följer med.

Annars finns ju andra alternativ(jag har ingen aning om ljudkvalitet) men dom streamar ju direkt från hårdisk alternativt har inbyggd disk......då slipper man använda speciell programvara i datorn(om jag förstått det rätt)

Snazio

Freecom

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-30 10:59

iom att den använder ett nätverks protokoll så kanske inte kmixer samplar om iof

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-03-30 11:01

Hallå

Den fungerar ej endast som ett ljudkort. Det är en egen streamspelare med en egen fjärr ha ha ha en till!!! Man måste ha en programvara installerad på datorn därifrån musiken spelas. Den är dock en riktigt basic sak, som kallas slimserver, det enda man behöver göra med den är att peka ut sökvägen till musikarkivet och se till att den är igång förstås!. Programikon nere vid klockan i win. Hela vitsen med denna är att inte behöva ha en dator närliggande med allt därtill.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-30 11:03

men om man vill välja låter på datorn går inte det?
lite segt att scrolla igenom 10k låtar med en liten display

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-30 11:07

adzer skrev:men om man vill välja låter på datorn går inte det?
lite segt att scrolla igenom 10k låtar med en liten display

Det är därför man lägger upp musiken i kataloger(förslagsvis i katologer med alfabetet först...sen grupp sen album) då är del lätt(are) att hitta. lägger man alla musikfiler i en och samma katalog så blir det jobbigt att scrolla genom allt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-30 11:10

är gränssnittet smidigt då? så man lätt kan leta igenom? kan man tex välja att spela upp en hel mapp eller måste man välja filer osv?

Användarvisningsbild
martinfor

Inläggav martinfor » 2006-03-30 11:12

Den konfas via webbgränssnitt, därifrån kan du även styra musiken. Finns en hel del inställningar man kan göra där playlist osv, segt att göra dessa via fjärr.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-30 11:14

adzer skrev:är gränssnittet smidigt då? så man lätt kan leta igenom? kan man tex välja att spela upp en hel mapp eller måste man välja filer osv?

Det kan inte jag svara på för jag har inte använd den, men dom mediaspelare jag använt hittils så startar man bara första filen i katalogen sen fortsätter den spela upp resten i katalogen....

Användarvisningsbild
martinfor

Inläggav martinfor » 2006-03-30 11:14

Fast ska man få det riktigt bra från spelenheten krävs det attt man har ett bra katalogsystem. Finns programvaror för det med :-)

Nästa

Återgå till Köpråd