Slitsport revisited...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-05 20:14

Eftersom jag hamnat i ett lite svårt läge har jag ägnat delar av dagen åt att förkovra mig i ämnet Slitsport, en för mig relativt ny bekanskap och därför otrampad mark.

Men jag saknar en liten bit viktig information.

Man kan läsa lite ...regler om att t.ex en rund 200 mm port funkar fint så länge man håller sig under 5m/s i porthastighet och att för en 50 mm port gäller 20m/s.
Slitsportens USP är att den klarar ytterligare lite högre porthastighet,... eller?

Regel nummer ett för en slitsport är att den är just det, en slitsport, och huvudkriteriet där verkar vara att Porthöjden < 20mm
Ytterligare lite bättre blir det om radien i portöppningen hålls mellan 5-7 mm, likaså om även innerporten får en liten baffel.

Då uppstår ju frågan, vilken porthastighet kan man tillåta sig en rak slitsport enligt ovan?

Håller på att bygga om ett par Jamo 707/590 lådor med Bla en Bottenmonterad Seas L26 ROY, Lådan är på 49 Liter brutto utan isotermisering.(Jag har räknat på 56 liter med iso) Avstämning vid 21-22Hz ungefär.

Ett vanligt 4" rör blir bortemot 800-900mm långt, och halvvågsresonans riskerar att inträda vid lite drygt 200Hz. Delningen är tänkt att ske vid 100-150 Hz så det är bäddat för trubbel.
Dessutom käkar det en hel del av Bruttovolymen, (plus att det är på håret att det får rum överhuvudtaget)

MEN :) jag får ochså rum med två stycken slitsportar, tyvärr kan de inte vara bredare än 145mm, med porthöjden 15mm så motsvarar de sammanlagt ungefär en enkel 3 tummare.
(kan inte göra den högre heller, då får ena porten inte längre rum, har redan räknat med att porten blir kortare än simulerat vilket krävs för att den skall få plats 8) )

Vid 20Hz genererar detta.. Eeeh 45m/s, verkar inget bra, men å andra sidan, vid 30 Hz är jag nere på ungefär 20m/s så helt ok kanske?
Jag har inga problem med att porten blir överstyrd vid full patte @20Hz, det är ju med det stora flertalet fonogram bara en teoretisk begränsning.

Har jag och speakerboxlite räknat rätt? Kan jag köra på såhär eller är det tillbaka till ritbordet.


Jag avslutar med en dammig bild på tokerierna, slitsportarna får plats i framkant och bakkant ungefär där det finns små fördjupningar från ett par distanser, baffel och bakstycke kommer då även agera en av portväggarna åt varsin port:
20210703_194304sm.jpg
20210703_194304sm.jpg (1.74 MiB) Visad 3683 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Slitsport revisited...

Inläggav paa » 2021-07-05 21:19

Från Isidors inlägg för länge sedan, 10 dB förbättring förutsäger han med smal slits:

För att exemplifiera vad som händer i termer av någorlunda distorsionsfria ljudtrycksnivåer utgår vi från en strömningsoptimerad 100 mm-port, avstämd till 20 Hz. Säg att vi av linjäritetsskäl tillåter kanske hälften av gräns- eller mättnadshastigheten på 20 m/s, alltså ca 10 m/s. Maximal ljudtrycksnivå vid 20 Hz i lyssningspositionen i ett normalt rum landar då i trakten av 105 - 110 dB. Självklart ganska högt, men egentligen inte tillräckligt. (Hembioentusiaster känner självklart till att maxnivån i effektkanalen i Dolbys AC3 (DD 5.1) är specad till 115 dB.) Notera även att en dålig cirkulär 100 mm port inte klarar mer än omkring 95 - 100 dB enligt samma kriterier. I flertalet kommersiella konstruktioner rundar man bara på högtalarens utsida och hoppar helt över åtgärder på insidan, något som är ganska meningslöst.)

Om man nu ersätter den cirkulära 100 mm-porten med en likaledes strömningsoptimerad 7 mm hög slits med samma tvärsnittsarea så händer följande: p.g.a. ett mer fördelaktigt Reynolds tal uppnår vi en gränshastighet som är drygt 3 ggr högre och därmed också en gränsljudtrycksnivå som är ca 10 dB högre. Vi kommer alltså upp omkring 115 - 120 dB under samma förutsättningar som ovan innan distorsionen blir alltför svår. Att den slitsformade porten kan uppträda sämre (med bl.a. sekundärströmmar) under turbulenta förhållanden spelar mindre roll. Vi offrar gärna turbulenta prestanda för ett utsträckt laminärdominerat, och därmed mer eller mindre linjärt, område. Det något ökade laminära strömningsmotståndet i slitsen ger även en försumbar känslighetsminskning på ca 0.3 - 0.5 dB.


Men sen kommer vi in på böjda slitsportar, och då kan man ju få ytterligare förbättringar, se bl.a I-ors inlägg i denna tråden:
viewtopic.php?p=2181706
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-05 22:17

Spännande med slitsar :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-05 23:04

paa skrev:Om man nu ersätter den cirkulära 100 mm-porten med en likaledes strömningsoptimerad 7 mm hög slits med samma tvärsnittsarea så händer följande: p.g.a. ett mer fördelaktigt Reynolds tal uppnår vi en gränshastighet som är drygt 3 ggr högre....



Sedär, läste faktiskt hela den tråden tidigare idag, men missade det där med "drygt 3 ggr ". Tack paa

Jag drar slutsatsen att man med en optimerad slitsport kan komma mycket nära, 0,1 Mach 8O
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-05 23:12

sammel skrev:Spännande med slitsar :)


Jo, läste lite i din tråd med eftersom jag kom ihåg att du mätt på just portljud. Tror jag kom fram till att du har fyra gånger mer portarea, till ett element som eventuellt har mindre slagvolym. Gravt överdimensionerat alltså :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Slitsport revisited...

Inläggav paa » 2021-07-05 23:19

I vilket fall är jag riktigt nöjd med mina två ROY i slitsportade sublådor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-06 06:05

Calleberg skrev:
sammel skrev:Spännande med slitsar :)


Jo, läste lite i din tråd med eftersom jag kom ihåg att du mätt på just portljud. Tror jag kom fram till att du har fyra gånger mer :D

Min areea är 60 cm2 på den konstanta delen din är 44 ungefär, hade tänkt ungefär din atea men fick för låg avstämning så
Öka eller korta var valet mellan och för mig var valet enkelt:)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-06 09:33

Sammel, Sammanlagd area på bägge portarna 60cm2?
jag fick för mig att det var per port...

paa vad hade du för portarea?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-06 09:35

Calleberg skrev:Sammel, Sammanlagd area på bägge portarna 60cm2?
jag fick för mig att det var per port...

paa vad hade du för portarea?


Stämmer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Slitsport revisited...

Inläggav paa » 2021-07-06 14:00

Calleberg skrev:Sammel, Sammanlagd area på bägge portarna 60cm2?
jag fick för mig att det var per port...

paa vad hade du för portarea?


Porten är 300 mm bred och fiskarnas totala bredd är 164 mm tillsammans.
Portens höjd är 2x19 dvs 38 mm.
Area på mitten är: 52 kvcm
Area vid ändarna är: 114 kvcm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-06 17:25

Tack, Sammel och paa för svar.
Jag kör vidare på mina 44cm2.
Smartast är nog att göra en provlåda med max portlängd och tuna med porthöjd. Men tänker hålla mig till en port som är under 20mm. Ska nog göra en variant som öppnar upp lite i ändarna med.

Vad hade ni för portläng lådvolym och avstämningsfrekvens?
Verkar ju som att slitsportar blir betydligt kortare än konventionella rörportar så jag kommer behöva guesstimera lite. :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-06 18:00

Calleberg skrev:Tack, Sammel och paa för svar.
Jag kör vidare på mina 44cm2.
Smartast är nog att göra en provlåda med max portlängd och tuna med porthöjd. Men tänker hålla mig till en port som är under 20mm. Ska nog göra en variant som öppnar upp lite i ändarna med.

Vad hade ni för portläng lådvolym och avstämningsfrekvens?
Verkar ju som att slitsportar blir betydligt kortare än konventionella rörportar så jag kommer behöva guesstimera lite. :D


Låter vettigt, jag har aldrig hamnat rätt på första försök.
Min låda är på ca 54 liter netto längden på själva slitsdelen är 28 cm djup
den stannar ca 6 cm innan bakstycket. Slitsarna är 12 mm höga och bredden på slitsarna som blir i höjdled på
lådan är 25 cm styck. Det resulterade i en avstämning på 28,5 Hz. Vet inte vad som hade hänt med avstämningen om jag haft längre till bakväggen ,misstänker att det har betydelse för den reella avstämningsfrekvensen.

Hoppas allt är glasklart :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Slitsport revisited...

Inläggav paa » 2021-07-06 18:46

Calleberg skrev:Tack, Sammel och paa för svar.
...
Vad hade ni för portlängd, lådvolym och avstämningsfrekvens?
Verkar ju som att slitsportar blir betydligt kortare än konventionella rörportar så jag kommer behöva guesstimera lite. :D


Min låda är på 67 liter
Porten är 408 mm lång
Avstämningen blev 23 Hz efter laborationer med fiskarnas storlek för att justera arean.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-06 20:06

Calleberg skrev:har redan räknat med att porten blir kortare än simulerat vilket krävs för att den skall få plats


Hur lång får den va?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-06 22:54

Jag hoppas på att 450mm räcker, men jag kan nog trolla fram ett par cm till om jag måste. Räknar jag om din port till ett rör med en area som ger samma längd som din port, för att sedan räkna om det igen för att motsvara min lite mindre area och lägre avstämning så blir det faktiskt 450mm.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-07 07:56

Calleberg skrev:Jag hoppas på att 450mm räcker, men jag kan nog trolla fram ett par cm till om jag måste. Räknar jag om din port till ett rör med en area som ger samma längd som din port, för att sedan räkna om det igen för att motsvara min lite mindre area och lägre avstämning så blir det faktiskt 450mm.


Om du ska kopiera mina portars avstämnings förhållande gör dom aningen längre
Eftersom jag misstänker att närheten till lådans bakvägg gör att förhållandena påverkas.
Vilket jag inte har fått verifierat men misstänker :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-07 08:59

Jag har liknande närhet till vägg för det ena röret, fast i mitt fall är det mellaregisterkabinettet som är "i vägen".
Den andra porten kan vara säkert 900mm, men jag är som sagt begränsad till maxbredd 145, så det har jag inte mycket nytta av. Tänker göra en dummyvägg i provlådan och då kan jag om jag vill mäta portarna var för sig för att se om det blir någon skillnad.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-07 16:49

Calleberg skrev: Tänker göra en dummyvägg i provlådan och då kan jag om jag vill mäta portarna var för sig för att se om det blir någon skillnad.


Tycker jag låter jättebra, så får du dela hur resultatet blev :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-13 20:48

Jaha då har det provats lite.
Portarna blev "trattformade" genom att ena sidan fick en konstant kurvatur med en radie om 2.6meter, "kallbockade" 8mm MDF i en rudimentär fixtur till hyffsat rätt krökning.
Portarna blev 16mm höga i mitten där de är som lägst och 26mm i ändarna, i baffeländen blev porten tillslut 29mm, eftersom porten här passerade baffeln, och jag finlirade lite för att få till en sömlös övergång. Portbredden 145mm.
Pyttesmå portradier om kanske 3-4mm.

Portens totala längd inklusive hålet i baffeln blev 490mm.
Lådvolymen brutto blev 55,8 liter jag hade inget Moff i lådan.
Det visar sig att portens avstämning då blev 24,5 Hz ( +- 0,2Hz Blindtestat med ett finger på konen 8) )
Ursprungligen hade jag tänkt mig en port som var 15x145x450 utan kurvatur i en 52 liter stor låda.
och att det skulle ge en avstämning på 21Hz.
Jag har alltså hamnat hyffsat i bollparken verkar det, Så min räkneövning på Sammels portar har burit frukt.
Nu fick jag lite feeling i snickarboa och det blev inte enligt ritning riktigt. Får sänka porthöjden lite och prova igen.

Bilden luras lite och invändigt i lådan är porten symetrisk, dvs bägge ändar har samma höjd
Resized_20210711_214836.jpeg
Resized_20210711_214836.jpeg (279.19 KiB) Visad 3181 gånger

Resized_20210713_204251.jpeg
Resized_20210713_204251.jpeg (242.08 KiB) Visad 3181 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-13 23:02

Bra jobbat Calleberg,
Snygga slitsar :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Slitsport revisited...

Inläggav paa » 2021-07-14 00:37

Slitsarna ser väldigt bra ut.
Jag tror dock 21 Hz är lite för låg avstämning i 56 liters låda.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-14 09:08

Ja, kanske har du rätt, men utveckla gärna ditt resonemang.
Det är inte alls otroligt att jag ändrar mig, jag är ingen ju politiker :)

Provlådan&ROY Har fått spela musik ochså och
jag är lite överraskad över hur bra det låter.
Basar på bra t.om utomhus, så 24-25Hz är inte alls tokigt det heller.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-14 09:26

Calleberg skrev:Ja, kanske har du rätt, men utveckla gärna ditt resonemang.
Det är inte alls otroligt att jag ändrar mig, jag är ingen ju politiker :)

Provlådan&ROY Har fått spela musik ochså och
jag är lite överraskad över hur bra det låter.
Basar på bra t.om utomhus, så 24-25Hz är inte alls tokigt det heller.


Förmodar att din provlåda är tät, annars sjunker avstämningen ju tätare det blir enligt
min erfarenhet + att det sjunker lite om du pillar in dämpmareial :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-14 10:35

Att stoppa moff i provlådan vore lite kontraproduktivt eftersom volymen på 56liter är vad jag hoppas uppnå i den redan färdiga lådan som är på ca 46-49 liter genom att moffa den så mycket det går utan att störa portarna och elementet.

I Allrams moffartråd kan man utläsa att man i bästa fall kan få lådans resonans att sjunka motsvarande en ökning av lådvolymen om 40%. Jag hoppas på mer rimliga 20%

När jag tänker efter så skulle jag ju kunna göra en allram light och mäta med och utan moff. Det kanske kan ge lite användbar information för någon annan på forumet.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Maarten » 2021-07-14 11:07

Kul, ett bygge helt i min smak!
paa skrev:Slitsarna ser väldigt bra ut.
Jag tror dock 21 Hz är lite för låg avstämning i 56 liters låda.

Håller med. Här hade jag 60 liter och 21Hz: viewtopic.php?f=3&t=71842 men det beror ju förstås också på vilken kurva man vill ha.
Arean även där 44cm^2, dvs samma som Calleberg, dock kortare port; 355mm, så kanske räknar programmen lite olika? (Alt något fel).
Paa verkar ju ha avsevärt mer area; 2*1,9*30=114cm^2? Eller har jag läst fel?
Sammels blir väl 2*1,2*25=60cm^2?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-14 11:49

Maarten skrev:Kul, ett bygge helt i min smak!
paa skrev:Slitsarna ser väldigt bra ut.
Jag tror dock 21 Hz är lite för låg avstämning i 56 liters låda.

Håller med. Här hade jag 60 liter och 21Hz: viewtopic.php?f=3&t=71842 men det beror ju förstås också på vilken kurva man vill ha.
Arean även där 44cm^2, dvs samma som Calleberg, dock kortare port; 355mm, så kanske räknar programmen lite olika? (Alt något fel).
Paa verkar ju ha avsevärt mer area; 2*1,9*30=114cm^2? Eller har jag läst fel?
Sammels blir väl 2*1,2*25=60cm^2?


Tack för uppskattning :)

Slitsportarna verkar bli avsevärt kortare än rören, jag har räknat om slitsarna till ett rör som ger samma längd som slitsen och sedan använt den arean för att räkna fram slitsportar för andra frekvenser och lådvolymer, och det visade sig funka bra. Jag gjorde ju en lite större port än jag ursprungligen räknade med och avstämningen kröp upp lite ungefär motsvarande detta. När jag räknar om det med min egen expanderande port som utgångspunkt verkar 12mm ge 21-22 Hz.

Men du tappar mig lite när du ochså är inne på samma linje som paa; att jag stämmer av lite för lågt, för att sedan ge exempel på en låda som har inom felmarginalen samma kurva som 56l@21Hz (Skiljer som mest 0,5dB vid 22Hz verkar det).
Jag missförstår säkert, så hjälp mig förstå hur du menar. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-14 13:32

Anledningen att jag tog upp fluffet är att mina har fluff,
Täbkte på för jämförelsens skull , så jag har inte koll på FB
utan fluff och det då .
Jag har nog knappt 30 % stenull i mitten av lådan ungefär.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-14 15:40

Maarten skrev:Sammels blir väl 2*1,2*25=60cm^2?


Stämmer :)

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Maarten » 2021-07-14 15:49

@CB: Jag tror att du har detta mer färskt än jag (=bättre koll) och ligger kurvorna inom 0,5db så är väl det inte mycket att orda om :-).

Som sagt, rätt prio i bygget tycker jag, lågdistande bas, slitsport och inte alltför stor låda. Berätta gärna intryck, samt posta mätningar om du gör sådana, även av dist om det går :-).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Slitsport revisited...

Inläggav paa » 2021-07-14 18:52

Jag har kollat i Unibox408 vad olika avstämningar resulterar i för gränsfrekvens med L26ROY XM1001 04 i 56 liters låda.
Det är simulerat med inställningen "minimal fill" som dämpning.

21Hz ger F3 på 24.7 Hz
22hz ger F3 på 23.6 Hz
23Hz ger F3 på 23,6 Hz även det, men kurvan ser lite annorlunda ut.

22 hz avstämning ser alltså bäst ut i detta program.
Från 23 Hz och uppåt blir det skarpare och skarpare hörn innan fallet, vilket torde vara ogynnsamt för grupplöptid mm.

Från 21 Hz och lägre så blir det slankare och slankare kurva i basen.

Med lite större låda kan man få F3 på lite under 22 Hz, vilket väl är ganska marginellt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster