5.1 avkodningsfel med 668?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
torbod

5.1 avkodningsfel med 668?

Inläggav torbod » 2006-03-30 12:13

Hej alla 668-diggare.

Jag har kopplat in 668:an med 5.1 pre-out till min surroundreceiver.
Jag har även kopplat in den digitalt.

För en tid sedan sålde jag min subba och kör nu bara 5.0 eller 4.0 (jag använder inte centerkanalen på musiklyssning, utan bara på vissa filmer).
Om jag kör typiska kanalinställnings skivor (både DTS och DD) så lägger inte 668:an ut .1 informationen på fronthögtalarna, utan det är knäpptyst i stället.
Detta måste ju vara en bug i programvaran!?

Kör jag samma test med digital out och låter receivern avkoda .1 kanalen så lägger den ut ljudet på frontarna precis som det ska vara.

Jag har valt i 668 (och receivern):
Front = large
Center = small (då den används till film, annars none)
surround = small
sub = none

I går lyssnade jag på en radioteater från Sveriges Radio i DTS och precis som jag trodde så fick jag inga djupbaseffekter från 668 pre-out, så det blev till att lyssna med receiverns avkodning i stället, surt!

Kommentarer?

Vh
/tobbe

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-03-30 13:37

Det är inget fel på din 668. Spelaren mixar inte in LFE-kanalen i vänster och höger framkanal i något fall.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=9545

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-03-30 15:56

n-puh skrev:Det är inget fel på din 668. Spelaren mixar inte in LFE-kanalen i vänster och höger framkanal i något fall.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=9545

Ok, tack för länken.
Inte för att jag riktigt förstår anledningen till att man inte får välja det själv i rent demokratiskt syfte. Programmaterialen har ju ofta mixats så att det inte är bara baseffekter som ligger i .1 kanalen.

Det blir till att fortsätta med receiverns DAC för all flerkanal (film och musik) och 668:ans DAC till endast tvåkanalsmusik. Det är förvisso skönt för då slipper man koppla om den idiotiska inställningen varje gång man väljer mellan 2 ch out eller multi ch out. (det bör den klara av att känna av själv beroende på vilken skiva man spelar och anpassa DACen till det automagiskt. Men det är ingen överraskning då HMI-designen av 668 har bevisat sig suga rätt hårt tidigare).

Hursomhelst, på detta sätt kan man spara in en drös lågnivåkablar som tröst. Bäst hade varit att veta om det INNAN jag köpte dem dock!

Vh
/T

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-30 16:08

Men du behöver väl spelarens avkodare för SACD och DVD-Audio i flerkanal?

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-03-30 17:02

Helt rätt, tänkte inte på det.
Grrr, då får jag ju ändå koppla om den där idiotinställningen mellan 2 ch och 5.1 ch.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-30 17:09

På nästan alla spelare ska man sätta Large på alla högtalare och subwoofer yes, sätter man small på någon högtalare så "kastas" bara informationen under bort.. lite surt men så är det.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-03-31 17:09

Om jag tolkade Strauss rätt så gör i alla fall i mitt tycke "nästan alla spelare" fel. Frågon som osökt kommer upp är då om någon känner till någon spelare som gör "rätt"?
Dvs jag vill kunna flytta basinformation <80Hz till frontar (om jag kör utan sub) eller till sub om jag har sådan inkopplad.

Gör alla/de flesta hemmabioförstärkare "rätt"?

Återgå till Teknikforum