[Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambitioner

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2021-07-14 23:54

Element till sublådorna inköpta. Blir nog bra detta! Lavoce WAN154.00, två stycken till att börja med. :D

Kvalitén för pengarna på dessa element är verkligen dunder! Bland den bättre tillverkningen jag sett på element. Specen är också fin!

15"
8ohm
FS 39hz
SPL 94.4dB
Xmax 11.9mm
Xmech 21.9mm
AES 1500w
Program 3000w
QTS 0.4
QES 0.42
VAS 82.5 liter
BL 25

http://www.lavocespeakers.com/lavoce/assets/datasheets/1562311887_LAVOCE_WAN154.00_15in_SUBWOOFER_C.a.pdf

Lavoce wan154.00_1.jpg
Lavoce wan154.00_1.jpg (1.29 MiB) Visad 5103 gånger


Lavoce wan154.00.jpg
Lavoce wan154.00.jpg (1.03 MiB) Visad 5103 gånger

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Tell » 2021-07-15 02:55

Ser saftigt o gött ut!

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Maarten » 2021-07-16 10:11

Ca 200 dollares för de 15-tummarna? Köpt var?

Berätta mer om dessa, finns de bara på papperet ännu?
På tal om monitorer så behövs det också. Har designat ihop en slitsportad låda på 8 liter med en 6.5" coaxial, avstämd till 80hz. 65-20k (-6db) med 115dB max SPL. Hoppas designen duger för medhörning i de flesta situationer, kanske kompletteras med sub om nödvändigt. Elementet är ett budgetelement med rätt fina parametrar, P.audio SN6-150CX.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2021-07-17 15:20

Maarten skrev:Ca 200 dollares för de 15-tummarna? Köpt var?

Berätta mer om dessa, finns de bara på papperet ännu?
På tal om monitorer så behövs det också. Har designat ihop en slitsportad låda på 8 liter med en 6.5" coaxial, avstämd till 80hz. 65-20k (-6db) med 115dB max SPL. Hoppas designen duger för medhörning i de flesta situationer, kanske kompletteras med sub om nödvändigt. Elementet är ett budgetelement med rätt fina parametrar, P.audio SN6-150CX.


Om du menar Lavoce 15” elementen ligger dom på ca 3800kr/st i Sverige eftersom det är neodymium-magnet, kan gå att få hem från Tyskland/Italien/Frankrike för 3300kr kanske. Däremot finns i princip samma element fast med ferrit-magnet som då blir några kilo tyngre. Den kan man få hem för 2500kr ungefär. Jag hittade mina ny-begagnade så jag är mer än nöjd :)

Angående monitorerna är de inte byggda ännu. Bara beräknade i teori och konstruktionsritade. Eftersom jag plötsligt fick tag på sub-elementen blev prioriteringsordningen ändrad lite. Men tanken är att bygga och testa! Har du någon input eller vill du veta något?
Här kan man köpa elementen:
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... -sn6-150cx

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Maarten » 2021-07-17 15:53

Ok, tack, det var Lavoce jag åsyftade.

Ang koaxialen, ingen koll alls på de elementen (P.Audio SN6-150CX). Priset var ju lågt! Såg att det fanns kurvor på frekvensrespons. Med filter och lite eq så går det nog att räta ut?
Som vanligt är jag även intresserad av distorsion då sådana mätningar säger rätt mycket om vad som går att uppnå. Jag har ingen erfarenhet av PA-element men kan tänka mig att just distorsion är nedprioriterat i förhållande till känslighet och effekttålighet.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2021-07-17 16:07

Maarten skrev:Ok, tack, det var Lavoce jag åsyftade.

Ang koaxialen, ingen koll alls på de elementen (P.Audio SN6-150CX). Priset var ju lågt! Såg att det fanns kurvor på frekvensrespons. Med filter och lite eq så går det nog att räta ut?
Som vanligt är jag även intresserad av distorsion då sådana mätningar säger rätt mycket om vad som går att uppnå. Jag har ingen erfarenhet av PA-element men kan tänka mig att just distorsion är nedprioriterat i förhållande till känslighet och effekttålighet.


Precis! Som så ofta när det kommer till högtalare får man kompromissa någonstans. EQ är i princip alltid ett måste för att få saker att låta riktigt bra, speciellt när man adderar rummets effekter. Och inom PA är det oftast distorsion man får stå ut med. Många gånger kan jag dock tycka den tillför en trevlig färg till systemet :)

Jag kan gör en distorsionsmätning i fri luft när jag har köpt elementen men det dröjer nog ett par månader. Vad jag kan säga är att detta elementet fått bra omdöme när jag läst runt och det har en bra överlappning mellan banden vilket tydligen brukar vara en brist annars när det kommer till koaxialer. Oavsett vad man tycker att frekvenskurvan ska se ut som så är den någorlunda slät åtminstone. Inga större dippar eller toppar om man bortser från den vid 2k, vilket kanske ändå är delningsfrekvens. 5dB+- känns ändå helt ok på det stora hela för priset. Har ju sett betydligt dyrare element med sämre kurvor och specar. :D Blir spännande att testa helt enkelt!

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Maarten » 2021-07-17 19:03

Det låter lovande och jag ser fram emot när du börjar ta dig an denna del! :-)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2021-08-05 09:22

Maarten skrev:Det låter lovande och jag ser fram emot när du börjar ta dig an denna del! :-)


Jag läste på ett forum om elementen och som du skrev är det hög distortion i dessa. Får se om det blir ett försök eller om jag satsar på något annat. Inte helt bestämt mig ännu!

Hur som helst har jag nu byggt ett par skydds-kretsar till mina 2" compression drivers. Kanske överdrivet med 10st 10w motstånd, men varför inte? De är så billiga och resultatet lär bli motstånd som inte brinner upp. Motstånden jämnar ut impedanskurvan och kondensatorerna ska agera högpassfilter från ca 380-500hz beroende på hur jag kopplar. Detta för att inte slutstegen ska smälla membranen när man startar upp och stänger av. Eller om mina aktiva filter vid något tillfälle glitchar eller ger upp.

Tweeter_protection.jpg
Tweeter_protection.jpg (1.97 MiB) Visad 4935 gånger


Tweeter_protection_terminal.jpg
Tweeter_protection_terminal.jpg (1.17 MiB) Visad 4935 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav paa » 2021-08-05 16:52

Snygga filter!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2021-08-06 08:20

paa skrev:Snygga filter!


En får tacka! Filtren bör väl enligt de skolade monteras så nära högtalarna som möjligt för att inte påverka impedansen i onödan med långt kablage. Om det gör skillnad vet jag inte riktigt, får väl mäta mig fram. Vore smidigt att ha filtren i antingen en låda eller på någon typ av platta som går att ha vid slutstegs-caset annars! :)

Roade mig med att göra en flowchart häromdagen. Kändes bra för att få en överblick över möjliga sätt att koppla DSP osv. Man kan ju göra på rätt många sätt. Med denna lösning kan jag låta vem som helst styra volymen på stacken och monitorerna utan att behöva oroa mig. Jag kan sätta nivåer och låsa DSPn för att förhindra bränd utrustning. Framöver kommer DSPn bytas till en rackenhet med integrerad limiter vilket också ger mig balanserade signaler rakt igenom.

Flowchart_4.jpg
Flowchart_4.jpg (1.5 MiB) Visad 4868 gånger

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2021-12-02 14:09

Medhörning.... Många versioner av monitorer har det blivit men till slut landade jag i en modell jag tror på. Flera av er har säkert sett dessa i diverse facebook-grupper redan, men det är ju kul att underhålla tråden också. Konstruktionen är väl så gott som klar, återstår att bygga och se hur det låter. Jag kom över två likadana 2" compression drivers som jag har till stora stacken vilket är perfekt, mycket bättre medhörning än likadana element går väl knappast få? 10" elementen är även de likadana i medhörning som FOH.

10" Fane Sovereign 10-300 Pro mid/bas avstämd till 60hz (elementets Fs är 58hz). Teoretiskt ska detta spela -3db mellan 100-1000hz och -6db mellan 80-3000hz. Tror detta blir bra med delningsfrekvens runt 5-800hz mot 2" compression driver som når goda 18k. Kommer också delas nedåt vid 80hz om baslåda används som komplement.

Designmålet var att rita en scenmonitor som fungerar flygande i flera olika konfigurationer (utan stativet), som wedge till scen, på baslåda och på bord. En del av målet var dessutom att få till en unik flexibel design med mycket inspiration från HIFI och inte bara PA.

Jag har tidigare flugit horn i linor med stor behållning. Hoppas midbasarna mår bra av det också. Man slipper ju på sätt och vis fortplantning av resonanser i rummet och på scenen så jag tror det är en bra grej, så länge det inte agerar strängar... :D

Har ni någon konstruktiv feedback uppskattas det! (Jag vet om att materialet runt hornet är något tunt, detta ska ses över när jag kan mäta mer i verkligheten. Jag hoppas också stödet till drivern tar största vikten.)


Beräkningar:
Basta simulation.png
Basta simulation.png (144.27 KiB) Visad 4579 gånger


Basta simulation1.png
Basta simulation1.png (146.42 KiB) Visad 4579 gånger


Designresultat:

Screenshot 2021-12-02 at 01.36.23.png
Screenshot 2021-12-02 at 01.36.23.png (779.35 KiB) Visad 4557 gånger


Screenshot 2021-12-02 at 01.34.32.png
Screenshot 2021-12-02 at 01.34.32.png (692.75 KiB) Visad 4579 gånger


Screenshot 2021-12-02 at 01.37.14.png
Screenshot 2021-12-02 at 01.37.14.png (906.51 KiB) Visad 4579 gånger


Screenshot 2021-12-02 at 01.38.44.png
Screenshot 2021-12-02 at 01.38.44.png (1.99 MiB) Visad 4579 gånger


Screenshot 2021-12-02 at 01.40.50.png
Screenshot 2021-12-02 at 01.40.50.png (1.19 MiB) Visad 4579 gånger


Screenshot 2021-12-02 at 01.43.12.png
Screenshot 2021-12-02 at 01.43.12.png (746.94 KiB) Visad 4579 gånger


Screenshot 2021-12-02 at 01.43.43 copy.jpg
Screenshot 2021-12-02 at 01.43.43 copy.jpg (298.63 KiB) Visad 4579 gånger


Monitor 5_01 copy.jpg
Monitor 5_01 copy.jpg (1.06 MiB) Visad 4557 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Kraniet » 2021-12-02 16:11

Snygga renderingar.

Men det såg lite utsatt ut den där horndrivern? Jag hade nog byggt in det i en låda.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav I-or » 2021-12-02 18:17

Imbecillen skrev:Element till sublådorna inköpta. Blir nog bra detta! Lavoce WAN154.00, två stycken till att börja med. :D

Kvalitén för pengarna på dessa element är verkligen dunder! Bland den bättre tillverkningen jag sett på element. Specen är också fin!

15"
8ohm
FS 39hz
SPL 94.4dB
Xmax 11.9mm
Xmech 21.9mm
AES 1500w
Program 3000w
QTS 0.4
QES 0.42
VAS 82.5 liter
BL 25

http://www.lavocespeakers.com/lavoce/assets/datasheets/1562311887_LAVOCE_WAN154.00_15in_SUBWOOFER_C.a.pdf

Lavoce wan154.00_1.jpg


Lavoce wan154.00.jpg


Kul projekt. Dock tyvärr en hel del fusk med xmax, som enligt konventionell definition (hc-hg)/2 är 7,85 mm.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2021-12-03 09:13

Kraniet skrev:Snygga renderingar.

Men det såg lite utsatt ut den där horndrivern? Jag hade nog byggt in det i en låda.


Mja, jag förstår tanken men det är mest tänkt till fasta installationer eller flyttas någon gång då och då, vilket kommer vara jag som gör i så fall. Ska nog inte vara någon fara. Det är rejäla prylar trots allt. Hornet i sig är byggt som en stridsvagn :D

I-or skrev:Kul projekt. Dock tyvärr en hel del fusk med xmax, som enligt konventionell definition (hc-hg)/2 är 7,85 mm.


Hm, du har rätt i din ekvation, men något jag finner intressant är hur flera har påpekat att jag borde se XVAR som motsvarande XMAX på Sicas element (Sica och Lavoce görs i samma fabrik om jag fattat det rätt). Dessa parametrar ska alltså ses som linjära. Kan de ha någon annan konstruktion som gör att detta stämmer? När jag testkörde elementen i fri luft vid 20hz slår de bra mycket mer än 8mm. Sen har jag förstått det som att dagens element har större Xmech för att ge något extra även om det inte är linjärt sista biten. Det kanske distar då eftersom det inte är linjärt men man kan ändå pressa ur lite extra utan att ha sönder elementet? Jag vet inte, det där med XMAX och alla tillverkares sätt att mäta på verkar vara en vetskap i sig. Bara en betraktelse bland andra..

I databladet till detta element står det: The Xmax is calculated as: (Hvc - Hg)/2+ Hg/4. Hvc is the voice coil height and Hg the gap height.

Varför mäter de så här när det annars är vedertaget att din ekvation är den som stämmer? Antingen vill de krydda resultatet eller så har de en annan konstruktion de anser fungerar längre med linjärt resultat? Jag vet då inte!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav I-or » 2021-12-03 12:23

Nja, det finns förstås olika möjligheter att välja hur man ser på xmax, men den allmänt vedertagna definitionen för överhängda motorsystem om (hc-hg)/2 är den enda vettiga eftersom det är här spolen börjar att lämna magnetgapet och olinjäriteterna därmed tilltar snabbt.

Speciellt i bilstereosammanhang brukar man ofta överdriva siffrorna och definiera xmax som 50 % av maximalt Bl, vilket förstås innebär runt 50 % THD enbart från motorn. Om man talar om god motorlinjäritet, t.ex. 90 % Bl, borde xmax vara ännu något mindre än (xc-xg)/2, inte mer som för Lavoce-elementet, eftersom läckfältet runt magnetgapet gör att den virtuella magnetiska höjden är större än hg.

Hur som helst är det PA som det handlar om här och då är oftast inte xmax den allra viktigaste parametern.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav martinsson » 2021-12-03 16:17

I-or, det beror väl på hur spolen är lindad, ett ganska vanligt tillvägagångssätt för att linjärisera Bl, jag skulle nog säga att man inom proffsvärlden, när det gäller basar, siktar på just deplacement under stabila förhållanden, detta då powerdensity ofta är en drivade faktor, effekt är billigt men logistik är dyrt, liksom riggningstid.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav I-or » 2021-12-03 16:55

Det är ganska ovanligt med knepigt lindade talspolar (d.v.s. olika antal lager beroende på position på spolen), dels eftersom det är en aning stökigt att linda i spollindningsmaskinerna och baka ihop väl i ugnen, men framförallt eftersom man får en lägre effektivitet i magnetkretsen när magnetgapet måste breddas för att få plats med en i ändarna tjockare talspole. Dessutom erhåller man högre effektutveckling där man som minst vill ha den, långt utanför magnetgapet, samt högre massa, förstås.

Jag gjorde en snabb FEM-simulering av motorn och den har via den relativt höga topplattan en god linjäritet upp till (hg-hc)/2 med ca 93 % Bl, men man tycks ha valt att räkna till den punkt där man har 70 % Bl, vilket överensstämmer väl med (hg-hc)/2+hg/4. 70 % Bl är för övrigt en vanlig definition av xmax för PA-element.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Morello » 2021-12-03 17:12

Jag gjorde en snabb FEM-simulering av motorn

:)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav I-or » 2021-12-03 17:21

Det är inte så tidskrävande som det kan te sig. Den ena motorn är den andra lik, som tur är. Att ändra på relevanta delar av geometrin tar några minuter och rotationssymmetrin gör att beräkningstiden handlar om sekunder.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2021-12-03 17:38

Snyggt I-or!

Det var alltså inte så enkelt som att säga att de fuskat med Xmax om man ska vara krass? Vad de gjort är att jämföra äpplen med äpplen och inte äpplen med päron, om standard är 70% på PA-element? Olika applikationer ställer olika krav såklart. Bilindustrin kanske nöjer sig med 50% för att det handlar om mest BRRRRR för pengarna i de flesta fall? För en hifi-nörd som bryr sig om siffrorna återstår din enklare ekvation helt enkelt :)

Hur som haver intressant, tack för lärdomen!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav I-or » 2021-12-03 18:38

Tja, jag är inte helt glad i vare sig bilstereo- eller PA-definitionerna som fladdrar hit och dit. En hel del PA-tillverkare håller sig dock till (hc-hg)/2 som sig bör. Här har vi ett utmärkt exempel på en vettig specifikation som går utöver det vanliga: https://jblpro.com/en-US/site_elements/15sws800-spec-sheet

Helst skulle jag se att man definerade xmax som 10 % THD eller möjligen 90 % Bl, eftersom det är här som det börjar att låta en aning distorderat i så måtto att man märkbart tappar slagkraft. Under resonans för elementet måste man även beakta spindelns olinjäriteter, vilka ofta är ännu större. (hc-hg)/2 är dock ett fullt godkänt mått eftersom det mellan tummen och pekfingret ger samma resultat.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2022-02-23 14:08

Mindre uppdatering med viss omplanering i projektet. Iom uppöppnandet av samhället finns det nu lite mer incitament till att pusha projektet framåt. Men eftersom plywood gått upp i pris med 60-80% senaste året så avvaktar jag lite med bygget av baslådorna och midlådorna. Kanske att dessa får byggas i en sunkigare standard än B/BB trots allt. Dub style... Går väl åt 10-15 skivor 18mm, det blir en slant. Som det ser ut nu har tekniken varit billigare än skivmaterialet i det här projektet :roll:

Pengarna har istället fått gå till nytt slutsteg, monitorer och ny mixer så länge.

Slutsteget blev ett Camco Vortex 2.6 som ska kunna leverera mellan 2800-3100w i 4ohm tänkt till mina två subbasar som jag då kör mono. Synq-steget fick gå för att finansiera detta. Känns som en bra uppgradering då Camco-steget har en avancerad DSP med FIR och verkar riktigt driftsäkert. Zon-mixern får gå på sikt för något mer lättmanövrerat som i princip bara kommer fungera som volymkontroller och EQ till FOH. Två av Crown-stegen med DSP kommer få gå till medhörning via de nya monitorerna, 4x300w. De övriga två crown-stegen får gå till horn och mid i FOH. Ett nytt steg till kick-basarna står på inköpslistan.

Camco_vortex_2.6_01.jpg
Camco_vortex_2.6_01.jpg (1.72 MiB) Visad 3944 gånger


Mixer blev en Rodec SM-300, som kommer funka perfekt som en kombination av DJ-mixer och stage-box/mixer. Den kommer sedan få en hemmabyggd DI-box för att balansera signalerna innan de går vidare till slutstegs-racket. För att vara från 1982 (40 år!) är den i näst intill perfekt skick. En ärgad säkring, en något svagt lysande VU-lampa och glapp i master-potentiometern. Efter mycket letande och sökande med ljus och lykta har jag fått tag på två original-potentiometrar till master och booth, samt en ny original on/off switch med hatt till. Kul att återställa allt till originalskick!

Rodec_SM_300_01.jpg
Rodec_SM_300_01.jpg (1.57 MiB) Visad 3944 gånger


Rodec_SM_300_02.jpg
Rodec_SM_300_02.jpg (1.3 MiB) Visad 3944 gånger


Rodec_SM_300_03.jpg
Rodec_SM_300_03.jpg (1.52 MiB) Visad 3944 gånger


Rodec_SM_300_04.jpg
Rodec_SM_300_04.jpg (209.21 KiB) Visad 3944 gånger


Till monitorerna har jag fått tag på ytterligare två D.A.S K-8 drivers och ett par Renkus Heinz CBH-820 horn, lillebror till de jag redan har som heter CBH-500. Mycket bättre medhörning än samma element och horn än ut till FOH kan man väl knappast få? :) Fick även tag på några extra horn och ett par Renkus Heinz-drivers, vilket kanske går att ha som delay-fill-ins eller som en center-fill vid större events.

Passar på att bjuda på ett par renderingar till. En på hur jag tänker mig att hornen ska fästas i stackarna och en storleksreferens mellan monitorer och FOH.

Bengalo_Soundsystem_horns.jpg
Bengalo_Soundsystem_horns.jpg (1.24 MiB) Visad 3944 gånger


Bengalo_Soundsystem_01.jpg
Bengalo_Soundsystem_01.jpg (1.02 MiB) Visad 3944 gånger

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav jonasp » 2022-02-23 19:24

Kul projekt! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2022-06-07 13:20

Det går sakta framåt. Stor deadline avklarad på jobbet så nu finns det mer energi kvar på fritiden.
Firar med ett nästan färdigt slutstegsrack. Har skaffat en vu/decibel-mätare som ska sitta längst upp i racket. På sikt kommer ett 4-kanals slutsteg för monitorer att fylla sista slotten. Har valt att behålla alla fyra crown-steg för att dom låter otroligt bra helt enkelt, värt att bära den extra vikten.

Slutstegsrack.jpg
Slutstegsrack.jpg (900.08 KiB) Visad 3442 gånger



Eftersom virkespriserna nått oanade höjder och björk-plywood är en bristvara införskaffade jag tillfälligt två färdigbyggda slutna baslådor. Dom ser ut som skit men verkar dundra på bra. Satte en oldschool-känsla på allt med runda galler. Dessa skulle med fördel kunna bli monitor-basar senare eftersom slutna basar ger en tight och fin ljudbild. Om de ska fortsätta användas blir det väl till att bygga några snyggare galler. :D
Baslådor slutna.jpg
Baslådor slutna.jpg (1.4 MiB) Visad 3442 gånger


Mixern jag köpte är restaurerad med nya originaldelar. Den är nääästan i mint-condition numera. Ackompanjerad av en ny vinylsvarv (Pioneer PX-516 i samma fina champange-ton och årtal), bilder på den kommer i nästa inlägg.
Rodec SM300 vu meter.jpg
Rodec SM300 vu meter.jpg (960.12 KiB) Visad 3442 gånger


Vänster smuts sedan 1982, höger putsad.
Rodec SM300 vu meter cleaning.jpg
Rodec SM300 vu meter cleaning.jpg (1.08 MiB) Visad 3442 gånger


Slutfinish med ny av/på switch samt en ordentlig städning.
Rodec SM300 mint.jpg
Rodec SM300 mint.jpg (1.4 MiB) Visad 3442 gånger


Har även en kombinerad DI-box och 2-kanals tonkontroll på gång. Eftersom mixern saknar möjlighet till att justera ton/EQ per kanal bygger jag en egen variant av än så länge färdiga kretskort. På sikt kommer jag ge mig an att bygga egna filter.
DI-box.jpg
DI-box.jpg (1.08 MiB) Visad 3442 gånger

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2022-11-10 14:11

Uppdaterar med bilder för dom intresserade...

Tone controller och DI box klar. Jordad kabel har tillkommit efter detta..
IMG_1611.jpg
IMG_1611.jpg (413.07 KiB) Visad 2862 gånger


IMG_1609.jpg
IMG_1609.jpg (574.6 KiB) Visad 2862 gånger


Inköp och renovering av en Pioneer PL-516, matchande färg med mixern. :P
IMG_1834.jpg
IMG_1834.jpg (501.25 KiB) Visad 2862 gånger


Mixer och tone controller på plats i ett nysnickrat rack.
IMG_2349.jpg
IMG_2349.jpg (560.44 KiB) Visad 2862 gånger


Nya paneler till mina analoga instickskort för slutstegen.
IMG_1812.jpg
IMG_1812.jpg (398.03 KiB) Visad 2862 gånger


Små horn laddade med samma compression drivers som jag har sedan innan. Tillfälliga slutna baslådor provkörda. Ja just det, i förgrunden är ett nytt bygge på gång...
IMG_2668.jpg
IMG_2668.jpg (341.9 KiB) Visad 2862 gånger


Flush mounted...
IMG_3194.jpg
IMG_3194.jpg (307.17 KiB) Visad 2862 gånger


Dry fitted...
IMG_3425.jpg
IMG_3425.jpg (342.63 KiB) Visad 2862 gånger


IMG_3664.jpg
IMG_3664.jpg (195.84 KiB) Visad 2862 gånger


IMG_3683.jpg
IMG_3683.jpg (302.91 KiB) Visad 2862 gånger

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav Imbecillen » 2022-11-10 14:38

IMG_3680.jpg
IMG_3680.jpg (403.22 KiB) Visad 2857 gånger


Lådan är designad så att jag med enkelhet kan byta ut paneler och testa mig fram innan jag väljer vilka mått jag ska gå på. Här är två "ful"-paneler som sedan sågats upp 1cm i taget mellan varje mätning för att se vad som händer med avstämningen. Med konfigurationen på bild får lådan en sluten bakre kammare och inga resonanspipor.
IMG_3682.jpg
IMG_3682.jpg (385.26 KiB) Visad 2857 gånger


Lite inspiration från mitt jobb... Helmholz-resonatorer från 1939 i päronfanér, 19.000 hål borrade för hand. :lol:
IMG_3225.jpg
IMG_3225.jpg (503.29 KiB) Visad 2857 gånger


Inhämtning av ny energi, semestervecka gör att man hinner mycket :)
IMG_3645.jpg
IMG_3645.jpg (623.18 KiB) Visad 2857 gånger


IMG_3684.jpg
IMG_3684.jpg (425 KiB) Visad 2857 gånger


En första mätning utomhus med den valda avstämningsfrekvensen. Uppmätt 1m ifrån lådan i fri luft (grön) och 6cm in i resonanspipa (orange). Bortse från SPL på alla grafer då jag flyttat runt en del med offset.
Port vs free air.jpg
Port vs free air.jpg (166.09 KiB) Visad 2857 gånger


Försöker lista ut hur jag mäter korrekt. Resonanspipan och fri luft-mätningen ska läggas ihop för att ge ett korrekt resultat. Är osäker på om pucklarna vid 275 och 480hz faktiskt ska vara med i slutresultatet eller inte. Här har jag helt sonika klippt port-mätningen vid 220hz och klistrat ihop dom.
Free air + port merged.jpg
Free air + port merged.jpg (153.37 KiB) Visad 2857 gånger


Alternativet är att låta det se ut så här. Eftersom pucklarna syns både på närfältsmätning (1cm från dustcap) och i porten, men inte 1m ifrån lådan i fri fält borde jag kunna räkna bort dom. Portmätningens resultat borde bara vara relevant upp till ca 200hz, resten är ointressant därifrån. Syns inte pucklarna 1m från lådan borde det således inte vara ett bekymmer... Tänker jag galet?
Comparison 1.jpg
Comparison 1.jpg (167.89 KiB) Visad 2857 gånger


Har utgått från Scott Hinson's papper "the danger zone" samt tråden nedanför för att förstå mig på hur man mäter korrekt.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 2a1s-76fKI

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: [Bengalo Soundsystem] Litet Paraflex PA med stora ambiti

Inläggav smile » 2022-11-10 15:39

Kul att se att det rör på sig i ditt ambitiösa bygge!

Kämpa på! :)

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster