Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav Maccis » 2021-07-12 19:24

Började med att jag saknade en hylla för att förvara LP i, ville gärna kunna bläddra som i en back.
Efter lite funderande och letande - hittade jag Billy på IKEA. Perfekt bredd och djup - tar liten golvyta men är hög och reslig.

Att ha innan byggstart:
*Billy-bokhylla, 40 cm
*Ca 110cm dörrfoder
*30st skruv
*4st valfria möbeltassar
*Verktyg enl. bild: Skruvdragare, x-mejsel, flatmejsel, penna, tumstock och hammare.
*Ger- kapsåg
*Bordsåg

Billy 40 cm bredd, monteringanvisning:
1.jpg
1.jpg (674.13 KiB) Visad 2349 gånger


Verktyg som använts:
2.jpg
2.jpg (743.04 KiB) Visad 2349 gånger


Skruv som använts, hade dessa hemma - finns säkert bättre skruv för ändamålet:
3.jpg
3.jpg (688.88 KiB) Visad 2349 gånger


Steg 1:
Montera inte mittenhyllan enligt anvisningen - 4 hyllplan blir för många, tycker jag, blir "knöligare" att få ut de innersta LP - utan vi skall ha 3 hyllplan.
Hyllplan 2 = 62cm från bottenplanet, hyllplan 3 = 64cm från översidan, skruvas hast för att orka bära mer vikt och hela hyllan blir stadigare, se nedan:
4.jpg
4.jpg (714.63 KiB) Visad 2349 gånger


Steg 2:
Innan masonitskivan förs in i hyllan, markera var nya hyllplanen är, så det enkelt går att spika fast masoniten mot hyllplanen.
Spikas: 5 - 4 - 4 - 5 = 18 spik:
5.jpg
5.jpg (609.7 KiB) Visad 2349 gånger


Steg 3:
Såga till 3st tvärstag - jag tog dörrfoder - i längden 360mm. Jag märkte ut 28cm från varje hyllplan till centrum tvärstag, skruvas fast:
6.jpg
6.jpg (689.25 KiB) Visad 2349 gånger


Steg 4:
Ta de tre kvarvarande hyllplanen - kapa bort 10cm - och skruva fast som bilden visar, jag har 2cm från ytterkant hylla till centrum stående stag:
7.jpg
7.jpg (690.3 KiB) Visad 2349 gånger


Steg 5:

Mjuka tassar för golvets skull:
8.jpg
8.jpg (646.79 KiB) Visad 2349 gånger


Steg 6:

3 färdiga hyllor:
9.jpg
9.jpg (819.01 KiB) Visad 2349 gånger


Blir lite "saker" över.......kan ju vara bra att ha till nästa DIY-projekt.
10.jpg
10.jpg (618.96 KiB) Visad 2349 gånger


Lycka till och fritt att kopiera!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav Hoffen » 2021-07-16 18:48

Riktigt snygg och smart lösning!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav E » 2021-07-16 20:53

Snyggt och tack för inspirationen! Jag hade nog valt fyra hyllor ändå, fast tre "högre" för vinyl och en lägre för annan förvaring. Beroende på hur högt översta vinylhyllan hamnar, så hade jag kanske valt att få upp den nedersta en bit från golvet och haft ett mindre förvaringsutrymme längst ned.

Blir det någon belysning? Jag skulle sätta upp några spottar med Ra100, dvs halogen, för bästa färgåtergivning. De skulle kunna tändas med rörelsedetektor.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav PekkaJohansson » 2021-07-17 22:39

Trevlig lösning! För mig är dock maximal förvaringsförmåga prio ett. Därför har jag valt fyra lp-höga hyllor och en lägre i mitten som tjänar som diverseförvaring. Jag har också placerat vinylskivorna med ryggen utåt. De sticker ut ett par centimeter ur den 28 centimeter djupa Billy-hyllan men det är inget som stör. Nu ser jag att du verkar ha maxisinglar i din hylla och då är ju din variant utmärkt!

Kan tillägga att Billy är svårslagen även som cd-förvaring. Med extra hyllplan och lite borrning får man in 12 hyllor som tillåter dubbla rader och sedan är det bara att räkna - från 864 kompaktskivor i den 40 cd breda hyllan (24 x 36) till 1 824 skivor i den 80 centimeter breda hyllan. Det är inte världens snyggaste eller mest praktiska förvaring - man måste minnas vad som står i den innersta raden - men den är extremt effektiv! Belysning har jag i form av strålkastare i taket.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav E » 2021-07-17 23:17

Maccis skrev:*Ger- kapsåg

Jag är inte helt med på vad man skall gera, men jag är långtifrån någon snickare.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav Maccis » 2021-07-17 23:43

E skrev:
Maccis skrev:*Ger- kapsåg

Jag är inte helt med på vad man skall gera, men jag är långtifrån någon snickare.

Mvh E*


Använde den till att kapa stödbitarna på baksidan av ryggen - kapad av golvsockel.
Enklare att kapa med den än bordsågen för mindre dimensioner.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav E » 2021-07-18 00:54

Okej, jag tror att jag förstår. :oops: Men visst är det bara räta vinklar som behövs?

Isåfall hade jag, som varandes lekman, tagit fram vinkelhake (som man naturligtvis har kontrollerat att den verkligen är 90°), snickarpenna och fogsvans. För att slippa flisor hade jag använt lämplig kniv på ytorna före kapning. Vad säger proffsen, är det någorlunda vettigt?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav kneten » 2021-07-19 17:54

Man kan köra packtejp över sågsnittet också

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav PekkaJohansson » 2021-07-21 00:27

Jag brukar använda maskeringstejp, som är mindre kladdigt och mindre vidhäftande än packtejp, när jag sågar i folierade eller lackerade träbitar. Risken att det händer en olycka när tejpen ska dras bort blir mindre på det viset och ytan förblir snygg. Bitar som ska sitta på baksidan av en Billy-hylla är det å andra sidan kanske inte så noga med! Vikten av några maxisinglar bör annars inte vara något problem för en 40 cm bred hylla (själva hyllplanet är 36 cm långt) utan stag. Fullproppad med lp-skivor i djupled bågnar hyllplanet bara någon millimeter. Men visst - det skadar inte att överdimensionera och säkert ökar stabiliteten något.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav E » 2021-07-21 01:47

Fungerar tejp mot flisning på bägge sidor? Det känns som att tejpen borde kunna släppa på baksidan av det man sågar. Jag har inte provat.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav Kalejdokom » 2021-07-21 12:24

E, har du aldrig gerat med en fogsvans? Bara för att en maskin heter "ger- och kapsåg" (eller "kap- och gersåg" eller "kapnings- och geringssåg") så måste man förstås inte gera med den.
Fast det där visste du ju redan förstås... :wink:

Visst funkar vinkelhake och fogsvans utmärkt för att kapa lister, men har man tillgång till en bra maskin för ändamålet så går det ju både fortare och blir avsevärt mycket mer exakt resultat. Har man rätt klinga och vänder ämnet åt rätt håll är det heller inga problem med flisor.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav E » 2021-07-21 12:54

Min fråga om tejp gällde flisor vid användning av fogsvans.

Jo, jag har gerat med en geringslåda, tror jag det heter! Jag ville bara påpeka att om man bara skall kapa i räta vinklar så behövs absolut inga dyra maskiner eller avancerade verktyg, vilka tar en massa plats osv. Och även om man har tillgång till sådana så kan det kanske vara bra att inte glömma bort hur man kan göra arbetet för hand också? :)

Snabbast och bäst resultat blir det väl egentligen om man låter någon expert göra jobbet … Min erfarenhet är att man gör det själv för att man tycker att det är kul, och då kanske det inte måste gå så där vansinnigt fort?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav kneten » 2021-07-21 13:16

E skrev:Fungerar tejp mot flisning på bägge sidor? Det känns som att tejpen borde kunna släppa på baksidan av det man sågar. Jag har inte provat.

Mvh E*

Man kan lägga en träbit dikt an på undersidan och såga igenom bägge bitarna

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Maccis LP-förvaring i Billy - byggtråd!

Inläggav E » 2021-07-21 13:29

Just det! Bra tips. Det verkar som att alla föredrar andra metoder än att skära runtom med lämplig kniv?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster