Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav DQ-20 » 2021-08-06 14:33

Har lyssnat i lurar på Oskar Linnros "Från och med du" och förstår inte vad fan de gjort med basen. Det är som taskigt ljud från ett live-gig men detta är ju en studioproduktion. Både bumligt och kraftlöst på samma gång. Någon som begriper hur man rattar för att få så monumentalt usel bas? Misstänker att den kraftigt beskuren i botten.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav E » 2021-08-06 15:33

Spelar det någon roll när man ändå måste ekvalisera alla fonogram?
Om man bryr sig. Vilket kidsen ändå inte gör.

Eller är det icke-ekvaliserbart?

Isidor har säkert redan en korrektion.

Hur man lyckas förstöra basen kan självfallet vara intressant ändå.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav DQ-20 » 2021-08-06 16:07

E skrev:Spelar det någon roll när man ändå måste ekvalisera alla fonogram?
Om man bryr sig. Vilket kidsen ändå inte gör.

Eller är det icke-ekvaliserbart?

Isidor har säkert redan en korrektion.

Hur man lyckas förstöra basen kan självfallet vara intressant ändå.

Mvh E*


Det verkar inte endast vara ett tonkurvefel. Kompressionen är inte att leka med. Trumfiguren på virveln som driver det hela framåt låter inte klokt: man hör knappt slaget utan mest bara sejarmattan. En "wall of sound" bakom sången. Och basområdet är seriöst uppfuckat för att tala ren svenska... Som hämtat från The Boy's own Book of Mastering Horrors. Tror det mesta är icke-reversibelt. Helt lyssningsbart dock eftersom låten är så inihelvete bra och mixen är i alla fall inte vass. Men HUR?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Tell » 2021-08-07 13:35

Herrejisses vad illa det lät ja, o som sagt inte bara basen utan resten också. Grötig kompirmerad skit, vettefan hur nån har lyckats med att få det låta så dåligt utan att faktiskt göra det medvetet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Nattlorden » 2021-08-07 13:54

Förvånad att detta ens tagits upp... jämför så mycket annat var väl detta inte mycket att klaga på. Basen känns som ett stilval.... typ att man velat att det skulle låta som det spelade inne hos grannen eller rummet sidanom. Faktiskt inget jag hade ens funderat på att klaga på. Ser det som artistens val snarast.

Men tack för att jag fick en anledning att slå på basarna och notera att ena sidans hade glappat ut. (Kör oftast pi60s-s fullregister) Spelar som det skall igen nu, efter det där initiala hjärtsnörpet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Adhoc » 2021-08-07 14:12

@DQ-20: Dom ansvariga för stora studios i Stockholm och som ogillar HiFi-högtalare kanske kan besvara din fråga;
viewtopic.php?p=2191581#p2191581

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav PerStromgren » 2021-08-07 15:28

DQ-20 skrev:Har lyssnat i lurar på Oskar Linnros "Från och med du" och förstår inte vad fan de gjort med basen. Det är som taskigt ljud från ett live-gig men detta är ju en studioproduktion. Både bumligt och kraftlöst på samma gång. Någon som begriper hur man rattar för att få så monumentalt usel bas? Misstänker att den kraftigt beskuren i botten.


Så är det kanske, men jag lider klart mer av den dist som lagts på.

Brasklapp: lyssnat via (premium) Spotify, som jag dock tycker är distfri på den musik jag vanligtvis lyssnar på.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Belker » 2021-08-07 19:42

Jag tror det är helt medvetet, snarare än bristande medhörning. En tajtare och mer framhävd bas hade gjort låten till en 70-talsdiscopastisch, och det var nog inte vad han ville.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Tell » 2021-08-07 20:16

Fast basen är väl ändå ganska litet problem jämfört med komprimeringen, låter ju verkligen skitdåligt, o då är jag den som har lyssnat på ganska så mycket komprimerad musik genom åren.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav I-or » 2021-08-09 16:31

Det låter verkligen illa om den inspelningen. Komprimerat och fullimiterat så att allting låter trasigt i topparna. Oljudet har stora likheter med när man har ställt förstärkningen lite för högt i ett digitalt system. Synd på en bra poplåt med en för ovanlighets skull ganska poetisk text i hjärta och smärta-genren.

Disco hade det nog inte blivit oavsett klangbalans.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Zappa » 2021-08-09 18:00

Ett svårt kompressorskadat album. Själv är jag inte speciellt förtjust i musiken heller (och ett tag ville mitt ex spela Från och med Du enerverande ofta 8O), å andra sidan har jag en något avvikande musiksmak.
Bilagor
Oskar Linnros - Vilja bli, DR.png
Oskar Linnros - Vilja bli, DR.png (50.94 KiB) Visad 2886 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Zappa » 2021-08-09 18:07

Metallicas Death Magnetic är några snäpp värre. 8O
Bilagor
Metallica Death Magnetic DR.png
Metallica Death Magnetic DR.png (63.12 KiB) Visad 2881 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Ted_B » 2021-08-09 23:45

Åh, fy fan!
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Bill50x » 2021-08-10 07:50

Zappa skrev:Metallicas Death Magnetic är några snäpp värre. 8O

Hur ser extraheringen från spelet Guitar Hero ut i jämförelse?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Zappa » 2021-08-10 08:30

Bill50x skrev:
Zappa skrev:Metallicas Death Magnetic är några snäpp värre. 8O

Hur ser extraheringen från spelet Guitar Hero ut i jämförelse?

/ B


Så här:
Bilagor
Metallica Death Magnetic Guitar Hero DR.png
Metallica Death Magnetic Guitar Hero DR.png (63.27 KiB) Visad 2734 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Zappa » 2021-08-10 10:55

Guitar Hero versionen av Death Magnetic går att lyssna på här:

https://www.youtube.com/watch?v=Wu46pbIEAtU

Sorry för off topic!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav DQ-20 » 2021-08-10 13:44

Nattlorden skrev:Förvånad att detta ens tagits upp... j


Tänker att det får vara riktat till mig. Anledningen är att jag helt enkelt tycker "Från och med du" är bland det bästa som gjordes i genren vid den tiden. Gör en person EN sådan låt i livet bör det räcka till försörjning livet ut. Huvudtemat går nästan som ett ostinato genom hela sången och virveltrumman ger ett sällsamt driv. Linnros sätt att sätta textens strofer i "otakt" mot musikens fraser bidrar också med "sväng". Mycket elegant. Men masteringen gör inte låten några tjänster allas. Efter att ha insett att det inte främst är tonkurvefel det handlar om började jag lyssna efter kompression. Trumman är det tydligaste exemplet, men även på vissa maffigare pianoslingor som avslutar/inleder fraserna kan man höra oväntad pumpning. Det som sannolikt var menat att vara "episkt" feta pianoackord med bra tryck i vänsterhanden komprimeras så att man faktiskt hör kompressorn gripa in genom att nivån plötsligt sänks i början av något som jag tror skall vara ett lätt crescendo. Den som mastrat är ett kukhuvud. Inte på något sätt kan detta någonsin låta bra: hörlurar, bilradion, finstereo. Jag har viss förståelse för kommersiella hänsyn, men detta är bara dåligt gjort.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav DQ-20 » 2021-08-10 13:46

Zappa skrev:Sorry för off topic!


OK. Men skärpning! Här gäller det känslosam stockholmspop anno 2010 där referenser som "blåa" betyder något.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav I-or » 2021-08-10 14:16

DQ-20 skrev:
Tänker att det får vara riktat till mig. Anledningen är att jag helt enkelt tycker "Från och med du" är bland det bästa som gjordes i genren vid den tiden. Gör en person EN sådan låt i livet bör det räcka till försörjning livet ut. Huvudtemat går nästan som ett ostinato genom hela sången och virveltrumman ger ett sällsamt driv. Linnros sätt att sätta textens strofer i "otakt" mot musikens fraser bidrar också med "sväng". Mycket elegant. Men masteringen gör inte låten några tjänster allas. Efter att ha insett att det inte främst är tonkurvefel det handlar om började jag lyssna efter kompression. Trumman är det tydligaste exemplet, men även på vissa maffigare pianoslingor som avslutar/inleder fraserna kan man höra oväntad pumpning. Det som sannolikt var menat att vara "episkt" feta pianoackord med bra tryck i vänsterhanden komprimeras så att man faktiskt hör kompressorn gripa in genom att nivån plötsligt sänks i början av något som jag tror skall vara ett lätt crescendo. Den som mastrat är ett kukhuvud. Inte på något sätt kan detta någonsin låta bra: hörlurar, bilradion, finstereo. Jag har viss förståelse för kommersiella hänsyn, men detta är bara dåligt gjort.

/DQ-20


Ja, ett groteskt inkompetent kukhuvud, dessutom, men jag hade nog kallat honom (sannolikheten för att det handlar om en man är sådär 99 %) för pungkula. :mrgreen:

Klippinducerad distorsion, pumpningar och överlag ett extremt grötigt ljud som inte alls passar genren.

Ostinatot är fantastiskt skickligt utfört och låten är inte alls uppbyggd efter standardrecept, vilket är mycket ovanligt numer. Sammanfattningsvis ett praktexempel på hur oviktigt det är med ljudkvalitet kontra musikalisk höjd.

(Det där med att producera för att låta bra i bilradion eller transistorradion är en gammal myt, vanligtvis framförd av kukhuvuden/pungkulor för att dölja deras inkompetens.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Nattlorden » 2021-08-10 14:22

DQ-20 skrev:
Nattlorden skrev:Förvånad att detta ens tagits upp... j


Tänker att det får vara riktat till mig. Anledningen är att jag helt enkelt tycker "Från och med du" är bland det bästa som gjordes i genren vid den tiden. Gör en person EN sådan låt i livet bör det räcka till försörjning livet ut. Huvudtemat går nästan som ett ostinato genom hela sången och virveltrumman ger ett sällsamt driv. Linnros sätt att sätta textens strofer i "otakt" mot musikens fraser bidrar också med "sväng". Mycket elegant. Men masteringen gör inte låten några tjänster allas. Efter att ha insett att det inte främst är tonkurvefel det handlar om började jag lyssna efter kompression. Trumman är det tydligaste exemplet, men även på vissa maffigare pianoslingor som avslutar/inleder fraserna kan man höra oväntad pumpning. Det som sannolikt var menat att vara "episkt" feta pianoackord med bra tryck i vänsterhanden komprimeras så att man faktiskt hör kompressorn gripa in genom att nivån plötsligt sänks i början av något som jag tror skall vara ett lätt crescendo. Den som mastrat är ett kukhuvud. Inte på något sätt kan detta någonsin låta bra: hörlurar, bilradion, finstereo. Jag har viss förståelse för kommersiella hänsyn, men detta är bara dåligt gjort.

/DQ-20


Ok... för mig är sången så pass ren att jag kan skruva upp tillräckligt högt om jag så vill. Till skillnad från Titiyo "Come along" eller Amanda Jensens ena album som är fullt med bra låtar som blir i princip helt olyssningsbara vid lite volym. Eller Madonna "4 minutes"... I jämförelse med sådant så tycker jag alltså att detta mer är vad man kan förvänta sig att en poplåt av idag låter... Därför ställde jag mig undrande till varför just denna kom upp... men är det en "tokfavorit" så förstår jag att man är lite mer petig... :)
( Personligen tycker jag det låter någonstans mellan helt ok och utmärkt, typ )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav I-or » 2021-08-10 14:50

Jag tycker nog inte att Madonnas 4 minutes hör hemma där även om den är normalöverkomprimerad, klipper en hel del i de lägsta bastonerna och diskanten som vanligt är väl het. Det är ganska ovanligt att de största artisternas produktioner är utförda av kukhuvuden/pungkulor. Titiyo däremot...
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Zappa » 2021-08-10 14:54

DQ-20 skrev:Den som mastrat är ett kukhuvud. Inte på något sätt kan detta någonsin låta bra: hörlurar, bilradion, finstereo. Jag har viss förståelse för kommersiella hänsyn, men detta är bara dåligt gjort.
/DQ-20


Björn Engelmann ser ut att vara kukhuvudet som satt bakom spakarna och gjorde ett gediget arbete här.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav I-or » 2021-08-10 15:22

Senast redigerad av I-or 2021-08-10 15:26, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Tell » 2021-08-11 11:49

Alltså dom där DR-database-siffrorna säger ju egentligen inte så mycket ljudet ändå, jag har hört rätt mycket musik som ligger på samma nivå som Oskars album men som låter MYCKET bättre. Det går alltså att komprimera musik på ett väldigt mycket snyggare sätt än så.

O innan nån får för sig att missuppfatta; nej jag varken försvarar eller föredrar hård kompimerad musik, utan jag bara säger att det inte är så enkelt som att titta på några siffror för att bedömma ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Bill50x » 2021-08-11 11:56

Zappa skrev:Guitar Hero versionen av Death Magnetic går att lyssna på här:

https://www.youtube.com/watch?v=Wu46pbIEAtU

Sorry för off topic!

Mer OT. Jag har GH-versionen i flac ifall någon vill ha.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-11 14:24



Björn Engelmann verkar ha varit delaktig i 3201 album. Går man sedan in och tittar slumpmässigt på albumen finns inte hans namn med! Här omskrivs denna man, http://www.musikindustrin.se/2015/12/18 ... mastering/

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav I-or » 2021-08-11 14:57

Stämmer, han tycks ha varit ganska aktiv även om det är lite tveksamt vad han egentligen har varit inblandad i. Han har inte massakrerat riktigt alla album, bl.a. Eric Gadds Do You Believe in Gadd från 1995 är inte tokkomprimerat/fullimiterat även om bl.a. den så vanligt förekommande diskanthöjningen stör en del (vilket förvisso går att fixa, till skillnad från komprimering).

Dock är Titiyos Come Along fruktansvärt usel, liksom hela det album som låten i trådämnet ligger på. Om jag får gissa så har han inte spårat ur totalt förrän efter millennieskiftet när the loudness war intensifierades ordentligt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav goat76 » 2021-08-11 15:22

Jag tycker det är ganska tydligt att det mesta av förstörelsen redan skett vid mixningsstadiet, framförallt basen och trummorna låter ju tydligt mer dynamikreducerade än sången och pianot, vilka i sin tur naturligtvis har tagit skada vid mastringen. Om det mesta hade orsakats vid mastringen så hade allt i mixen låtit hyfsat jämndåligt.

Linnros verkar dessutom ha varit med och spelat in och producerat musiken själv, så det inspelade grundmaterialet kanske inte var på topp och kanske var han även med och tog många beslut vid mixning? Han är troligtvis första kukhuvudet och högst delaktig i denna soppa. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav Nattlorden » 2021-08-11 15:25

goat76 skrev:Jag tycker det är ganska tydligt att det mesta av förstörelsen redan skett vid mixningsstadiet, framförallt basen och trummorna låter ju tydligt mer dynamikreducerade än sången och pianot, vilka i sin tur naturligtvis har tagit skada vid mastringen. Om det mesta hade orsakats vid mastringen så hade allt i mixen låtit hyfsat jämndåligt.


Precis så jag tänker också.... och sker det vid mixningen så är det ett medvetet val att det skall låta så där artisten varit med och tyckt till/önskat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav I-or » 2021-08-11 16:26

Ja, allt oljud har inte orsakats i masteringledet, men det är lätt att gå över gränsen med fullimitering så att artistens idé förstörs efter att han har släppt ifrån sig sitt verk. Roger får lägga upp en MasVis-analys så att vi får lite mer kött på benen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster