Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav dewpo » 2021-08-11 16:47

Det låter fördjävligt, Ja vist :D
Tur i oturen att låten är lika dålig som mastern, så att det ändock inte är något av värde som blivit förstört :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-11 17:35

Det låter verkligen trasigt! Hittade 4 olika versioner av låten på Tidal.
Oskar Linnros - Från och med du.gif
Oskar Linnros - Från och med du.gif (28.29 KiB) Visad 1798 gånger


Oskar Linnros - Från och med du - Master.gif
Oskar Linnros - Från och med du - Master.gif (28.7 KiB) Visad 1798 gånger


Oskar Linnros - Från och med du - Instrumental.gif
Oskar Linnros - Från och med du - Instrumental.gif (28.76 KiB) Visad 1798 gånger


Remixen var lång och jag orkade inte med hela...
Oskar Linnros - Från och med du - Remix.gif
Oskar Linnros - Från och med du - Remix.gif (29.31 KiB) Visad 1798 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav I-or » 2021-08-11 17:57

Tack, Roger. Det ser överlag rejält illa ut, men framgår tydligt ur Allpassed crest factor-grafen att låten även är illa misshandlad i masteringledet. Jag gissar att det är där man passerar gränsen till direkt oljud.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav goat76 » 2021-08-11 18:30

I-or skrev:Tack, Roger. Det ser överlag rejält illa ut, men framgår tydligt ur Allpassed crest factor-grafen att låten även är illa misshandlad i masteringledet. Jag gissar att det är där man passerar gränsen till direkt oljud.


Att den är söndermastrad är nog de alltra flesta fullt överens om, men om vi hade haft möjlighet att enbart titta på basen och trummorna i MasVis-analysen så hade vi troligtvis kunna se att dessa ljudinslag inte har förlorat så extremt mycket vid mastringen, från den redan hårda limiteringen av dessa ljudinslag redan vid mixningen, det hör man tydligt.

Det jag försöker säga är att artisten i pricip är lika skyldig till den dåliga produktionen som resten av gänget. Det är inte synd om honom alls och han är knappast ett offer. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav I-or » 2021-08-11 18:37

Du kan spekulera, men det går inte att veta var gränsen för oljud gick. Utifrån min erfarenhet låter det mycket, mycket sällan direkt trasigt från studiomastern. Som du ser från Allpass crest factor-grafen så är låten mycket illa komprimerad i tvåkanalsformat och med den kompressionen är att det sannolikt att det var här man föll utför stupet.

Vem har talat om offer, förresten? Halmgubbar undanbedes som vanligt å det bestämdaste.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav goat76 » 2021-08-11 19:42

Egentligen försöker jag bara vara lite artig vilket kanske får det att verka som om jag bara spekulerar. Om man själv mixat trummor, bas och sång så är det väldigt enkelt att höra att basen och framförallt trummorna är mycket hårdare limiterade från sitt ursprung, samt att detta är gjorts vid mixning eftersom de ligger så pass lågt i mixen.


Det var den blåmarkerade delen av din text här nedan som jag tolkade som att det är synd om artisten. I det här fallet med just det här egenproducerade albumet får han nog skylla sig själv. Det är även fullt möjligt att han ville att albumet skulle låta lika starkt som allt annat som spelas på radio, han lämnade som sagt ifrån sig en mix med hårt dynamikbegränsade ljudinslag. :)

I-or skrev:Ja, allt oljud har inte orsakats i masteringledet, men det är lätt att gå över gränsen med fullimitering så att artistens idé förstörs efter att han har släppt ifrån sig sitt verk. Roger får lägga upp en MasVis-analys så att vi får lite mer kött på benen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav I-or » 2021-08-11 23:00

Det är mycket tydligt att alla delar av mixen inte är lika överdj-vligt komprimerade, men studiomastern är inte problemet. Det handlar här om en toppfaktor om 8-9 dB i den mastrade mixen, men med till visshet gränsande sannolikhet betydligt mer i studiomastern. Detta framgår med all önskvärd tydlighet ur Allpass crest factor-grafen som Roger masvisade ovan.

Eftersom jag har hört ganska många inspelningar både före och efter masteringprocessen, vet jag att även om inspelningen är långt ifrån perfekt i studion, så är det masteringen som gör det hela närmast olyssningsbart via ytterligare kanske 3-8 dB kompression/limitering och dessutom oftast även en störande s.k. presning (d.v.s. en höjning av nivåerna mellan ca 2 och 10 kHz för att det ska låta "tydligare", men framför allt för att masteringbolaget ska motivera sin ersättning).

Jag har fortfarande aldrig hört en studiomaster låta direkt trasigt, oavsett genre, men därmed inte sagt att det är komplett omöjligt. Det finns så många gökar i studiovärlden, men trots detta är det minst 95 % av de rena katastroferna som härrör från mastering. Det går alltså från ganska illa, men tolerabelt, på studiomastern till katastrof efter mastering.

Vi hade tidigare i år en liknande diskussion när det gällde Daft Punks Random Access Memories och då kunde vi fastställa att det var masteringen som var problemet när vi fick fram en inofficiell studiomaster som var oerhört mycket bättre än de officiella släppen (från början i DSD128-format, men den som är intresserad av denna i ett vettigt 44,1/16-format kan PM:a).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav goat76 » 2021-08-12 00:14

Du missförstår nog det jag säger. :)

Jag säger inte att mastringen inte är ett problem på skivan, den är ju totalt sönderkomprimerad/limiterad vilket har varit uppenbart från första lyssningen. Det jag däremot säger är att jag kan höra att trummorna och basen redan var förstörda innan låten gick till mastring, detta hörs framförallt mest tydligt på trummorna som har stympats mest från sin ursprungliga dynamik betydligt mer än de andra ljudinslagen, men sen har de trots detta valt att lägga trummorna relativt lågt i mixen vilket är det som avslöjar att de till största del har stympats redan vid mixning. Basen verkar mest bara vara uselt inspelad och sedan lagd lågt i mixen, den gick knappast från att låta bra till att låta usel p.g.a mastringen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav I-or » 2021-08-12 23:00

Nejdå, inget missförstånd. Du skriver att trummor och bas var "förstörda" på studiomastern, men så var antagligen inte fallet. Illa tilltygade, ja, men antagligen inte förstörda. Förstörda blev de först när man komprimerade/limiterade med kanske 6 dB ytterligare. Det sista ljudförstörande steget vid mastering är nästan alltid skälet till att det låter direkt trasigt (d.v.s. svårt klippt). En redan dålig inspelning gick alltså, som så många gånger tidigare, med en hög grad av sannolikhet över gränsen till katastrof vid mastering.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav goat76 » 2021-08-13 22:33

I-or skrev:Nejdå, inget missförstånd. Du skriver att trummor och bas var "förstörda" på studiomastern, men så var antagligen inte fallet. Illa tilltygade, ja, men antagligen inte förstörda. Förstörda blev de först när man komprimerade/limiterade med kanske 6 dB ytterligare. Det sista ljudförstörande steget vid mastering är nästan alltid skälet till att det låter direkt trasigt (d.v.s. svårt klippt). En redan dålig inspelning gick alltså, som så många gånger tidigare, med en hög grad av sannolikhet över gränsen till katastrof vid mastering.


Enligt mina mått mätt så är det väldigt tydligt att trummorna i "Från och med Du" var rejält förstörda redan på studiomastern innan mastringen. För att visa att det inte sällan är redan vid mixningsstadiet som de mest ljudförstörande tillgreppen har gjorts, precis som är fallet med låten "Från och med Du", så har jag gjort ett praktiskt lyssnings-exempel. Sånt brukar vara kul. :)



- I första ljudfilen har vi ett enkelt trumbeat med en crestfaktor på -18,4 dB.

- I den andra ljudfilen är det samma trumbeat men nu hårt limiterad till en crestfaktor på låga -9,1 dB, mer än halverad och precis lika lågt som i låten "Från och med Du".

Första ljudfilen: https://www.dropbox.com/s/j8mge9f78aay4 ... l.wav?dl=0
Andra ljudfilen: https://www.dropbox.com/s/se7kwenimeupl ... B.wav?dl=0
(Ljudfilerna är nivåanpassade och ligger båda på -19,1 LUFS)

Låter trummorna i mitt exempel illa tilltygade i den limiterade versionen?
Jajjamän! Men inte ens tillnärmelsevis lika trasiga som i Linnros låt, vilket visar hur rejält förstörda och söndertrasade de trummorna var redan innan låten gick till mastering.

masvis-online overview.png
masvis-online overview.png (242.9 KiB) Visad 1598 gånger

masvis-online Drums Original.png
masvis-online Drums Original.png (604.3 KiB) Visad 1598 gånger

masvis-online Drums limiter -9.3 dB.png
masvis-online Drums limiter -9.3 dB.png (521.57 KiB) Visad 1598 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav I-or » 2021-08-22 12:24

Du om någon borde känna till att påverkan på ljudet beror helt på hur man har komprimerat eller limiterat inspelningen. Attack- och releasetider är helt avgörande för de ljudande intrycken. Har man dessutom arbetat med multibandskompression, vilket oftast är fallet, så blir det ännu mer komplicerat. Om alla dessa inställningar vet man som utomstående absolut ingenting och gissningar räcker inte långt.

Alla dessa parametrar skapar en olinjär härva som är omöjlig att reda ut och det är därför man inte kan korrigera bort dumheterna i efterhand (jag har flera gånger försökt med begränsad framgång).

Det går således inte att dra några slutsatser gällande "Från och med du" från ditt exempel.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav E » 2021-08-22 19:25

Multibandsexpander?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basen i "Från och med du" (Vad i helvete har de gjort?)

Inläggav I-or » 2021-08-22 20:19

Ja, om man visste vilka inställningar som hade gjorts.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster