OA52.N är färdig

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA52.N är färdig

Inläggav RMA » 2021-05-18 08:13

juanth skrev:
RMA skrev:
juanth skrev:@Lager: Jo men helst för både L2 & L3, den lilla är inte den som gräver hål i börsen. :)

@RMA: Ska du degradera dem till surrounder? :wink:

Det var faktiskt iö:s förslag när jag frågade om vägghögtalare.
Blir ju lite som Peters ägg :) .


Jag förstår. Det kan bli alldeles utmärkt!
Däremot så kanske nyttan av .N kan anses vara av något mindre betydelse för det ändamålet.
Beror väl på hur du ser på kostnad vs förbättring, mindre distorsion osv

Men som sagt, bara att komma förbi och om du vill jämföra dina mot .N så gör vi det.

Så är det nog, detta är i biljardrummet där man går runt bordet hela tiden. Där kan nog a2 briljera med sin spridning.
Vi får se hur det blir.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA52.N är färdig

Inläggav juanth » 2021-05-21 15:23

juanth skrev:Så här ser filtret ut. Det blev en special, med en resonanskrets i basspolen (kondning parallellt)

Det framgår kanske inte särskilt tydligt på filterskissen men diskanterna är kopplade fasvända.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: OA52.N är färdig

Inläggav Baffel » 2021-06-27 19:43

Intressant juant. Ser ju spännande ut. Vet du vilken färgkod det är på elementen? Det estetiska ska heller icket förglömmas.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA52.N är färdig

Inläggav juanth » 2021-08-14 18:51

Lägger en varukorg från hifikit här som förslag på filterkomponenter.

3,3+3,9uF i beställningen sätts parallellt för att uppnå 7,2uF (C1 på filtret)
0,2 mH spolen kan man be att få avlindad till 0,17mH
Det är alltså två av allt så delsummorna syns men inte mängden i min kopierade text nedan.
De komponenter som ingår är väl vad jag tycker är minimum i ”lyxighetsgrad”, vill man bli av med mer pengar så står det dig fritt förstås. :)

https://www.hifikit.se/checkout/cart/

Ingen aning om hur länge korgen finns att nå dock så jag kopierar även texten.




Spole Band CU 47x0.07 mm (1.2 mH)
Jantzen Audio Spole Band CU 47x0.07 mm (1.2 mH)
782,00 SEK
Quantity : -+
1 564,00 SEK
Spole Luftlindad Ø0.8 mm tråd (0.20 mH)
Jantzen Audio Spole Luftlindad Ø0.8 mm tråd (0.20 mH)
33,00 SEK
Quantity : -+
66,00 SEK
Superior Z-Cap (0.68 uF)
Jantzen Audio Superior Z-Cap (0.68 uF)
142,00 SEK
Quantity : -+
284,00 SEK
Standard Z-Cap (18.0 uF)
Jantzen Audio Standard Z-Cap (18.0 uF)
139,00 SEK
Quantity : -+
278,00 SEK
Standard Z-Cap (5.6 uF)
Jantzen Audio Standard Z-Cap (5.6 uF)
51,00 SEK
Quantity : -+
102,00 SEK
Metalloxidmotstånd (6.8 Ohm)
Metalloxidmotstånd (6.8 Ohm)
22,00 SEK
Quantity : -+
44,00 SEK
Standard Z-Cap (8.2 uF)
Jantzen Audio Standard Z-Cap (8.2 uF)
70,00 SEK
Quantity : -+
140,00 SEK
Standard Z-Cap (3.3 uF)
Jantzen Audio Standard Z-Cap (3.3 uF)
33,00 SEK
Quantity : -+
66,00 SEK
Standard Z-Cap (3.9 uF)
Jantzen Audio Standard Z-Cap (3.9 uF)
35,00 SEK
Quantity : -+
70,00 SEK
Spole Luftlindad Ø1.4 mm tråd (0.30 mH)
Jantzen Audio Spole Luftlindad Ø1.4 mm tråd (0.30 mH)
93,00 SEK
Quantity : -+
186,00 SEK

Totalt 2800:-
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OA52.N är färdig

Inläggav Calleberg » 2021-08-14 19:17

De där bandspolarna.... är de verkligen så jävla bra?
Hysteriskt dyra är de i vart fall, så då måste de ju vara bra, eller, va?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA52.N är färdig

Inläggav juanth » 2021-08-14 19:44

FD6CB7D6-C8B3-4D23-B5CA-925D05F38252.jpeg
FD6CB7D6-C8B3-4D23-B5CA-925D05F38252.jpeg (36.12 KiB) Visad 2334 gånger
Calleberg skrev:De där bandspolarna.... är de verkligen så jävla bra?
Hysteriskt dyra är de i vart fall, så då måste de ju vara bra, eller, va?


Hehe…jo de kostar kanske väl mycket..det man är ute efter är är lägre resistans och luftlindade är nog inte så långt efter vad det gäller det. Var och en får ta ställning till värdet av detta jämfört med plånboken.
Det kan säkert gå att hitta foliespolar till lägre pris men för att få till en smidig beskrivande varukorg så är allt från hifikit. (Som jag tycker att man gott kan gynna..den enda i sitt slag i Sverige..typ)

Vill man ha luftlindade så blir det kring 1000:- mindre.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OA52.N är färdig

Inläggav Calleberg » 2021-08-14 22:21

Ja 0,27 eller 0,21 Ohm. Man kommer undan med helt försumbara 0,06 Ohm mindre för 1184:- spänn :lol:
Känns som en no brainer, men gissar att det finns en annan salespitch än bara den rent resistiva.
Ormradarn blippar lite...

Men man köper såklart vad man vill.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Lager
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-08-17
Ort: Stockholm

Re: OA52.N är färdig

Inläggav Lager » 2021-09-12 19:56

Jag har nu byggt klart mina Oa52.N och hittills är jag mycket nöjd. Jämfört med OA52 original är det bättre på alla punkter, detta med en viss reservation att mina OA 52 original inte var helt friska. Det handlar ju om högtalare med nästan 40 år på nacken.

Dessutom hade Juanth vänligheten att komma förbi och lyssna på dem. Det uppdagades vid lyssningen att jag hade förväxlat höger och vänster kanal. Troligtvis har det varit så i minst 8 år... :oops:
Dessutom verkar det finnas en kanalobalans i mitt system troligtvis pga. att mitt Quad 909 slutsteg skulle behöva en översyn. Quad 909 dras ju med lite kvalitetsproblem efter produktionen flyttade till Kina och mitt slutsteg är ca 20 år..... Detta har jag även observerat själv tidigare men då trott att det berott på högtalar-placeringen. Det kan nog även finnas anledning att titta på en helt ny förstärkare.

Vi lyssnande lite på strömmande musik exempelvis: Ane Brun, Tingsek och Anna- Lotta Larsson, men även på lite äldre LP-skivor med Art Ensemble of Chicago, Islyy Brothers, Bengt Ernryd, Cliford Jordan Quartet mm

Kan även nämna att jag inte byggt lyxfiltret utan använt luftlindande spolar med lite grövre tråd 14 AWG för den större 1.2 mH spolen (0.29 ohm). Sammanlagt har jag lagt ut ca 6000kr för filer och element. Det måste nog anses som mycket prisvärt.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA52.N är färdig

Inläggav juanth » 2021-09-12 22:18

Tack för trevligt besök Lager!

Jättekul att lyssna på dem i ett annat rum. Ett rätt bra rum dessutom tycker jag.
Särskilt intressant med högre takhöjd än mina 240cm. Var det 272cm du sa?
Stora rum med mycket luft är bra för Carlsson.

Det kändes bra att vi redde ut vissa problem som rådde med utrustningen, bara att blicka framåt. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA52.N är färdig

Inläggav Nattlorden » 2021-09-13 07:06

Calleberg skrev:Ja 0,27 eller 0,21 Ohm. Man kommer undan med helt försumbara 0,06 Ohm mindre för 1184:- spänn :lol:
Känns som en no brainer, men gissar att det finns en annan salespitch än bara den rent resistiva.
Ormradarn blippar lite...

Men man köper såklart vad man vill.


Hade varit benägen att hålla med dig om det - om jag inte hört både "lyxfilter" och det enklare på OA51.N. Där tyckte jag däremot inte att "lyxkondensatorn" tillförde något, snarare omvänt.... Så hade jag byggt mig ett filter, så hade jag gått på lyx i botten och standard på topp...
Naturligtvis bara en kvalificerad gissning att detsamma överförs på 52:an dock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OA52.N är färdig

Inläggav Calleberg » 2021-09-13 09:10

Är det bara den där bandspolen som skiljer i Lyxfiltret? Och i så fall, var standardfiltret byggt med spolen som vi jämfört med ovan.

För det är det som är min poäng, att för ett Stereopar kostar de 1500 spänn. Totalpriset för filtret är 2800:- så den sticker ut rätt kraftigt i sammanhanget den där spolen.

Man kan få rätt mycket för 1500 spänn, ett årsabbonemang på Qobuz, eller en rätt så okey DAC t.ex.
Här får man 20m kopparfolie, En sådan spole får ha rätt magiska egenskaper om den skall vara värd sitt pris jämfört med en vanlig trådspole med ungefär samma resistans.

Och det kanke den har, men fan trot :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA52.N är färdig

Inläggav Nattlorden » 2021-09-13 09:34

Calleberg skrev:Är det bara den där bandspolen som skiljer i Lyxfiltret? Och i så fall, var standardfiltret byggt med spolen som vi jämfört med ovan.

För det är det som är min poäng, att för ett Stereopar kostar de 1500 spänn. Totalpriset för filtret är 2800:- så den sticker ut rätt kraftigt i sammanhanget den där spolen.

Man kan få rätt mycket för 1500 spänn, ett årsabbonemang på Qobuz, eller en rätt så okey DAC t.ex.
Här får man 20m kopparfolie, En sådan spole får ha rätt magiska egenskaper om den skall vara värd sitt pris jämfört med en vanlig trådspole med ungefär samma resistans.

Och det kanke den har, men fan trot :)


Så här skrev jag efter besöket på Sweetspot:
När jag hittade till rummet så spelades inte OA-51.N, vilket initialt var en besvikelse - men i efterhand var det kanske bra. Det som spelades vad 0A-51.3. Efter ett spår byttes så till OA-51.LE2 och sedan därefter till OA-51.N. Samtidigt drogs historiken om modellernas tillkomst för lyssnarna. Omställningstiden var SJÄLVKLART alldeles för lång, med demontering av öron, kånkande av högtalare, återmontering av öron.... Styv insats att ge sig på att hålla på med detta i två dagar!

Det var ett jazz-stycke med både 'brass' och sång och en hel del dynamik. Tyckte att brassen var bättre i OA-51.3 än i LE2 som första synpunkt - men allt annat bättre. När sedan OA-51.N kom igång så var det direkt skillnaden i basdjup och kontroll som slog en... riktig Wow-faktor på det. Däremot var brasset fortfarande väldigt snyggt och rörstärkar-jazzdiggar-lättlyssnat jämfört med 51.3. Ingen stor poäng, men gnagde lite. Men att det var en förbättring av tillräckliga mått var redan klart - särskilt personligen då jag sitter på 51.LE som historiskt sett kanske är den sämsta varianten. Spelades lite annat och sedan var det någon som frågade om filtren... det vi lyssnat på var ju det dyra filtret med lyxkomponenter... så då kopplades det mer standardkomponentbetonade filtret in.... och fan-i-mig om jag inte tyckte brass-bettet var kvar.... kanske lite mindre tyngd/kontroll i basen, men dynamiken och bettet var otvunget. Återkoppling stärkte min hypotes.... Fick med benägen hjälp av medlyssnare fixat till en Bluetooth-strömning av Mike Oldfields "Five miles out" och fick den körd på båda varianterna.... och min uppfattning kvarstod.

Så min bedömning är att om jag skulle bygga denna, så hade jag nog velat göra en mellan variant på dessa filter.... misstänker jag vill ha LP-delen från lyxfiltret och HP-delen från standard.... men det kanske följer någon mer officiell analys på detta efter mässan? Beklagar om jag satt myror i huvudet på någon - man försöker bara hjälpa till.... men det var fler som tyckte samma som jag - även de som inte var där ihop med mig, så kanske det var något på spåret trots allt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA52.N är färdig

Inläggav juanth » 2021-09-13 09:54

Jag tyckte exakt som Nattlorden vid den lyssningen. Det upplevdes som lite för perfekt med lyxkondensator. (Vanefråga?) sedan finns förstås olika fabrikat och sammansättningar i material på dyrare kondensatorer. Den enkla prisvärda kondensatorn upplevde gav mest naturlig återgivning för blås och röster.
Sedan är jag samtidigt medveten om att uppfattningen kring basåtergivning faktiskt kan påverkas av hur diskanten förmedlas. Det är något jag tycker mig upplevt vid ett flertal tillfällen. Hur mycket det handlar om folie eller ej låter jag vara osagt.

Svårt att egentligen få något vettigt ur den typen av test…många variabler och en hel del okända sådana, kringutrustning osv
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OA52.N är färdig

Inläggav Calleberg » 2021-09-13 10:07

Du, har ingen aning alltså. :)

Jag tvivlar inte på att de olika Ortho Akustiska varianterna låter olika, och kanske tom bra, fast på lite olika sätt. :D

Jag, säger bara att jag misstänker att foliespolar generellt är ... skall vi säga GRAVT överskattade.
Och jag skriver misstänker eftersom jag inte vet, alltså inte ironi, inte retorik.
Jag kan tom gå med på att de kanske ÄR lite "bättre" än en väldimensionrad trådspole. Men det skall i så fall till exceptionella skilnader för att motivera priset.

Men, man gör ju med sina pengar som man behagar, förstås.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA52.N är färdig

Inläggav Nattlorden » 2021-09-13 10:32

Calleberg skrev:Men, man gör ju med sina pengar som man behagar, förstås.


Ja... och vad målsättningen med det hela är... vill man ha absolut mest ur en moderniserad OA5x så spelar det då säkert ingen roll att det kostar lite mer, vill man "bara" skaffa sig ett mycket bra ljud för vettiga pengar så blir svaret ett annat. Tycker själv också det är löjliga pengar på en bit rullad metall. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster