Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav Morello » 2021-09-07 10:26

Jga talar om absorption.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav martinsson » 2021-09-07 12:30

En sak som jag tror står över alla andra när det kommer till varför basreflex är så överlägset dominant när man tittar på utbudet hos valfri återförsäljare är just att högtalarna kan göras mindre med hyffsad basprestanda för "vanligt folk" eller om man så vill "normalintresserade" inom detta område.

Vi som är lite extra intresserade utforskar gärna mer och tar ut svängarna betydligt mer, inom den sfären av nördar och entuisaster som jag så gärna ansluter mig till, ser det således kanske lite annorlunda ut.

Den uteslutande vanligaste 2kanals hifi högtalaren, med rejäl majoritet, är nog en 6,5" basreflex stativare ( av spånplatta med pioanolacklaminat) och den kostar nog någonstans mellan 3000 och 4000kr, min gissning, denna efterföljs sedan av någon glovstående variant som kanske är någon tusenlapp dyrare, återigen rena gissningar.

Hur deprimerande är inte det :)

Utbudet som jag föreställer mig det idag, delvis upplevt, och generellt sett, gör att många kanske aldrig får uppleva något de verkligen blir bitna av, det är kort och gott, och återigen genrellt sett, rätt enkelriktat och elt ärligt lite tråkigt enligt mig, undantag finns ju såklart, tack och lov.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav Morello » 2021-09-07 12:33

Anledningen till varför basreflexlådor dominerar är förstås att lösningen erbjuder maximal kapacitet och minimal distorsion för en given membranarea och dito förskjutning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav I-or » 2021-09-07 14:01

Nattlorden skrev:
I-or skrev:
Nattlorden skrev:[ Bild ]

I min mening skall det vara den övre - straight - för att klassas som transmission line på allvar. Helst vill man väl ha full dämpning uppnådd vid öppningen, men det lär ju vara lite svårt för en basmodul om man inte har tillgång till en skorsten eller nå't... 8)


Om kvartsvågspipan är tillräckligt lång och hårt dämpad har man en transmissionsledning även för de lägsta frekvenserna och detta har inte ett enormt beroende av formen. Dock har man i det fallet inte vunnit någonting över en sluten låda, tvärtom, varför hela konceptet är meningslöst. I det fall man konstruerar en kvartsvågspipa för att utnyttja bakåtstrålningen från konen, vilket är överlägset vanligast, måste man dämpa den rimligt mycket för att undvika excitering av högre ordningens moder och då faller verkníngsgraden som en sten.


Meningslöst och meningslöst.... det ger inget tillskott till effektiviteten - men det eliminerar att gammalt ljud påverkar konen, så vinsten ligger på ett annat ställe. Och troligen är det då inte i basområdet man har som mest "nytta" av konceptet utan kanske snarare i mellanregistret som von Schweikert gjort.


Exakt, i speciella sammanhang och för högre frekvenser kan det vara fördelaktigt med en sann transmissionsledning. Jag har tagit upp detta i tidigare trådar, om man t.ex. har ett membran som är känsligt för reflekterade vågor är det förstås trevligt att bli av med dem så att de inte kan ställa till problem. Ett typexempel är banddiskanter. Här gällde det dock basåtergivning och där har transmissionsledningar ingenting att tillföra.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav I-or » 2021-09-07 14:12

martinsson skrev:En sak som jag tror står över alla andra när det kommer till varför basreflex är så överlägset dominant när man tittar på utbudet hos valfri återförsäljare är just att högtalarna kan göras mindre med hyffsad basprestanda för "vanligt folk" eller om man så vill "normalintresserade" inom detta område.

Vi som är lite extra intresserade utforskar gärna mer och tar ut svängarna betydligt mer, inom den sfären av nördar och entuisaster som jag så gärna ansluter mig till, ser det således kanske lite annorlunda ut.

Den uteslutande vanligaste 2kanals hifi högtalaren, med rejäl majoritet, är nog en 6,5" basreflex stativare ( av spånplatta med pioanolacklaminat) och den kostar nog någonstans mellan 3000 och 4000kr, min gissning, denna efterföljs sedan av någon glovstående variant som kanske är någon tusenlapp dyrare, återigen rena gissningar.

Hur deprimerande är inte det :)

Utbudet som jag föreställer mig det idag, delvis upplevt, och generellt sett, gör att många kanske aldrig får uppleva något de verkligen blir bitna av, det är kort och gott, och återigen genrellt sett, rätt enkelriktat och elt ärligt lite tråkigt enligt mig, undantag finns ju såklart, tack och lov.


Ja, en minimonitor på stativ är inte alltid så kul. Om man då vill åstadkomma någonting som är påtagligt bättre så bör man helst utgå ifrån de bästa lösningarna, i det här fallet basreflex, och skala upp dem. Kläm in ett kapabelt 12"-element i en basreflexlåda om sådär 70-80 liters volym med strömningsoptimerad port och komplettera med ett bättre mellanregisterelement och en god diskant. Välj lämpliga delningsfrekvenser och håll ordning på diffraktionseffekter. Ekvalisera härligheten för lyssningspositionen. Klart.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav Morello » 2021-09-07 14:22

Ja, exakt så!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav music4ever » 2021-09-07 14:37

Öhman skrev om basreflex vs sluten detta.

Dock är det samtidigt så att rumsresonanser brukar drabba basreflexhögtalare
något mindre än motsvarande slutna låda, vilket beror på att basreflexlådan i
det register där helholtz-resonansen finns har en lägre akustisk impedans som
därför gör att högtalaren kroknar något när den möter en rumsresonans.

Slutna lådor som skapar allt ljud med membranet som akustiskt sett är styvare
(svårstoppbarare) påverkas mindre av rumsresonansen och pumpar i princip
samma volym även om de träffar mitt på en resonans och står i tryckmaxima.

Skillnaden skall inte överdrivas dock.

Stor membranarea från en sluten låda kan då den att mera likna basreflex-
högtalaren ur denna synvinkel.


https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1586870#p1586870

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav martinsson » 2021-09-07 19:16

Tack music4ever för att du letade upp och citerde avsnittet ovan, intressant.

Tycke och smak är personligt, och enligt mig är det helt ok att föredra lösningar som ger en vad man vill ha och trivs med även om det avviker från det teoretiskt och/eller mätmässigt perfekta, vi är inga mikrofoner som tar in data för analys, att lyssna på musik ska vara en rolig och givande upplevelse framör allt, varför håller vi annars på med det.

Frågan om utbudets likformighet är, som jag ser det, i detta avseende relevant, ett varierat och mångfaciterat utbud är alla gånger att föredra enligt mig, men så ser det ju inte riktigt ut, och frågan var alltså varför, och vi har ju en del svar redan nu, frågan är om det finns fler tänkbara förklaringar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav I-or » 2021-09-07 20:32

Det IÖ skriver stämmer förstås, men man bör komma ihåg att bandbredden för portbidraget är låg (ca två terser) och dessutom ligger avstämningsfrekvensen ofta så lågt att man har mindre modal inverkan (nollmodsområdet), d.v.s. i praktiken kommer detta sällan att märkas, vilket han också poängterar.

Vad gäller tycke och smak är det sällan klokt att medvetet skapa en färgning. Grillad ribeye kan vara väldigt gott ibland, men jag vill inte ha det varje dag. Om man är lagd åt det hållet och tycker om att färga (jag gör det mycket ofta själv), så bör man ekvalisera individuellt per album eller låt. Högtalarna i sig bör bara så långt som möjligt återge vad som skickas till dem.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav Bill50x » 2021-09-07 23:04

I-or skrev:Vad gäller tycke och smak är det sällan klokt att medvetet skapa en färgning. Grillad ribeye kan vara väldigt gott ibland, men jag vill inte ha det varje dag. Om man är lagd åt det hållet och tycker om att färga (jag gör det mycket ofta själv), så bör man ekvalisera individuellt per album eller låt. Högtalarna i sig bör bara så långt som möjligt återge vad som skickas till dem.

Nu är ju tonkurvan inte hela sanningen. Det finns ju andra variabler också. Ska man dra det till sin spets kanske man ska välja den högtalare/element som ger det roligaste/livligaste/naturligaste återgivningen och därefter eq:ua till en bra frekvensgång?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav I-or » 2021-09-07 23:29

Jo, i basområdet är just tonkurvan/frekvensgången i kombination med distorsionen precis "hela sanningen".
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav martinsson » 2021-09-08 06:12

Att ha headroom i konstruktionen (låda/port/pipa etc.) och elementet ser jag som en viktig sak, så man inte knuffar systemet in i ett område där distortion från antingen element och/eller port ger sig till känna, i begreppet distortion räknar jag även in det man upplevelsemässigt skulle uppleva att högtalaren helt enkelt inte mäktar med att återge vad som begärs, den kroknar helt enkelt, och det är inte alltid en skarp gräns utan kan komma smygande.

Just detta är något som jag tror talar emot små högtalare generellt, små högtalare - låg känslighet - mer effekt - problem, se även 6,5"s stativare som exempel, den numera vanligaste högtalaren, generellt sett.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav music4ever » 2021-09-09 03:01

Jag gillar själv basreflexbasar då de blir mest bang-for-the-buck och sen så förstår jag inte poängen med att jaga 5-10 Hz.

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: Likformigheten för området under 100Hz inom hifi.

Inläggav martinsson » 2021-09-09 05:49

Så är det när man behöver mer utsträckning och nivå neråt i en så liten volym som möjligt givet den tänkta avstämningen med ett så bredbandigt arbetsområde som möjligt, så det är ju en lösning som lämpar sig väl för hifi där man oftast (aldrig för normala kunder och pengar) ser aktiva lösningar med DSP och olika högtalare för olika frekvensband, som i proffesionella sammanhang, men även där har basreflex sin plats även om den då har bra mkt mer konkurens.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster