Ramarna och målen är:
1 ) En undre gränsfrekvens om 17Hz. Jag plöjde igenom spektrogram av musiksamlingen, och det är så långt ner jag tycker mig ha information jag vill åt. En del elektronisk musik går lägre, men då är det undertoner av högre frekvenser med högre amplitud.
2 ) Ljudtryck uppemot 110-120dB. Dock inte vid 17Hz, utan detta är mest för de gånger jag vill trycka på med psytrance/EBM där energin ligger i området 40-70Hz. Klarar jag 100dB vid 17Hz är jag nog nöjd, men det säger jag utan att ha upplevt detta.
3 ) Pressa ner distortionsnivåerna så långt det är rimligt.
4 ) Flexibelt för ändrade boendeförhållanden.
5 ) Minimalt golvyteanvändande. Kvadratmeterpriserna där jag kan tänkas behöva bo kan vända upp och ner på alla kostnadskalkyler och jag är inte direkt förtjust i kylskåpsstora lådor möbleringsmässigt. Det bör hålla sig till bokhylledjup om max 25cm, kanske 30cm.
6 ) Gärna begränsad byggkomplexitet.
7 ) Gärna fungera med att jag rör mig i rummet.
8 ) Kostnaden får såklart inte bli helt vanvettig.
Idag delar jag av mot subwoofers med hjälp av en miniDSP, och att flytta in problem i det digitala domänet passar mig bra. 5 och 6 gjorde det bökigare med portade lådor, och 4 och 7 talade för fler slutna lådor. 8 och 2 talar emot slutna lådor. Men jag landade i att det passar mig bäst att, för att citera från en annan tråd, gödsla med element och förstärkareffekt.
Då jag började spåna på detta så fastnade jag rätt mycket för DVDais bygge av platta subwoofers i sin tidigare lägenhet, att dölja bakom draperi som i senare lägenheten såg bra ut också. avr7000s bygge av tunna vägghängda lådor kändes helt rätt att hämta inspiration från.
Ett tag var jag inne på att ha motgängade järnrör/vantskruv/saxlyft/annat konstigt mellan lådorna för att kunna anpassa höjden på stapeln så det blir symmetriskt i höjdled för att få en högre virtuell stapel, och få små gluggar att använda som hyllytor, men 3 och 6 talade emot. Så ofta flyttar jag inte, så att göra 55cm höga lådor och göra distanser vid flytt kändes lämpligare. Det blir också rätt lämplig höjd att ha en och en som piedestaler för mina chilibuskar (blev en del grävande i huruvida det går att använda perlit, vermiculit och kokosfibrer för att de inte ska må dåligt av att jorden vibrerar samman, slutsatsen blev att det högst troligen funkar bra).
Element då. Maximal konarea med minimal dist. 30W4558 verkar rekommenderad och ser ut att mäta bra. Ingen ventilation bakåt gör att jag slipper fundera på nån problematik där. Över 12" började det kännas bökigt med lådvolym och djup, och dyrare. Dyrt redan med dessa..
Låddesign. Två av måtten har vi fått redan, 55cm höjd, typ 25cm djup, och slänger vi in 58cm bokhyllebredd tillsammans med att vi drar av 2*22mm MDF i vardera ledd så får vi 55.8L minus vad nu kon + stag tar upp.
https://www.wolframalpha.com/input/?i=% ... .4-0.44%29
Använder vi 5mm plåt fram och bak så kan vi göra lådan grundare och få 56.9L minus kon samt stag.
https://www.wolframalpha.com/input/?i=% ... 2.2-0.1%29
Jag har för mig att jag räknade på ungefär denna volym för att trycket inuti lådan annars passerade nån gräns runt 160dB där luftfjädern började bli allt för olinjär. Hittade en gammal vända i Basta som ser ut såhär för 54L:
Övre blå är lådtryck, grön är slaglängd, vilket verkar bli den begränsande faktorn under ~52Hz. Har för mig 160dB var nån gräns för luftfjädern, men 155dB i lådan känns rätt mycket det med, måste gräva reda på hur mkt dist detta beräknas bidra till. Jag kanske gör elementen en otjänst. Att öka bredden på lådan från 58 till 78cm och därmed ~54->~75L ger inte direkt nån skillnad i simuleringen förutom internt tryck i lådan som minskar 3dB.
Max Output Level på 93dB vid 17Hz. Vid så låga frekvenser verkar dubbling av element matcha rätt bra med 6dB ökning, så vi får 93+18dB=111dB för 8st. Sen blir det knepigare att räkna bort en del för ökat avstånd, till en del för room gain, bort en del igen för öppna dörrar och sen kanske bort med ytterligare en del eftersom man inte vill ligga nära max slaglängd samt ha lite marginal för ekvalisering. Verkar inte helt orimligt med 100dB iaf. Jag har för mig det trillar av marginellt från 6dB per dubblering av elementen ju högre vi kommer i frekvens, men målet verkar inte helt orimligt där heller.
En annan tanke var att göra lådan i epoxygranit. Har hittat diverse forskningsrapporter där de kollat på hur det funkar som fundament för CNC-maskiner och liknande, där de vill åt stumheten i granit och vibrationsdämpningen i polymerer. Även hittat nån där de bygger LP-spelare av det. Men det är svåröversatt till högtalarlåda. Jag nämnde tanken för IÖ då jag passerade där, men han var skeptisk.
Sen har vi tanken på att montera dubbla element per låda och vända ett för att motarbeta andratonsdist och vibrationer, men det blir knepigt att montera på olika sidor då elementbredden är större än önskat djup på lådan, och knepigt att vända ett på baffeln då det sticker ut rätt duktigt då.
Nånstans där blev funderingarna liggandes, lite hoppandes att det kanske skulle dyka upp nåt nytt helt givet element som förändrade läget, men allt åt det håller verkar ju mest resultera i ett behov av att ta igen utvecklingskostnad snarare än förbättrad prestanda/lämplighet.
Då kommer vi till den andra delen i trådrubriken. I Linux har det fram tills nyligen funnits två primära ljudsystem, det smidigare pulseaudio för "konsumentljud" och JACK för professionellare låglatensbruk. I ett försök att få fördelarna från båda och kombinera med hantering av videodata och att hålla allt detta i synk så skrevs pipewire, som nu nått användbar nivå. Helt plötsligt går det smidigt att bygga långa pipelines med profesionella filter och effekter och lätt ändra hur saker är kopplade.
Exempel:
I bakgrunden ligger en visualisering av kopplingarna som är gjorda. Längst till vänster i nederkant så syns Clementine och Firefox, som båda spelar upp ljud till ett virtuellt ljudkort som jag döpt till PEQ. Detta är skapat enbart för att koppla vidare till den 16kanalers parametriska equalizer som syns främst i bild, innan ljudet går vidare till det fysiska ljudkortet "HD-Audio" som skickar det vidare ut till miniDSP o.s.v.
Helt plötsligt kan jag ju skrota miniDSPn med sin begränsade ljudkvalitét då man börjar ekvalisera högre frekvenser. Och sen spårar ju tankarna iväg. Det finns ju inget som hindrar att jag flyttar in delningsfilter hit också, beräkningskapaciteten i datorn är ju helt absurd i jämförelse. Mäter jag upp 8 subwoofers så är det ju inget problem att slänga 32 kanalers ekvalisering på varje bara jag sen har separata förstärkare.. men varför stoppa där?
Kom att tänka på ASRs högtalarmätning där de kom fram till att skillnaden mot tillverkarens mätning var lufttemperaturen där Amir mätte. Datorn kan ju matas med temperaturdata så kan den få kompensera för den med.
Det borde ju också gå att mäta upp personlig equal loudness-level contour för olika ljudnivåer och se till att ekvalisera olika baserat på ljudnivå.
Sen var det nog herr Ekvalisator som beklagade sig över stagnerad hifibranch i samband med nåt om att spelkonsoler kanske kunde visa vägen framåt genom realtidsekvalisering utefter vart lyssnaren befinner sig. I början av covid hjälpte jag en person med elektroniken runt att servostyra dennes webkamera så den följde hans ansikte och höll honom centrerad i bild då han rörde sig. Spelkonsoler har ju dessutom billiga "3Dsensorer" för att läsa av former och avstånd i ett rum. Pusselbitarna för att hantera all denna data finns redan, det är ju ingen omöjlighet att göra massa mätningar och använda dem för att ekvalisera anpassat för vart jag har huvudet i rummet. Räknar vi sen med den än mer absurda kapacitet till paralella beräkningar som finns i grafikkortet så vet jag inte riktigt vad som sätter stopp. Kommer ni på några mer saker att ekvalisera för?
Det här börjar kännas aningen galet, men inte orimligt. Jag börjar bäva inför hur jag ska klara av att matcha detta vid högre frekvenser..