Kan man kopiera andras högtalardesign

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Vintologi » 2021-09-14 22:39

jansch skrev:
T o m analoga aktiva filter har funnits sedan 1970-talet med överlägsen prestanda alltsedan operationsförstärkare började produceras i större omfattning ( typ 709, 741 och 748) . Idag finns operationsförstärkare med oerhört mycket bättre prestanda där både gain, offset, slewrate, brus, sving, och distorsion är ickeproblem. Det bästa av allt - rätt konstruktion med tillhörande slutsteg struntar i om lasten är reaktiv.
Vid passiva högtalarfilter går det aldrig att få till en önskad frekvensgång utan att tappa massor med effekt och utvecklingen av dessa blir väldigt komplex då högtalarlasten är synnerligen reaktiv.
Bara som exempel, en spole går bara att räkna fram som ett närmevärde. Det finns inga absoluta formler, väldigt mycket "trial and error" och resultatet blir en kompromiss där kostnaden styr.

Vad jag alltså säger är att du har fel.
Med aktiva filter når du ett mångdubbelt bättre resultat till en bråkdel av priset där t.ex 1% noggrannhet kan massproduceras, alltså långt mycket bättre än vad man kan önska sig. Med passiva filter få du nöja dig med sådär 10% i massproduktion (alltså filter + högtalarelement) vilket också i sig är ganska bra men till en högre kotnad.

Jag tror ett problem med elektroniska filter är audiofilers misstro mot elektronik. Ifall man ex utvecklar ett analogt elektroniskt filter så kommer många audifiler oroa sig över eventuella problem även om dessa är helt ohörbara i blindtest.

Tror iallafall jag ska se vad jag kan åstakomma med passiva filter.

En fördel med passiva filter är att det då bara behövs en förstärkare och det behövs ingen elektronik så det behöver inte nödvändigtvis bli dyrare. Då räcker det med ex en stereoreciever (som kan ha diverse moderna funktioner folk vill ha).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Harryup » 2021-09-14 23:00

Så du tror att en audiofil sitter med en stereoreceiver och dessutom kopplar ett par högtalare till den som kostar 150'-200'?
Om det är ditt marknadssegment så blir det jobbigt att få det att gå ihop.

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Vintologi » 2021-09-14 23:44

Harryup skrev:Så du tror att en audiofil sitter med en stereoreceiver och dessutom kopplar ett par högtalare till den som kostar 150'-200'?

De flesta audiofiler kör väl separata förstärkare?
Om det är ditt marknadssegment så blir det jobbigt att få det att gå ihop.

Nej vi pratar om två olika grupper här.

Grupp0: klass A förstärkare som drar 1000W konstant, högtalarkablar av silver för 50000 kronor, osv.
grupp1: vill ha något enkelt som låter väldigt bra, beredd att betala mycket pengar.

Kan vara dumt att försöka nå båda dessa grupper samtidigt, bättre att ha specifika hifi-högtalare kanske (ex interna kablar av silver).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Harryup » 2021-09-15 01:04

Tycker du att silverkabel låter bättre än koppar? Tycker det verkar vara så att du inte vet så mycket om vad som säljer i svenska hifibutiker. Marknaden för udda grunkor som man kan ta bra betalt för krymper raskt.

Det var du som nämnde receivers, tror inte att det är särskilt många på faktiskt som har 2-kanals receivers längre. Endera separata enheter eller en bioreceiver. Och ger du dig ut i de fåtal butiker som säljer bättre grejor så finns det väl i princip väldigt lite receivers i synnerhet när det finns streaming. OM man nu inte köper någon större McInstosh receiver men dom kanske inte har någon kvar heller.

Mitt råd, gör en marknadsundersökning först. Tro inte att dina högtalare kommer förändra folks köpbeteende.

/Harry

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav hifikg » 2021-09-15 01:13

Äsch då, bygg "skiten" säger jag, vad kan gå fel liksom, med silvertråd o allt? Hyr en våning på Sheraton vid nästa mässa o låt oss lyssna!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav juanth » 2021-09-15 01:29

Harryup skrev:Tycker du att silverkabel låter bättre än koppar? Tycker det verkar vara så att du inte vet så mycket om vad som säljer i svenska hifibutiker. Marknaden för udda grunkor som man kan ta bra betalt för krymper raskt.

Det var du som nämnde receivers, tror inte att det är särskilt många på faktiskt som har 2-kanals receivers längre. Endera separata enheter eller en bioreceiver. Och ger du dig ut i de fåtal butiker som säljer bättre grejor så finns det väl i princip väldigt lite receivers i synnerhet när det finns streaming. OM man nu inte köper någon större McInstosh receiver men dom kanske inte har någon kvar heller.

Mitt råd, gör en marknadsundersökning först. Tro inte att dina högtalare kommer förändra folks köpbeteende.

/Harry


Försök att läs lite mellan raderna vettja…de med silverkabel osv är förstås folk som letar tweaks och grejer hela tiden.
Det betyder inte att vintologi nödvändigtvis tror att silverkabel är överlägset.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav petersteindl » 2021-09-15 02:15

Vintologi, jag skall ge dig mitt råd. Bygg dina högtalare på det sätt som du själv vill ha dem enligt din egen preferens. Du bygger dessa för att satisfiera dina egna önskemål och ignorerar allt annat. Sedan då de är färdigställda så demar du ditt ljud och säljer ditt ljud.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Vintologi » 2021-09-15 09:14

Harryup skrev:Tycker du att silverkabel låter bättre än koppar? Tycker det verkar vara så att du inte vet så mycket om vad som säljer i svenska hifibutiker. Marknaden för udda grunkor som man kan ta bra betalt för krymper raskt.

Det var bättre på den gamla goda tiden då folk köpte kablar för 30000 osv, svårare att tjäna pengar nu tyvärr.

Det var du som nämnde receivers, tror inte att det är särskilt många på faktiskt som har 2-kanals receivers längre. Endera separata enheter eller en bioreceiver. Och ger du dig ut i de fåtal butiker som säljer bättre grejor så finns det väl i princip väldigt lite receivers i synnerhet när det finns streaming. OM man nu inte köper någon större McInstosh receiver men dom kanske inte har någon kvar heller.

Stereoreciever var exempel på för kunderna enkel lösning, passiva högtalare fungerar lika bra med separat förstärkare givetvis, trodde du något annat?

Mitt råd, gör en marknadsundersökning först. Tro inte att dina högtalare kommer förändra folks köpbeteende.

Folks preferenser för elektronik spelar mindre roll när det gäller passiva högtalare.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav avr7000 » 2021-09-15 21:23

Ett område som inte är så "inmutat" än är om du skulle göra aktiva högtalare med t ex denna plate amp med DSP.

https://www.hifikit.se/fusionamp-fa251-7313.html

https://www.diyclassd.com/product/fusionamp-fa503/160

Du kan sälja dem med tre färdiga presets för olika t ex typer av musik.
Sälja tjänsten att via mått på rum och uppgifter om placering optimera högtalaren.
Sälja tjänsten att komma hem till kunden och optimera högtalaren.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav steveo1234 » 2021-09-16 09:57

I-or skrev:
steveo1234 skrev:
I-or skrev:Modeller har kommit och gått, några få med goda prestanda, de flesta med dåliga dito. Det finns 18"-element på marknaden idag med prestanda som liknar TC Sounds LMS Ultra 5400 ..


Oh, det har jag missat. Någon länk till tester?


http://www.loudspeakerdatabase.com/search/18.0_size_in_18.0/9_fs_35/0.13_qts_0.45/24.0_xmax_42.5

Hur väl parametrarna speglar verkligheten och hur linjäriteten ser ut får du försöka gräva fram själv. Om man reducerar kraven på xmax finns det betydligt fler och mer hifi-lämpade element att välja på.

Annars har du den här besten om 24" är intressant: https://stereointegrity.com/product/hs-24/

Detta är bara smakprov, det finns mer för den som söker.


Fast, det där är inte riktigt samma sak?

Det har länge funnits element med "liknande" T/S parametrar som LMS5400. Hela poängen med det elementen är (var..) att det var möjligt att generera höga ljudtryck med låg distorsion trots en relativt liten låda.

Flera av elementen på sidan du länkade till presterar klart sämre än LMS5400 och är inte värdiga ersättare i min värld.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav I-or » 2021-09-16 11:22

Ja, naturligtvis finns det skillnader. Detta är bara några exempel på element med liknande egenskaper och det finns ännu fler för den som söker. Vissa av elementen presterar dock tillräckligt likt TC Sounds LMS Ultra 5400 på papperet. Jag tänker dock inte gå in på vilka element som är närmast, någonting får TS klara själv.

Det där med magiska egenskaper i en liten låda är en gammal myt, tyvärr. En passiv konstruktion blir alltid en kompromiss av lågfrekvensutsträckning och verkningsgrad, där kavitetsvolymen sätter gränserna:

Den maximala referensverkningsgraden eta0 = 4*pi^2*K*Vb/lambda3^3, där K är ett meritvärde (maximalt 4, basreflex är effektivast), Vb är kavitetsvolymen och lambda3 är våglängden i luft vid -3 dB.

En -3 dB-punkt vid 25 Hz och en kavitet om 150 liters volym, ger eta0 = 0,9 %. Detta motsvarar en spänningskänslighet om 94,8 dB / 2,83 V / 1 m för en resistans om 3,8 ohm som för TC Sounds LMS Ultra 5400 eller för vilket annat element som helst med samma resistans.

Ovanstående handlar om småsignalegenskaper, men det ska sägas att just detta element hade mycket, mycket goda storsignalegenskaper via en extremt hög linjäritet för framförallt Bl(x) och Cms(x), vilket ledde till en oerhört hög linjär luftpumpningskapacitet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav steveo1234 » 2021-09-16 11:29

I-or skrev:Ja, naturligtvis finns det skillnader. Detta är bara några exempel på element med liknande egenskaper och det finns ännu fler för den som söker. Vissa av elementen presterar dock tillräckligt likt TC Sounds LMS Ultra 5400 på papperet. Jag tänker dock inte gå in på vilka element som är närmast, någonting får TS klara själv.

Det där med magiska egenskaper i en liten låda är en gammal myt, tyvärr. En passiv konstruktion blir alltid en kompromiss av lågfrekvensutsträckning och verkningsgrad, där kavitetsvolymen sätter gränserna:

Den maximala referensverkningsgraden eta0 = 4*pi^2*K*Vb/lambda3^3, där K är ett meritvärde (maximalt 4, basreflex är effektivast), Vb är kavitetsvolymen och lambda3 är våglängden i luft vid -3 dB.

En -3 dB-punkt vid 25 Hz och en kavitet om 150 liters volym, ger eta0 = 0,9 %. Detta motsvarar en spänningskänslighet om 94,8 dB / 2,83 V / 1 m för en resistans om 3,8 ohm som för TC Sounds LMS Ultra 5400 eller för vilket annat element som helst med samma resistans.

Ovanstående handlar om småsignalegenskaper, men det ska sägas att just detta element hade mycket, mycket goda storsignalegenskaper via en extremt hög linjäritet för framförallt Bl(x) och Cms(x), vilket ledde till en oerhört hög linjär luftpumpningskapacitet.


Ok, då lämnar jag frågan kring ersättare för LMS5400.

Men, kort invändning mot "magiska egenskaper". Det är inget som påstått att elementet har magiska egenskaper. Däremot började inte elementet distordera explosionsartat när konutslagen blev relativt stora. När elementet kom ut fanns det inga konkurrenter som klarade av detsamma. Verkningsgraden är inte vad jag menade då den är beräkningsbar. Jag tänker på elementets linjäritet som naturligtvis måste mätas.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav I-or » 2021-09-16 11:53

Ja, och det är därför det står "på papperet" ovan. Dock bör man känna till att en del av elementen som listas uppvisar god linjäritet i oberoende tester.

När det gäller de magiska egenskaperna så är det helt enkelt så att även TC Sounds LMS Ultra 5400 kräver en stor kavitet för att erhålla en god lågfrekvensutsträckning. Vad detta element hade och många andra saknar, var en mycket stor linjär slaglängd (xmax om 34 mmp) i kombination med en relativt hög motorstyrka (189 (Tm)^2/Ω).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav steveo1234 » 2021-09-16 16:03

I-or skrev:Ja, och det är därför det står "på papperet" ovan. Dock bör man känna till att en del av elementen som listas uppvisar god linjäritet i oberoende tester.

När det gäller de magiska egenskaperna så är det helt enkelt så att även TC Sounds LMS Ultra 5400 kräver en stor kavitet för att erhålla en god lågfrekvensutsträckning. Vad detta element hade och många andra saknar, var en mycket stor linjär slaglängd (xmax om 34 mmp) i kombination med en relativt hög motorstyrka (189 (Tm)^2/Ω).


Kräver och kräver....
LMS5400 presterade, när det kom, avsevärt mycket bättre än konkurrerande element i samma lådstorlek. Men visst, precis som andra element så mår det såklart bättre av ökande lådvolym.

Jag valde en annan väg: 8*15" och "låda" på 17000liter.....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav I-or » 2021-09-16 16:30

Så länge som systemet är passivt krävs en viss volym för att få tillräcklig lågfrekvensutsträckning (frekvensgång) för en viss referensverkningsgrad, vilket är just vad uttrycket ovan visar. Detta handlar om småsignalegenskaper och ska ej förväxlas med storsignalegenskaper, d.v.s. linjär luftpumpningskapacitet. Vad gäller småsignalegenskaperna är TC Sounds LMS Ultra 5400 inte särskilt speciellt eftersom även detta element är underställt fysikens lagar.

8 15"-element räcker bra till det mesta (förutsatt att de har ett rimligt stort xmax), men 17 m^3 var att ta i... Jag håller på och tittar på linjär luftpumpningskapacitet i ungefär samma härad från 50 liters kavitetsvolym. 8)
Senast redigerad av I-or 2021-09-16 17:21, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav steveo1234 » 2021-09-16 16:41

I-or skrev:Så länge som systemet är passivt krävs en viss volym för att få tillräcklig lågfrekvensutsträckning (frekvensgång) för en viss referensverkningsgrad, vilket är just vad uttrycket ovan visar. Detta handlar om småsignalegenskaper och ska ej förväxlas med storsignalegenskaper, d.v.s. linjär luftpumpningskapacitet. Vad gäller småsignalegenskaperna är TC Sounds LMS Ultra 5400 inte särskilt speciellt eftersom även detta element är underställt fysikens lagar.

8 15"-element räcker bra till det mesta (förutsatt att de har ett rimligt stort xmax), men 17 m^3 var att ta i... Jag håller på och tittar på linjär luftpumpningskapacitet i ungefär samma härad från 50 liter. 8)


Fast, du missförstår min poäng tror jag. LMS5400 är inte bra för att de har ovanligt fina T/S eller elektriska egenskaper. ELementet är bra för att det kan generera relativt distorsionsfri bas från "rimliga" lådor på 200liter även vid lite starkare ljudtryck. Relativt menas här "relativt alternativen", inte relativt ett teoretiskt max.

8*15" med Vd på 3liter stycket ungefär. Rummet blir kanske...30m^2 ungefär. 2*18" får kompletera som närfältsbasar... Redan 6*15" räckte för mig så, att addera två till blir säkert bra. I värsta fall kan jag enkelt kompletera med 8 till.... Men, då börjar det blir... tramsigt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Belker » 2021-09-16 17:08

”börjar”? :lol:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav I-or » 2021-09-16 17:20

steveo1234 skrev:Fast, du missförstår min poäng tror jag. LMS5400 är inte bra för att de har ovanligt fina T/S eller elektriska egenskaper. ELementet är bra för att det kan generera relativt distorsionsfri bas från "rimliga" lådor på 200liter även vid lite starkare ljudtryck. Relativt menas här "relativt alternativen", inte relativt ett teoretiskt max.

8*15" med Vd på 3liter stycket ungefär. Rummet blir kanske...30m^2 ungefär. 2*18" får kompletera som närfältsbasar... Redan 6*15" räckte för mig så, att addera två till blir säkert bra. I värsta fall kan jag enkelt kompletera med 8 till.... Men, då börjar det blir... tramsigt.


Nej, som jag flera gånger har poängterat ovan är den linjära luftpumpningskapaciteten för elementet ovanligt hög, vilket är skälet till den låga distorsionen i basen. För en någorlunda konstant (passiv) frekvensgång måste dock kavitetsvolymen vara tillräckligt stor och 200 liters lådor kan knappast betraktas som annat än stora, vilket Belker tycks hålla med om (även om det förstås är lite mindre än 17000 liter).

TC.png
TC.png (26.62 KiB) Visad 1989 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Calleberg » 2021-09-16 17:28

Belker skrev:”börjar”? :lol:


Präsis min tanke, och då ääälskar jag ändå15tummare :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2004-05-12

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Kitchenmaster » 2021-09-17 14:49

LMS-5400 har lägst THD under 30 Hz vid starkare ljudtryck, av alla baselement som jag hittat i något test. Nedan är en jämförelse för det elementet i 75 liter respektive 200 liter sluten låda. Båda mätningarna utomhus där lådorna placerades på en stor öppen markyta utan väggar i närheten.

LMS-5400 75 liter.png
THD för LMS-5400 i 75 liter sluten låda
LMS-5400 75 liter.png (17.54 KiB) Visad 1856 gånger


Dist LMS5400 200 liters lada.jpg
THD för LMS-5400 i 200 liter sluten låda
Dist LMS5400 200 liters lada.jpg (170.06 KiB) Visad 1856 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav I-or » 2021-09-17 15:43

Nja, även om det är en orättvis jämförelse så har Stereo Integrity HS-24 som länkas till ovan betydligt högre linjär luftpumpningskapacitet än TC Sounds LMS Ultra 5400 (inte så konstigt med tanke på att den rörliga ytan är nästan dubbelt så stor) och det finns andra exempel också.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Calleberg » 2021-09-17 16:16

Linjärrrt, var ordet... det här verkar vara deras 15tummare, grejjar inte riktigt 38mm innan BL 70% åt båda hållen. Coil out når 70% vid kanske 32 ...
HST15mkIII_Klippel_Pg1.jpg
HST15mkIII_Klippel_Pg1.jpg (106.31 KiB) Visad 1793 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2004-05-12

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Kitchenmaster » 2021-09-17 16:39

I-or skrev:Nja, även om det är en orättvis jämförelse så har Stereo Integrity HS-24 som länkas till ovan betydligt högre linjär luftpumpningskapacitet än TC Sounds LMS Ultra 5400 (inte så konstigt med tanke på att den rörliga ytan är nästan dubbelt så stor) och det finns andra exempel också.


Aha, det hade jag missat. :oops: Tolkar jag nedanstående fel, eller har de mätt fel?

Dist TC LMS-5400 i 175 liter.jpg
THD för LMS-5400 i 175 liters sluten låda
Dist TC LMS-5400 i 175 liter.jpg (78.23 KiB) Visad 1776 gånger


Dist SI HS-24 i 650 liter sluten.jpg
THD för HS-24 i 650 liters sluten låda
Dist SI HS-24 i 650 liter sluten.jpg (84.67 KiB) Visad 1776 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Calleberg » 2021-09-17 16:53

När jag tänker efter gissar jag med tanke på vad som står i kurvorna att man nog kört ett svep med "konstant" spänning :) Lms ulta ger inte jättemycket output under 20Hz i sluten låda så kanske är det därför det ser lite magiskt ut, dvs den är inte i närheten av 120dB där, men troligen inte heller utanför linjärt område eftersom distorsionen är så låg.

Men lite misstänksam mot mätningen blir man när det droppar mot mindre distorsion sådär tydligt under ca 15Hz. Man kan undra om det verkligen varit 130V på elementet vid 10Hz :wink: Jag tror inte det.

HS24 verkar däremot nått gränsen för linjär slaglängd, där nere under 20Hz. Men det går åt mindre kräm för att komma dit med den stora konytan och den verkar ha mycket låg dist där det spelar någon roll, OCH, skulle jag gissa, 3-4 dB mer output vid 15Hz vid de lådvolymer som förekommer här.

Jävla bra element, bägge två.
Senast redigerad av Calleberg 2021-09-17 17:39, redigerad totalt 2 gånger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav petersteindl » 2021-09-17 17:35

Gör ni frifältsmätningar vid frekvenser under 100 Hz och speciellt under 30 Hz?

Om högtalarna är tänkt att användas i bostadsrum så skulle jag själv dels mäta med 3 väggar och dels gällande området under 30 Hz skulle jag mäta i slutet rum på ungefär 40 - 120 kubikmeter.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav JonasB » 2021-09-17 18:28

Rockford fosgate t3 19" kanske kan matcha TC?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Calleberg » 2021-09-17 20:20

JonasB skrev:Rockford fosgate t3 19" kanske kan matcha TC?


Knappast, men motivera gärna, jag har haft fel förr.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav JonasB » 2021-09-17 20:43

Calleberg skrev:
JonasB skrev:Rockford fosgate t3 19" kanske kan matcha TC?


Knappast, men motivera gärna, jag har haft fel förr.


Jag tänkte på denna CEA2010-lista.
Bilagor
Screenshot_20210917-204116_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210917-204116_Samsung Internet.jpg (314.72 KiB) Visad 1647 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Calleberg » 2021-09-17 21:40

Så långt ser det ju finnemang ut :D , går den att köpa, och i så fall, vad kostar underverket?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Vintologi
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2021-08-20

Re: Kan man kopiera andras högtalardesign

Inläggav Vintologi » 2021-09-17 22:30

Calleberg skrev:Så långt ser det ju finnemang ut :D , går den att köpa, och i så fall, vad kostar underverket?

top-modellen kommer kosta en miljon sek/par.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 11 gäster