Felsökning - Ojämn ljudvolym

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gorjin

Felsökning - Ojämn ljudvolym

Inläggav Gorjin » 2021-09-16 20:43

Hej!

Jag är ny här och ny på hifi. Jag skaffade nya högtalare till datorn/hobbyrummet för att ha lite sjyst bakgrundsmusik när jag jobbar eller sitter och pular med figurmålning. Men något är fel på ljudbalansen mellan högtalarna. Jag behöver hjälp så jag inte missat något i felsökningen.

Jag har:
dator med win10
topping e30 (med usb input)
rega io
triangle titus ez

Volymskillnaden beror på låt. Ett exempel är ”At the end of the day” från les miserables (24bit/48khz släppt 2020 nov 20 på qobuz). Dac visar 48khz och qobuz är på wasapi (exclusive mode).

Ljudvolym är mätt med telefon vilket säkert ger brus men resultaten är tydliga. Ljudvolym i dB(A) mätt 14cm från högtalaren, någon form av medelvärde för de första 80s i låten presenteras. Telefon ligger på pappersblock framför högtalern.

V-högtalare - H-högtalare
60,5 --------- 55,3
Flip dac out
61,2 --------- 55,3
Flip amp out
55,3 --------- 61,0
Flip dac out
55,8 --------- 60,3
Flip amp in
55,3 --------- 61,1
Byta input kanal på amp
55,5 --------- 61,2

DACen ligger på 100% volym så volymen är lågt inställd på rega io men det ska den väl klara av. Kan det vara något annat än förstärkaren som ställer till det? 5db skillnad märker man av. Annars hade jag inte börjat undersöka det.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Felsökning - Ojämn ljudvolym

Inläggav I-or » 2021-09-17 00:21

Att du mäter olika volymskillnader mellan kanalerna beroende på låt beror antagligen på frekvensgången för telefonmikrofonen i kombination med kanalskillnader för källan. Jag gissar att det låter lika obalanserat hela tiden.

Om jag förstår dig rätt så mäter du endast skillnad när du kopplar om högtalarutgångarna, så problemet verkar ligga i förstärkaren. Det finns så vitt jag kan se i manualen inte någon balansinställning för denna, så det kan inte vara detta som är problemet.
Senast redigerad av I-or 2021-09-17 00:23, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-09-17 00:22

Prova sänka volymen på dacen och höja på förstärkaren och mät igen. Det skulle kunna vara volymkontrollen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-17 00:28

Bra, Magnuz! Läste inte sista raden i inlägget, men att testa att höja volymen på förstärkaren är definitivt att börja i rätt ände. Man kan dock tycka att du borde ha höjt en aning åtminstone någon enstaka gång... (ca 60 dBA på 14 cm är en mycket låg nivå).

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2021-09-17 00:33

Klassiska logaritmiska potentiometrar som används i volymkontroller är oftast sämst i början och där kan kanalbalansen skilja en del.

Så precis som tidigare påpekats, sänk volym på DAC och höj på förstärkare.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-09-17 06:20

Är högtalarna ungefär lika placerade i förhållande till hörn t.ex? Annars om det skiljer från låt till låt, så är det väl helt enkelt så att det skiljer på inspelningen. Testa att spela brus och jämför.

Användarvisningsbild
Gorjin

Inläggav Gorjin » 2021-09-17 08:11

Högtalarna står inte prefekt balanserat. Men skiftar jag amp out utan att flytta högtalarna så flyttar jag problemet.

Tanken har slagit mig att det är den låga volymkontrollen på förstärkaren. Jag ska testa ikväll. Det tråkiga om det är volymkontrollen är att DACen ska låta sämre i pre-amp läge. Det är ett ganska litet rum så jag kan inte ha så högt om jag ska sitta och jobba samtidigt.

Skillnaden upplevs som lägre vid högre volym men jag ska mäta. Jag blir inte klok på om låtar r i mono eller stereo. Någon som kan tipsa om en låt i mono så jag slipper jämföra höger och vänster spår.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-09-17 08:56

Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Kralle

Inläggav Kralle » 2021-09-17 09:24

Listen to White Noise 0 dB by Audio Check on Qobuz
https://open.qobuz.com/track/72686369

Finns även många andra testspår på den plattan
Audio Line-Up Test Tones (Calibration Reference Check) by Audio Check on Qobuz https://open.qobuz.com/album/dcon58qby5yxc

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-17 10:26

Gorjin skrev:Högtalarna står inte prefekt balanserat. Men skiftar jag amp out utan att flytta högtalarna så flyttar jag problemet.

Tanken har slagit mig att det är den låga volymkontrollen på förstärkaren. Jag ska testa ikväll. Det tråkiga om det är volymkontrollen är att DACen ska låta sämre i pre-amp läge. Det är ett ganska litet rum så jag kan inte ha så högt om jag ska sitta och jobba samtidigt.

Skillnaden upplevs som lägre vid högre volym men jag ska mäta. Jag blir inte klok på om låtar r i mono eller stereo. Någon som kan tipsa om en låt i mono så jag slipper jämföra höger och vänster spår.

Skillnaden är så pass stor att man egentligen inte behöver använda en ordentlig testsignal, men det är förstås ingen nackdel. Om du lyssnar vid låg nivå kan du glömma att höra skillnad med DAC:en i pre-amp-läge. En dålig volymkontroll på förstärkaren är den klart mest troliga förklaringen och lösningen är sannolikt just att sänka nivån ut från DAC:en och höja volymen på förstärkaren.

Användarvisningsbild
Gorjin

Inläggav Gorjin » 2021-09-17 11:00

Jag ska göra fler tester ikväll så får vi se hur det påverkar. Det jag funderar på är hur mycket man ska acceptera, sakerna är helt nya.

Tack för all hjälp!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-09-17 11:22

Gorjin skrev:Jag ska göra fler tester ikväll så får vi se hur det påverkar. Det jag funderar på är hur mycket man ska acceptera, sakerna är helt nya.

Tack för all hjälp!

5 dB är alldeles för mycket för att accepteras, om sakerna är nya.
0,5 dB kanalobalans hörs tydligt på att stereobilden kantrar :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-17 11:27

Gorjin skrev:Jag ska göra fler tester ikväll så får vi se hur det påverkar. Det jag funderar på är hur mycket man ska acceptera, sakerna är helt nya.

Tack för all hjälp!

Om du kan fastställa att det handlar om så pass mycket som 5 dB kan du kräva reparation/byte av förstärkaren. En halvkass volymkontroll kan lätt bli en helkass dito, vanligen precis efter att garantitiden har gått ut. :x

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-09-17 11:59

Istället för att mäta akustiskt medelst telefonen (vilket ger ohyggligt osäkra mätdata) kan man enkelt mäta med en bärbar persondator och nyttja linjeingången.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Gorjin

Inläggav Gorjin » 2021-09-17 20:58

Det hans inte med någon djupare analys ikväll men dac på -40dB och högre volym på förstärkaren rättar till ljudobalansen. Nu är mikrofon och rum säkert lika stora felkällor som förstärkaren. Det blir noggrannare tester på söndag.

Vänster - Höger
55,9 ------55.9
flip dac out
56.8 ------55.4

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-09-17 22:39

Då verkar det vara volympoten, som några redan gissat på. Jag själv hade liknande för länge sedan, i ett hembygge. Jag köpte några fina (dyra) Panasonic potentiometrar, mätte de och tog den bästa (minst kanalobalans). I din förstärkare sitter det väl motordriven volym. Vilket gör det svårare byta till annan modell och kanske svårt få tag på rätt modell. ...men har du garanti kvar, förklara problemet för säljaren och be om gratis reparation eller nytt exemplar.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-09-19 15:41

Jag kollade manualen. De specar inte kanalbalans, så hur mycket fel som kan accepteras finns det inget exakt värde på. Däremot specar de ingångsnivå upp till 10.25V. Så full nivå från din DAC skall inte vara några problem.

Tillverkaren anger "Lifetime warranty against manufacture defects". Så det borde lösa sig enkelt för dig.

//Michael

Användarvisningsbild
Gorjin

Inläggav Gorjin » 2021-09-19 22:15

Jag gjorde en mätning till. dac/preamp på -35dB och ratten på förstärkaren på 20%.

Vänster --- Höger
60,6 ------- 59,5
60,7 ------- 59,6
60,6 ------- 59,5
flip dac out
60,1 ------- 60,2
flip amp out
59,9 ------- 60,2
60,0 ------- 60,2

Så enda skillnaden på tre översta mot två nedersta är vilken linje ljudet tar genom förstärkaren. Så 0,6 dB skillnad på linjerna vid 20% (5dB vid 5(?)%). Jag känner mig lite gnällig men jag blev rätt putt när jag inte kunde köra i DAC läge. Jag är också osäker på vad som är acceptabelt då hifi är nytt för mig.

Killgissar jag så borde förstärkare på 40% låta bättre än på 5%, förutsatt att man korrigerar med preamp för att få samma ljudvolym.

Tack för hjälpen så återkommer jag med hur det gick.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-19 23:19

Du bör inte hänga upp dig på 0,6 dB, det är betydligt mindre än osäkerheten i dina mätningar. 5 dB är däremot ett problem och det tycks handla om en dålig potentiometer ("vridmotstånd") i volymkontrollen, vilket inte är alltför ovanligt. Antingen använder du DAC:en för att reglera volymen med förstärkarens volymkontroll på kanske 50 % (fungerar utmärkt och du behöver knappast oroa dig över att det ska låta sämre), eller också klagar du hos återförsäljaren.

För övrigt tycks du inte gilla höga ljudtrycksnivåer. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-09-20 12:11

Potentiometrar är ett elände; helkonstigt att nya produkter nyttjar sådana då digitalt styrda potentiometrar kostar fikapengar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-09-20 14:41

Morello skrev:Potentiometrar är ett elände; helkonstigt att nya produkter nyttjar sådana då digitalt styrda potentiometrar kostar fikapengar.

Menar du sådana med plus- och minusknappar? De är ju ett elände av en annan anledning: besvärliga att använda.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-09-20 14:50

Nej, kretsarna per se har inte några knappar.
Hur användaren kommunicerar med apparaten är en annan; det kan ske på många olika sätt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-09-20 17:22

Morello skrev:Nej, kretsarna per se har inte några knappar.
Hur användaren kommunicerar med apparaten är en annan; det kan ske på många olika sätt.

Jo, men vad jag avsåg var att vill man ha en motsvarighet till vridpotentiometer handlar det inte längre om fikapengar. Eller gör det det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-09-20 21:46

Givet att det finns en mikrorocessor i apparaten kan man välja att styra kretsen med tex:
1. Knappar (inte kul)
2. Vinkelgivare av enkel typ (som på hemmabiostärkare)
3. Vinkelgivare av optisk (dyr) typ (Sybarite audio No1622)
4. En vanlig potentiometer av monotyp som kopplas till mikroprocessorns ADC-ingång. (finns ett HK-försteg med denna lösning)

Alla lösningar kostar fikapengar förutom lösning 3.
Lösning 4. ger förstås samma fina känsla som en klassisk logaritmisk stereo-pot, men utan nackdelarna med obalans etc. Nackdelen är att fjärrbetjäning tarvar motordriven pot.

För protokollet kan nämnas att No1622 inte är bestyckad med digitalt styrd volymkrets.

För övrigt måste jag byta pot i mitt gamla försteg som nyttjas till kontorsanläggningen - den både glappar och sprakar efter cirka 20 års dagligt vridande.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Gorjin

Inläggav Gorjin » 2021-09-23 21:05

Jag klagade och de hörde med generalagenten och det är "inom felmarginalen om man ser till ambiensen i rummet och att en telefonmikrofon har använts."

Så de klagar på hur jag har mätt och säger att allt verkar vara som det ska vara. Misstänker att lite information försvinner hos kundsupporten men vet inte om jag orkar driva ett relativt litet fel längre. Tack för hjälpen allihopa!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-09-23 22:46

,Man får ändå tacka dig för din tråd. Nu vet i alla fall jag att Rega bör undvikas.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-09-23 23:33

Kan det tänkas att någon vänlig person du känner har en multimeter?

//Michael

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2021-09-24 01:56

Jag kan förstå att osäkerheten med den mätmetoden blir stor. Som sagt en elektrisk mätning med en multimeter/voltmeter hade varit utmärkt för att få en ordentligt bra bild av det.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-09-24 10:24

Och så testar man med en monosignal så klart.

Användarvisningsbild
Gorjin

Inläggav Gorjin » 2021-09-24 11:28

Som alla säger så är mätningarna tvivelaktiga. Men dom hade gärna fått svara i still med "Om vi kan återskapa obalansen med vår utrustning så fixar vi det för så ska det inte va" eller "värdena du presenterar är vad man kan förvänta sig och är acceptabla".

Det blir mätningar med multimeter nästa vecka. Lite för att jag är nyfiken och för att jag vill att dom ska ge ett rakare svar. Och för att det är roligt att lära sig nya saker :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi