Nytt bygge stativare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-09-18 00:44

Hej,

Börjat lite smått idag på ett Nytt bygge.
Senast redigerad av VKE 2021-10-10 03:31, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav juanth » 2021-09-18 00:54

Fantastiskt fin rosewood!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav paa » 2021-09-18 01:16

Hur ska du undvika att träet slår sig vid fuktighetsförändringar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav sammel » 2021-09-18 06:02

Ser fram mot många vackra bilder.
Spännande :)

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav VKE » 2021-09-18 10:54

paa skrev:Hur ska du undvika att träet slår sig vid fuktighetsförändringar?


Syftar du på lönn tonvirket så är de limmade i ändarna just för att inte spricka. Det gör man alltid.
Rosewooden är också torkad sen tidigare innan bitarna sågats upp. Jag har också haft dom liggande hemma sen mars. Det bör inte röra sig någonting. Bitar sätts ihop med plugg och lönnnen innanför limmas i motsatt riktning.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav VKE » 2021-09-18 10:59

sammel skrev:Ser fram mot många vackra bilder.
Spännande :)


Här kommer billderna igen Sammel, jag editerade dom i natt då de var så stora men sen försvann dom. Kanske endast klickade på förhandsgrandska innan jag somnade.
En sak kan vara värt att nämna. Ämnet är mer rött som på första bilden. Då tagen med en Iphone 6 tror jag och de andra andra med en Iphone 11 och då ser det ljusare ut och färgen mer orange.

Färgen är alltså mycket mer rättvisande med kameran från den gamla Iphone 6 mobilen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav paa » 2021-09-18 13:01

VKE skrev:
paa skrev:Hur ska du undvika att träet slår sig vid fuktighetsförändringar?


Syftar du på lönn tonvirket så är de limmade i ändarna just för att inte spricka. Det gör man alltid.
Rosewooden är också torkad sen tidigare innan bitarna sågats upp. Jag har också haft dom liggande hemma sen mars. Det bör inte röra sig någonting. Bitar sätts ihop med plugg och lönnnen innanför limmas i motsatt riktning.

Ja, korslimmat kommer minska problemen avsevärt. Har du funderat på limma mellan skikten med dämplim? Swedac DG-A2 är ett bra dämplim för träkonstruktioner.
Lådan bör dock i övrigt limmas med vanligt trälim, enbart korslimningen dämplimmas.
Längs inre kanterna i lådan kan man sedan applicera något elastiskt för säkerhets skull, någon sorts mjukfog borde bli bra.
Sen har vi ju ytbehandlingen. Behandlas lådan enbart på utsidan kommer det obönhörligt böja sig och spricka av fuktvariationer.
Samma oljning eller lackning både på in- och utsidan rekommenderas vid massivträ.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-18 20:48

Idag fick jag hålla på och greja med sågen ett par h då den drog 1 mm snett per 20 cm men sen blev det perfekt.
Sen gick mycket tid att vända och sortera bitarna vad som blir bästa möjliga. Det ska ju inte se ut som Harlekin men eftersom att varje bit är unik så är det en kompromiss både i färg och mönster men lite unikt också än matchande faner som löper runt.

Jag ändrade även frontstyckena till mer harmoni och fick bort endel väl dominerande fläckar på det sättet.
Annars så är Rosewood ämnet trevligt att jobba med och har ett något litet inslag av MDF känsla i det fast jag är absolut inte förtjänst i MDF.

Det här kan bli rätt bra tror jag i alla fall ifall man gillar Rosewood vill säga.

Så här kommer ett par bilder till och med gamla Iphone 6 som visar färgen rätt.
Bilagor
H 1.JPG
H 1.JPG (222.82 KiB) Visad 3135 gånger
V 1.JPG
V 1.JPG (217.67 KiB) Visad 3135 gånger
V 2.JPG
V 2.JPG (214.03 KiB) Visad 3135 gånger
V 3.JPG
V 3.JPG (272.17 KiB) Visad 3135 gånger

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav sammel » 2021-09-18 21:02

Så vackert det kommer att bli :)

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav VKE » 2021-09-18 21:16

paa skrev:
VKE skrev:
paa skrev:Hur ska du undvika att träet slår sig vid fuktighetsförändringar?


Syftar du på lönn tonvirket så är de limmade i ändarna just för att inte spricka. Det gör man alltid.
Rosewooden är också torkad sen tidigare innan bitarna sågats upp. Jag har också haft dom liggande hemma sen mars. Det bör inte röra sig någonting. Bitar sätts ihop med plugg och lönnnen innanför limmas i motsatt riktning.

Ja, korslimmat kommer minska problemen avsevärt. Har du funderat på limma mellan skikten med dämplim? Swedac DG-A2 är ett bra dämplim för träkonstruktioner.
Lådan bör dock i övrigt limmas med vanligt trälim, enbart korslimningen dämplimmas.
Längs inre kanterna i lådan kan man sedan applicera något elastiskt för säkerhets skull, någon sorts mjukfog borde bli bra.
Sen har vi ju ytbehandlingen. Behandlas lådan enbart på utsidan kommer det obönhörligt böja sig och spricka av fuktvariationer.
Samma oljning eller lackning både på in- och utsidan rekommenderas vid massivträ.


Tackar för tipsen. Ska kolla upp Swedac dämplim. Förutom vanligt träslim har jag något Casco som jag inte minns numret på men som kanske kallas Hobbylim för trä mm men jag är osäker.
Gällande behandling på insidan så kommer jag inte göra det. Det blir rätt lufttätt ändå med lim och Lönnvirket så man vill nog låta träet får andas lite.
En parrallel kan vara med stråkinstrument där man aldrig lackar annat än utsidan och ett instrument utsätts vanligtvis för mycket mer skiljaktiga förhållanden än en högtalare både gällande fukt och temperatur.

Har du något tips gällande träpluggar? Har färdiga furu antar jag men tänkte eventuellt göra egna av lönn också som såklart är mycket hårdare.
Tips på lack oljor mm för Rosewood tas gärna emot.

En sista fråga för nu, Vad gör du annars på dagarna? :-) 34 000 inlägg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav paa » 2021-09-19 10:04

En del "träpluggar" som säljs tror jag är tillverkade av bambu. De brukar vara refflade och på änden ser men de runda kanalerna som är typiskt för bambu i stället för årsringar i trä.
Dessa är väldigt hårda och hållbara. Men refflade bokpluggar är också bra. I vilket fall gör refflorna så att limmet kan sprida sig bättre längs pluggen när man slår in den. Clas Ohlson har en Bosch-kit med borr med stoppring och märkpluggar som kan överföra läget för hålen från en bit till en annan. En borr-jigg för att borra hål i rät vinkel kan också vara bra. Man kan göra en själv om man har en pelarborrmaskin men det finns borrjiggar av plast med härdade bussningar att köpa också. F.ö.är jag pensionär och rår mig själv på dagarna. Men det finns ju dom som har fler inlägg än så.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav MacBruce » 2021-09-19 21:30

Centrumtappar eller c-tappar brukar sådana träpluggar kallas. Ett bra urval kan man t.ex hitta här :https://www.theofils.se/kopplingsbeslag/centrumtappar/

Räfflade c-tappar brukar också vara komprimerade, så att de expanderar då de kommer i kontakt med limmet. Limmet bör därför doseras i "tapphålen", inte direkt på tapparna.

(Har jobbat ganska mycket med automatisering av "tappislagare" inom träindustrin.)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav paa » 2021-09-19 21:57

MacBruce skrev:Centrumtappar eller c-tappar brukar sådana träpluggar kallas. Ett bra urval kan man t.ex hitta här :https://www.theofils.se/kopplingsbeslag/centrumtappar/

Räfflade c-tappar brukar också vara komprimerade, så att de expanderar då de kommer i kontakt med limmet. Limmet bör därför doseras i "tapphålen", inte direkt på tapparna.

(Har jobbat ganska mycket med automatisering av "tappislagare" inom träindustrin.)

Har du sett några tappar av bambu?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav MacBruce » 2021-09-19 22:11

paa skrev:
MacBruce skrev:Centrumtappar eller c-tappar brukar sådana träpluggar kallas. Ett bra urval kan man t.ex hitta här :https://www.theofils.se/kopplingsbeslag/centrumtappar/

Räfflade c-tappar brukar också vara komprimerade, så att de expanderar då de kommer i kontakt med limmet. Limmet bör därför doseras i "tapphålen", inte direkt på tapparna.

(Har jobbat ganska mycket med automatisering av "tappislagare" inom träindustrin.)

Har du sett några tappar av bambu?


Nej, det är första gången jag hör talas om sådana.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav Morello » 2021-09-19 22:15

Sanslöst vackert trä!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-19 22:40

Här hittade jag i alla fall bambu pinnar i 3 mm och grövre ska man nog inte ge sig på att använda när ämnet är 10 mm tjockt.
https://www.amazon.se/120-pack-tr%C3%A4pluggar-bambu-oavslutade-naturliga/dp/B07G8Q598T/ref=asc_df_B07G8Q598T/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476446054210&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=17378949011286017189&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012232&hvtargid=pla-586972849856&psc=1
Annars tar jag bara och gör egna, sågar till en pinne från en bit lönn eller annat hårdare träslag och rundar av dom med bandslipen till lagom tjocklek.
Samma lönn ämne som sedan kommer användas innanför Rosewood träet.
Bilagor
Lönn.JPG
Lönn.JPG (203.59 KiB) Visad 2926 gånger

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-19 22:54

Morello skrev:Sanslöst vackert trä!


Det ska bli roligt att se slutresultatet på träet från nu helt matt till polerat och behandlat. Om det är klarlack man ska använda några varv av och våtslipa i mellan för att nästan få en glasyta eller vad säger ni?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav juanth » 2021-09-19 23:52

VKE skrev:
Morello skrev:Sanslöst vackert trä!


Det ska bli roligt att se slutresultatet på träet från nu helt matt till polerat och behandlat. Om det är klarlack man ska använda några varv av och våtslipa i mellan för att nästan få en glasyta eller vad säger ni?


Jag för min del tycker det är synd på så fint trä att lägga klarlack. Med ett fint underarbete/slipning så kan det bli väldigt fint med en matt yta, tex matt hårdvaxolja. Ofta framträder mönster i träet bättre med matt yta tvärtemot vad folk ofta tror. Former förstärks och det blir än mer fysiskt greppbart så att säga.
En glasaktig yta gör att ljuset tas upp i formerna och förvirrar ögat. Jämför med att fota något blankt…supersvårt.
Beror på tycke och smak också förstås…

Något som kan vara snyggt också är att blanda matt och blankt
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav paa » 2021-09-20 08:50

Om man inte är 100 procent säker på hur man undviker penselstreck rinningar och damm vid lackning så skulle jag gå på Osmo hårdvaxolja.
Kom ihåg självantändningsrisken med torkande olja i trasor. Kaminen eller klotgrillen är en bra placering för använda trasor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav spiii » 2021-09-20 15:24

Jag tycker att det vore synd att lägga fin randig lönn på insidan där den aldrig kommer att synas!
Har du inget enklare trä att lägga där?

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-20 19:28

juanth skrev:
VKE skrev:
Morello skrev:Sanslöst vackert trä!


Det ska bli roligt att se slutresultatet på träet från nu helt matt till polerat och behandlat. Om det är klarlack man ska använda några varv av och våtslipa i mellan för att nästan få en glasyta eller vad säger ni?


Jag för min del tycker det är synd på så fint trä att lägga klarlack. Med ett fint underarbete/slipning så kan det bli väldigt fint med en matt yta, tex matt hårdvaxolja. Ofta framträder mönster i träet bättre med matt yta tvärtemot vad folk ofta tror. Former förstärks och det blir än mer fysiskt greppbart så att säga.
En glasaktig yta gör att ljuset tas upp i formerna och förvirrar ögat. Jämför med att fota något blankt…supersvårt.
Beror på tycke och smak också förstås…

Något som kan vara snyggt också är att blanda matt och blankt



Du har nog rätt här.
Man vill ju ha något som skyddar lite mot fläckar i alla fall och utan lite.

Det här har jag använt på någon trämöbel förut och ger en mix av matt och blank yta. Bara knida in med en trasa.
https://www.lassesiryd.se/farg/ronseal- ... gIBWfD_BwE

Jag kollade också dom här länkarna som en guide.
https://www.youtube.com/watch?v=uLrBkiw0nyk
https://www.youtube.com/watch?v=E33TZnGrLQg

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-20 19:41

spiii skrev:Jag tycker att det vore synd att lägga fin randig lönn på insidan där den aldrig kommer att synas!
Har du inget enklare trä att lägga där?

/Sam


Jag förstår vad du menar Sam, det stora hel bakstycket i lönn som är flammigt. Den är bara med på bilden för att visa. Inte billigt.
Utan det jag kommer använda är de som mer ser ut som vedträn och som är väldigt tungt i förhållande till volymen men som inte alls är speciellt flammigt.
Det är sånt jag kommer sätta på insidan.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-20 19:50

Idag har jag testat ämnen för träplugg i 3 mm tjocklek av bambu, moderna träplugg med det visade sig att överlägset starkast var gammal träplugg som jag hittade som säkert är från 70 talet. Så jag täljer till såna och det blir inte att äggen skär ner och tar för mycket utan det är så pass hårt och sen skrapar man det sista.
Tar dock en sund att göra dom....

Vad tror ni om tätheten att sätta dom på?

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-20 22:15

paa skrev:Om man inte är 100 procent säker på hur man undviker penselstreck rinningar och damm vid lackning så skulle jag gå på Osmo hårdvaxolja.
Kom ihåg självantändningsrisken med torkande olja i trasor. Kaminen eller klotgrillen är en bra placering för använda trasor.


Jag tänkte inte använda någon pensel alls utan dammfri trasa. Tack för bra tips om hådvaxolja. Aldrig använt en sån produkt. Jag känner till om självantändningsrisken.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav eljulio » 2021-09-21 07:36

Osmo hårdvaxolja kan jag också rekommendera. Mycket bra produkt. Har använt den själv till ek.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav Glebster » 2021-09-21 10:00

Jepp, mycket bra produkt. Vill dock höja ett varningens finger hur det appliceras; lagret/lagerna bör vara väldigt tunna. Ingen pensel utan några få droppar jobbas steg för steg ut på ytan medels en bit slipduk eller motsvarande.

Även Osmos dekorvax är att rekommendera om man vill ändra på träets färg.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-21 16:10

Såg att K-Rauta hade fram till 27/9 för 399 :- istället för 529:- 0,75 L.
Matt eller Halvmatt?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav juanth » 2021-09-21 20:47

VKE skrev:Såg att K-Rauta hade fram till 27/9 för 399 :- istället för 529:- 0,75 L.
Matt eller Halvmatt?


Bra pris! Sen finns det även i 2,5 liters hink om man vill få ner literpriset och har stora behov.. :)

En 0,75 l räcker långt. 6-8 kvm har jag för mig.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav Prozac » 2021-09-22 17:47

VKE skrev:
Det här kan bli rätt bra tror jag i alla fall ifall man gillar Rosewood vill säga.

Så här kommer ett par bilder till och med gamla Iphone 6 som visar färgen rätt.


Vackert trä...man får lite PROAC-vibbar med det vackra mönstret och elementens placering

Bild
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
RoffanRoos
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-12-12

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav RoffanRoos » 2021-09-22 18:11

Tack för bra tips om hådvaxolja.

ZAR
Överlägsen Osmo. Finns bl.a. på Bauhaus. Många kulörer.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster