Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vintologi

Re: Bäst presterande högtalarna under miljonen?

Inläggav Vintologi » 2021-09-21 23:02

Harryup skrev:DU kan köpa ett färdigt AB på 1-2 dagar. Vad är problemet?

Behöver kolla upp mer om bokföring och skatteregler först så att jag inte gör bort mig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-09-21 23:12

Skatt är på vinst så det kommer du ha god tid att göra. Om du skall utveckla högtalarna så kan du ju räkna med ett antal år innan det blir någon vinst. Ett AB är ett AB finns inget att vänta på om du skall ha ett bolag.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2021-09-22 04:13

Vintologi skrev:
Mirage skrev:Frågan är väl om det är önskvärt att få infrabasen ur högtalarna som spelar de högre frekvenserna? Jag kör F208 ihop med IB-sub och får då f-3dB vid 5 Hz.

Japp det innebär att man behöver komplettera med sub-bas för att reproducera de lägre frekvenserna vilket ökar den totala kostnaden för kunden (plus att det tar upp mer plats).

Jag vet inte om PerformaBe-serien i och med F328Be kört om Ultima2, men annars borde de också vara en bra kandidat. Långt under miljonen, men jämförs ofta med betydligt dyrare högtalare.

https://www.revelspeakers.com/products/ ... es-ultima2

Hittade inga mätningar men ser att deras känslighet är ganska låg

87.7 dB SPL with 2.83 V @ 1m

Jag missade att syftet med det hela var att du skulle skapa en färdig produkt som du kunde sälja. Ur konsumentperspektivet ser jag det fortfarande som bättre med separata basar, oavsett om man ska köpa färdiga lådor eller bygga något själv. Att den totala kostnaden skulle bli större för kunden tror jag inte. Köper man ett par högtalare för 200 kkr och sen lägger 50 kkr på en sub så tror jag man får svårt att slå det med ett par högtalare för 250 kkr.

Mätningar på Revel Ultima2 Salon finns här: https://www.stereophile.com/content/rev ... asurements
Testet börjar på den här sidan: https://www.stereophile.com/floorloudsp ... index.html

Sammanfattning av testet:
Summary
While I find the sounds of Revel's Ultima Salon1, the Quad ESL-989, the Burmester B-99, and the Dynaudio Evidence Master to be still among my favorites, the Revel Ultima Salon2 is the best-performing, most natural-sounding full-range loudspeaker I have auditioned in my listening room since I started writing for Stereophile in 1984. The Revel design team has smoothed the Salon1's upper midrange while retaining that award-winning speaker's powerful bass extension, timbral accuracy, and superb dynamics. The result is an open and transparent top end, an utterly neutral and grain-free midrange, and bass that is extended and pitch-perfect. The Ultima Salon2 does all this while sounding completely neutral, with top-to-bottom smoothness, coherence, and remarkable resolution of detail.

While $22,000/pair is a lot of money, the quality of this loudspeaker equals that of others costing up to three times as much. In the Salon2, Kevin Voecks and his team have produced far more than a cosmetic upgrade of the Salon1. They have created a new reference standard in floorstanding loudspeakers that has earned my strongest recommendation.

Men det var ju 2008, så det kanske kommit bättre högtalare sen dess? Modellen är dock aktuell än i dag och handlas till det facila priset 280 kkr: https://ultimate.se/produkt/revel-ultima-salon2/
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-09-22 05:58

Om man tycker att strax under 88dB är ganska låg känslighet i en färdig högtalare så kommer man bli förvånad när man gör sin prototyp.

Nåväl, det bästa jag hört kostade långt under miljonen.

Ps.
Det är som sagt NN och Alexi som glor på 15-tummaren. NN har kvar alla sina basar. Han tittar nog på dem ibland :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-09-22 08:12

MagnusÖstberg skrev:Det är som sagt NN och Alexi som glor på 15-tummaren. NN har kvar alla sina basar. Han tittar nog på dem ibland :D

Men lyssnar inte? Tittar han aldrig in här förresten?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-09-22 08:37

MagnusÖstberg skrev:Om man tycker att strax under 88dB är ganska låg känslighet i en färdig högtalare så kommer man bli förvånad när man gör sin prototyp.

Ja, snittet på högtalare enligt John Atkinsons mätningar ligger ju på 87-88 dB/2,83 V/m.
Senast redigerad av Almen 2021-09-22 09:54, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-22 09:06

sprudel skrev:
Morello skrev:Bas-systemet i Studio blue (där jag varit många gånger) består av fyra basreflexlådor där varje låda är bestyckad med ett element av typ Ino Audio W154. Totalt fyra element således.

Konstiga Z. Enligt manifestet har varje Profundus Z två st 25,2 cm element.

IÖ anger väl den effektiva kondiametern, inte elementkorgens?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-09-22 09:10

sprudel skrev:
Morello skrev:Bas-systemet i Studio blue (där jag varit många gånger) består av fyra basreflexlådor där varje låda är bestyckad med ett element av typ Ino Audio W154. Totalt fyra element således.

Konstiga Z. Enligt manifestet har varje Profundus Z två st 25,2 cm element.

Gammal modell - många år sedan det slutades med det stora elementet i Z till förmån för två element i motställd insats.

Vill dra mig till minnes en bild på någon som stod och brottades med elementet....

Edit: (klicka och öppna i ny flik om de inte vill direkt)
Inte den bilden jag tänkte på, men detta är väl den gamla 15" ?
Bild

Denna var det:
Bild

IngOehman » 2006-09-02, 0:35

De arbetar utmärkt upp till över 1000 Hz.

Detta element använder jag inte längre till profundus Z, eftersom två 12" kan spela nästan lika starkt, i ungefär samma lådstorlek (men inte riktigt lika starkt, det fattas några dB). Från och med för något halvår sedan är profundus Z därför försedd med två 12" (specialmontering inuti lådan).

Då jag inte använder 15"elementet längre kan jag tänka mig att sälja de 15"element jag har kvar i lager för ett väsentligt lägre pris än det som står i prislistan. Det beror förstås på antal och sådant. Den som är intresserad bör höra av sig.

Om ingen vill ha dem, kommer jag troligen att skrota ut dem vid årsskiftet (det finns ju en lösning redan på reparationsfrågan för det fall någon skulle råka sparka in ett dyligt element i en förefintlig profundus Z). De tar nämligen en förfärlig massa plats de där 15"-arna. Det betyder INTE att de kommer att bli billigare senare dock. :wink: Snarare tvärtom. Och vid skrotning kommer de att förstöras, inte tillgängliggöras.

Vh, iö

- - - - -

Att 4 st Ino W121 kan spela starkare än en stycken Ino W154 stämmer - men då bör man också minnas att lådan i det fallet blir ungefär dubbelt så stor!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-09-22 09:12

Almen skrev:
MagnusÖstberg skrev:Om man tycker att strax under 88dB är ganska låg känslighet i en färdig högtalare så kommer man bli förvånad när man gör sin prototyp.

Ja, snittet på högtalare enligt John Atkinsons mätningar ligger ju på 87-88 dB/V/m.

App, app, per 2.83 V anger man känslighet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-09-22 09:31

Nattlorden skrev:Gammal modell - många år sedan det slutades med det stora elementet i Z till förmån för två element i motställd insats.

Vill dra mig till minnes en bild på någon som stod och brottades med elementet....

[ Bild ]

Denna var det:
[ Bild ]

Ja, bl a NN brottades med elementet, var det hemma hos Johan Lindroos? Eventuellt hängde jag där en kort stund samma dag. Jag kommer särskilt ihåg att Johan hade en extraordinärt vred granne, faktiskt mer argsint än min dåvarande granne. 8O :oops: Gissningsvis fick även IÖ tampas ganska mycket med det där elementet.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-09-22 09:55

Morello skrev:
Almen skrev:

Ja, snittet på högtalare enligt John Atkinsons mätningar ligger ju på 87-88 dB/V/m.

App, app, per 2.83 V anger man känslighet.

Tyckte det kändes ovanligt enkelt att skriva. :D Fixat!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Vintologi

Inläggav Vintologi » 2021-09-22 10:34

Mirage skrev:Jag missade att syftet med det hela var att du skulle skapa en färdig produkt som du kunde sälja. Ur konsumentperspektivet ser jag det fortfarande som bättre med separata basar, oavsett om man ska köpa färdiga lådor eller bygga något själv.

Det finns fördelar och nackdelar med att ha separat subwoofer, om man kan bygga själv är det troligtvis bättre att köpa separat givetvis men det är sämre för tillverkaren om du gör det då de isf tjänar mindre pengar.

Finns dock många som inte kan/vill bygga själva, det är den marknaden man riktar in sig på som högtalartillverkare.

Att den totala kostnaden skulle bli större för kunden tror jag inte. Köper man ett par högtalare för 200 kkr och sen lägger 50 kkr på en sub så tror jag man får svårt att slå det med ett par högtalare för 250 kkr.

Menade extra kostnad relativt till att inte komplettera med sub.

Vilket färdidbyggd sub för att komplettera med skulle du isf köpa? blir svårt att jämföra annars.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-22 15:56

Nattlorden skrev:Gammal modell - många år sedan det slutades med det stora elementet i Z till förmån för två element i motställd insats.

[ Bild ]

Denna var det:
[ Bild ]

Elementfetischisten NN smeker 15-tummaren sensuellt! 8)

Han verkar dock ha kommit över detta och gått vidare i livet. En klok man med sunda prioriteringar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-09-23 08:40

Pengar behöver ju dock inte vara allt.
En av de bästa mätresultaten Stereophile uppmätt är Infinity Primus 360. Som när det begav sig gick för några tusenlappar.

https://www.stereophile.com/floorloudsp ... index.html

edit: NHT har väldigt prisvärda skapelser också
Deras C-3 tillsammans med två väl valda baslådor slår nog långt ovanför sin prislapp.
https://www.nhthifi.com/products/c-3-bo ... ker-single

Gamla modellen Classic Three var snyggare, men i övrigt tror jag det är samma högtalare.
http://www.soundstagenetwork.com/revequ ... _three.htm
https://www.stereophile.com/standloudsp ... index.html

Det är väl JA på Sterophile som en gång sa att högtkvalitativa tvåvägare med 6,5-7" bas matchade till baslåda kan ge nästan all man kan önska.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-09-23 08:53

Kraniet skrev:Pengar behöver ju dock inte vara allt.
En av de bästa mätresultaten Stereophile uppmätt är Infinity Primus 360. Som när det begav sig gick för några tusenlappar.

Tycker den verkar ringa som en kyrkklocka :?
Class only looks like arrogance from below.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-09-23 10:04

Rydberg skrev:
Kraniet skrev:Pengar behöver ju dock inte vara allt.

Tycker den verkar ringa som en kyrkklocka :?

Ja det är ju en billig lådkonstruktion så det går ju förbättra de bitarna.
Men tonkurvan är exemplarisk inom vad den hanterar. Det är få dyra högtalare som mäter så bra.
Förmodligen klarar den inte speciellt höga ljudtryck heller. Men man måste ju förstå vad det är för högtalare.

Men vad det i princip är är en Revel Ultima fast nedskalad. Samma principer men med billigare/enklare komponenter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-23 10:39

Kraniet skrev:
Men tonkurvan är exemplarisk inom vad den hanterar. Det är få dyra högtalare som mäter så bra.
Förmodligen klarar den inte speciellt höga ljudtryck heller. Men man måste ju förstå vad det är för högtalare.

Men vad det i princip är är en Revel Ultima fast nedskalad. Samma principer men med billigare/enklare komponenter.

Nja, Primus-serien mäter ganska bra överlag, men är inte riktigt så bra om man kan tro. Jag har "toppen" av Primus 360, Primus 140, som datorhögtalare och dessa är bra givet det låga priset, men diskanten faller brant över ca 17 kHz och distorsionen är överlag bara någorlunda låg (diskanten uppvisar dock mycket låg distorsion). Dessutom har alla högtalarna i serien alldeles för små portar, vilket leder till turbulensproblem.

Trots allt var det dock alldeles ovanligt bra ljudkvalitet för pengarna.

Back on track. 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-09-23 10:40

I-or skrev:
Kraniet skrev:

Nja, Primus-serien mäter ganska bra överlag, men är inte riktigt så bra om man kan tro. Jag har "toppen" av Primus 360, Primus 140, som datorhögtalare och dessa är bra givet det låga priset, men diskanten faller brant över ca 17 kHz och distorsionen är överlag bara någorlunda låg (diskanten uppvisar dock mycket låg distorsion). Dessutom har alla högtalarna i serien alldeles för små portar, vilket leder till turbulensproblem.

Ja det gäller ju att kunna läsa mellan raderna förstås.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-09-23 11:05

I-or skrev:
Kraniet skrev:

Back on track. 8)

Låter som att du bör slänga ut primusarna och konstruera en riktigt bra högtalare till datorn. 8) Det skulle bli en välbesökt "GDS-tråd" om du presenterar bygget.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-23 11:55

Här är ett extremt rysk baselement om TS vill ta den aktiva vägen: https://pride.audio/product/subwoofer-pride-ufo5-18/

Knappt 12 liter någorlunda linjär pumpkapacitet topp-topp. 8O

Bilstereovarning förstås, men detta behöver inte betyda att elementet har dålig linjäritet.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-09-23 12:16

I-or skrev:Här är ett extremt rysk baselement om TS vill ta den aktiva vägen: https://pride.audio/product/subwoofer-pride-ufo5-18/

Knappt 12 liter någorlunda linjär pumpkapacitet topp-topp. 8O

Bilstereovarning förstås, men detta behöver inte betyda att elementet har dålig linjäritet.

Dubbelspolig 2 x 0,7 Ohm och QTS 0,14. 10kW RMS klockrent... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-23 12:25

Jag är dock ganska säker på att induktansen är alldeles för hög/olinjär för riktigt bra prestanda. Lite glädjesiffror på xmax är det också (50 % Bl).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-09-23 12:27

Man får väl driva den med en strömgenerator för att kliva runt problemet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-09-23 12:36

Morello skrev:Man får väl driva den med en strömgenerator för att kliva runt problemet.

De har en egen liten nätt 25 kilowattare som man kan använda :D
https://pride.audio/product/amplifiers- ... k-25000-w/

Rekommenderad att avsäkras med 2,4 kA
Senast redigerad av Calleberg 2021-09-23 12:39, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-23 12:38

Morello skrev:Man får väl driva den med en strömgenerator för att kliva runt problemet.

Exakt. Annars kan man förstås slänga på en accelerometer och köra motkopplat också så att man tar hand om alla olinjäriteter. Ytterligare ett par områden för TS att studera under utvecklingen av den perfekta högtalaren.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-09-26 10:18

Kronkan skrev:Bladdret är ju helt enormt, om man får uttrycka det så.

Man kan också uttrycka det så här. Du, Kronkan, har skrivit i runda
tal 5 inlägg om Hifi/musik i september, och nu gör du ett OT-inlägg
som enbart klagar på OT. 8O Det innehåller varken något ämnes-
relaterat, något humoristiskt eller något annat upplysande!

Dessutom tror jag att du missförstod Almens inlägg.

Själv har jag skrivit nära 50 inlägg om Hifi/musik i september. (Nej,
jag räknar inte in språkdebatt eller rent humoristiska inlägg. Och
inte det här inlägget heller.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-09-26 10:27

STDI skrev:Visst är det spännande att se fortsättningen på det han vill göra. Dvs om han fortsätter diskussionen här och beskriver vad han kommer fram till.

Ja det vore faktiskt jättekul om TS återkommer med en högtalardesign att titta och framförallt lyssna på. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-09-26 10:41

Almen skrev:
STDI skrev:Det är ett tufft, kanske omöjligt projekt som Vintologi har gett sig in på.

Nja, det var ju ganska enkelt, vilket tråden vittnar om. :)

Jag har en känsla att bäst presterande högtalare ÖVER miljonen är ännu enklare. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-09-26 10:45

Skulle säga att det oavsett produkt är jobbigt att hitta konsensus om att något är "bäst".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-09-26 11:46

Vad är det som säger att det som är "bäst" är bra? Det "bästa" kan ju i vissa fall vara det minst dåliga.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi