Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav Calleberg » 2021-09-10 12:58

Åkay, har nu läst på lite om Putlands upptäckter och inte bara tittat på bilderna :lol:

Det som tidigare noterats om lägre Q och Fb med moff i lådan, stämmer förvisso till stora delar, men att det skulle bero på isotermisering, dvs kortvarig lagring av värme och sedan avgivande av samma värme som ett nollsummespel i takt med tryckvariationerna i lådan verkar inte stämma, Putland har genom att skapa matematiska funktioner där viskös dämpning och isotermisering separerats, kunnat visa att effekten av eventuell isotermisering är mycket liten, genom att helt enkelt plocka bort den ur ekvationen och visa att resultatet då ändras mycket lite. Slutsatsen han drar är att moff i lådan påverkar högtalarelementet nästan enbart genom viskös dämpning, dvs resistiv dämpning.

Alltså dämpmaterialet påverkar elementet genom friktionsförluster i lufrörelsen så, JA värme genereras, men endast försummbar energi frigörs tillbaka in i högtalarelementet. utan det rör sig i det stora hela om rena förluster.

Vad betyder då detta, Jo, i mitt exempel ovan med färglada kurvor så kan man mycket riktigt, få kurvor som är mycket lika dessa genom att starta med en låda med Q=1 och sedan moffa den full för att hamna på Q=kanske 0,6
Bra va!
Nja inte helt. Förutom höjningen vi låga frekvenser kan man göra exakt samma sak genom att införa ekvalisering resistivt med passiva komponenter för att bränna bort effekt vid de frekvenser där Q=1 kurvan har en peak. Dvs att man gör en elektrisk ekvivalent (nästan) till dämpmaterialet, mha resistorer, spolar och kondensatorer.

En intressant detalj som jag märkt när jag letar efter allmän konsensus kring ämnet är att nästan alla som mätt och provat moff i lådan (t.ex vår egen allram)har mätt Q och Fb men sällan verifierat med att mäta en SPL kurva, där hade man sannolikt kunnat märka en lite lägre totalnivå i subwooferområdet pga de resistiva förlusterna, vilket faktiskt ochså de mycket få som även mätt SPL har noterat.

Precis som nämts ovan är det då en mer effektiv lösning att helt enkelt bygga så smått man behöver och sedan införa ekvaliseringen aktivt.(inom rimliga gränser)

Men men, då har man ju en låda med jättehögt Q och katastrofal impulsrespons, Förvisso sant, men även detta kan ekvaliseras.
Om man gör sin ekvalisering så att totalresponsen liknar den större lådan med t.ex Q=0,6 så kommer ochså impulsresponsen bli mycket lik Q=0,6. En linkwitz transform är inte nödvändig utan bara ett annat sätt att göra detta på. Skönheten i LT ligger i att man på ett enkelt sätt kan räkna fram ett (lite speciellt) shelvingfilter och direkt komma ganska så nära önskvärt resultat.

I slutändan hamnar vi återigen i att de begränsande faktorerna är; slaglängd och effekttålighet.

Brasklapp, I delar av ovanstående har jag valt att bortse från rumsliga utmaningar som ochså kan tänkas tarva ekvalisering (impulsresponsen för Q=0,6 exemplet och LT).

Intressant ochså att notera att Putlands doktoravhandling kom redan 1996. 8O

Är jag ungefär rätt på det I-or?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav Maarten » 2021-09-10 17:44

Bra med sammanfattning av studien! (Så slipper man själv läsa) :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav I-or » 2021-09-10 18:32

Putland gräver i sin avhandling ned sig ordentligt i alla ingående faktorer och reder ut dem en efter en på ett ovanligt tydligt sätt.

Mycket riktigt är de viskösa förlusterna vid strömning mellan fibrerna helt avgörande för resultaten och här har olika fibrösa material mycket varierande egenskaper. För bästa resultat krävs maximal värmeledning med minimala strömningsförluster. Vad som inte framgår i diverse utvärderingar är att de viskösa förlusterna inte bara leder till en lägre spänningskänslighet i större delen av lågfrekvensområdet, men även åtföljs av en minskande elektrisk impedans, varför verkningsgraden s.a.s. blir dubbelt lidande. Annorlunda uttryckt går det alltså huvudsakligen åt mer effekt för mindre ljudtryck med isotermisering.

Man bör ändå inte överdriva inverkan av isotermisering, när den optimeras via användning av bästa möjliga material (polyesterfiber, även känt som täckjacksfoder eller moff), inte alltför tätt packat, och en god placering av detsamma blir de negativa effekterna små (verkningsgradsminskning och möjligen en mindre distorsionsökning framför allt via ett med flödet varierande strömningsmotstånd). Om man har en inte alltför välavstämd, helt passiv, konstruktion med alltför högt Q-värde kan förstås förlusterna vid isotermisering t.o.m. vara välkomna, vilket DQ-20 är inne på ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav AndersP » 2021-09-21 18:32

En sak som jag, kanske pga slarvig läsning, inte sett nämnas är det faktum att tex en sluten bas i slutändan ska drivas av en förstärkare och att en viss mängd moff, vilken man får prova sig fram till, åstadkommer en sänkning av impedanspeaken vid resonansfrekvensen. Jag kan ha lusläst iö,s artiklar lite för noga, men vadårå...
Har detta nån betydelse? Vette tusan....
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav Calleberg » 2021-09-21 18:49

AndersP skrev:En sak som jag, kanske pga slarvig läsning, inte sett nämnas är det faktum att tex en sluten bas i slutändan ska drivas av en förstärkare och att en viss mängd moff, vilken man får prova sig fram till, åstadkommer en sänkning av impedanspeaken vid resonansfrekvensen. Jag kan ha lusläst iö,s artiklar lite för noga, men vadårå...
Har detta nån betydelse? Vette tusan....


Kul, I-or nämner det i inlägget ovan ditt :D

I en större låda är ju peaken smalare, men lika hög. Häri ligger kanske en ledtråd i hur mycket eller lite isotermisering, om något, som pågår. Att inte Resonasfrekvensen minskar motsvarande Q är ju en annan ledtråd.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav thulle » 2021-09-23 23:14

Lättare sagt än gjort att hitta nån grund att beräkna rummets effekter på.
Försökte mig på nåt lite seriösare försök än mina tidigare servettkalkyler.

Tänker mig kunna behöva hantera ett rum på 7x6 m med 6 m lyssningsavstånd. Så pass tätt att jag får en trycksättningseffekt på 12 dB/oktav lär det inte bli, så höftar till med 6 dB/oktav istället. Detta för frekvenser under 49 Hz då rummets längsta ledd är 7 m. Stödet vid en given frekvens f får jag då genom avståndet i oktaver multiplicerat med 6 dB/oktav: log(49 Hz/f)/log(2)*6 dB.
Tänkta staplar med högtalare borde ge något av en line array-effekt med dess -3 dB/dubblering av avståndet istället för -6 dB/dubblering. Dock lär ju en del energi gå genom tak och golv, men å andra sidan så borde sidoväggarna ge en del stöd också. Så om jag ignorerar stödet från väggarna helt för att kompensera för tak och golv så borde det bli ett rimligt worst-case.
Audioholics subwooferguide anger också:
However, SPL fall off in real rooms is more like 3dB for every doubling of distance instead of 6dB which happens in an anechoic environment.
- https://www.audioholics.com/loudspeaker ... -room-size

Så antagandet känns inte helt orimligt. Från ett värde taget på 1m borde jag alltså tappa log(1 m/6 m)/log(2)*3 dB=-7,75 dB.
Jag ignorerar rumsmoder. För att få målsiffrorna mellan 17 och 40 Hz beräknade jag en avrullning per oktav med 20 dB/(LOG(40 Hz/17 Hz)/LOG(2))=16,2 dB.

Med 30w-4558 i 55 L omoffad låda får jag då följande i Basta
Spoiler:
Visa
55L-30W_4558T00-10-200Hz.png
55L-30W_4558T00-10-200Hz.png (27.47 KiB) Visad 4503 gånger

Kod: Markera allt
| Hz->                 |   17   |   20  |   28  |   40  |   57  |   80  |
| Känslighet (dB/2.83V)| 77.11  | 79.57 | 84.16 | 87.83 | 89.82 | 90.53 |
| MOL (dB)             | 93.05  | 95.89 | 101.7 | 107.9 | 114.1 | 113.6 |
| Trycksättning (dB)   |  9.16  |  7.75 |  4.84 |  1.75 |       |       |
| Impedance (Ω)        |  3.755 | 4.353 | 7.882 | 11.67 | 4.813 | 3.463 |
| Amp. @ max (V)       | 17.79  | 18.52 | 21.39 | 28.66 | 46.33 | 40.26 |
| RMS @ max (W)        | 84.28  | 78.79 | 58.05 | 70.39 | 445.97| 468.05|
| 8st lådor (dB)       |  18    |  18   |  18   |  18   |  18   |  18   |
| Avstånd (dB)         | -7.75  | -7.75 |  -7.75| -7.75 | -7.75 | -7.75 |
| Mål (dB)             | 100    | 103.8 | 111.67| 120   | 120   | 120   |
| dB @ Lyssningspos    | 112.45 | 113.89| 116.78| 119.9 | 124.34| 123.84|

Edit: kodblocket ovan ser ut som en okej tabell på min laptop med monospacefont, i Firefox på android blir det tyvärr bara textsmet. Forumadmin kanske kan överväga att installera tabellplugin i phpBB?

Jag verkar alltså klara övre målområdet(120 snarare än 110dB) i ljudtryck, förutom runt 40Hz där det hamnar precis under 120dB. För lägre frekvenser verkar det också gå att klara målet även utan att ta med trycksättningen i beräkningen, dock nere på 118,15dB vid 40Hz. MOL i tabellen ovan är beräknat med 100V slutsteg för att få bort det som begränsning, vid 40V (200 8 Ohms-Watt) som det är på bilden tappas 1,3dB vid 57Hz och 0,1dB vid 80Hz. Behöver alltså inte klura på överdrivet kraftiga steg.

Blir lite fundersam över varför jag får effektvärden över angivna Pmax på 350 W. Manualen säger:
The driver also has two level limiting factors that are used to determine the maximum output level (MOL) of the system; the maximum peak one-way cone amplitude, Xmax, and the maximum power dissipated in Re, Pmax.

Basta räknar alltså på den rent elektriska resistensen.. jag tänker att RMS volt, som ger den DC-ekvivalenta spänningen, genom ett visst motstånd ger en viss DC-effekt och därigenom kabelbränningseffekt, men å andra sidan så är väl det extra motståndet beroende av allt det mekaniska, som också äter effekt, så kanske inte så orimligt ändå. Känns som det är nån grundläggande AC-kunskap jag behöver läsa på.
350W kommer iaf. från databladet som anger 150 W för IEC 17.1 och 350 W för IEC 17.3. Detta verkar referera till IEC
60268-5. Naqref skrev en del om det, får kolla vidare vad som är relevant för mina ändamål sen. Men om jag väljer den lägre begränsningen som är ett 100 timmars RMS-test så borde jag tappa 10*log10(445.97 W/150 W)=4,73 dB från 124.34 dB vid 57 Hz, så ca 0,5 dB under 120 dB. Jag har svårt att se att jag sitter och lyssnar vid de ljudtrycken i 100 timmar.

Min tidigare servettkalkyl verkar gå ihop om jag nu inte gått helt vilse bland alla beräkningar. Det som känns väldigt luddigt här är vilka distortionsnivåer jag kan förvänta mig.

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav thulle » 2021-09-24 12:45

paa skrev:Petter Persson byggde ett gäng baslådor med gamla versionen av ROY:


Tog mig tid att kolla igenom tråden nu, fint bygge i imponerande tempo. Ingen info om varför han gjorde sig av med systemet sen, 2x15" kanske dög? Men då jag grävde i det så dök ett annat inlägg upp, apropå:

Calleberg skrev:Jag kan vid lite närmare efftertanke ge dig ett råd till, 30W basens Qts på 0,32 är lite för lågt för output så här långt ner i frekvens i sluten låda, dess FS på 17 är däremot mycket bra. Kanske går det att hitta något som ligger på fs 17-19 men med Q på över 0,35?


så hittade jag:

PetterPersson skrev:Du delar ju iallafall aktivt, så känsligheten spelar ingen roll för att få det att harmonisera med topparna. Du ställer nivåerna i filtret. Då är det viktigare att elementet är lämpat för just slutna lådor och då gäller lågt qts, högt vas och lågt fs.

[...detta gäller då...]

Förutsatt att det är basmoduler som iallafall eq:as. Är det en bas i ett passivt delat system krävs det höga qts:et för att elementet ska spela bas. Dock ger det en betydligt större lådvolym.

Sen är det så att element med så högt qts som 0,4-0,5 enbart bör användas slutet (eller öppet om man gillar det) men helst så skaffar man ju sig element med lågt qts, fs och hög vas för att hålla distorsionen nere vid och under systemets resonansfrekvens.

- viewtopic.php?p=1502690#p1502690


Enligt Basta får jag också ett Q in box på 0,5892, vilket ökar till 0,7151 vid 100 °C spoltemperatur.

Edit: mer på samma ämne:

IngOehman skrev:Petter har rätt.

[...]

Element för sluten låda kan argumenteras vara bäst när de har oändligt lågt Q och tillika oändligt låg resonansfrekvens.

På så vis utgörs ju den resonansbestämmande fjädern av i princip bara den som lådan skapar - och då får man för en givet verkningsgrad bästa utstäckning nedåt i frekvens, eller givet en viss utsträckning nedåt bästa verkningsgrad.

För basreflexlådor gäller mycket komplexare samband

[...]

För element till slutna lådor emellertid, är det snarare frågan om att "maximera" kompliansen. Någon kan dock hävda att man även där behöver balansera, men inte "inom sig själv" utan bara mot potentiella problem som en för mjuk upphängning kan ställa till med.

- viewtopic.php?p=1502711#p1502711

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav Calleberg » 2021-09-24 14:58

Man kan roa sig med att Simulera en L26ROY och sedan ändra Fs till 17 Qts till 0,3 och VAS till 150, och kolla skillnaderna.

Det är två sätt att göra i stort sätt samma sak och det fiktiva exemplet ovan stämmer rätt bra med det som Persson och Öhman är inne på.

Två olika sätt att skinna katten på alltså, Men detta är onekligen intressant i ditt och andra ekvaliseringsmanikers fall:

PetterPersson skrev:
Den termiska kompressionen blir också lägre (allt annat konstant) eftersom
verkningsgraden (inte känsligheten) ökar.


Hur MYCKET lägre undrar man ju då...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav thulle » 2021-09-24 17:19

Calleberg skrev:Man kan roa sig med att Simulera en L26ROY och sedan ändra Fs till 17 Qts till 0,3 och VAS till 150, och kolla skillnaderna.


Vilka andra värden håller jag konstanta? Resultatet varierar kopiöst beroende på det :)
Håller jag BI, mms, Re och Sd konstanta så landar VAS på 123,35 och det ser ut såhär, rött för moddad L26ROY, blått för original:

Spoiler:
Visa
L26ROY-modifierad_FS_och_QTS.png
L26ROY-modifierad_FS_och_QTS.png (63.32 KiB) Visad 4417 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav Calleberg » 2021-09-24 18:03

Det är möjligt att basta protesterar om man använder "omöjliga" värden.

Jag ändrade bara det jag skrev ovan allt annat struntade jag i.
(Har inte tillgång till basta för tillfället)

Poängen är att man kan få till mycket snarlik frekvensgång med vitt skilda parametrar. (inom 0,6dB hamnade jag mycket snabbt genom att prova mig fram).

Det jag siktade på var exakt samma Qtc, Fc Och Lådvolym, Fast med två mycket olika "element"

Gör du samma övning i basta så går det kanske t.om att lista ut hur mycket verkningsgrad som det finns att slåss om.

Rent teoretiskt måste VAS upp för att få ner FS och Qts måste vara lågt för att lådan skall bli liten. Sen måste man få ner FS ytterligare för att få till frekvensgången, det gör man med att vikta ner konen men det sänker verkningsgraden, och nånstansbland dessa gungor och karuseller finns tydligen fördelar med lågt Qts/högt VAS. :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav sammel » 2021-09-24 19:19

Calleberg skrev:Sen måste man få ner FS ytterligare för att få till frekvensgången, det gör man med att vikta ner konen


Bara en rolig grej. Det var för ca 45 år sedan när jag köpte mina första högtalarelement,
Hade läst just att man kunde sänka resonansfrekvensen med art göra konen tyngre,
och det ville jag ju, så jag kletatde in, inte bara basen utan både mellanregister och diskant
med kontaktlim och det lät ju fantastiskt, tyckte jag i alla fall :)
Tyvärr hittar jag inte fotot med mig vid och dom högtalarna på köksbordet.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav Calleberg » 2021-09-24 19:37

sammel skrev:
Calleberg skrev:Sen måste man få ner FS ytterligare för att få till frekvensgången, det gör man med att vikta ner konen


Bara en rolig grej. Det var för ca 45 år sedan när jag köpte mina första högtalarelement,
Hade läst just att man kunde sänka resonansfrekvensen med art göra konen tyngre,
och det ville jag ju, så jag kletatde in, inte bara basen utan både mellanregister och diskant
med kontaktlim och det lät ju fantastiskt, tyckte jag i alla fall :)
Tyvärr hittar jag inte fotot med mig vid och dom högtalarna på köksbordet.


Metoo, fast jag körde med utspätt Castrol hobbylim och nöjde mig med bara basarna :D tidigt nittital.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav thulle » 2021-09-25 14:45

Calleberg skrev:Det är möjligt att basta protesterar om man använder "omöjliga" värden.


Ja, i bilden jag postade så syns att värdena är uppdelade i vänster och höger kolumn om fem värden vardera, tre på vardera sida måste vara ikryssade som låsta parametrar och sen kan de övriga värdena variera fritt för att få förhållandena mellan dem att stämma.
Spoiler:
Visa
Bild


Jag tänkte ex. att konarea är svår att ändra utan att det är en helt annan högtalare, och låste konmassan också, men ert limanvändande visar ju att massan är väldigt lätt att ändra, så jag borde kanske låst något annat istället :) Skulle vara intressant att se vad förändringarna i mätvärden på en limmad diskant blev, jag har svårt att tänka mig nåt vidare bra resultat :lol:

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav sammel » 2021-09-25 15:09

thulle skrev: Skulle vara intressant att se vad förändringarna i mätvärden på en limmad diskant blev, jag har svårt att tänka mig nåt


Nej det var nog en grov missuppfattning från min sida,
både mellan o diskant, förmodligen hade jag inte behövt limma basen
Heller, men så kan det gå när man går igång på enskilda bitar o glömmer helheten,
Hade inte så mycket att gämföra med och konkurensen från vår stereogrammofon
Med tunna plastlådor med bredbandselement var inte så svårt att slå,
Men nej det var ingen bra ide att limma diskanten :)
Så snälla gör inte det.

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav thulle » 2021-09-25 15:17

Fortsätter kolla lite alternativ, 11" SS 26W/4878T00 uppvisar ju klart bra distortionssiffror:

Spoiler:
Visa
Bild


Men kräver mer effekt, tappar i MOL, och blir mer än dubbelt så dyrt.
Spoiler:
Visa
55L-Revelator11.png
55L-Revelator11.png (31.57 KiB) Visad 4335 gånger


Finner det knepigt att det inte finns distsiffror vid flera nivåer, jag kan ju inte få ett hum om jag tjänar på att ha större konarea med mindre slaglängd jämfört med dessa. Hur gör folk för att vikta sånt här? Köper en av varje, bygger, mäter för egen del och skiter i att publicera siffrorna?

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav MacBruce » 2021-09-26 02:24

Calleberg skrev:
sammel skrev:
Calleberg skrev:Sen måste man få ner FS ytterligare för att få till frekvensgången, det gör man med att vikta ner konen


Bara en rolig grej. Det var för ca 45 år sedan när jag köpte mina första högtalarelement,
Hade läst just att man kunde sänka resonansfrekvensen med art göra konen tyngre,
och det ville jag ju, så jag kletatde in, inte bara basen utan både mellanregister och diskant
med kontaktlim och det lät ju fantastiskt, tyckte jag i alla fall :)
Tyvärr hittar jag inte fotot med mig vid och dom högtalarna på köksbordet.


Metoo, fast jag körde med utspätt Castrol hobbylim och nöjde mig med bara basarna :D tidigt nittital.


Så'nt härna (bilden)? Det har jag en hel, oöppnad 5-liters (1.32 U.S.Gallons) dunk av. ;-)

Fast du kanske menade Casco Hobbylim? Det är numera oanvändbart, sedan UHU köpte varumärket och ersatte limmet med ett eget recept.
Bilagor
DSC01952.jpeg
DSC01952.jpeg (477.39 KiB) Visad 4272 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav thulle » 2021-09-26 15:10

Fler alternativ, lite med Callebergs förslag om nåt större att ha som referens, BMS 18N862 som verkar populär och har rejält fina klippelmätningar enligt vad jag förmår uttolka av dem. Räknar på 4st lådor med dubbla höjden då istället, 110L.
Spoiler:
Visa
110L-18N862.png
110L-18N862.png (30.23 KiB) Visad 4211 gånger


Det blir aningen mindre känsligt vid lägre frekvenser, känsligare vid högre, men går sen att mata med väldiga mängder effekt till önskad SPL.

Kod: Markera allt
| Hz->                 |   17   |   20  |   28  |   40  |   57  |   80  |
| Känslighet (dB/2.83V)| 75.83  | 78.44 | 83.61 | 88.34 | 91.62 | 93.22 |
| Impedans (Ω)         | 6.877  | 7.434 |  9.97 | 21.83 | 20.04 | 9.493 |
| Trycksättning (dB)   |  9.16  |  7.75 |  4.84 |  1.75 |       |       |
| 4st lådor (dB)       |  12    |  12   |  12   |  12   |  12   |  12   |
| MOL@56.57V/800W (dB) | 101.9  | 104.5 | 109.6 | 114.4 | 117.6 | 119.2 |
| RMS @ MOL (W)        | 465.3  | 430.5 | 321   | 146.6 | 159.7 | 337.1 |
| Lyssn. @56.67V (dB)  | 115.3  | 116.5 | 118.7 | 120.4 | 121.8 | 123.4 |

| MOL@80V/800W         | 104.9  | 107.5 | 112.6 | 117.4 | 120.6 | 122.2 |
| RMS MOL@80V (dB)     | 930.6  | 860.9 | 641.9 | 293.2 | 319.3 | 674.2 |
| Lyssn. @80V (dB)     | 118.3  | 119.5 | 121.7 | 123.4 | 124.8 | 126.4 |

| MOL@200V/5KW (dB)    | 105.1  | 107.9 | 113.7 | 120   | 126.1 | 128   |
| Amp. @ MOL (V)       | 81.93  | 83.83 | 90.68 | 107.6 | 149.6 | 156   |
| RMS MOL@200V         | 976    | 945.3 | 824.7 | 530.3 | 1116  | 2563  |
| Lyssningspos (dB)    | 131.7  | 131.5 | 130.7 | 129.4 | 129.1 | 130.7 |
| Hz->                 |   17   |   20  |   28  |   40  |   57  |   80  |



Rejält mycket ljud för pengarna. Imponerande att det, med trycksättningen av rummet, helt plötsligt går att hålla 130dB ner till 17 Hz. Kollar jag dimensionerna

Spoiler:
Visa
BMS_18N862_Dimensions.png
BMS_18N862_Dimensions.png (264.81 KiB) Visad 4211 gånger


så får jag 234mm djup + baffel och baksida av två 3mm järnplåtar med 1mm dämpgucka, 14mm = 248mm. Dock kräver ju åtminstone ventilationshålet att det inte ligger kloss mot baksidan, och med nån uppsnappad tumregel på 1,5-2ggr diametern på hålet som undre gräns så blir det 1,5 * 37,5 mm = 56,25 mm extra, totalt 304,25 mm.

Detta verkar ju, minus järnplåten, matcha Adhocs bygge:

Adhoc skrev:Mina 2+2 18"-basar har fotavtryck ca B 60x D 32 cm x rumshöjden


Det blir ju rätt frestande att börja tumma på djupkravet för överkapaciteten och att då helt kunna hålla sig inom området där klippelmätningarna ser smått pefekta ut. Kanske går det att tumma på avståndet bakom elementet?
Men i samband med att jag gräver om detta element så inser jag att ämnet slitsportar behandlats ett par vändor sen jag började spåna på hela bygget. Kanske ska jag tumma på önskan om låg byggkomplexitet istället.. för om slitsport kan lösa problemet med att det blir praktiskt omöjligt att få in rören i lådan, och följande också gäller basreflex:

I-or skrev:För övrigt behöver man heller inte sikta på konstant frekvensgång för högtalaren, utan bara utnyttja den kavitetsvolym man har plats för och sedan ekvalisera fram en korrekt frekvensgång. Det enda som i stort sett händer i en mindre låda är att verkningsgraden sjunker, d.v.s. att det går åt mer effekt för en given ljudtrycksnivå vid låga frekvenser (om vi bortser från den vanligtvis försumbara distorsion som ökningen av luftolinjäriteterna ger upphov till).


Så borde det ju gå att ekvalisera fram nåt som inte jobbar så nära Xmax utan att lådvolymen brakar iväg..

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav thulle » 2021-09-26 18:41

thulle skrev:Tänker mig kunna behöva hantera ett rum på 7x6 m med 6 m lyssningsavstånd. Så pass tätt att jag får en trycksättningseffekt på 12 dB/oktav lär det inte bli, så höftar till med 6 dB/oktav istället. Detta för frekvenser under 49 Hz då rummets längsta ledd är 7 m. Stödet vid en given frekvens f får jag då genom avståndet i oktaver multiplicerat med 6 dB/oktav: log(49 Hz/f)/log(2)*6 dB.


I MoLT om LTS-basen fanns tydligen en graf:
Spoiler:
Visa
Bild


Som antyder att jag kanske inte var skeptisk nog gällande trycksättningen.
Kod: Markera allt
| Hz->                 |   17   |   20  |   28  |   40  |   57  |   80  |
| Trycksättning (dB)   |  9.16  |  7.75 |  4.84 |  1.75 |       |       |
| MoLT Stort rum       |  7     |  5    |  2    |  0,1  |       |       |

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav thulle » 2021-09-26 22:14

Fortsätter samla ihop svar på mina frågor.
thulle skrev:Kanske går det att tumma på avståndet bakom elementet?


I-or skrev:Man kan förstås göra en liten urfräsning bakom en ventilerad motor för att spara någon cm eller så. Det räcker att lämna ca 1 cm för luftrörelser här.
- viewtopic.php?p=2159352#p2159352

Det blir stor skillnad vad gäller elementval om man har ca 15 eller ca 20 cm att tillgå. Man behöver ca 2 cm för membranrörelser, ca 1 cm för luftrörelser bakom motorn och ca 1 cm för väggtjocklek (om det kniper kan man halvera detta), vilket ger ca 11-12 respektive 16-17 cm för elementhöjden (mätt till framkant på korgen, centrum av surrounden rör sig bara hälften så mycket som konen). För 11 cm är man begränsad till små element eller lågprofilvarianter, medan man för 16 cm har ganska mycket att välja mellan.
- viewtopic.php?p=2159429#p2159429


jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav jansch » 2021-09-27 06:57

thulle skrev:Fortsätter samla ihop svar på mina frågor.
thulle skrev:Kanske går det att tumma på avståndet bakom elementet?


I-or skrev:Man kan förstås göra en liten urfräsning bakom en ventilerad motor för att spara någon cm eller så. Det räcker att lämna ca 1 cm för luftrörelser här.
- viewtopic.php?p=2159352#p2159352

Det blir stor skillnad vad gäller elementval om man har ca 15 eller ca 20 cm att tillgå. Man behöver ca 2 cm för membranrörelser, ca 1 cm för luftrörelser bakom motorn och ca 1 cm för väggtjocklek (om det kniper kan man halvera detta), vilket ger ca 11-12 respektive 16-17 cm för elementhöjden (mätt till framkant på korgen, centrum av surrounden rör sig bara hälften så mycket som konen). För 11 cm är man begränsad till små element eller lågprofilvarianter, medan man för 16 cm har ganska mycket att välja mellan.
- viewtopic.php?p=2159429#p2159429



Bakom motorn räcker det utan vidare med bara 3mm stålplåt om den "öppna" diametern är sådär 20-22 cm. Även 3 mm är nog att ta i, 1,5 mm fungerar säkert utan problem. Ingen dämpning av den ytan är nödvändig.
Om det inte gör något att bakstycket stjäl lådvolym känns det onödigt att arbeta med stålplåt/dämplim/stålplåt. Varför inte MDF och "stålbrickor" bakom magneterna.
Oftast överdimensioneras lådbyggen för bas/subbas - få vet hur lite en lådvägg flexar och hur liten påverkan det har på slutresultatet. Resonanser ligger normalt utanför arbetsområdet.
Stålplåt/dämplim/stålplåt är definitivt överkurs och 19mm MDF (och nog även 16mm) är ett bättre materialval, eventuellt med några stag för "feel good" känslan.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav Calleberg » 2021-09-27 09:33

Jag föredrar numer Björkplywood före MDF. Det funkar utmärkt att göra snygga fräsningar i det, vilket annars är MDF´s paradgren.
Björkplywood är faktiskt bättre än MDF om man skall ner djupt i materialet när man fräser, (Gäller tjocka skivor, 18mm och tjockare MDF har en påtagligt mjuk kärna medan plywood är homogent)

K-plywood funkar ochså men är inte alls lika kul att jobba med, kan flisa lite om man fräser i det, och ser ofta allmänt fördjävligt ut, men skall det kläs med nålfiltsmatta gör det inget... :)

Dessutom blir lådorna lättare och fukttåligare. Men sist jag köpte en skiva 18mm BB/WG björkplywood (i sommras) fick jag dock ge 830 spänn, så MDF är billigare.

I övrigt är priserna 50-100% upp på stora delar av sortimentet på brädgårdarna jämfört med i början på året ... :evil:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-09-27 10:36

Calleberg skrev:Jag föredrar numer Björkplywood före MDF. Det funkar utmärkt att göra snygga fräsningar i det, vilket annars är MDF´s paradgren.
Björkplywood är faktiskt bättre än MDF om man skall ner djupt i materialet när man fräser, (Gäller tjocka skivor, 18mm och tjockare MDF har en påtagligt mjuk kärna medan plywood är homogent)

K-plywood funkar ochså men är inte alls lika kul att jobba med, kan flisa lite om man fräser i det, och ser ofta allmänt fördjävligt ut, men skall det kläs med nålfiltsmatta gör det inget... :)

Dessutom blir lådorna lättare och fukttåligare. Men sist jag köpte en skiva 18mm BB/WG björkplywood (i sommras) fick jag dock ge 830 spänn, så MDF är billigare.

I övrigt är priserna 50-100% upp på stora delar av sortimentet på brädgårdarna jämfört med i början på året ... :evil:


TIPS!
Jag kan tipsa om konstruktionsplyfan som nyligen har kommit in på Hornbach (i alla fall i Stockholms bägge brädgårdar). Det är nämligen så att den är jättefin och helt slät utan kvistar!! 8O :) Det är något annat trä än vanlig gran/tall eller vad det brukar vara. MEN, det gäller enbart skivan som är 15 x 898 x 2500 mm. De övriga storlekarna och tjocklekarna ser ut som skit som vanligt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav thulle » 2021-09-27 14:35

Jisses, hade glömt att priserna stuckit iväg på trävaror. Kollar jag hornbach så är det 600-1000 kr/m² för 18mm björkplywood jämfört med 186 kr/m² för 15mm konstruktionsplywood. Tack för tipset! Jag har ju dock inte spikat låddesign, eller ens element riktigt, och har inte tid att åka och köpa på mig byggmaterial än på några veckor, så får hoppas det finns nåt liknande bra erbjudande framöver.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav Adhoc » 2021-09-27 17:58

För att få lite mer av "pusterum" bakåt för ventilationen av Bremen-elementet som jag hade i mina tidigare lågbyggande takmonterade subbar, så försänkte jag en rostfri plåtrondell med T 3 x Ø 220 mm i bakstycket, gav 16 mm "extra luft". Klipper man till en tjock rund pappbit och viker ihop den till en kineshatt och sätter bakom ventilationshålet, så borde det förbättra luftombytet (?).
Bild: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry144411

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav thulle » 2021-09-28 10:56

jansch skrev:Bakom motorn räcker det utan vidare med bara 3mm stålplåt om den "öppna" diametern är sådär 20-22 cm. Även 3 mm är nog att ta i, 1,5 mm fungerar säkert utan problem. Ingen dämpning av den ytan är nödvändig.
Om det inte gör något att bakstycket stjäl lådvolym känns det onödigt att arbeta med stålplåt/dämplim/stålplåt. Varför inte MDF och "stålbrickor" bakom magneterna.


Adhoc skrev:För att få lite mer av "pusterum" bakåt för ventilationen av Bremen-elementet som jag hade i mina tidigare lågbyggande takmonterade subbar, så försänkte jag en rostfri plåtrondell med T 3 x Ø 220 mm i bakstycket, gav 16 mm "extra luft". Klipper man till en tjock rund pappbit och viker ihop den till en kineshatt och sätter bakom ventilationshålet, så borde det förbättra luftombytet (?).
Bild: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry144411


Poängen är väl just att jag vill åt internvolymen för att minska trycket i lådan, och i och med att lådorna är så grunda och bredd och höjd blir de dominerande måtten så blir besparing i djupled rätt mycket volym. Att gå från 18mm plywood till 3mm plåt ger ca 8 resp. 16 liter beroende på om det är en kvarts eller halv rumshöjd på lådan. 65 liter istället för 57 ger 1,1 dB lägre interntryck vid MOL. Kanske irrelevanta nivåer, men plåten har jag dessutom gratis. Men dämplimmandet gör jag nog bäst i att skippa.

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav thulle » 2021-09-28 16:32

Adhoc skrev:Klipper man till en tjock rund pappbit och viker ihop den till en kineshatt och sätter bakom ventilationshålet, så borde det förbättra luftombytet (?).


I försöken att förstå slitsportar lite bättre sprang jag på dina kineshattar, fast monterade i basportarna:
Spoiler:
Visa
basportshatt.png
basportshatt.png (91.17 KiB) Visad 3930 gånger

- https://jahonen.kapsi.fi/Audio/Papers/AES_PortPaper.pdf


Fast kanske mer snusmumrikens hatt med den vinkeln? :)

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav thulle » 2022-05-21 10:12

Detta rullar sakta vidare, så gör en lite spretig uppdatering. 9st 30W/4558 har trillat in, en extra för att kunna labba utan att demontera subwoofers som används.

Har hållit utkik efter användbar k-plyfa hela vintern, men kvisthålen har fört tankegångarna till sönderkörda vägar i norrlands inland. Igår hittade jag dock rätt okej granplyfa.

15 mm:
Spoiler:
Visa
15mm_granplyfa.jpg
15mm_granplyfa.jpg (370.26 KiB) Visad 3030 gånger

15mm_granplyfa_kvistfritt.jpg
15mm_granplyfa_kvistfritt.jpg (133.57 KiB) Visad 3030 gånger


Det finns en del skavanker:
Spoiler:
Visa
3-4mm kvisthål, två sådana på en skiva:
15mm_granplyfa_litenkvist.jpg
15mm_granplyfa_litenkvist.jpg (387.25 KiB) Visad 3030 gånger

samt ojämnheter runt vissa större kvistar:
15mm_granplyfa_storkvist.jpg
15mm_granplyfa_storkvist.jpg (181.85 KiB) Visad 3030 gånger


Tror dock jag skulle kunna bläddra fram ett par skivor som är närapå felfria.

18mm var svårare att bläddra i då de låg en hylla upp, så bara kollat översta två skivorna, men de saknade hål och var inte alltför mkt skavanker:
Spoiler:
Visa
18mm_granplyfa.jpg
18mm_granplyfa.jpg (709.81 KiB) Visad 3030 gånger

18mm_granplyfa2.jpg
18mm_granplyfa2.jpg (569.74 KiB) Visad 3030 gånger


I-or skrev:Man bör hålla i minnet att man inte behöver trötta ut sig med att bygga baslådor med überhög mekanisk impedans (styva/tunga/dämpade). Man bör se till att den första moden ligger över 200 Hz och detta åstadkommer man ganska enkelt om man använder 18 mm plywood och några interna stag.


Lådmaterialtråden, https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=73096, dök ju lägligt upp också.
15mm plywood och stag som ett # i lådan låter som det borde vara en helt okej lösning.

Har även hämtat 40 m² järnplåt, som dock visat sig vara endast 2 mm tjock. Den flexar ju en del i 2½-meters längd, men det är ju inte så att man greppar en kant och böjer den för egen hand. Tankegången har då varit att göra nån stagning som delar baffel och baksida i 9 delar, och nån plyfaring att försänka själva elementet i. Sigberg hade ett bra exempel på det där är ringen placerad bakom själva baffeln för ökad stabilitet istället och det är delat i 4 kvadranter istället:

Spoiler:
Visa
sigberg-inkognito-bracing-resize.jpg
sigberg-inkognito-bracing-resize.jpg (204.62 KiB) Visad 3030 gånger


Plåt-dämpgucka-plåt kanske får återkomma som idé.

Sen har det varit ett enormt velande mellan portad och sluten låda. Det var en tråd där någon lämnade nån helmholtz-beräkning som övning, så jag gjorde den i form av en graf där jag ställde upp portlängd som en funktion av lådvolym, med reglage för att lätt laborera med avstämning osv. La sen till f2 för volym på röret och f3 för lådvolym + rörvolym + 1,5 liter för elementet för att få ett hum om lämpliga lådvolymer:

https://www.desmos.com/calculator/xk5qlwj4i2

Sträcker jag mig till 55L internt (dvs. lådväggar ej inräknade) och vill hålla lufthastigheten i porten under 16 m/s så hamnar jag på 42,8 liter kavitetsvolym, vilket ger en ca 136cm lång port på runt 10 liter. Även om jag snurrar ihop en slitsport runt elementet, nåt i stil med:
Spoiler:
Visa
spiralslits.png
spiralslits.png (39.86 KiB) Visad 3030 gånger


så får jag max in 1 meter port. Går jag ner från 76 cm² (~100mm cirkulär) till 60 cm² port så blir det kanske görbart, effective port length i basta landar på runt 95cm. Rätt bökig konstruktion dock, och 20 m/s börjar låta väl mycket för en så snurrad port.

En annan idé var att göra en tvåarmad spiral inspirerat av gelecs sub:

Spoiler:
Visa
gelec-spiral.jpg
gelec-spiral.jpg (32.41 KiB) Visad 3030 gånger

dubbelspiralslits.jpg
dubbelspiralslits.jpg (35.51 KiB) Visad 3030 gånger


Då kan portlängden få skena iväg och det går därmed att minska lådvolymen ytterligare, dock minskar möbleringsvänligheten pga. portarnas placerande och det blir åter jobbigt att konstruera. Vore ett skoj experiment för att se hur mkt bas som går att pressa ut ur en minimal låda.

Slavbas har jag varit inne på ett vändor, men det är ju närapå elementpris på dem.


Så jag hamnar åter i att det bästa kanske är 8st lättmöblerade slutna lådor. Kanske göra lådorna dubbelt så höga för att få in två element per låda, för att kunna vända på det ena för distortionsminskningen. Tror jag får göra testbyggen och jämföra där, det verkar ju som det kan ligga nära hörbarhetsgränsen ändå.

DIY-lösningarna för motion feedback som dykt upp verkar ju förutsätta slutna lådor också, kanske blir ett alternativ för att pressa ner distortionen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav I-or » 2022-05-21 13:25

Portarean behöver bara vara någorlunda stor i ändarna och kan vara hälften av denna eller ännu något mindre över större delen av längden. På så sätt sparar du massor av portlängd, runt halva i praktiken.

Jag förstår inte riktigt vad ringen i lådan ovan ska vara bra för, elementkorgen är riktigt styv i sig och just här blir systemet därför rejält styvt hur som helst. Det hela ser mest ut som om man har höftat fram en lösning (HiFi i ett nötskal, man kan och bör istället simulera fram optimerade lösningar).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-05-21 14:31

Det är försänkta element och om man antar att det används träskruv så behövs det mer material för att skruven ska kunna dras. En annan lösning med islagsmuttrar eller dylikt istället för MDF-ringen hade kunnat vara en bättre lösning.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basbyggarbryderier och eskalerande ekvaliseringsmani

Inläggav I-or » 2022-05-21 18:30

Jo, men det ser ut som att materialtjockleken för baffeln är fullt tillräcklig för att bara fräsa ned elementet, 10-12"-element som det handlar om här har inte supertjocka korgar (man ser även på bafflarna som ligger vid sidan att nedfräsningen är mycket måttlig) och islagsmuttrar hade mycket riktigt varit att föredra om det bara handlade om infästningen av elementet. Det ser för mig mest ut som att ringarna handlar om avstyvningar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster